| Author |
Message |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Ett hembygge...nu med mp3 klipp!
Hej ! EDITLånade ut apparaten till en bekant.... Fick detta klipp...rå mix...ingen EQ/Kompressor på gitarr. gitarr/stärk/V30/sm57 http://www.tappamps.com/mp3/Sky_Of_Rage_TAPPAMP.mp3Låter lite som jag tänker...har en del andra ljud i huve å ********************************************************** Har gjort en del moddningar genom åren men aldrig byggt en egen förstärkare. Tänkte att några bilder kan vara av intresse då det är ett hemmabygge. Kanske inspirerar andra i byggnadsplaner... Utan låda och rattar...  Inuti...  Nätdel med jordlyft för glöden...  mvh/Hasse
Last edited by farbrortäpp on 03 Feb 2012, 16:58, edited 2 times in total.
|
| 28 Oct 2009, 09:37 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
Ser ju otroligt proffsigt ut. Otroligt många potar. Vad är det för typ av stärkare, ljud, kanaler, och vad gör alla rattar? Jag ser att det är tryck på alla kretskort. Har du lejt någon för detta eller har du gjort dessa kort själv? Och som vanligt här på Bojen så är ju ett schema av kretsen alltid intressant. [:)]
|
| 28 Oct 2009, 11:34 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
Quote: Ser ju otroligt proffsigt ut. Tackar...finns en del att göra bättre...t.ex. kretskort till potarna men, men... Quote: Otroligt många potar. Vad är det för typ av stärkare, ljud, kanaler, och vad gör alla rattar? Förstärkaren är 2 kanalig 100W med EL34. Rent och dist. Allt är faktiskt ganska basic förutom distkanalen innehåller en Edge,(hemma snickeri...riktigt konstig krets faktiskt),och en Presence alá Bogner Uberschall,(var ganska tråkig!). Distkanalen är av egen design...och bygger på alla de moddar man gjort genom åren... Quote: Jag ser att det är tryck på alla kretskort. Har du lejt någon för detta eller har du gjort dessa kort själv? Korten är ritade av mig i PCad och de är tillverkade i KINA!!! Quote: Och som vanligt här på Bojen så är ju ett schema av kretsen alltid intressant. Har i nuläget inget schema...men skall försöka få upp ett... mvh/Hasse
|
| 28 Oct 2009, 12:05 |
|
 |
|
Sven-Johan
Joined: 21 Nov 2004, 23:16 Posts: 2772
|
Himla kul att se! [:p]
Men! BARA 15 pottar! blir det inte lite enformigt och enahanda ljud med så lite inställningsmöjligheter? Kunde du inte fått plats för fler? [;)][;)][:D][:D]
Hur bra det än ser ut vore det kul att höra hur den låter. Det är ju liksom det som räknas...
Har du verkligen byggt och planerat kretslösningen utan schema? I mina öron låter det konstigt... men det är ju jag det.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 28 Oct 2009, 12:24 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
Tack..det var min tanke...jag brukar inspireras av vad andra gjort [:)] Quote: Men! BARA 15 pottar! blir det inte lite enformigt och enahanda ljud med så lite inställningsmöjligheter? Kunde du inte fått plats för fler? 16 faktiskt...finns en "Send Volume" också[:D] Detta är väl ganska normalt annars.... Quote: Hur bra det än ser ut vore det kul att höra hur den låter. Det är ju liksom det som räknas... Samma ljud,(moddad Marshall), har använts bl.a. på senaste Hypocrisy och Scar Symmetry...finns på myspace för den som vill lyssna... Quote: Har du verkligen byggt och planerat kretslösningen utan schema? I mina öron låter det konstigt... men det är ju jag det. Jag har schema på disten men det är allt...sen finns det många standardlösningar för effektloop, fasvändarrör, depthkontroll mm. som i mitt tycke funger bra. Kanalbyte gör jag med Optokopplare/reläer. mvh/Hasse
|
| 28 Oct 2009, 14:38 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Välkommen till rörgalningarnas reservat[:D] Är det inte lite bakvänt att lägga mönsterkortlayouten i PCad utan att först ha matat in schemat? Eller försöker du bara mörka för att slippa visa schemat[;)][?] Det är helt OK om du vill behålla kretslösningen för dig själv. Vilken tillverkare i Kina har du anlitat? De jag hade kontakt med offererade mycket låga styckpriser men krävde hög startkostnad och minsta order på 500st. Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"
|
| 28 Oct 2009, 17:10 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
Quote: Är det inte lite bakvänt att lägga mönsterkortlayouten i PCad utan att först ha matat in schemat? Eller försöker du bara mörka för att slippa visa schemat Det är helt OK om du vill behålla kretslösningen för dig själv. Jag tycker nog inte att det blir bakvänt...det ger enligt mig en friare design...samt att det tar ju tid att rita schema [:)] Just denna förstärkare är distkanalen lite hemlig...annars är det standard... Quote: Vilken tillverkare i Kina har du anlitat? De jag hade kontakt med offererade mycket låga styckpriser men krävde hög startkostnad och minsta order på 500st. Denna använde jag...funkande kanon... http://www.pcbcart.com/mvh/Hasse
|
| 28 Oct 2009, 17:54 |
|
 |
|
zeta55
Joined: 04 Feb 2006, 23:45 Posts: 505 Location:
|
Grattis! Ser ut som ett grymt bygge, men bilderna var tråkigt små i upplösningen. Ljudklipp vore mycket trevligt om tillfälle ges. Hur hanterar du kanalväxlingen i den? /Krister Min hemsida: http://www.zeta-sound.se
|
| 28 Oct 2009, 21:57 |
|
 |
|
maglemer
Joined: 07 Jan 2008, 14:34 Posts: 929 Location:
|
Jag är visserligen en obotligt rabiat PTP-torsk, men måste likväl instämma i hyllningskören. Görsnyggt! Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 29 Oct 2009, 08:25 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
Imponerande... Får man fråga lite kring den Kinesiska leverantören, hur mycket var du tvungen att beställa? Startkostnad etc... Är lite sugen förståss..
|
| 29 Oct 2009, 17:04 |
|
 |
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
Snyggt. Chassit andas Metall!
------ Dom låter alla lika
|
| 29 Oct 2009, 18:23 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
Quote: Snyggt. Chassit andas Metall! Man tackar...Det är Metall [:D] Quote: Får man fråga lite kring den Kinesiska leverantören Kolla länken i tidigare inlägg...man får prisförslag direkt beroende på antal hål, laminat, storlek mm. Jag har lite planer för dessa kort och beställde fler än ett. Quote: Ljudklipp vore mycket trevligt om tillfälle ges. Refererar till(samma ljud, annat bygge): http://www.myspace.com/hypocrisy ** Låten "Hang him high" http://www.myspace.com/scarsymmetry ** 4 första låtarna http://www.myspace.com/eternalsweden ** Lite gammal hårdrock fixar den också,(alla låtar med denna dist)[:p] Quote: Hur hanterar du kanalväxlingen i den? Som jag skrev tidigare ... både relä och optokopplare VTL5C1. Jag skall rita ett schema på den vid tillfälle. mvh/Hasse
|
| 29 Oct 2009, 18:49 |
|
 |
|
limbe
Joined: 27 Oct 2009, 18:25 Posts: 8 Location:
|
"Allt är faktiskt ganska basic"Ja det är ju faktiskt bara du själv som behöver kunna ratta stärkaren.Imponerande bygge dock!Limbe
|
| 02 Nov 2009, 19:03 |
|
 |
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
Ljudklippen var ju metall så det sjunger om det. [:)] Spelar du själv på något av dem?
------ Dom låter alla lika
|
| 02 Nov 2009, 19:28 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
Äntligen nån som bygger metal[:p]
|
| 03 Nov 2009, 13:27 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Ett hembygge...nu med mp3 klipp!
mp3 klipp i första posten 
|
| 03 Feb 2012, 16:57 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Ett hembygge...nu med mp3 klipp!
Låter riktigt bra om gitarrerna! Kärnfullt och tight!
|
| 03 Feb 2012, 17:34 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Ett hembygge...nu med mp3 klipp!
Coolt! Å som det heter...."ah...chaos....the mother of genius...." 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 03 Feb 2012, 21:45 |
|
|