| Author |
Message |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
 vilken ström gäller till fulldrive?
när det gäller ocd så står det ju på att man kan köra allt mellan 9 och 18 volt men på min fulldrive står det bara 9 volt. anledningen till att jag frågar är att jag tycker min ocd låter lite bättre på 18 men jag vågar inte riktigt testa på FD-2 ifall man skulle ha sönder något.
jag har också en soulbender av fulltone men om jag har fattat det rätt så brukar fuzzar låta bäst med så låg volt som möjligt?
vad jag undrar är egentligen om jag kan köra fulldriven på 18 volt...
|
| 14 Jan 2011, 00:45 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Jag har kört min Fulldrive 2 Mosfet på 18 volt, men det står i manualen att det går bra. Vet inte hur det är med äldre varianter. Visst låter det lite bättre på 18 volt, mer dynamik framförallt.
|
| 14 Jan 2011, 07:39 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Hej, Jag körde min FD2 utan mosfet på 9,12 och 18v, det ska inte vara några problem även med mosfetvarianten. Jag tyckte nog att 12v blev den bästa kompromissen. 9v lät bäst i vintageläget, 12v bäst med flat-mids och 18v i comp-cut...typiskt, va? Men om du har möjlighet att köra på 12v så är det vad jag rekommenderar, speciellt om du som jag gärna switchar läge. Matte mslcases@gmail.com
|
| 14 Jan 2011, 07:46 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
clapton71 wrote: Hej, Jag körde min FD2 utan mosfet på 9,12 och 18v, det ska inte vara några problem även med mosfetvarianten. Jag tyckte nog att 12v blev den bästa kompromissen. 9v lät bäst i vintageläget, 12v bäst med flat-mids och 18v i comp-cut...typiskt, va? Men om du har möjlighet att köra på 12v så är det vad jag rekommenderar, speciellt om du som jag gärna switchar läge. Matte mslcases@gmail.comHar exakt samma erfarenhet/åsikt [:)]
|
| 14 Jan 2011, 09:11 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
det kanske blir 9 volt ändå eftersom att jag nästan uteslutande kör på vintageläget men nu vet jag att jag kan testa utan att vara orolig i alla fall...
tackar...
|
| 14 Jan 2011, 13:09 |
|
 |
|
Rambler
Joined: 09 Oct 2008, 09:10 Posts: 836 Location:
|
Vad har ni för strömförsörjning när ni kör 12 eller 18v?
|
| 17 Jan 2011, 12:02 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Rambler wrote: Vad har ni för strömförsörjning när ni kör 12 eller 18v?
T-Rex Chameleon- helt isolerade utgångar som vardera ger 300mA, utgång 4 kan ställas om till 18v, övriga kan köras på 9 alt 12v. Utgång 5/6 kan dessutom ge 12v AC. Den är grymt bra, den prylen! Matte mslcases@gmail.com
|
| 17 Jan 2011, 14:04 |
|
 |
|
Lynxtrap
Joined: 13 Jul 2010, 13:24 Posts: 3062
|
Verkligen? Det måste jag testa med min också, tanken har inte slagit mig förr. clapton71 wrote: Hej, Jag körde min FD2 utan mosfet på 9,12 och 18v, det ska inte vara några problem även med mosfetvarianten. Jag tyckte nog att 12v blev den bästa kompromissen. 9v lät bäst i vintageläget, 12v bäst med flat-mids och 18v i comp-cut...typiskt, va? Men om du har möjlighet att köra på 12v så är det vad jag rekommenderar, speciellt om du som jag gärna switchar läge. Matte mslcases@gmail.com_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ***Every night I tell myself: I am the Cosmos***
|
| 17 Jan 2011, 15:46 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Fulldrive går att köra på 9-12-18 Volt. Jag kör min på 12V eftersom jag tycker karaktären på ljudet passar mina ideal. Valet av eliminator är lite komplicerat, så jag upplever det som om vissa är väldigt känsliga för störningar. För närvarande använder jag en Yamaha eliminator (ursprungligen avsedd för keyboard) som jag upplever som relativt tyst. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">
|
| 17 Jan 2011, 16:02 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Testade att köra min FD2 på 18v i helgen. Jävlar vilken skillnad det blev. Jag tyckte att allt som var bra innan bara blev bättre. Som om overdriven fanns kvar men att grundljudet kom fram mer. Lite roligare att spela med lixom. Om man vill testa utan att behöva köpa ny transformator så finns det en enkel grej att löda ihop på Fulltones hemsida. Jag gjorde en sån och testade så nu vet jag. Finns en kabel till Cioks Big John (som jag har) som omvandlar en utgång till 18v. Den kostar 300:- men det får det fanimej vara värt! Länk till 18v batteri-klämma: http://www.fulltone.com/qaframe.htmlKlicka sen vidare till pdf-filen. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 21 Feb 2011, 22:34 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Fråga mig inte hur det går till, men som jag fattat det så är den här kabeln till för en 9v adapter som inte har isolerade utgångar. Man kopplar den till ett uttag och sen sitter det någon liten omvandlare i en dosa på kabeln som skjutsar upp det till 18v. Den kabeln du pratar om finns oxå, men den funkar inte till en Big John, tyvärr.., för den kostar bara 45:- Länk: http://store.thesegoto11.se/product_info.php?cPath=21_68&products_id=632"One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 22 Feb 2011, 10:08 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Jag har en T-Rex Fueltank Jr, där vad det med en gul kabel som man kopplar till 2 uttag på Fueltank'en så levererar den då 18v, använder den till min Catalinbread DLS Är väl typ en sån här kabel: http://www.thomann.de/se/voodoo_lab_y18_volt_kabel.htmSi fractum non sit, noli id reficere
|
| 22 Feb 2011, 12:33 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Lemmy wrote: Jag har en T-Rex Fueltank Jr, där vad det med en gul kabel som man kopplar till 2 uttag på Fueltank'en så levererar den då 18v, använder den till min Catalinbread DLS Är väl typ en sån här kabel: http://www.thomann.de/se/voodoo_lab_y18_volt_kabel.htmSi fractum non sit, noli id reficere Jo, men jag "tror" att en sån kabel endast funkar när det är två isolerade utgångar på 9v. Ex en Big John funkar inte så. Om jag fattat det rätt. Den är mer som en daisychain-kabel. Men jag kan ha helt fel. Måste kolla upp det. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 22 Feb 2011, 12:45 |
|
|