View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 17:04

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Skumt fel 
Author Message

Post Skumt fel
Sitter å jobbar med min ena Elf.
Dessvärre saknas ju schema till den.

Funkar på alla vis,men nja...
Poängen e att ngt verkar ha hänt med den kontroll krets som går till optona.

Utgången från "huvudingången" i stärkarn mot denna kretsen e ung som för värmarkretsen till rören,bara dragen på andra sidan chassiet.
Därefter sitter det en vanlig likriktarbrygga samt en kondning över bryggan om 1000micro å 25V.
Kretsen har in alles 4 optos i sig,som då styrs via footswitchen.
Har ju sedan tidigare bla då provat med andra optos,å det verkar inte vara där felet ligger.
Det optona tex gör e att brygga motstånd över div förstegsrör,alt "öppna/stänga" för signalväg.
De av Tommy Elf hemmagjorda orginal optona sitter monterade igen,å dessa fungerar.
Har dels kontrollerat själva dioden i dem,å dels mätt resistansförändringen över fotocellen i de två olika lägena för alla 4.

Man drar igång stärkarn.
Den e då moddad med bla fläktsystem.
Den får gå en stund tills den blir varm.

IBLAND när den väl blir det så skapar den dubbeltoner på de låga strängarna,å detta verkar kunna härledas till just kretsen till kanalswitchningen.?
Den har inga direkta problem med brum,brus eller andra direkta "störningar",utan det e detta med dubbel tonerna.
Ung som en ocataver.

Problemet accentueras om jag puttar in telekontakten i jacket för kanalstyrning.

Förstärkaren har två mastervolymer.
En till resp kanal,å när den funkar som den skall e dessa två så att säga isolerade från varandra,å när problemet uppstår "samarbetar" masterpottarna.
Masterpottarna har då styrning över en av optokopplarna,och "huvud" mastern(dvs den till rena kanalen) e en dubbelpott.

I samband med att fenomenet uppträder tappar cleankanalen även klarhet å distar mkt mkt tidigare(Annars e clean kanalen mer eller mindre verkligen clean på en Elf.Det den skapar i toppänden av spektrat med volymen på max e crunch på sin höjd beroende på mickoutput)

Har mätt samtliga spänningar-som inte på ngt vis e onormala som jag kan se det-vad avser rör mm.
Samtliga lytar i hela stärken e nya.
Samtliga rör e nya,å ngr av signalkondensatorerna e bytta.
SGM e flyttat till 1k osv osv osv

Lattjat med lite olika OTs av nyfikenhet.

Det har sedan tidigare vid tillfälle brunnit i stärkaren av ngn anledning i utgången emot kretsen för just kanalstyrningen.
Där sitter två effektmotstånd i den utgången om 3k vill jag minnas(kan kolla närmare idag)
Mätt de komponenter som står att mäta,å inga fel funna.
(bla då kapacitanser på de olika småkondensatorer som sitter i kretsen samt motstånd.Både fasta och som sagt över fotocellerna)
Det jag lurar på e om jacket till kanalswitch ingången kan vara boven i dramat?

Problemet såvitt jag kan härleda det e alltså att kanalerna "läcker" gentemot varandra,men bara under vissa omständigheter.
Omständigheterna verkar minst sagt intermittenta,å såvitt jag kunnat bedöma bland ANNAT en fråga om hur mkt man puttat in en teleplugg in å ut i jacket för kanalswitchning.
Telehonan e fö en standard 6.3mm stereo hona i plast typ Cliff.

Tänkte på vinst å förlust ta mig förbi Elfa idag å handla ett nytt stereojack,men e det ngn som har ngr kommentarer baserat i det jag skriver ovan.?
Vet att det relativt sett inte e mkt att gå på,men kanske ngn har liknande erfarenheter av kretsar med opto styrning?

Jesper

jesper@gofastparts.se

27 Aug 2009, 08:04
Profile

Tillägger det att när den funkar som den skall så spelar den verkligen skitbra i alla ändar.
När problemet uppstår så tappar den dels ton,men även dynamik.
Kom fö precis på mig själv med att jag INTE mätt resistansen över brytarna i telehonan till switchen.

Problemet e i sin tur "analogt".
Dvs att det går inte att förutse hur MYCKET den leker octaver,utan bara ATT den gör det.
Å..när så sker låter den verkligen skit.

Den andra möjligheten jag ser skulle vara att funktionen i en av optona skulle vara sådär,men har som sagt provat med andra optos-vilket inte gav ett skit.
Beteende mönstret e exakt detsamma.

Kikat på själva mönsterkortet efter "kladd" under belyst förstoringslampa(tänkte ngn form av mindre nogrann lödning=överslag under vissa premisser)men inte hittat ngt misstänkt.

Försteget innehåller in alles 5 rör.
3 till själva signalbehandlningen,ett till reverbet samt ett till en boosterfunktion över drossel.
Problemet blir värre ju fler av förstegsrören som sitter monterade.
Samtliga rör e EEC83S från JJ.
Så även fasvändaren.
Slutrören i sin tur e JJ 6L6,å B+ ligger på strax under 480V å bias e justerat till 36mA.

jesper@gofastparts.se

27 Aug 2009, 08:13
Profile

Gör så att jag tar bilder av kretsen idag.
Blir säkerligen lättare att se hur det e tänkt då.

jesper@gofastparts.se

27 Aug 2009, 08:14
Profile

Du får nog rita upp optokretsen och vad du har för spänningar. Och om dom vid problem sjunker.
Opton har väl en resistor i serie och om spänningsmatningen sjunker minskas strömmen och opton stryper. Blir då bägge strypta eller åt moptsatt håll bägge öppna så är det ju katastrof för ljudet.
När du sätter i telepluggen för kanalstyrning är det då en lös plugg du testar med eller sitter footswitchen i andra änden.
Är det en sådan budget lösning där optoströmmen går genom footswitchen kan det lätt leda till kalabalik om det är dålig kontakt i footswitchen eller i telekontakten.
Jag lägger alltid transistortriggar till optosarna för att det ska bli full ström även om spänningen som triggar sjunker lite. Alltså ingen ström genom footswitchen.

27 Aug 2009, 11:31
Profile

Om du med det menar ifall det ligger en resistor i serie med resp LED,så e svaret ja.

Nej.
Finns inga separata trissor eller liknande i kretsen,utan spänningen förs mkt riktigt genom pedalen.
4st optos i alles,å de jobbar i par.
Pedalen i sin tur e ny.En ersättningvariant från Marshall med två brytare.

Symptomet e alltså att jag får olika effekt/funktion av problemet helt hipp som haver beroende på " vilken dag den har" när jag puttar i eller tar ur telepluggen i jacket.

Skall som sagt göra så att jag installerar ett nytt jack,om möjligt redan idag(igår var helt enkelt för körigt)och tar bilder av kretsen samt mäter å ritar upp.

jesper@gofastparts.se

28 Aug 2009, 08:40
Profile

Ligger spänningen och varierar så blir det ju lite olika varje gång. Optosarna öppnas mer ju mer ström som går igenom dom. Sjunker spänningen så går det mindre ström.
Fladdrar den får du en tremolo effekt.
Är bägge kanaler öppna samtidigt blir det hej baberiba.. osv.
Det måste funka klockrent alltså.

28 Aug 2009, 11:41
Profile

Tjo du Jesper, det låter som du sprungit på samma fel som jag har i en viss studio22:a (som nog befinner sig ganska nära den där Elf:en).
Rörnoob som jag är vet jag inte vad felet är, men att det har att göra med kanalväljaren, det är jag tämligen säker på. Ja, jag ska bli färdig att skicka fotomkopplaren till dej, det här inlägget är väl egentligen mest en offentlig komihåglapp till mej själv...

28 Aug 2009, 21:51
Profile ICQ YIM WWW

Dessvärre lyckades jag ju glömma kameran,men jag har iaf kikat på det hela igen.

För det första har jag gjort en klassiker å glömt jacken för loopen.
Sitter Cliff typ av jack,å dessa var lugnt sagt sotiga efter ngt tidigare haveri.
Lättlöst nog.Nu rengjorda med Iso samt med renslipade brytare.

Kikade på spänningarna mot optokopplarna.
Vad jag kan lista ut e det hela lite skumt,eller rättare sagt JAG förstår inte.
Såvitt jag kan bedöma för den kretsen ström via samma tapp som glöden.
Första som händer e naturligtvis en likriktarbrygga som det i sin tur direkt ligger en 1000 micro lyt över utpolerna p specad till 25V.

Sen ligger det ett par para kopplade resistorer,å följden e att det som når optona e ung 2.6V.
Väl å ve,men jordslingan på masken e av ngn anledning bruten in mot kretsen för optona,å där e klart en potentialskillnad mellan pre-amp/slutsteg å kretsen för optona-där opto kretsen ligger nån volt under resten av stärken.
Dvs potentialskillnaden på kretsens likriktare ligger på de angivna 2.6V,men mäter jag sen från plus på kretsen mot chassiejord så har jag en negativ spänning-a´la bias.

Nått jag inte sett förut i alla fall,å som jag ställer mig undrande till.

Samtliga optos fungera iaf,å man både rent fysiskt ser att det lyser i dem å skillnaderna i motstånd över själva fotoresistorn kan enkelt mätas-å den rör sig i trakterna av ett antal kOhm-utan att för den sakens skull ha en aning om vad referens värdena skall vara.

Bytte inputjacket för switchen,å det gav ingenting.
Detta till trots att där var motstånd över brytaren i den(endast en av de tre e aktiv utan stereopluggen i)

En tanke jag får e varför det inte sitter en stab i kretsen i egentlig mening om det nu e så känsligt.?
Kondningen på utgående e iofs rätt rejäl i ljuset av strömmarna,men iaf...

Nu var det lite stressat för tid igår,vilket ju aldrig e bra när man sysslar med sånt här,så jag fick ge upp för dan.
Tänkte kika vidare på det...å ger mig fan inte förrän jag hittar det.

Dels lurar jag på detta med separerade jordplan,å dels tänkte jag mäta växelspänningen i kretsen.
Jordplanen e en efterkonstruktion.
När kortet gjordes var det med helt jordplan,å man har i efterhand kapat den banan.

Gör nog så att jag lödar om båda korten i den åxå.
Mest som en säkerhet å garanti.

Telltalen jag ser i det e som sagt att båda master volymerna greppar i varandra,å så skall det knappast vara.
Mao e där ngt i varje fall i den opton som inte gör sitt jobb fullt ut.

jesper@gofastparts.se

29 Aug 2009, 08:22
Profile

Ngt jag glömt nämna e att både mask å komponenter sitter monterade på samma sida ung som kortet vore tänkt för ytmontering.
Mao,det man ser e det man får..å iom det kanske det inte e helt tokigt med lite bilder.

jesper@gofastparts.se

29 Aug 2009, 08:26
Profile

Dioden i opton behöver inte ha någon koppling till resten av stärkaren överhuvudtaget så om det är potentialskillnader mellan den kretsen och stärkarens jord spelar ingen roll. Jag kan ju bara misstänka att man inte vill att glöden ska vara sammanbunden till jorden genom denna krets därav detta förfarande.

Spänningen över opton kommer alltid vara densamma som över alla dioder. Frågan är om spänningen mellan opton och diodbryggan varierar. Alltså det som droppar över resistorn och eventuella glapp. Och om spänningen över kondingen varierar dvs matningsspänningen.
Ligger dessa värden stabilt och optosarna är hela ligger nog felet någon annanstans. Mäter man dessutom bara några kiloohm vid öppet läge så är den öppen. Sen gäller det ju att det blir en hel massa megaohm vid stängt läge.

29 Aug 2009, 08:39
Profile

Stärkarn e dock gammal,å jag i sin tur glad amatör på detta med gamla analoga rörisar..[:D]
Gör nog så att jag kontrollmäter detta å ser vad som trillar ur påsen,men iom att jag saknar referensvärden i brist på schema så känns det ju lite som att flyga utan instrument.
Eller..ja..det hade iaf inte gjort mig ledsen med ett schema.

Hur som så blir det till att jag lödar om båda korten.
Stärkarn e som sagt gammal,å att sitta å leta ev kollapsade lödningar känns ganska futilt i ljuset av hur lång tid det tar att bara löda om skiten.
Därefter kan man ju kika på komponentvärden.

jesper@gofastparts.se

29 Aug 2009, 10:13
Profile

Cuntrollern jag gjorde iordning e nu i mål.
Den lirar rent ut sagt utav bara helvete å låter i mitt tycke mkt mkt bra.
Vill med det sagt framföra ett JÄTTETACK till alla er som bidragit till att det projektet gick i hamn.
SUPERTACK gubbar,å utan detta rörforat hade det dels varit bra fan mkt lurigare,å vad vidare e bra fan mkt tråkigare att pyssla med detta.
Så...Ulf...Owe...Johan...Mats mfl mfl.Ingen nämnd,ingen glömd.
Tack.

jesper@gofastparts.se

29 Aug 2009, 10:16
Profile

Sen kan man ju ifrågasätta om den där marshallpedalen är exakt vad stärkaren vill ha. Det kanske inte alls ska vara att strömmen kopplas till jord som förmodligen sker med marshallpedalen utan istället bara att tillbakagången för strömmen till stärkaren ska brytas i originalet.
Det första innebär ju givet en strömnedlastning som inte sker om det är på det senare sättet. Bägge sättena sluter ju dock opton men....utan schema.....bara spekulationer.

29 Aug 2009, 10:50
Profile

har vid tillfällen skrivit till Tommy om just schema men bemyndigas tyvärr inte ens med ett svar.

Hur som.
Fenomenet finns där oavsett om pedalen ligger i jacket eller ej.
Kablarna till pedalen(4 st) går till två switchar.
Dels då kanalväljaren å dels boost.
Mao gör inte pedalen ngt som switcharna inte gör som jag kan se det.
Noll Ohm e noll Ohm på nå vis,så min gissning e nog att problemet ligger ngn annan stans.

Jag gör iaf å att jag börjar med att löda om korten åsså kikar jag på komponentvärden efter det.
Iom att samtliga komponenter e toppmonterade sparar det ju en hel del tid å gör det hela mkt mer lättarbetat för det man behöver löda loss.

jesper@gofastparts.se

29 Aug 2009, 10:55
Profile

Inget i jacket leder i jord utan den loopar bara över switcharna.
Dels då så att med pedalen urkopplad går ena kretsen "runt".
Dvs att den återleder över brytaren i jacket.
De andra två kablarna har då ingen återledning,utan funktionerna styrs av switcharna på stärkaren framsida istället.
Mao funkar stärkarn både med å utan pedal ur alla perspektiv.

Ursprungsproblemet med jacket var att brytaren för återledningen visade en resistans av ung 1k å det var därför jag bytte det mot ett nytt.
Gav dock inget.

jesper@gofastparts.se

29 Aug 2009, 10:58
Profile

Att du inte gör lite reverse enginering och ritar upp schemat. Det kan väl inte vara så hejdlöst mycket komponenter och banor att följa i just switchdelen?
Annars är det ju bara att famla i blindo för mätvärden säger ju ingenting om man inte får klargjor för sig vad det borde vara vilket man ju lätt skulle göra med ett schema.
[:)]

29 Aug 2009, 11:09
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]