View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 12:59

Reply to topic  [ 3 posts ] 
fender showman semco misstag =) 
Author Message

Post fender showman semco misstag =)
håller på o skruvar i en sådan ... där bias kretsen brunnit upp......
pga nån idiot skruvat bort bärhandtaget gissa vad som ramlar ner i stärkarn om man inte öppnar den ??? jo inslagsmuttrarna......
=
rejält kortis.....

semco modden var nu ännu värre gjord... (hmm undrar i fall nån var full på jobbet) ja denna stärkare har ingen öppnat sen den byggdes...

den var inte avsäkrad på primären!!!! en säkring gick till ena fasen före likriktningen och den andra säkringen är kopplad efter diod likriktningen....huja huja........
har tyvärr inte löst alla problem med denna stärkare,,, då jag har ett fräsljud som konstigt nog minskar med 50% om jag drar upp volymen på 50% sen ökar det igen ??????

har högfrqvent kvitterI spikar o det finns i båda kanaler o endast i försteg.. drar jag ur dem två första rören så tystnar det helt ..
så i slutsteget ligger det inte... provat bytt kondingar men det hjälpte ej ....gissar på nåt motstånd i trömförsörjningen som håller på att skicka in... kanske tog skada av kortisen...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

20 May 2010, 23:54
Profile WWW

Det brukar inte sitta någon primärsäkring i de gamla S-märkta Fendrarna. Jag förstår inte heller varför...
I original är det väl tvärtom, endast en primärsäkring. Det är nog ännu värre.

Om säkringen före likriktaren ryker så funkar förstärkaren fortfarande, men med bara den ena sekundärlindningen och ev. konstiga bieffekter.

Surret du har låter som ett signaljordfel.
Har du förresten bytt katodkondesatorerna i förstegen? Om de som är gemensamma för två steg slutar fungera kan det bli lite knas.

/Sixten

21 May 2010, 12:21
Profile WWW

nej du har rätt det är original i den.... dvs katod kondingar..... skall nog svepa över dem o kolla...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

22 May 2010, 08:59
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]