View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 01:24



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hotrods 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post 
Image

Detta e Camaron datakrumelur skriver om.
En bil som presterat mer än ngr höga 9;or i all respekt,men samtidigt e det väl handen på hjärtat knappt att betrakta som "gatbil" även om den nu har nummerplåtar å ärligt är reggad som den står å går.

jesper@gofastparts.se


03 Apr 2010, 10:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post 
Lägger in en till då jag tycker det e en vacker stilstudie.

Image

Storblock även i detta fallet Tobbe..[;)],å manuellt.
DNE närmare bestämt med 3 skivig sinter bakom maskin.



jesper@gofastparts.se


03 Apr 2010, 10:46
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
ok, 240 var inte så snabbt.


Racing wrote:

Nja,eg inte.

Med tider nerför stripen i de regioner jag hoppas få till innebär det isf att jag löser från stillastående till över 240km/h på runt 10 sekunder med en bil i rent gatskick.
Det i sin tur innebär reglementskrav på bromsskärm tex.
Märk nu väl,detta som ngt jag hoppas få till rent praktiskt.
Ren prestanda i form av kraft fanns för att åka den typen av tider redan med gamla motorn,men så kommer det med praktiska omständigheter ikapp en,å då e det inte riktigt lika enkelt längre.[;)]

I ren toppfart e frågan eg akademisk eftersom bilen varvar ur med lätthet med orginalutväxlingen.
Gamla motorn som datakrumelur skriver om varvade ur vid 9000rpm,vilket fritt översatt e en hastighet vi provat med GPSen-å det e 314km/h.(vilket var 8880rpm enl loggen ombord)
Men..ändra utväxling,så nog går det fortare än så om man vill.

Nya motorn räknar jag med att vi drar ännu längre.
Ngn stans mellan 10 000 å 10 500 rpm.

Då jag som sagt e en av de som gärna tävlar e grejen att där kan vara ganska stor skillnad mellan "angivna" prestanda å verkliga prestanda.
Att verkligen åka en 9 sekunders tid med en genuin gatbil anser iaf jag som relativt svårt,å det e definitivt inget man löser i första försöket.

Ta alla stollar som tex tror att en Suzuki Hayabusa går "lätta" 9:or standard för "det har de läst".
Efter ett antal år runt svenska banor svarar jag...möjligt,men inte i Sverige å inte med en normalstor Svensk pilot å inte i standardskick-å ÄN mindre i sin tur ute på gatan.
De facto,en hoj förlorar MYCKET mer av att komma ut på gatan än motsvarande bil gör,å 4 hjul kommer ur det perspektivet alltid vara dubbelt så många som 2.

jesper@gofastparts.se


_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


03 Apr 2010, 17:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Sep 2003, 11:12
Posts: 903
Location:
Post 
spindeln wrote:

ok, 240 var inte så snabbt.


Racing wrote:

Nja,eg inte.

Med tider nerför stripen i de regioner jag hoppas få till innebär det isf att jag löser från stillastående till över 240km/h på runt 10 sekunder med en bil i rent gatskick.
Det i sin tur innebär reglementskrav på bromsskärm tex.
Märk nu väl,detta som ngt jag hoppas få till rent praktiskt.
Ren prestanda i form av kraft fanns för att åka den typen av tider redan med gamla motorn,men så kommer det med praktiska omständigheter ikapp en,å då e det inte riktigt lika enkelt längre.[;)]

I ren toppfart e frågan eg akademisk eftersom bilen varvar ur med lätthet med orginalutväxlingen.
Gamla motorn som datakrumelur skriver om varvade ur vid 9000rpm,vilket fritt översatt e en hastighet vi provat med GPSen-å det e 314km/h.(vilket var 8880rpm enl loggen ombord)
Men..ändra utväxling,så nog går det fortare än så om man vill.

Nya motorn räknar jag med att vi drar ännu längre.
Ngn stans mellan 10 000 å 10 500 rpm.

Då jag som sagt e en av de som gärna tävlar e grejen att där kan vara ganska stor skillnad mellan "angivna" prestanda å verkliga prestanda.
Att verkligen åka en 9 sekunders tid med en genuin gatbil anser iaf jag som relativt svårt,å det e definitivt inget man löser i första försöket.

Ta alla stollar som tex tror att en Suzuki Hayabusa går "lätta" 9:or standard för "det har de läst".
Efter ett antal år runt svenska banor svarar jag...möjligt,men inte i Sverige å inte med en normalstor Svensk pilot å inte i standardskick-å ÄN mindre i sin tur ute på gatan.
De facto,en hoj förlorar MYCKET mer av att komma ut på gatan än motsvarande bil gör,å 4 hjul kommer ur det perspektivet alltid vara dubbelt så många som 2.

jesper@gofastparts.se


_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !




Vad är snabbt enligt dig på kvartsmilen med en vardagsbil Spindeln?

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods


03 Apr 2010, 17:44
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
maxfart ??? hur svårt kan det vara att svara på den frågan ?

_______________________________
Har en massa Lavakablar:
Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !


03 Apr 2010, 19:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post 
Spindeln.
Då skall jag försöka förklara det här begripligt på vanlig svenska.

Motorerna vi sysslar med å chassiena vi sysslar med gör att toppfarten med de utväxlingar mm som vi använder INTE e bilens egentliga toppfart.
Vi har anpassat det för ren skär acceleration.
Som jag skrev har jag provat den gamle mercan MED utväxlingen jag använt till dragracing mm vid maxvarv,å DEN toppfarten var strax under 320km/h.
Hyggligt fort mao,å MYCKET långt ifrån de 240+ man går i mål med efter 402 meter.

Nu e det ÅXÅ så att den maxfarten INTE e vad "bilen orkar med",utan som sagt...det beror på vad man använder bilen till.

Följdriktigt går mercan ifråga FORTARE än de knappa 320km/h vi provat OM man byter tex utväxlingen för ändamålet.

I all respekt sagt,som Ola skriver det..å jag menar INGET illa med detta,men en 9 sekunders resa nerför de 1320 foten/402 metrarna gör du dig uppenbarligen inte en uppfattning om vad det innebär.
Att göra det med en bruksbil i sin tur...e ngt av en bedrift.

Jag tillverkar ju bitar till en hoper andra racers med,å då bla gamle vännen Robban.Robban äger till min kännedom världens snabbaste gatgodkända GMC Syclone å han har målgång runt 260 efter de 402 metrarna,å då med en tid av 8,80 sekunder.
Den egentliga toppfarten på hans pickup e dock MYCKET högre.

8.80 sekunder nerför de 1320 foten Spindeln e för de flesta normala människor att åka hiss horisontalt.
En riktigt snabb hiss för att vara ärlig.
ALLT i vanliga fordon,såväl 2 som 4 hjul,blir efter som en taskig avlöning rent ut sagt.


jesper@gofastparts.se


03 Apr 2010, 22:33
Profile

Joined: 25 Jan 2003, 12:02
Posts: 441
Location:
Post 
Jag förstår inte poängen i att jämföra serieproducerade standardfordon med racepreppade specialbyggen.


Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">


04 Apr 2010, 09:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post 
dito

jesper@gofastparts.se


04 Apr 2010, 18:41
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3626
Location:
Post 
Jesper, dax för oss Bojare att skramla till en 9,9 sekunders resa till 240kmh för Spindeln.
- Jag kommer inte vara den som tvättar vederbörandes kalsonger.[:D]

Fart är jefligt ointressant om den inte sätts i ett sammanhang.
Jag har flertal gånger åkt över 300 på vanliga vägar och där det är möjlig är det inte heller speciellt hårigt - i alla fall har jag aldrig fått någon kick av det.

Fart är hästkrafter(!) och ofta en djefla väntan på maxvarvet på högsta växeln. Kliver det på till 250 +- på 10-11 sekunder från stillastående så känns det- slutsnackat. Åka 300+ känns inte alls.
Snabbaste i min ägo var en 12 sekunderbil som var avsedd för kurvor.
Funkade det med fast framåt hösten så kändes det inte så accsnabbt av någon besynnerlig anledning.

260 i bromsen på långa rakan på Anderstorp krävs det däremot lite kulor i grenen speciellt som det snabbaste som en en trimmad Formel Etta( Benneton -97 med en 4 liters Judd V10) grejade 325 som toppfart (vilket tydligen heller inte är så fort?).

På vackra små ,söta krokvägar räcker spannet 70-150 för att tuffingarna ska börja hålla i sej och få en lite ljusare ansikts färg- och då har man oftast inte ännu börjat ta i. Diskusion om hur vida 116 hk är tillräckligt eller för lite brukar jag ta efteråt....
Tjejbils snacket brukar åxå vara innan ljuset skådas(för det måste vara då anletet börjar blekna)
Mina nuvarande sportbilar klara ingen av 200 men dom är djefligt snabba även om dom inte går så fort!

10 sekunder till 220+ är det ingen som har varit med som snackar bort[8D]

Hurvida det är ansvarfullt får andra ta i en annan tråd


04 Apr 2010, 22:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
spindeln wrote:

ok, 240 var inte så snabbt.

Tycker jag visst det! Min Skoda stormar nog inte upp i mer än 180 om jag pressar den i utförsbacke! [:I][:o)][;)][8D]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


05 Apr 2010, 10:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
Amazonen går att få upp i 110 Km/h ! då känns det verkligen som att det går fort vill jag lova! [:D]


09 Apr 2010, 23:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.