View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 11:39

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Min Mesa är Amp Healad 
Author Message

Post Min Mesa är Amp Healad
Köpte en Mesa Boogi DC3 är på bojen för ett tag sedan.
Men hörde ganska snart att det inte lät så roligt.
Den läl kall och livlös så jag pratade lite med Amp Healer som kan Mesa Boogie bättre än många.
Han viste många modds som kunde göra förstärkaren lite roligare.
Första han rekommenderade va att byta elelementet till en Celestion Gold.
Den högtalaren verkar vara hel rätt för den här förstärkaren.
Jag ville att Clean kanalen skulle ha Voxkaraktär=varmare ton.
Det lyckades han med[:)]
Lead kanalen låter nu helt underbart bästa disten jag hört på länge faktiskt.

Jag vet faktiskt inte vad han gjort.
Men kanske kan Amp Healer kortfattat förklara.

Image

Image

Image

Prylgalen

25 Aug 2008, 15:05
Profile WWW

Tippar på en biasjustering och ändring av tonstacken på clean för att lyfta lite lågmid. Lite bastightning och treblerolloff på lead, något rätt Owe?

25 Aug 2008, 23:13
Profile

Samt en mer konventionell lösning på ingången så man slipper den trista 1.5M/180pF-kombon [?]

Antar att Owe inte vill "avslöja" alla sin tricks här, men vi kan ju alltid gissa lite [;)]

/Gunnar

26 Aug 2008, 09:00
Profile

Det får han allt göra, jag avslöjar allt med scheman och hela skiten. Nu ska vi inte göra en Folkesson tycker jag och ta fran gjutmassan[:D]

26 Aug 2008, 12:03
Profile

Kul att ni gissar Johan o Gunnar!

Well,Gunnar hade rätt på sin gissning den trista ingången ändrades till en mer "vanlig".
Och Johan fick ett rätt [;)][:D]

Detta är gjort:

Förutom ingången så ändrade jag en del kondingvärden i pre-ampen o EQn på den rena kanalen,den var faktiskt för skuren i frekvenserna för att få ett luftigt o mer levande ljud.

Sen installerade jag en swith som kopplar förbi det ena gainsteget på en rena kanalen, då Bo-Göran ville ha ett renare ljud med lite mer voxs fealing.

Sen kom det som jag från början trodde skulle vara det lättaste, instalera bias pot o justera bias.

Hua, detta blev en utmaning som inte var den lättaste.
Vanligtvis brukar jag ju säga mesa alltig går kallt, i denna stärkan var det precis tvärtom.
Efter lött ditt biasmätmotstånd så började jag mäta glad i hågen,
50mA på varje slutrör med 400V som B+ [:0]
För att eleminera att det var dessa slutrör testade jag med två uppsättningar av nya EL84:or men fick exakt samma värden.
Okej, in med en biaspot tänkte jag, och satt den där man vanligtvis skulle tycka den borde sitta (= 33k på schemat)nähä här hände det inte mycket mer än att fasvänaren som åxså har sin matning från biasen ändrades.
Slår en signal till Alex (den osinade bunnen av rör kundskap) kommer fram till att sätta en biaspoten tidigare (=120K motståndet) men även sätta en trimpot till matningen av fasvändaren.
Nu börjar det hända nått, börjar justera biasen till mer rimliga värden 20-22mA och B+ går upp till 405-410V som verkar rimligt, även fasvändaren värde timmas in till tidigare, japp nu är ju allt bra trodde jag, men hade då inte mätt på skämgallret ännu,Skit 356V (skulle vara 300V enligt schemat) på skärmen trotts resten av värdena låg som dom skulle.

Nu, tog jag en telefon till mesa i försök hur dom egentligen hade tänkt runt denna konstrution.
Koplades från en förvirrad tekniker till en annan som inte hade en aning (tydligt var det så att det var endast Mr Randall som själv satt inne med kundskaperna om denna egna konstrution av biaslösning, och han svarar inte på frågor på telefon), blev lovad av en tekniker att han skulle gå o mäta på ett gammalt Ex och skicka mig uppgifterna men det hände alldrig.

Så,fick ta ännu en telefon till den gode Alex (tack så jätte mycket för din hjälp!!!) och efter mycket räknade fram o tillbaka så med lite högre skärmgallermotstånd och justeringar så hamnade värdena inom spec[:)]
Det blir onekligen lite speciellt när man måste hålla koll på fyra mätvärden i förhållande till varandra, än vanligt där man bara håller koll på två.

Tro det eller ej Johan men jag gjorde inget åt Lead kanalen, med en bra högtalare och justerad bias så tyckte jag det lät rätt okej.

http://www.schematicheaven.com/boogieam ... er_dc3.pdf

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

26 Aug 2008, 12:45
Profile

Hm, B+ 410V [:0] Hur mkt klarar egentligen EL84? Trodde typ 350-380V var max? Eller är det spänningen på skärmgallret som är begränsingen (vad är max där)?

Kul mod-story!

Är det något kvar av pcb:n? [:D]

/Gunnar

26 Aug 2008, 13:15
Profile

Det är alltid lik kul när man går in med uppfattningen att"det här blir inga problem, det gör jag på en kvart". Sen är det en massa skit som måste ändras som man inte i sin vildaste fantasi hde räknat med. Tillslut har den där kvarten blivit en vecka och summan av kardemumman blir en 50öring i timman som förtjänst[:D] Någon som känner igen syndromet.[B)]

26 Aug 2008, 14:11
Profile

Hm, B+ 410V [:0] Hur mkt klarar egentligen EL84? Trodde typ 350-380V var max? Eller är det spänningen på skärmgallret som är begränsingen (vad är max där)?

Kul mod-story!

Är det något kvar av pcb:n? [:D]

/Gunnar

Well, Mesa är ju inte ensam om att ligga runt 400V på B+,men jag skulle nog vara lite aktsam med vilken typ av EL84:or man sätter in i stäkare med hög B+ och EL84:or.
Sovtek har en EL84:a som heter: EL84M som är ett "millitärrör" som är tåligt (har egentligen en annan benämning)
Sen är det ju förhålladet mellan B+ o skärmgaller som är avgörande åxså, som i denna stärkan ska B+ ligga på 400V o skärmen 300V och i det förhålladet ska det funka okej om biasen åxså är korekt.

Mesas pcb är av ganska bra kvalitet så det finns mycket kvar av den.
Med en bra lödkolv med smal spets funkar det fint, även om det som vanligt är ganska trångt i Mesa stärkare.

Kul att du gillade min mod-storry [:)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

26 Aug 2008, 14:14
Profile

Det är alltid lik kul när man går in med uppfattningen att"det här blir inga problem, det gör jag på en kvart". Sen är det en massa skit som måste ändras som man inte i sin vildaste fantasi hde räknat med. Tillslut har den där kvarten blivit en vecka och summan av kardemumman blir en 50öring i timman som förtjänst[:D] Någon som känner igen syndromet.[B)]

Jag har ingen aaaning vad du babblar om. Men om man gjorde allt på löpande räkning borde man bli rik som ett troll. /Gunnar

Image

26 Aug 2008, 15:32
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]