Trevligt att du blev nöjd Bo-Göran!
Kul att ni gissar Johan o Gunnar!
Well,Gunnar hade rätt på sin gissning den trista ingången ändrades till en mer "vanlig".
Och Johan fick ett rätt [;)][:D]
Detta är gjort:
Förutom ingången så ändrade jag en del kondingvärden i pre-ampen o EQn på den rena kanalen,den var faktiskt för skuren i frekvenserna för att få ett luftigt o mer levande ljud.
Sen installerade jag en swith som kopplar förbi det ena gainsteget på en rena kanalen, då Bo-Göran ville ha ett renare ljud med lite mer voxs fealing.
Sen kom det som jag från början trodde skulle vara det lättaste, instalera bias pot o justera bias.
Hua, detta blev en utmaning som inte var den lättaste.
Vanligtvis brukar jag ju säga mesa alltig går kallt, i denna stärkan var det precis tvärtom.
Efter lött ditt biasmätmotstånd så började jag mäta glad i hågen,
50mA på varje slutrör med 400V som B+ [:0]
För att eleminera att det var dessa slutrör testade jag med två uppsättningar av nya EL84:or men fick exakt samma värden.
Okej, in med en biaspot tänkte jag, och satt den där man vanligtvis skulle tycka den borde sitta (= 33k på schemat)nähä här hände det inte mycket mer än att fasvänaren som åxså har sin matning från biasen ändrades.
Slår en signal till Alex (den osinade bunnen av rör kundskap) kommer fram till att sätta en biaspoten tidigare (=120K motståndet) men även sätta en trimpot till matningen av fasvändaren.
Nu börjar det hända nått, börjar justera biasen till mer rimliga värden 20-22mA och B+ går upp till 405-410V som verkar rimligt, även fasvändaren värde timmas in till tidigare, japp nu är ju allt bra trodde jag, men hade då inte mätt på skämgallret ännu,Skit 356V (skulle vara 300V enligt schemat) på skärmen trotts resten av värdena låg som dom skulle.
Nu, tog jag en telefon till mesa i försök hur dom egentligen hade tänkt runt denna konstrution.
Koplades från en förvirrad tekniker till en annan som inte hade en aning (tydligt var det så att det var endast Mr Randall som själv satt inne med kundskaperna om denna egna konstrution av biaslösning, och han svarar inte på frågor på telefon), blev lovad av en tekniker att han skulle gå o mäta på ett gammalt Ex och skicka mig uppgifterna men det hände alldrig.
Så,fick ta ännu en telefon till den gode Alex (tack så jätte mycket för din hjälp!!!) och efter mycket räknade fram o tillbaka så med lite högre skärmgallermotstånd och justeringar så hamnade värdena inom spec[:)]
Det blir onekligen lite speciellt när man måste hålla koll på fyra mätvärden i förhållande till varandra, än vanligt där man bara håller koll på två.
Tro det eller ej Johan men jag gjorde inget åt Lead kanalen, med en bra högtalare och justerad bias så tyckte jag det lät rätt okej.
http://www.schematicheaven.com/boogieam ... er_dc3.pdfHäls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se