View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 19:41

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Vibroluxreverb 
Author Message

Post Vibroluxreverb
Hej.

Jag undrar om nån vänlig rör"pulare" skulle vilja hjälpa mej angående några bilder. Har fått ett bytesförslag med bilder på en Vibrolux reverb. Skulle vilja checka att det ser någolunda ok ut..
Eftersom den inte är min vill jag inte lägga upp bilder här. Det är heller inte nån bojare som erbjudit denna utan den kommer från Finland.

tack på förhand

Jocke

30 Apr 2010, 13:08
Profile

Är det en blackface 60-talare, en silverface eller en blackface 80-talare?

Jag har bilder på blackface. Här är några på en amerikasåld 66:a.

Image Image

Image

Det verkar som att det bara är 66:orna som har dessa Jensen 10-tumshögtalare. 67:orna jag sett har haft Oxford 10-tummare, vilket de tidigaste silverface antagligen också hade. Senare silverface har jag dålig koll på... Jag har sett silverface med de bruna CTS-högtalarna med ferritmagneter.

Jag har många fler bilder. Vad är du egentligen ute efter?

Du kan mejla bilderna du har till mig, så kan jag bedömma stärkaren åt dig: sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

30 Apr 2010, 13:31
Profile

Jocke

30 Apr 2010, 13:47
Profile

Suck... ännu en stärkare man skulle behöva äga för att må riktigt gott... [xx(]

30 Apr 2010, 13:50
Profile

Svullo wrote:

Suck... ännu en stärkare man skulle behöva äga för att må riktigt gott... [xx(]

Äh, glöm det[:)] Blackface och Vibrolux är inte automatiskt lika med den heliga graalen vad beträffar gitarrljud. Det kan lika gärna vara en trött sak helt befriad från mellanregister med ett simmigt reverb (innan Sven-Johan gått igenom den.) För att må riktigt gott behöver man bara gå ut där något vilt grönt växer i slutet av april och början av maj (bojare i de norra länen kanske någon månad senare men i vilket fall.)

30 Apr 2010, 22:19
Profile ICQ WWW

Jag har fått mej mejlat bilder av Jocke på Vibrolux Reverben han är intresserad av.

Det är en 80-tals blackface. Eller om man vill säga att den är av de senaste silverface, men med svart panel... [;)]. Troligen är den från 1981.

Jag har varit i ett antal 60-tals och tidiga 70-tals Vibrolux Reverb och jag ägde en 67:a blackface i många år, men en sådan här sen silverface, med boostfunktion via pedal, har jag faktiskt inte varit i. Därför är min erfarenhet av just en sådan här stärkare, tyvärr, begränsad. Om jag fattat det rätt är kretsen helt lika silverface och nästan lika 60-tals blackface, förutom att boostfunktionen finns.

Högtalarna har inga koder som jag känner igen. Den enda kod på dem som syns är 064121. 064 är inget EIA-nummer som jag känner igen. 121 skulle kunna betyda 1981 vecka 21, men jag är osäker på hela denna kod. De ser ut at kunna vara Eminence-högtalare, men jag vet inte alls säkert.

Serienummret är lite otydligt men verkar vara F106090, vilket då borde betyda 1981.

Jag hade velat se närbilder på inälvorna och på transformatorerna för att kunna kommentera mer. Jocke! Du bör ta reda på om den är modifierad på något sätt, och i så fall, hur.

Den ser ut att vara i väldigt bra skick och kan nog vara en riktig goding om man gillar Vibrolux Reverb. Detta beroende på bl.a. hur högtalarna låter och hur frisk stärkaren är. Om man skulle vilja, går det antagligen att göra om kretsen helt till 60-tals blackfacekrets (AA964) eller tidigare silverface. I vilket fall kan jag tänka mig att detta är en höjdarstärkare som är en värdig representant för de klassiska Vibrolux Reverbarna (om inte, går det antagligem med enkla medel att få den dit).

Ursäkta den dåliga bilden som jag hittat på Internet, men det är alltså en sådan här stärkare:

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

01 May 2010, 16:11
Profile

Det var positiva besked. Får nog förhandla vidare på denna.
Behöver du en gentjänst någongång så tveka inte att hojta till.

Edit.
Denna skall vara omoddad, nyligen servad med nya rör och några nya kondingar samt bias justerad. Högtalarna är tydligen orginal dom också. Får veta mer ikväll.

Mvh

Jocke

01 May 2010, 16:56
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]