Ballz wrote:
Ocku här på bojen har testat sej igenom en hel flock, det vet jag. Han kanske orkar sammanfatta?
Tydligen en tid sedan jag senast "bojat" då jag ser detta först nu.
Tyvärr har jag inte kvar anteckningarna från mina signalrörsjämförelser.
I det stora hela har jag inget att tillägga till vad andra sagt redan i tråden. För det första beror det mycket på förstärkaren hur stor skillnad i ljudet mellan rören kommer fram. I endel förstärkare kommer skillnaderna fram tydligare, medan andra förstärkare låter likadant oberoende av vilka julgranslampor man har i dom. Eller åtminstone är skillnaderna för små för att mina öron skall märka dem.
Och i de allra flesta förstärkare, kommer inte på ett enda undantag nu på rak arm, så är skillnaderna tydligare vid distade ljud.
Och som vanligt: man skall inte överskatta skillnaden i ljud som olika rörfabrikat medför. Din Engl kommer inte att börja låta som en Vox bara för att du byter rör. Rören är en av de små detaljerna med vilken du finjusterar ditt ljud sen när de stora variablerna är på sin plats.
Visst är det kul att testa olika rörfabrikat och jämföra skillnader, det är ju något jag själv också gillar att göra. Men jag håller nog med Ballz att om primära intresset är att spela musik och inte att audiofilera så är det nog svårmotiverat varför man skulle betala tiodubbla summor för ett rör när man klarar sig lika bra med ett vanligt JJ.
Från mina test så kommer jag ihåg att alla Mullard-rör jag testat har alltid låtit bra. När man pressar dem så komprimerar de mjukt och med en behaglig röst utan att bli täppta i diskanten. Men då är det jag som spelar med min gitarr genom min förstärkare. De rör som jag upplever likadant har varit Philipsrören som är tillverkade i Heerlen.
Men när det gäller bra rör så brukar det gå så att när man testar Mullard-röret så tycker man att det är bäst, sen byter man till Philips och tycker att det är bäst, sen byter man till Tesla och tycker att det är bäst, sen till Telefunken....