View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 04:40

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Risker vid högt ställd bias? 
Author Message

Ibland undrar jag vad det är med dig Johan????

Vad som är med mig är att jag lägger en infallsvinkel att det är säkringar som ska ta stöten vilket du gör dig lite lustig åt genom att säga "Men Tubis kommer säker in å har en annan åsikt"
Jag skulle gärna höra vad du har att säga om vilken ström som krävs för att ens komma upp i märkeffekten på 0,6W som framkommit här och varför du anser att resistorn kommer att gå innan en sekundärsäkring. Eller utgår du från avsaknad av säkring?
Har du erfarenhet av att en O.775A tålig resistor går sönder innan en 0.5A säkring? Detta låter väldigt underligt i mina öron så en förklaring här hade vart fin.
Det är sånt här man vill veta och inte "Men Tubis kommer säker in å har en annan åsikt."

07 Mar 2009, 19:36
Profile

Amp Healer wrote:

Ibland undrar jag vad det är med dig Johan????

Vad som är med mig är att jag lägger en infallsvinkel att det är säkringar som ska ta stöten vilket du gör dig lite lustig åt genom att säga "Men Tubis kommer säker in å har en annan åsikt"

Jag gör väl som du Johan o exluderar merparten av vad du skrivet o bara svara på det som för stunden känns okej o svara på.

Jag pratar varmt om sätta in biasmätmostånd PGA att det där med machade rör är STARKT överskattat! Att ha mätmotstånd i en stärkare som har fler än två slutrör är ett sätt att se att dessa påstnde inte alltid stämmer, och kan lova dig att det diffar!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

07 Mar 2009, 19:55
Profile

okej, så motstånden funkar inte som säkringar. men går dom två 500mA säkringarna om nått rör pajjar? innan trafon ryker?

07 Mar 2009, 20:17
Profile

Jag gör väl som du Johan o exluderar merparten av vad du skrivet o bara svara på det som för stunden känns okej o svara på.

Jag pratar varmt om sätta in biasmätmostånd PGA att det där med machade rör är STARKT överskattat! Att ha mätmotstånd i en stärkare som har fler än två slutrör är ett sätt att se att dessa påstnde inte alltid stämmer, och kan lova dig att det diffar!

Häls
Owe Johnson
Jag tolkar det som att du inte har en aning om det med resistorernas säkringsfunktion utan bara något du trodde funkade.

Biasmätning är en helt annan sak. Var ju inte det som var på tapeten men...

Det är mycket enkelt att mäta varje rör för sig utan dessa resistorer.
Detta blir en hemläxa.
Återkom när du funderat ut det.

07 Mar 2009, 22:26
Profile

okej, så motstånden funkar inte som säkringar. men går dom två 500mA säkringarna om nått rör pajjar? innan trafon ryker?
Så länge som trafon inte är försvagad på nått sätt så håller den. Säkringarna är till för att skydda trafon. Det är enda anledningen till att dom sitter där. Går trafon är den redan kass och det är lika bra att den ryker då.

07 Mar 2009, 22:49
Profile

Kan tillägga att jag rykit många säkringar när jag byggt i sömnen utan att en enda trafo pajat[^]
The News of My Death Has Been Greatly Exaggerated

07 Mar 2009, 22:53
Profile

jag tycker lite(r) synd om kronblom, han får nog inte så mycket ut av allt tjablande här...[:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

07 Mar 2009, 23:14
Profile WWW

jag tycker lite(r) synd om kronblom,

Det gör inte jag, bättre att olika åsikter kommer fram(synd bara att dom inte verkar vara uppe för debatt). Det för en oftast närmare sanningen.

07 Mar 2009, 23:31
Profile

Kan tillägga att jag rykit många säkringar när jag byggt i sömnen utan att en enda trafo pajat[^]

Hmmm...att bygga prylar som har farliga spänningar i sig när man mer eller mer sover ter sej jäkligt farligt och framstår faktiskt som något oprofesionellt förfarande

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

07 Mar 2009, 23:48
Profile

Tubis wrote:

Hmmm...att bygga prylar som har farliga spänningar i sig när man mer eller mer sover ter sej jäkligt farligt och framstår faktiskt som något oprofesionellt förfarande

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats
Jovist seru, jag leker med döden varje dag. Bruka gå i sömnen ibland och vips står det en stärkare ihoplödd dagen efter hur bra som helst.

07 Mar 2009, 23:52
Profile

jag tycker lite(r) synd om kronblom, han får nog inte så mycket ut av allt tjablande här...[:D]

Knut, Jag håller med dig!
Kommer hedan efter lägga mer min med medverkan på detta forum, jag är trött på Joans "pissa längs attityd"!
Jag har varit med sen början av planket och haft inställningen att det handlar om dela med sig och ta död på en o annan myt.
Men det räcker för mig nu, bara för jag undre några år sålt Kevin O`Conners böcker, så har jag ingen lust att stå ut med gliringar som Johan ger!

Tack för mig!

Häls
Owe Johnson

08 Mar 2009, 01:46
Profile

knut wrote:

Knut, Jag håller med dig!
Kommer hedan efter lägga mer min med medverkan på detta forum, jag är trött på Joans "pissa längs attityd"!
Jag har varit med sen början av planket och haft inställningen att det handlar om dela med sig och ta död på en o annan myt.
Men det räcker för mig nu, bara för jag undre några år sålt Kevin O`Conners böcker, så har jag ingen lust att stå ut med gliringar som Johan ger!

Tack för mig!

Häls
Owe Johnson

Hej Owe

Jag tycker att du ska stanna!!

Forumet behöver flera infallsvinklar på ett problem, finns det bara en sanning så blir det lite för likt Nordkorea

Fattar inte varför man skall käbbla om person i ett forum, men att käbbla om sak däremot hör ju liksom till

mvh Joakim

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

08 Mar 2009, 02:14
Profile

Seriöst, nu trådkapar jag utan hänsyn. Förlåt trådskaparen.

Förstår inte varför det hela tiden ska hetsas, man måste väl kunna diskutera saker utan att gå i taket hela tiden. Jag personligen uppskattar alla som delar med sig av sin kunskap/okunskap på detta forum. Det är vad jag lär mig av personligen, ta del i allas åsikter om alla ämnen. Jag har nog lärt mig merparten av det lilla jag kan härifrån. Det är väl inte någon tävling om vem som kan mest eller inte? Johan och Owe har väl ända sedan efter GMF tiden pratat förbi varandra, vet inte varför det blir så? Generations klyftor? språk?

Ibland tycker jag mig se att ni har i princip samma åsikter i mycket, men så fort det blir minsta ifrågasättande eller klargörande av varandras egentligen identiska åsikt, med lite variation, så är det GAME ON! Har ni någon historia bakom allt som får er att gå i taket så fort ni diskuterar? Jag menar ni båda två sitter med otroligt mycket kunskap som är väldigt uppskattad av oss andra, vi värderar er kunskap högt. Men senaste tiden känns det som båda två väntar på ett tillfälle att hugga och käbbla? Att det nu har gått så långt att man inte vill bidra till bojen känns rent ut sagt tragiskt. Jag skulle i alla fall sakna er erfarenhet. Kan vi inte bara komma överens om att respektera varandras olikheter och inte dra igång så in i helsike i varje diskussion?

Förlåt om jag lägger mig i, det är säkert inte min business men som sagt det känns ju skitsurt om folk som sitter inne med mycket kunskap inte vill posta för att det blir massa tjafs.

Seså, Nu tar vi alla hand och sjunger: We shall overcome. [:D]

Nä seriöst, det vore jättesynd om den här boarden dör ut pga att vi inte kan komma överrens.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

08 Mar 2009, 02:30
Profile ICQ WWW

trött på Joans "pissa längs attityd"!

Kanske beror på att det är omöjligt att disskutera något med dig om man inte håller med utan att få något dumt sagt till en. Ser du någonsin att jag pissar först när vi pissar i kors?

Edit:Däremot så gör jag mig obekväm genom att ifrågasätta saker. Det kommer jag att fortsätta med. Det är denna brist på ifrågasättande på diverse forum som gör att dom gamla rävarnas elektronikmyter blir till lag fastän dom helt enkelt är fel. Och nu menar jag inte dig OWE utan jag ifrågasätter alla. Men på detta forum är du den enda som reagerar så häftigt.
Som exempel i denna tråd kan vi se hur jag ifrågasatte Woodstocks användande av effektlagen. Det gav inte ett uppbrusande från hans sida utan han såg sitt fel och höll med. Hade jag inte ifrågasatt kanske någon hade trott att effektlagen lyder P=IxR vilket den ju inte gör.
Hade jag däremot haft fel hade jag uppskattat att Woodstock förklarade varför istället för att bli arg. Då hade jag lärt mig något av mitt ifrågasättande vilket ofta också är meningen.
Och jag menar givet inte att jag alltid har rätt när jag ifrågasätter. Men just ifrågasättandet är viktigt inom all vetenskap. Annars är det religion vi pratar om.

Pissattityden började inte med mig i denna tråd hur mycket du än vill få det att se ut så.
Att lämna forumen bara för man blir ifrågasatt hellre än att antingen förklara sin åsikt om man fortfarande tycker den är rätt eller i annat fall säga att man nog hade fel .

<i>Men attityder som:

"Lägg ner Johan!!!!!

Ett 0,6 Watt motstånd kommer rädda en OT när slutrör lämnar in, om du kan visa något annat än bara vara ostintat så kommer jag lyssna!

Eller berätta för alla oss okunniga hur DU gör för att hindra att slutrörs ras inte har en risk att rasera OT????????
Verkar som du har en insikt som resten av värden som har kunskap av rör har missat...."]

Mitt sätt att forumera är att ifrågasätta saker som jag är skeptiskt till. Ibland blir jag överbevisad och ibland finner jag sanningen.
Om man inte kan ta att ibland bli ifrågasatt, ja då kanske man inte ska vara på ett diskussionsforum.

Och ledsen för glirningen om TUT men jag blev lite sur när man aldrig kan få en vettig kommentar tillbaks när man kommenterar dig OWE utan istället:
<i>
Men Tubis kommer säker in å har en annan åsikt."]

Ser inte hur min kommentar om säkringar istället för att använda motstånd som säkringar inte kunde ge en vettigare respons.

Linusberg, anledningen att jag kommer i luven på Owe är just att jag vågar ifrågasätta saker, alla kan inte hantera det.

För övrigt saknar jag fortfarande en kommentar om hur 0.6W kan ryka innan säkringen. Kanske OWE håller inne med något som man inte tänker på. Hur ska vi någonsin få veta när man vägrar kommentera nyinkomna fakta som bestrider påståendet utan istället väljer att lämna forumet.

08 Mar 2009, 10:34
Profile
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2