View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 11:56



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Ett hembygge...nu med mp3 klipp! 
Author Message
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Ett hembygge...nu med mp3 klipp!
Hej !

EDIT
Lånade ut apparaten till en bekant....
Fick detta klipp...rå mix...ingen EQ/Kompressor på gitarr.
gitarr/stärk/V30/sm57
http://www.tappamps.com/mp3/Sky_Of_Rage_TAPPAMP.mp3

Låter lite som jag tänker...har en del andra ljud i huve å :mrgreen:

**********************************************************
Har gjort en del moddningar genom åren men aldrig byggt en egen förstärkare.
Tänkte att några bilder kan vara av intresse då det är ett hemmabygge.
Kanske inspirerar andra i byggnadsplaner...

Utan låda och rattar...
Image
Inuti...
Image
Nätdel med jordlyft för glöden...
Image

mvh/Hasse


Last edited by farbrortäpp on 03 Feb 2012, 16:58, edited 2 times in total.



28 Oct 2009, 09:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Ser ju otroligt proffsigt ut.
Otroligt många potar.
Vad är det för typ av stärkare, ljud, kanaler, och vad gör alla rattar?
Jag ser att det är tryck på alla kretskort. Har du lejt någon för detta eller har du gjort dessa kort själv?
Och som vanligt här på Bojen så är ju ett schema av kretsen alltid intressant.
[:)]


28 Oct 2009, 11:34
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post 
Quote:
Ser ju otroligt proffsigt ut.

Tackar...finns en del att göra bättre...t.ex. kretskort till potarna men, men...
Quote:
Otroligt många potar.
Vad är det för typ av stärkare, ljud, kanaler, och vad gör alla rattar?

Förstärkaren är 2 kanalig 100W med EL34. Rent och dist. Allt är faktiskt ganska basic förutom distkanalen innehåller en Edge,(hemma snickeri...riktigt konstig krets faktiskt),och en Presence alá Bogner Uberschall,(var ganska tråkig!).
Distkanalen är av egen design...och bygger på alla de moddar man gjort genom åren...
Quote:
Jag ser att det är tryck på alla kretskort. Har du lejt någon för detta eller har du gjort dessa kort själv?

Korten är ritade av mig i PCad och de är tillverkade i KINA!!!
Quote:
Och som vanligt här på Bojen så är ju ett schema av kretsen alltid intressant.

Har i nuläget inget schema...men skall försöka få upp ett...

mvh/Hasse


28 Oct 2009, 12:05
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Himla kul att se! [:p]

Men! BARA 15 pottar! blir det inte lite enformigt och enahanda ljud med så lite inställningsmöjligheter? Kunde du inte fått plats för fler? [;)][;)][:D][:D]

Hur bra det än ser ut vore det kul att höra hur den låter. Det är ju liksom det som räknas...

Har du verkligen byggt och planerat kretslösningen utan schema? I mina öron låter det konstigt... men det är ju jag det.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


28 Oct 2009, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post 
Quote:
Himla kul att se!.

Tack..det var min tanke...jag brukar inspireras av vad andra gjort [:)]
Quote:
Men! BARA 15 pottar! blir det inte lite enformigt och enahanda ljud med så lite inställningsmöjligheter? Kunde du inte fått plats för fler?

16 faktiskt...finns en "Send Volume" också[:D]
Detta är väl ganska normalt annars....
Quote:
Hur bra det än ser ut vore det kul att höra hur den låter. Det är ju liksom det som räknas...

Samma ljud,(moddad Marshall), har använts bl.a. på senaste Hypocrisy och Scar Symmetry...finns på myspace för den som vill lyssna...
Quote:
Har du verkligen byggt och planerat kretslösningen utan schema? I mina öron låter det konstigt... men det är ju jag det.

Jag har schema på disten men det är allt...sen finns det många standardlösningar för effektloop, fasvändarrör, depthkontroll mm. som i mitt tycke funger bra.
Kanalbyte gör jag med Optokopplare/reläer.

mvh/Hasse


28 Oct 2009, 14:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Välkommen till rörgalningarnas reservat[:D]

Är det inte lite bakvänt att lägga mönsterkortlayouten i PCad utan att först ha matat in schemat? Eller försöker du bara mörka för att slippa visa schemat[;)][?] Det är helt OK om du vill behålla kretslösningen för dig själv.

Vilken tillverkare i Kina har du anlitat? De jag hade kontakt med offererade mycket låga styckpriser men krävde hög startkostnad och minsta order på 500st.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"


28 Oct 2009, 17:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post 
Quote:
Är det inte lite bakvänt att lägga mönsterkortlayouten i PCad utan att först ha matat in schemat? Eller försöker du bara mörka för att slippa visa schemat Det är helt OK om du vill behålla kretslösningen för dig själv.

Jag tycker nog inte att det blir bakvänt...det ger enligt mig en friare design...samt att det tar ju tid att rita schema [:)]
Just denna förstärkare är distkanalen lite hemlig...annars är det standard...
Quote:
Vilken tillverkare i Kina har du anlitat? De jag hade kontakt med offererade mycket låga styckpriser men krävde hög startkostnad och minsta order på 500st.

Denna använde jag...funkande kanon...
http://www.pcbcart.com/

mvh/Hasse


28 Oct 2009, 17:54
Profile

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
Grattis!
Ser ut som ett grymt bygge, men bilderna var tråkigt små i upplösningen.
Ljudklipp vore mycket trevligt om tillfälle ges.

Hur hanterar du kanalväxlingen i den?

/Krister


Min hemsida: http://www.zeta-sound.se


28 Oct 2009, 21:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post 
Jag är visserligen en obotligt rabiat PTP-torsk, men måste likväl instämma i hyllningskören. Görsnyggt!

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial


29 Oct 2009, 08:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Imponerande... Får man fråga lite kring den Kinesiska leverantören, hur mycket var du tvungen att beställa? Startkostnad etc... Är lite sugen förståss..


29 Oct 2009, 17:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Snyggt. Chassit andas Metall!


------
Dom låter alla lika


29 Oct 2009, 18:23
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post 
Quote:
Snyggt. Chassit andas Metall!

Man tackar...Det är Metall [:D]
Quote:
Får man fråga lite kring den Kinesiska leverantören

Kolla länken i tidigare inlägg...man får prisförslag direkt beroende på antal hål, laminat, storlek mm.
Jag har lite planer för dessa kort och beställde fler än ett.
Quote:
Ljudklipp vore mycket trevligt om tillfälle ges.

Refererar till(samma ljud, annat bygge):
http://www.myspace.com/hypocrisy ** Låten "Hang him high"
http://www.myspace.com/scarsymmetry ** 4 första låtarna
http://www.myspace.com/eternalsweden ** Lite gammal hårdrock fixar den också,(alla låtar med denna dist)[:p]
Quote:
Hur hanterar du kanalväxlingen i den?

Som jag skrev tidigare ... både relä och optokopplare VTL5C1.
Jag skall rita ett schema på den vid tillfälle.

mvh/Hasse


29 Oct 2009, 18:49
Profile

Joined: 27 Oct 2009, 18:25
Posts: 8
Location:
Post 
"Allt är faktiskt ganska basic"Ja det är ju faktiskt bara du själv som behöver kunna ratta stärkaren.Imponerande bygge dock!Limbe


02 Nov 2009, 19:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Ljudklippen var ju metall så det sjunger om det. [:)]
Spelar du själv på något av dem?




------
Dom låter alla lika


02 Nov 2009, 19:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Äntligen nån som bygger metal[:p]


03 Nov 2009, 13:27
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Ett hembygge...nu med mp3 klipp!
mp3 klipp i första posten :wink:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


03 Feb 2012, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ett hembygge...nu med mp3 klipp!
Låter riktigt bra om gitarrerna! Kärnfullt och tight!

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


03 Feb 2012, 17:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Ett hembygge...nu med mp3 klipp!
Coolt!

Å som det heter...."ah...chaos....the mother of genius...." :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Feb 2012, 21:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.