View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 12:39

Reply to topic  [ 8 posts ] 
12ax7ecc83 frågor 
Author Message

Post 12ax7ecc83 frågor
Har köpt lite olia Mullard 12ax7or på Ebay
Läst lite men kan någon hjälpa mig lite.

TFK smooth plates?
Longe Plates Spiral vad gör dom för tonen.
Ribbed Plate?
Twin Triode
Sammlar på mig lite olika rör för det är kul att testa

Har ni några andra 12ax7 som ni kan rekommendera

Prylgalen

23 Aug 2008, 16:58
Profile WWW

Smooth plates/ribbed plates etc är sättet dom är uppbyggda på rent mekaniskt, det varierade med tillverkare och över tid.

Twin triode är just vad ett 12AX7 är - en dubbel triod, dvs egentligen 2 rör i en förpackning.

Testa alla märken du kommer över - dina öron kanske hittar nåt som är extra bra.

Hoppas din plånbok tål det, bara [;)]

Ett nytt JJ låter skitbra och kostar runt en hundring. Svårt att motivera inköp av NOS/NIB då, tycker jag.

Ocku här på bojen har testat sej igenom en hel flock, det vet jag. Han kanske orkar sammanfatta?

/R

23 Aug 2008, 19:22
Profile

Mycket distortion frambringar de olika karaktärerna i rören mer än ett rent ljud[;)]

23 Aug 2008, 19:34
Profile

Ribbed = bockade (ser ut som en "stege")

precis som ngn sa ökar skillnaden ju mer du pressar rören. Vissa förstärkare älskar NOS-rör, speciellt de gamla (50-60-70-tal)eftersom de kretsarna byggdes för dessa rör. Det är inte säkert att du upplever en jättestor skillnad om du sätter ett NOS i en "modern" krets, de är ju oftast byggda kring det som produceras nu.

Jag har provat massor med nyproducerade rör i mina gamla toppar, men inga av dem får dem att låta mer rätt än rör från den eran då förstärkarna byggdes.

problemet med att rekommendera rör är att alla hör inte "samma saker" när de lyssnar på olika rör, valet av högtalare och komponentvärden påverkar också vad som kommer ut av det hela, så det är egentligen lite vanskligt. Enda vägen för att hita helt rätt, är egentligen att prova en himla massa rör i sin egen förstäkare och på så vis komma fram till vilka kombinationer som funkar där.
http://www.myspace.com/gudarsskymning

25 Aug 2008, 19:37
Profile WWW

Jag testade en hel hög med Ef 86or i dag i min Ceriatone dc30.
Tyckte jag inte hörde någon skillnad.
Men när jag kom till rör nr5 eller något så blev det ett jäklans drag i förstärkaren lite högre volym och mycket bättre dynamik i disten.
Det var ett Nos Philips.
Så helt klart är det värt att testa.

Prylgalen

25 Aug 2008, 23:05
Profile WWW

Bbenderman wrote:

Jag testade en hel hög med Ef 86or i dag i min Ceriatone dc30.
Tyckte jag inte hörde någon skillnad.
Men när jag kom till rör nr5 eller något så blev det ett jäklans drag i förstärkaren lite högre volym och mycket bättre dynamik i disten.
Det var ett Nos Philips.
Så helt klart är det värt att testa.

Prylgalen

NOS Philips kan vara Valvo, Mazda, La Radiotechnique, Mullard, Philips Heerlen och allt möjligt kul. [;)][8D][:)] Och visst är det skillnad på rör, och ofta handlar det om just de individuella egenskaperna (och inte endast fabrikatet). Det är inte så konstigt, eftersom toleranserna för de elektriska egenskaperna var +/- 20-40% på gamla rör. Hur det är nu har jag ingen aning om.

Johan H
<i>Lita aldrig på öronen!"]

26 Aug 2008, 09:02
Profile ICQ WWW

Ocku här på bojen har testat sej igenom en hel flock, det vet jag. Han kanske orkar sammanfatta?

Tydligen en tid sedan jag senast "bojat" då jag ser detta först nu.

Tyvärr har jag inte kvar anteckningarna från mina signalrörsjämförelser.

I det stora hela har jag inget att tillägga till vad andra sagt redan i tråden. För det första beror det mycket på förstärkaren hur stor skillnad i ljudet mellan rören kommer fram. I endel förstärkare kommer skillnaderna fram tydligare, medan andra förstärkare låter likadant oberoende av vilka julgranslampor man har i dom. Eller åtminstone är skillnaderna för små för att mina öron skall märka dem.

Och i de allra flesta förstärkare, kommer inte på ett enda undantag nu på rak arm, så är skillnaderna tydligare vid distade ljud.

Och som vanligt: man skall inte överskatta skillnaden i ljud som olika rörfabrikat medför. Din Engl kommer inte att börja låta som en Vox bara för att du byter rör. Rören är en av de små detaljerna med vilken du finjusterar ditt ljud sen när de stora variablerna är på sin plats.

Visst är det kul att testa olika rörfabrikat och jämföra skillnader, det är ju något jag själv också gillar att göra. Men jag håller nog med Ballz att om primära intresset är att spela musik och inte att audiofilera så är det nog svårmotiverat varför man skulle betala tiodubbla summor för ett rör när man klarar sig lika bra med ett vanligt JJ.

Från mina test så kommer jag ihåg att alla Mullard-rör jag testat har alltid låtit bra. När man pressar dem så komprimerar de mjukt och med en behaglig röst utan att bli täppta i diskanten. Men då är det jag som spelar med min gitarr genom min förstärkare. De rör som jag upplever likadant har varit Philipsrören som är tillverkade i Heerlen.

Men när det gäller bra rör så brukar det gå så att när man testar Mullard-röret så tycker man att det är bäst, sen byter man till Philips och tycker att det är bäst, sen byter man till Tesla och tycker att det är bäst, sen till Telefunken....

30 Aug 2008, 21:06
Profile

I en bumlig och fizzig stärkare med mycket dist, dvs har stort frekvensregister hörs det mycket skillnad.
I en stärkare med snävare register som i en tex Engl Powerball där basen och diskanten är kraftigt avrullad är ljudskillnaden väldigt liten i just preamprören. Det som då skiljer mest är gain och brus.
Slutsatsen är att just låg bas och hög diskant, brus och gain är dom stora skillnaderna.

30 Aug 2008, 21:16
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]