View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 14:35

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Fulldrive 2 - olika versioner låter olika! 
Author Message

Post Fulldrive 2 - olika versioner låter olika!
Jag köpte för ett tag sen en FD-2 10th annerversity, en röd. Den är vad jag har läst mig till lite av en prototyp till den som finns idag med två switchar, alltså en std mosfet. Efter lite research på nätet så verkar det som om de olika utgåvorna låter lite olika. Jag var egentligen ute efter en tidig utan switchar, men marknaden var dålig just då så det fick bli den röda.

Nu fick jag hem en andra FD-2 igår som var en tidig sort helt utan switchar, pilverlackad ljusblå. Givetvis gjorde jag ett A/B-test och fann att det faktiskt är skillnad.

Kan inte säga att någon låter bättre eller sämre egentligen, men den äldre passar mitt musiköra bättre. Så den sitter nu på pedalbordet. Den med fler inställningsmöjligheter får bli hemmalir och studiolir-pedal.

Nu har jag bara erfarenheter av dessa två men skillnaderna kan jag beskriva så här:

Tidiga v.s Custom Shop 10th anneversity:
Ger inte samma gain i ett tidigt läge, men kommer mer på slutet. Är lite mulligare/fetare i tonen. Mer avrullad i diskanten och ett mer påtagligt mellanregister. Kanske inte starkare, men mer musikaliskt. Har lite lägre output än den nyare. Den nyare lät mer modernt i alla inställningar förutom comp-cut som var lika. Trots inställningar så att den ska vara lika som den gamla så lät den inte lika. Den är mer diskantig och bright. Saknar lite mellanregisterkrisp och är inte lika crunchig även om den gör det jobbet bra oxå.

Jag trodde inte att det skulle vara någon skillnad, men det är det verkligen. En erfarenhet rikare!

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

14 Jan 2011, 09:09
Profile WWW

Jaha Shoegazer, nu har du egenhändigt fått mig att känna GAS på en tidig och jag gissar att ditt inlägg gör att folk vill ha mer för dem också [;)]

14 Jan 2011, 11:54
Profile

Jaha Shoegazer, nu har du egenhändigt fått mig att känna GAS på en tidig och jag gissar att ditt inlägg gör att folk vill ha mer för dem också [;)]

Ha ha, ja, och jag insåg att OM jag säljer min jubileumsmodell så blir ju den å andra sidan mindre värd... [:)]

Image

14 Jan 2011, 16:49
Profile WWW

Jag har inte testat de nyare men din (min gamla) låter verkligen kanon.
Jag gjorde samma test med T-Rex Replica, hade samtidigt en gammal
version med dinosaurieloggan och en nyare version. Den gamla lät
mycket bättre.

14 Jan 2011, 19:50
Profile

FD-2 10th annerversity är den enda pedalen suttit klistrad på mitt pedalbord i ca 4 år!! Många har passerat....
Men det vore kul att testa en "gammal"

17 Jan 2011, 11:59
Profile ICQ YIM WWW

.

Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:14, edited 1 time in total.

26 Jan 2011, 12:07
Profile ICQ WWW

Jag har en gammal Fulldrive 1 i silverlåda. Den låter grymt, varmt & fett. Perfekt till en bright Marshall, inte alltid lika bra genom en Fender. Då alternerar jag med en gammal RAT från 80-talet, som är brightare.

Nice! Den är nog värd kulor...[:)]

Image

26 Jan 2011, 12:18
Profile WWW

Jag har en Fulldrive 2 Custom Shop den i creme färg med mörkröd text, ingen Mosfet men med Vintage och comp cut switchen och den uppfattar jag som lite mjukare och rundare i ljudet än den blåa standard fulldriven av samma tid (innan mosfet) och med samma funktioner.

Jag har inte testat några andra.....

<hr noshade size="1">
<center><font size="1">If music got to free your mind
Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>

26 Jan 2011, 23:59
Profile ICQ YIM WWW

Som jag förstår det, så måste man väga in att de nya Mosfet-versionerna innehåller fabriksgjorda kretskort, (PCB).
De äldre, utan Mosfet är handvirade.
Jag har själv en 10th Anniversery, och där florerar tydligen båda varianterna. Min är dock handvirad.
Den på övre bilden är äldre, och den på nedre bilden nyare.

Image

Image

-Magnus

14 Apr 2011, 08:43
Profile WWW

Intressant! Jag har en gammal FD-2 (en blå) som jag är helnöjd med. Testade mot en liknande med Mosfet, men tyckte att min utan Mosfet lät bra mycket bättre. Har aldrig kommit i kontakt med Custom Shop varianten men varit nyfiken. Baserat på det jag läst här, tror jag att jag behåller min blå FD-2. Den ligger så nära mitt ideal man kan komma. [8D]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

14 Apr 2011, 14:27
Profile ICQ WWW

/Magnus [:)]

14 Apr 2011, 14:28
Profile WWW

Jag konstaterar när jag läser den här tråden att jag inte är förvånad.

Den ena är en tidig variant -- den andra är en prototyp för mosfet-varianten. Helt uppenbart är klippkretsen förändrad; självklart blir det ett annat ljud eftersom det är det som är syftet med att byta från dioder till mosfet.
Vidare vågar jag föreslå att även andra justeringar gjorts i kretsen för att trimma in "rätt" ljud med mosfet:arna.

Vad gäller hela debatten PCB kontra perfplatta är det självklart ett getingbo, men genom att titta på bilderna kan man se att de två varianterna inte är byggda med helt identiska delar -- kan ge ljudskillnader -- men det kan även komponenttoleranser göra. [:X] [:D]

Slutligen ber jag att få referera till min signatur... [8D]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

15 Apr 2011, 09:53
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]