View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 20:41

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Marshall dsl bias 
Author Message

Är det någon som vet vad Marshall rekomenderar för värde, vad gäller bias på slutrören? El 34 .

strat68

10 Sep 2010, 22:19
Profile ICQ YIM WWW

strat68 wrote:

Är det någon som vet vad Marshall rekomenderar för värde, vad gäller bias på slutrören? El 34 .

strat68

Tveksamt om du har nytta av något rekommenderat värde enligt Marshall? Anodspänningen varierar med bias och nätspänning men är antagligen något tiotal volt över 450. Det ger kanske 35-40 mA, mer blir onödigt varmt, men mindre helt OK, ta det du gillar bäst.

10 Sep 2010, 23:39
Profile ICQ WWW

Jag hittade en sida där Marshall rekomenderade 90ma per sida ( 100w)
För denna stärkare, så jag labbade mellan 80ma och 90ma och den låter bättre med 90ma, särskilt med Fender guror.Bytte också förstegsrör
satte dit JJ.Den låter nu riktigt bra ,en klart underskattad stärkare.

strat68

11 Sep 2010, 19:13
Profile ICQ YIM WWW

Jag hittade en sida där Marshall rekomenderade 90ma per sida ( 100w)
För denna stärkare, så jag labbade mellan 80ma och 90ma och den låter bättre med 90ma, särskilt med Fender guror.Bytte också förstegsrör
satte dit JJ.Den låter nu riktigt bra ,en klart underskattad stärkare.

strat68

Precis som Peter skriver kan man inte ge fasta värden på vad biasen ska vara, då det handlar om din B+ konta din B- förhållade till watten dina rör har.

Rekomenationen med 90 mA hur var det mätt? var det per rör eller summan av rören?

Annas är det vanliga att man ligger på 50-70% av max av rören watt= i ditt fall 25 Watt.

Så formlen för detta är 0,5-0,7 X B+/25W

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

11 Sep 2010, 23:24
Profile

Vad jag förstår så är det mätt på bägge rören alltså per sida.

En fråga vet du om det skall sitta något skydd på dom små pinnarna
där man mäter bias på en Dsl eller Tsl Det enda jag har hittat på nätet är det gör det på combon.

strat68

12 Sep 2010, 14:29
Profile ICQ YIM WWW

strat68 wrote:

Vad jag förstår så är det mätt på bägge rören alltså per sida.
Här är en av adresserna på nätet http://www.eurotubes.com/index.htm

En fråga vet du om det skall sitta något skydd på dom små pinnarna
där man mäter bias på en Dsl eller Tsl Det enda jag har hittat på nätet är det gör det på combon.

strat68

strat68

12 Sep 2010, 16:17
Profile ICQ YIM WWW

Jag minns inte vad anodspänningen brukar vara på DSL:er, men jag vill minnas att den snarare är lägre än 450 V [?].

Om anodspänningen är runt 450 V tycker jag att en katodström på 45 mA per rör (90 mA per sida) i tomgång är för högt! Då är det förvisso katodström man mäter på mätstoften, så anodströmen är antagligen ca 3 mA lägre, men ändå.

Min känsla, utifrån mina erfarenheter, säger också att vad man bör ställa påverkas av hur stärkaren används. I alla fall om livslängd på rören har betydelse... Jag lutar åt att ställa stärkare som spelas uppåt maxeffekt, ganska kallt (ca 25 mA <u>anod</u>ström per rör i tomgång vid ca 450 V anodspänning). Stärkare som spelas tystare tycker jag att man kan ställa något varmare och att de då nog låter bättre.

En DSL skulle jag antagligen ställa in på 50 - 55 mA i katodström per sida (så som man mäter den på mätstiften på baksidan), om anodspänningen är mellan 430 - 450 V.

Jag har en känsla av att om jag ställde bias för en DSL till en katodström på 45 mA per rör i tomgång och stärkaren spelas ofta på hög volym, så kommer den stärkaren tillbaka till mig inom ett år för rörbyte...

Hur gör ni? Ställer ni in en DSL för 90 mA per sida (45 mA i katodström per rör)?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

13 Sep 2010, 16:01
Profile

Hej Sven-Johan! På den här adressen finns en film när dom ställer biasen på en Dsl, har du tid, kolla in den.http://www.eurotubes.com/index.htm.Jag tycker själv att det låter för högt ,men jag googlade på marshall Dsl och värdet 90ma står överallt.Jag är själv osäker men tittar man på den filmen på eurotube så ser man att han ställer 90ma per sida.Skriv gärna igen så kanske vi kan få någon klarhet i det.

/Gert.

strat68

13 Sep 2010, 16:54
Profile ICQ YIM WWW

Hej Sven-Johan! På den här adressen finns en film när dom ställer biasen på en Dsl, har du tid, kolla in den.http://www.eurotubes.com/index.htm.Jag tycker själv att det låter för högt ,men jag googlade på marshall Dsl och värdet 90ma står överallt.Jag är själv osäker men tittar man på den filmen på eurotube så ser man att han ställer 90ma per sida.Skriv gärna igen så kanske vi kan få någon klarhet i det.

/Gert.

strat68

Gert sluta googla o lyssna på oss istället, vi luras inte [:X]

Börja med att mäta B+ så du får en utgångspunkt.

I ett utdrag från min lathund som jag hittade på webben för många år sen (minns ej var annas hade jag länkat)
Så gäller följande bias för EL34:or

400V = 31-44mA per rör
425V = 29-41mA
450V = 28-39mA
475V = 26-37mA

Tänk på att B+ ändras i flesta fall beronde på hur man ställer biasen, så man dubbelkollar alltid.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

13 Sep 2010, 17:05
Profile

Amp Healer wrote:

Gert sluta googla o lyssna på oss istället, vi luras inte [:X]

Kunde inte sagt det bättre själv[:)]

13 Sep 2010, 21:04
Profile ICQ WWW

...Annas är det vanliga att man ligger på 50-70% av max av rören watt= i ditt fall 25 Watt...
Quote:
...I ett utdrag från min lathund som jag hittade på webben för många år sen... gäller följande bias för EL34:or

400V = 31-44mA per rör
425V = 29-41mA
450V = 28-39mA
475V = 26-37mA
...
Siffrorna ur lathunden är exakt tagna från rekomendationen att man ska ställa biasen så att anodförlusten i tomgång blir mellan 50 - 70 % av maximal anodförlust.

Mätstiften på en DSL är till 1-ohmsmotstånd mellan katoder och jord per sida. När man mäter strömmen genom att mäta spänningsfallet över 1-ohmsmotstånd som är placeade mellan katod och jord, mäter man <u>katod</u>strömmen. Katodströmmen är summan av anodströmmen och skärmgallerströmmen. Alltså: När man med effektlagen (P = U * I) räknar ut effekten med hjälp av anodspänningen och <u>katod</u>strömmen får man egentligen inte anodförlusten utan något annat...

När det gäller en pentod som EL34, tycker jag att skärmgallerströmmen inte är försumbar i detta. Den kan vara uppåt 5 mA i tomgång. Igår satt jag med en Marshall Artist från 1973, och med tanke på denna tråd mätte jag lite extra. När jag justerade biasen så att katodströmmen (via 1-omsmotstånd) blev 30 - 35 mA per rör var skärmgallerströmmen 4 - 5 mA per rör.

För en strålterod (t.ex. 5881 eller 6L6) däremot, är skärmgallerströmmen lägre. Ungefär 1 - 3 mA för ett 6L6GC i tomgång.

1-ohmsmotstånd mellan katod och jord är ett enkelt sätt att mäta och det funkar säkert väldigt bra i de flesta sammanhang, men jag tycker att det är fel att prata om t.ex. 50 - 70 % av maximal <u>anod</u>förlust när man mäter <u>katod</u>strömmen...

Personligen mäter jag i princip alltid anodströmmen. Jag mäter oftast även och skärmgallerströmmen (genom att mäta resistansen och spänningsfallet över skärmgallermostånd). Finns 1-ohmsmotstånd mellan katod och jord mäter jag alla tre strömmarna (anod-, skärmgaller- och katodström).

För att återgå till Marshall DSL och att ställa bias så att <u>katod</u>strömmen är 45 mA per rör i tomgång (90 mA per rörpar i en 100-Wattare). Om skärmgallerströmmen då är 5 mA per rör blir <u>anod</u>strömmen 40 mA. Vid lite olika anodspänningar blir då anodförlusten så här:
420 V: 16,8 W (67 % av maximalt).
430 V: 17,2 W (69 % av maximalt).
440 V: 17,6 W (70 % av maximalt).
450 V: 18,0 W (72 % av maximalt).
460 V: 18,4 W (74 % av maximalt).

Samma värden men räknade med en <u>katod</u>ström på 45 mA (som man gör i DSL):

420 V: 18,9 W (76 % av maximalt).
430 V: 19,4 W (77 % av maximalt).
440 V: 19,8 W (79 % av maximalt).
450 V: 20,3 W (81 % av maximalt).
460 V: 20,7 W (83 % av maximalt).

Att justera bias så att <u>anod</u>förlusten(!) i tomgång ligger runt 70 % av maximal anodförlust tycker jag är i hetaste laget för en stärkare med hyffsat stadig nätdel som kommer att spelas på stark volym, vid full effekt eller vad man vill kalla det. Men, det är ju bara vad jag tycker...

Jag tenderar dessutom att justera biasen kallare (lägre anod- eller katodström) om stärkaren har en stabil nätdel. Stärkare med likriktarrör, speciellt ett med hög inre resistans, och/eller en nätdel i övrigt som ger hög spänningssvikt (sag), tenderar jag till att justera varmare. Allt för att få bra ljud OCH lång hållbarhet på rören. DSL har hyffsat stadig nätdel, men en del spänningssvikt får man i nättransformatorn, som inte är alltför stor i dessa...

Anodförlust heter förresten Plate Dissipation eller Anode Dissipation på engelska. Den maximala anodförlusten som ett rör pallar för, får man ur rörets datablad. För övrigt finns det även en maximal skärmgallerförlust.... Här är länk till ett datablad för ett EL34. Kolla och få kanske en eller flera tankeställare:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/010/e/EL34.pdf

Så tycker i alla fall jag... just nu...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

14 Sep 2010, 09:44
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]