View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 07:08

Reply to topic  [ 6 posts ] 
IPRED utvärdering 
Author Message

Danskarna som kört med IPRED ett tag verkar inte få det att funka.
" I och med att många börjat skylla på att någon obehörig använt deras abonnemang eller öppna trådlösa nätverk så har domar avgjorts till vår nackdel. Så det är inte lönt nu, fyller Mads Jörgensen i, även han jurist och företrädare för Antipiratgruppen" (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=858095).

Givetvis så vägrar världens bästa land att lära sig av andra.
Vad blir nästa steg? Att fler branchorganisationer får polisstatus?

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

30 Nov 2008, 22:04
Profile ICQ YIM WWW

Jisses....

Inte ens när folk har tagit livet av sig pga. den där skitlagen så fattar Antipirat-folket att det är något som är fel.

"- Jag tror det beror på att Sverige är så sena med den här lagstiftningen. Folk har vant sig vid gratismaterial, därför verkar lagförslaget chockartat."

Om man tror att det handlar om "gratismaterial" så har de ju missat hela poängen.
Problemet är ju just överpolisära befogenheter, och det sjuka pris man får betala för piratkopiering.
Man får ju för f*n mindre straff för att knivhugga någon!

Tydligen så är det svårt för dessa lagstiftare att se vart problemet egentligen ligger.
Tragiskt att så otroligt dumma människor får styra i ett land.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

30 Nov 2008, 23:22
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Jisses....

Inte ens när folk har tagit livet av sig pga. den där skitlagen så fattar Antipirat-folket att det är något som är fel.

"- Jag tror det beror på att Sverige är så sena med den här lagstiftningen. Folk har vant sig vid gratismaterial, därför verkar lagförslaget chockartat."

Om man tror att det handlar om "gratismaterial" så har de ju missat hela poängen.
Problemet är ju just överpolisära befogenheter, och det sjuka pris man får betala för piratkopiering.
Man får ju för f*n mindre straff för att knivhugga någon!

Tydligen så är det svårt för dessa lagstiftare att se vart problemet egentligen ligger.
Tragiskt att så otroligt dumma människor får styra i ett land.

<hr noshade size="1">

För en gångs skull så håller jag med dig.

Det är oehört att politikerna ger polisär makt till företag.
Man undrar ju vad som kommer härnäst? Ska tex Musikbörsen lobba till sig att man inte ska få privat eller parallelimportera musikutrustning. Tänk MB sitter och spanar, ha ha. Fender har väl lyckats förbjuda parallelimport om jag inte minns fel.

Väldigt farligt samhälle om vinstintressen ska ta över rättsystemet.
SKivbolagen borde modernisera sig. Lättillgängligt och billigt så är de hemma. Jag köper de skivor jag vill ha så länge de inte kostar över 100kr.

Dessutom så tror jag att kulturlivet och skapelsen berikas av en friare och bredare tillgång. Det är lättare att nå ut till folk.
Så musiker får väl dra upp skjortärmarna och göra det musiker gör, spela live och sälja tishor.

Min Email:

30 Nov 2008, 23:32
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

För en gångs skull så håller jag med dig.

Vi har delat samma åsikt i lika många trådar som vi haft motsatta åsikter, du har nog bara glömt bort det. [;)]

Haraldrig wrote:

Väldigt farligt samhälle om vinstintressen ska ta över rättsystemet.
SKivbolagen borde modernisera sig. Lättillgängligt och billigt så är de hemma. Jag köper de skivor jag vill ha så länge de inte kostar över 100kr.

Dessutom så tror jag att kulturlivet och skapelsen berikas av en friare och bredare tillgång. Det är lättare att nå ut till folk.
Så musiker får väl dra upp skjortärmarna och göra det musiker gör, spela live och sälja tishor.

För mig som gillar 80-tals musik så har jag inte mycket annat val än att piratkopiera, eftersom att 90% av skivorna jag gillar inte har funnits att köpa de senaste 15-20 åren(Hyfsat okända band.), men med Sveriges lagar så kommer jag ändå att åka dit på det.

Jag drömmer väl som så många andra om att kunna leva på att spela min musik, men det är väl bara ett plus i kanten, det är inte pengarna som är viktigt för mig.
Och när var det senast banden tjänade riktigt stora pengar på skivförsäljning? 1970?

<hr noshade size="1">

01 Dec 2008, 00:09
Profile ICQ WWW

Galanti wrote:

Det som skrämmer mig med just IPRED är att en organisation/förening i egenskap som i mångt och mycket är självutnämnda företrädare för artister och skivbolag kan agera både polis och domstol med statlig hjälp.

Vart har rättsäkerheten tagit vägen och vad kommer härnäst... IPRED-fängelser för människor som inte kan betala eller vill betala för att de är oskyldiga.

En affärsidé vore att starta ett eget tv-pejlar-företag och sedan stämma skiten ur licensfuskare och göra sig själv en god hacka på andras bekostnad och samtidigt se till att SVT får ett finare programutbud. Eller varför inte sätta upp en egen polis med uppgift att leta rätt på småbrottslingar som människor som går mot rött ljus, cyklar på trottoarer m.m. .. tänk att få ta dessa usla människor som smiter undan bötesbelopp och lurar oss på skattepengar. Jo jag vet att jag flyter iväg utanför "ramarna" för tanken med IPRED men det känns lite som om man kan hitta på vad som helst utanför myndighetskontroll om man bara har lite muskler bakom sig.

IPRED är inte rätt väg att gå för att komma tillrätta med piratkopiering. Jag har inget konstruktivt förslag att komma med i stället men kan i alla fall lungt påstå att IPRED är bland det jävligaste som har hänt i en demokrati.

gitarrmissbrukare och vänsterflummare

Det gamla konceptet med skivbolag fungerar inte i dagens samhälle.

Jag har haft en vision om att starta ett bolag som sköter allt åt banden. Fixar gigen, finansierar musikvideon, trycker tishorna etc och sen tar procent på intäkterna. Ett riktigt händigt och finurligt band behöver inget bolag alls de behöver lite pengar, internet och ett par bra låtar.

Min Email:

01 Dec 2008, 00:20
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]