Fulldrive 2 - olika versioner låter olika!
Jag köpte för ett tag sen en FD-2 10th annerversity, en röd. Den är vad jag har läst mig till lite av en prototyp till den som finns idag med två switchar, alltså en std mosfet. Efter lite research på nätet så verkar det som om de olika utgåvorna låter lite olika. Jag var egentligen ute efter en tidig utan switchar, men marknaden var dålig just då så det fick bli den röda.
Nu fick jag hem en andra FD-2 igår som var en tidig sort helt utan switchar, pilverlackad ljusblå. Givetvis gjorde jag ett A/B-test och fann att det faktiskt är skillnad.
Kan inte säga att någon låter bättre eller sämre egentligen, men den äldre passar mitt musiköra bättre. Så den sitter nu på pedalbordet. Den med fler inställningsmöjligheter får bli hemmalir och studiolir-pedal.
Nu har jag bara erfarenheter av dessa två men skillnaderna kan jag beskriva så här:
Tidiga v.s Custom Shop 10th anneversity:
Ger inte samma gain i ett tidigt läge, men kommer mer på slutet. Är lite mulligare/fetare i tonen. Mer avrullad i diskanten och ett mer påtagligt mellanregister. Kanske inte starkare, men mer musikaliskt. Har lite lägre output än den nyare. Den nyare lät mer modernt i alla inställningar förutom comp-cut som var lika. Trots inställningar så att den ska vara lika som den gamla så lät den inte lika. Den är mer diskantig och bright. Saknar lite mellanregisterkrisp och är inte lika crunchig även om den gör det jobbet bra oxå.
Jag trodde inte att det skulle vara någon skillnad, men det är det verkligen. En erfarenhet rikare!
"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"