Sitter å jobbar med min ena Elf.
Dessvärre saknas ju schema till den.
Funkar på alla vis,men nja...
Poängen e att ngt verkar ha hänt med den kontroll krets som går till optona.
Utgången från "huvudingången" i stärkarn mot denna kretsen e ung som för värmarkretsen till rören,bara dragen på andra sidan chassiet.
Därefter sitter det en vanlig likriktarbrygga samt en kondning över bryggan om 1000micro å 25V.
Kretsen har in alles 4 optos i sig,som då styrs via footswitchen.
Har ju sedan tidigare bla då provat med andra optos,å det verkar inte vara där felet ligger.
Det optona tex gör e att brygga motstånd över div förstegsrör,alt "öppna/stänga" för signalväg.
De av Tommy Elf hemmagjorda orginal optona sitter monterade igen,å dessa fungerar.
Har dels kontrollerat själva dioden i dem,å dels mätt resistansförändringen över fotocellen i de två olika lägena för alla 4.
Man drar igång stärkarn.
Den e då moddad med bla fläktsystem.
Den får gå en stund tills den blir varm.
IBLAND när den väl blir det så skapar den dubbeltoner på de låga strängarna,å detta verkar kunna härledas till just kretsen till kanalswitchningen.?
Den har inga direkta problem med brum,brus eller andra direkta "störningar",utan det e detta med dubbel tonerna.
Ung som en ocataver.
Problemet accentueras om jag puttar in telekontakten i jacket för kanalstyrning.
Förstärkaren har två mastervolymer.
En till resp kanal,å när den funkar som den skall e dessa två så att säga isolerade från varandra,å när problemet uppstår "samarbetar" masterpottarna.
Masterpottarna har då styrning över en av optokopplarna,och "huvud" mastern(dvs den till rena kanalen) e en dubbelpott.
I samband med att fenomenet uppträder tappar cleankanalen även klarhet å distar mkt mkt tidigare(Annars e clean kanalen mer eller mindre verkligen clean på en Elf.Det den skapar i toppänden av spektrat med volymen på max e crunch på sin höjd beroende på mickoutput)
Har mätt samtliga spänningar-som inte på ngt vis e onormala som jag kan se det-vad avser rör mm.
Samtliga lytar i hela stärken e nya.
Samtliga rör e nya,å ngr av signalkondensatorerna e bytta.
SGM e flyttat till 1k osv osv osv
Lattjat med lite olika OTs av nyfikenhet.
Det har sedan tidigare vid tillfälle brunnit i stärkaren av ngn anledning i utgången emot kretsen för just kanalstyrningen.
Där sitter två effektmotstånd i den utgången om 3k vill jag minnas(kan kolla närmare idag)
Mätt de komponenter som står att mäta,å inga fel funna.
(bla då kapacitanser på de olika småkondensatorer som sitter i kretsen samt motstånd.Både fasta och som sagt över fotocellerna)
Det jag lurar på e om jacket till kanalswitch ingången kan vara boven i dramat?
Problemet såvitt jag kan härleda det e alltså att kanalerna "läcker" gentemot varandra,men bara under vissa omständigheter.
Omständigheterna verkar minst sagt intermittenta,å såvitt jag kunnat bedöma bland ANNAT en fråga om hur mkt man puttat in en teleplugg in å ut i jacket för kanalswitchning.
Telehonan e fö en standard 6.3mm stereo hona i plast typ Cliff.
Tänkte på vinst å förlust ta mig förbi Elfa idag å handla ett nytt stereojack,men e det ngn som har ngr kommentarer baserat i det jag skriver ovan.?
Vet att det relativt sett inte e mkt att gå på,men kanske ngn har liknande erfarenheter av kretsar med opto styrning?
Jesper
jesper@gofastparts.se