View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 15:13

Reply to topic  [ 29 posts ] 
Stange und Wolfrum LVM-30 
Author Message

Post Stange und Wolfrum LVM-30
Image

Så. Vart nästa inhandlad. En Stange und Wolfrum lvm-30. Kort summerat en 30 wattare av hög kvalitet. Har ju storebror 60 sedan innan.

01 Aug 2015, 14:31
Profile

Post Re: Stange und Wolfrum LVM-30
Jo. Dessa tillverkades i Berlin på licens för Telefunken i mitten på 60talet. Har som sagt en LVM-60 sedan tidigare, på det fanns det även en LVM-120. Vad man nu skall med ett sådant monster till. Oavsett,välbyggd skit e re iaf

01 Aug 2015, 14:35
Profile

Image

Tänkte att det kanske kunde vara av intresse å lite kul med en bild invändigt. Som synes då en selenlikriktad historia,och själva layouten av vad som hamnat vad känns mycket just..Stange und Wolfrum. Dvs ordning å reda trots att det hela verkligen är så mkt point to point det blir.

Använder som ni kanske förstår 4st EL-84´or då.. Inte mkt att orda om. Poängen e att detta är en typiskt "tysk" produkt. Dvs genomtänkt,hyggligt lätt och kompakt.

02 Aug 2015, 16:57
Profile

Fö.

http://www.creapromedia.fr/lesdocs/telefunken/lvm%2030.pdf

För den som nu finner det intressant. Anmärkningsvärt e väl tex 1M anodresistorn för concertinans driver,men det finns allt mer att reflektera över i det schemat.

02 Aug 2015, 19:27
Profile

Asymmetrisk Baxandall (dvs aktivt återkopplad) med olika kondesatorvärden på vänster och höger sida... YESS!

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

02 Aug 2015, 23:56
Profile WWW

Mm... :wink:

03 Aug 2015, 00:39
Profile

Avgång Sverige...idag.
Inget e som väntans tider som bekant!

04 Aug 2015, 20:16
Profile

Mm. Då var förstärkaren i Göteborg. Dessvärre e då inte jag detsamma

07 Aug 2015, 22:42
Profile

Jahapp.
Så vart jag å hämtade denna apparaten då,å det är väl efter en snabb besiktning inte sådär hemskt mkt att kritisera eller på annat vis rynka på näsan åt.
Maskin e helt enkelt "tysk" i brist på bättre förklarande ord.

Rent fysiskt är den ganska liten. Jaa...alltså om man nu tex jmfr med andra 4*4 EL-84 apparater som en Vox AC-30 är denna LVM-30 dels mkt mkt kompakt och vad vidare är bra mkt lättare med. I antal kilon alltså..

Sidostyckena,de mörkgrå,sitter med ett par plåtskruv styck och med de sidostyckena ur vägen "slajdar" man av själva plåtcabben sidlänges. Milt sagt genomtänkt det med. Starkt,stabilt och funktionellt.

Bortsett ifrån dessa första reflektioner..inte mkt att orda om.
Allt vad avser preamp sitter i som en Faradays bur ihop med de arbetande ändarna av pottar mm,och är då helt sk hardwired. Maskin utgår förvisso från vanliga,ganska grova,lödstöd men..komponenterna sitter helt i fri luft antingen mellan maskinens rörsocklar alt mellan lödstöden och rörsockel.

Nu är den som jag tidigare påpekat likriktad via en Siemens selen likriktare,och den kommer få respass,av vad hoppas alla förstår rimliga skäl.
Nu är det ju samtidigt så att spänningsfallet över en selenklump vs en kisellikriktare inte riktigt lirar i samma division,så jag antar skäligt att B+ kommer hoppa till lite..men det är ju vad det är.

09 Aug 2015, 21:57
Profile

Blir inga bilder idag då jag fortsatt är på flyende fot.
Hur som. Fick kollat över maskinens lytar som snabbast och därefter slagit igång den. Felet med den var lika enkelt som uppenbart... Första 22k droppisen i railen var kokt. Dit med ett friskt och det var all systems go igen. Mao finns nu en fullt fungerande lvm-30 igen. Återstår att lista ut vad göra med den

10 Aug 2015, 18:53
Profile

Näfan. Inga idag heller då jag fortsatt är på flyende fot ;-).
Fick ta mig ner till verkstan ngr timmar vare sig jag ville eller inte,å i väntans tider fick sig denna apparaten en vända.
Att den rent relativt funkar vet vi ju redan så jag dynga dit ngr jack å drog igång eländet. Mm. Den låter. Inte nå roligt,men den låter iaf. Fick kollat för DC läckage överallt, å den biten var ok. Dit med ngr 1 ohmare... Å bias stog faktiskt rätt kallt. Jaja,med de bitarna hanterade rev jag hela preampen. Lika gott,för som sagt..det lät verkligen inge vidare.
Så? Ptja.. Nu blir det Vox brädor. Sen får vi se

11 Aug 2015, 21:20
Profile

Grunnar. Grunna är bra. Fasvändaren sätter jag i vart fall om. Nfb slopas helt.

Sen har vi det med tonkontrollerna. Värdena på komponenterna kan bara konstateras vara helt åt helvete för min smak iaf. Det intressanta e ju då återkopplingen. Frågan jag ställer mig är om det kunde vara intressant att installera ett par trimpottar där.? Ett par för att på så vis kunna justera mot resp pott?.

Rent praktiskt tror jag mig ha hygglig koll på hur hantera det hela.

Några avvikelser finns fö mot schema som såvitt jag kan bedöma är från fabrik. Bla är det 33k motstånd som sitter mot backen en 100k trimpott,mao är bias justerbart redan från början. Skiljer även ngt i värden för droppresistorerna fö.

Jaja. Selenlikriktaren skall få respass som sagt å detsamma gäller dioden i biaskretsen. I den vevan kliver jag nog dels upp i kapacitans lite i den kretsen,men framför allt adderar jag en lyt.

Vad avser huvudlytarna som sitter där är de alla kontrollerade å ger rätt exakt 36uF styck samt ett ESR på 0.38ohm. Mao fullt tjänstbart vad avser de värdena iaf. Däremot delar jag inte SuW's tanke med att slutrörens g2 drar mat från samma punkt som PI'n. Inte alls faktiskt varför detta kommer separeras. Omvänt,det jag inte löser med 36uF löser jag fan inte med 70uF heller.

12 Aug 2015, 11:59
Profile

Jahaaaaw.. Hemma som snabbast å se det innebär lite bilder då. :mrgreen:

Så...in the words of Al Bundy.... LET`S ROCK! :lol:

Image

Jomen. Sådär ser det alltså ut kring maskinens "torn" lytar. Som jag nämner ovan då så vart det ena 22k motståndet bränt till kingdom come..varför det sitter ett modernt metallfilm på bilden.
Samtliga lytar är då kontrollerade för de vanligaste parametrarna bortsett från läckström. Ripplet med hela härligheten igång får sägas vara högst begränsat,rör sig i trakterna av ~2.5VAC.

Image

Hardwired som sagt. Som ni ser har man helt resolut vikt ner lödstöden till horisontalplan för att få det att funka mot slutrören och PI´n. Kommer nog återanvända den tanken,med en twist.
I vanlig djävla ordning vad avser mig blir det zeners mot g2...åsså på det en 100 Ohmare styck mellan resp zener och g2. I sin tur...PPIMV. Aaaalllllllllllltid.. :mrgreen:

Image

Mm. Det där är väl maskinens enda punkt som jag känner är sådär. Eller,"o tempera o mores". E nämligen så att inunder den där skölden vid potten,som då alltså är diskantpotten längst ut i serien av pottar,så härbergerar även On/Off switchen. I sig inget fel i det,men den är bara enkelbrytande varför den kommer bytas ut mot en vanlig vippa som bryter både fas och nolla. Ngt annat e bara dumheter i sammanhanget.
Trimpotten i sin tur är den där 100k historien mot jord i biaskretsen. Enda frågan jag har där är om man ev skall byta ut den efter 50år...annars e det så sett all systems go.

Image

Mer trimpottar? Jopp. Den till vänster är för glödbalans. Alltid en bra grej i min mening. PT´n har in alles två glödlindingar där den ena går till småsignalsflaskorna och den andra löser slutrören. Den senare har då bara ena sidan av lindningen i chassijord.

De två pottarna till höger om då....är trimpottar för insignal för två av de 4 kanalerna. Mao..demonterat och skrotat nu.
Sen skall sägas att det med trimfunktion,som i kolbanepott antingen som vanlig pott eller trim dito,inte är helt ovanligt i gamla tyska maskiner. En lösning jag personligen anser e sådär,iaf för gitarrbruk.
En av kanalerna i sin tur var ju försedd med micktrafo,detta för att växla om mellan impedanser i vanlig ordning. Med trafon har jag för mig det var gjort för 200 Ohm ut mot micken.

Image

Mm. Det där äskar lite förändringar. Som synes går där en jordbuss mellan socklarna,PI´n inkluderat,å..den kommer väl iofs få sitta men..däremot kommer div komponenter svetsas in lite annorlunda se.... Eg primärt för att separera kraftjord.

Image

Jo. De 4 DIN ingångsjacken...bort bort bort borta....

Image

Å där i sin tur har vi voltväljare samt de hyggligt obskyra jacken ut. Dvs högtalarutgångarna. Kommer givetvis göras om till vanlig tele.

Image

Själva grundiden med att ha likriktaren på "rätt sida" plåten e ju faktiskt inte så korkad. Nu skall som sagt den där selen prylen bytas mot modern kisel,och iom det lär man väl kunna glömma bort den biten.

Image

Å se,sådär såg det ut när jag lämnade den lilla maskinen härom dagen. Sånär som på glödkablage och socklar....soprent.
Skall ju i sin tur rumstera om rätt hyggligt kring PI´n med har jag tänkt.
Fö!
Ovan skrev jag ju det att kolla in värdet på anodmotståndet för concertinans driversteg! 1 megaohm är ju rätt svettigt. IRL visade det sig sitta en trådlindad historia som säger 950k. Jaja..same same,å som sagt...respass.

13 Aug 2015, 14:43
Profile

Racing wrote:
Sen skall sägas att det med trimfunktion,som i kolbanepott antingen som vanlig pott eller trim dito,inte är helt ovanligt i gamla tyska maskiner. En lösning jag personligen anser e sådär,iaf för gitarrbruk.

Javisst, elektroner från elgitarr har vassa armbågar och repar kolbanan fort, därför knastrade det som fan när du vred på rattarna.
Racing wrote:
En av kanalerna i sin tur var ju försedd med micktrafo,detta för att växla om mellan impedanser i vanlig ordning. Med trafon har jag för mig det var gjort för 200 Ohm ut mot micken.

En fin lten krabbat, över 330H induktans i sekundärlindningen.
Racing wrote:
Ovan skrev jag ju det att kolla in värdet på anodmotståndet för concertinans driversteg! 1 megaohm är ju rätt svettigt. IRL visade det sig sitta en trådlindad historia som säger 950k. Jaja..same same,å som sagt...respass.

Det finns både metod och rationell tanke bakom denna galenskap. Konsultera Merlin.

Zagray! - test & review

13 Aug 2015, 17:02
Profile WWW

På A svarar vi färdkost,på B .....

Nja Aleks. I fallet har jag sett ett antal maskiner vid detta laget som använder trimpot på inkommande signal (Klemt B30 kommer tex till sinnes,men det finns avsevärt fler). Alltså som "volym". Detta för ofta med sig en störkänslighet som jag inte riktigt ser vitsen i med normalt förekommande gitarrsignal.
I fallet med SuW maskinen här så sitter de faktiskt som en form av tonfilter (kolla schemat) efter 1a gainsteg,å med det sagt att jag inte innefattar appen i fallet med just LVM-30.

13 Aug 2015, 18:35
Profile

Hoppla hoppla Kerstin!!

Image

Ibland e de kul att ha fel! Som nu,för det visar ju sig att den där diskantpottens brytare ÄR en dubbelbrytande! Bara inte använt som sådan. Hade ju inte vänt på den än i all hets,men...goes to show ya i guess :D

Jaja. Ett hål mindre att engagera sig i.

13 Aug 2015, 21:13
Profile

Racing wrote:
På A svarar vi färdkost,på B .....

Nja Aleks. I fallet har jag sett ett antal maskiner vid detta laget som använder trimpot på inkommande signal (Klemt B30 kommer tex till sinnes,men det finns avsevärt fler). Alltså som "volym". Detta för ofta med sig en störkänslighet som jag inte riktigt ser vitsen i med normalt förekommande gitarrsignal.
I fallet med SuW maskinen här så sitter de faktiskt som en form av tonfilter (kolla schemat) efter 1a gainsteg,å med det sagt att jag inte innefattar appen i fallet med just LVM-30.

De heter ju trimpot inte utan anledning. De skall bara användas att fininställa nivån och inte mer. Den som har en skruvmejsel permanent instucken dit och tror man kan vrida på "to his heart's desire" har nog hamnat fel. Sedan är ju själva tanken bakom det i denna apparat öppen för debatt.

Vidare. Hela grejen med Baxandall är att den har symmetrisk frekvenskarakteristik. Boost kurvorna är spegelbilder av Cut. I den här saknas denna symmetri iom kondensatorerna inte har samma värden på vänster och höger sida av kretsen. Som den är blir det en mid-hump med rattarna kl.12.

Zagray! - test & review

14 Aug 2015, 11:35
Profile WWW

Nej.
Någon sa en ggn till mig att har en kolbane trimpot använts mkt mer än 50ggr..så e det över.
Något jag personligen ställer mig mkt frågande till samtidigt som jag kan se konsekvensen och logiken i det.
Oavsett...det är sekundärt för vad som skall ske i detta fallet.

Ja. Jag provade ju med tonstacken som den stod. Inte föll det mig speciellt i smaken. I det läget vart ju treble sättningen sådan så den närmast handlade om Johans citerade "fladdermus diskant". Mao inget direkt att ringa hem om för gitarrbruk.
Icke desto mindre. Kan det på ngt sätt vara en direkt dålig ide att förse feedbacken från efterföljande steg med just trimpottar för att på det sättet nå olika karaktär på tonkontrollerna?
Min tanke med det är att jag skall ges möjlighet att rent empiriskt uppleva vad som förändras genom justering. En till diskant och en till bas sidan är vad jag har tänkt.

14 Aug 2015, 13:22
Profile

R24, R25 bestämmer bara max boost och cut. 100k trimpotar i serie med dessa går bra.
C11, C12 skall var lika, ju högre värde desto lägre i frekvens börjar baspoten påverka
C13,C14 motsvarande för diskant. Inga trimpotar där. Man kan labba med värden på c.na här.
Så här funkar EQ med värden enligt schemat. db på Y-axeln, frekvens på X. Finns en del att göra 8)
Attachment:
LMV30-EQ-01.gif
LMV30-EQ-01.gif [ 35.93 KiB | Viewed 8408 times ]

Men den går att få ordning på. Det blir det så här t.ex.
Attachment:
LMV30-EQ-02.gif
LMV30-EQ-02.gif [ 38.4 KiB | Viewed 8405 times ]

Zagray! - test & review

14 Aug 2015, 20:59
Profile WWW

Jo. Den nedre ser bra mkt mer parat ut.

Men. Jag får nog äta upp mina egna ord lite. I meningen att det är "tyskt" hela vägen,för..plåsterlösning funnen.

Image

PI´n omsatt då och fortsatt som sagt hardwiring vad avser slutrör och PI. Inte mycket mer med det.

Image

Men...här då...vart vi inte så imponerade mer. De där plastmuttrarna är ju vad som håller det hela på plats och bortsett från det skall där vara en isolerande fiberbricka samt en vågbricka vars uppgift är att förspänna muttern.
Döm om min förvåning när isolationsbricka saknas på dem allihop och man använt in alles 3st vågbrickor per lyt för att "shimsa" dem till rätt höjd så de inte bottnar i cabben.
Det...var la sådär snyggt för att vara en fabrikslösning får jag nog säga. Vad vidare är innebär det att allt vad jord är hamrar ner i chassit lite varstans omkring det där området.. Hm. Samma med jorden för biaskretsen faktiskt. Maskin har ju en separat bias lindning och denna jordar ihop med kraftjord,av ngn anledning.

Nåja. Nu sitter det där med isolationsbricka och kabel från resp punkt mot en central dito i chassit,där då givetvis jordningen av första lyt vs jordningen av den nya kisellikriktaren är det enda som möts i 1a punkt. Resten adderat ngr millimeter därifrån.
Som synes blev det en del ny kabel med när jag ändå var i farten.

Image

Mm. Här är det då inte riktigt färdigt än. Det som saknas är en fysisk säkring av att benen för zenern och resistorn möts. Ngt jag överväger att lösa med vanlig krympslang. Vikterna som är inblandade är trots allt mkt små varför jag gissar att krympslang löser biffen.

Biaskretsen sågs som sagt över. Lyt ersattes och lyt adderades. När jag var på det så ersatte jag trimpotten med en ny med..

Nu e det nääääääästan såpass att vi är vid punkten där det skall byggas preamp. Ngt som då kommer göras medelst sådan där "Vox board" som jag använt mkt det sista. En produkt jag enbart kan rekommendera när man håller på. Kostar skit&inget och gör sitt jobb,å gör det bra.

15 Aug 2015, 13:10
Profile

Image

Ok. So shit got real... :mrgreen: . Mjo. För första ggn på 50år....så gör vi det då rätt. Med svenska mått mätt tom med rätt färger. (tror jag iaf!!! :lol: )

Image

Som sagt. Även dessa kompisarna har fått nya arbetsdirektiv. Eller...eg inte,utan mest bara...möjligheten att göra skit rätt. Typ.

Image

Känns ju på sitt sätt lite sorgligt att konstatera att telejack e så mkt 2015,men..så e re. Så. Alla utgångsjack av användbar karaktär har fått just....telejack.
SÅ 2015. Eller...inte.. ;)

Mm. Vox brädan har fått komponenter. Så e re...med..

15 Aug 2015, 21:13
Profile

Image

Mm. Jag vet att det ser omfattande ut,å det är det kanske till en del med,men oavsett..hardwiring gör iaf inte det estetiska intrycket renare. Det är då ett som är säkert.

E maskin uppe å går? Är´e det jag säger?
Japp. Precis det e vad jag säger 8) .

Image

Som sagt,Vox bräda. Iom att jag nu valde att använda vanliga lödstöd ut mot slutrören och fasvändaren vart det helt plötsligt förbannat gott om plats på brädan iaf! :lol:

Image

Japp. Precis. Det som utgör komponenter kring de två preamp socklarna hamnar ihop med pottar å det som är löst som typ i ett avskärmat skott. Ngt som givetvis hjälper till med att hålla maskin sansad och trevlig i sitt umgänge.

Image

Original pilotlampan vetti faen vad de hade tänkt med. Den lös knapp trots att den fick redigt me juice,så jag ersatte den med en annan jag hade liggande. Poängen e då att jag borrade upp ett friskt hål till lampan åsså lät jag switchen som skall agera kanalväxlare ta dess originalplats.

Image

Ja. Vi snackade ju lite löst om det med orienteringen av trafona vs varandra. Bobbinerna ligger ju på rad och i ljuset av de magnetfält som helt uppenbart då i det kan bli ett problem...har fan uteblivit helt.?
WTF?

Image

Ytterligare ngr reflektioner är på sin plats i min mening. För det första saknades all form av märkning för voltväljaren. Iofs inte världens ände,men jag för en kommer iaf dra dit ett hyggligt körnslag med. På det...den brummade lite. Med betoning på lite.
Kom mig då för att mäta de två glödlindningarna vs chassi och det visar sig att den lindning som har till uppgift att värma enbart 2 slutrör helt saknar chassireferens. Ngt som snabbt åtgärdas med en bit tråd...å därmed vart maskin knäpptyst vad avser oljud.
Mao.
Vi kan summera att denna sitt ursprung till trots haft ett antal direkt tvivelaktiga misstag begågna. Iofs mänskligt,men mkt "otyskt" i min erfarenhet.
Oavsett är det iaf inget som helst fel på tänket bakom maskin eller lösningarna den visar. Tvärtemot. Den gör sitt jobb på ett rent imponerande sätt.

Image

Så ser det alltså ut när man "slidear" på cabben. Klar man skulle kunna tillverka en enklare cab i trä om man vill,men ärligt sagt...varför?
En av finesserna med denna maskin är som jag ser det dess storlek vs vad den kan. Å se..där har jag då tänkt mig ett litet adderande...

Det kommer installeras en extra trafo för att styra ett relä...så är det,men jag kommer även stabba ner spänningen från den till 3VDC och se om jag inte kan få vettig funktion i en opto. Den kommer jag isf installera på PI´ns inkommande galler...å då i ambition att jorda ner det samtidigt som kanalväxling sker.

Slutrören?
Mjo. För nu en trevlig gammal kvartett GE...

16 Aug 2015, 22:36
Profile

Apropå avsaknad av brum trots den här placeringen av trafos. Kärnornas mittpelare är parallela. Funkar om kärnan är packad och hoptryck så att läckfälten blir små. Vrid de båda 90 grader så kommer brummet...

Vad gäller BNKD-EQ, den med 2 pucklar när Bas och Treble står på max och 1 bred puckel med rattarna på 0. Så här ser kretsen ut. (BNKD-EQ = Baxandall_Niemand_Dromedar_Kamel - EQ)
Potentiometrar är 1M LIN, vissa asymmetrier är för att kompensera för icke oändlig råfärstärkning och drivstegets utimpedans på några tiotal kOhm. F.ö. har jag hållit mig nära originalvärden enligt schemat.
Nu får du ta fram penna och rutpapper och ritar scheman själv. Detta är den sista femtielfte uppmaningen. :evil:

Attachment:
LMV30-EQ-03.gif
LMV30-EQ-03.gif [ 21.01 KiB | Viewed 8253 times ]

Zagray! - test & review

17 Aug 2015, 13:37
Profile WWW

Will do Aleks. Får sätta mig en stund här senare ikväll.

Image

Mhmm... Dagen har varit intressant. Som fan. I jakten på ljud så vart det mkt riktigt en Baxandall då,med påföljande byte av pottar samt ren "hardwire" av nätspänningen,iom att brytaren sitter inbyggd i diskantpotten original.

Lärdom?
Ja. Utan tvekan. Kanske framför allt i måtto hur mkt känsligare den är för komponentbyte än en James. Skillnaden är verkligen stor,och givetvis dessutom dynamisk i det ifall man då varierar mängden feedback.
E ju 1a ggn jag ger mig till att utmana en Baxandall och jag är om ngt full av respekt inför arbetet som lett fram till att den en ggn i tiden tog form.(Har då sprungit på dem förr...men aldrig tatt i dem så att säga)

Men. (det finns alltid ett sådant inte sant :mrgreen: )
..det blir gärna FÖR bra. Man kan svepa sig trött i kontrollerna och det är som att de olika sweetspotsen aldrig tar slut. Det finns HELA TIDEN ngt nytt att upptäcka bara genom att ratta på skrotet,å se där blir det lite till en existensiell fråga för min del.
Varför?
Mja. Jag är av uppfattningen,alltså åsikt,att en förstärkare skall ha en karaktär. Det kan för all del vara så att den rent av har två eller tom tre karaktärer,men där nånstans sätter jag stopp. Som gitarrist.
Anledningen är lika enkel som rimlig. KISS. Keep It Simple Stupid. Det behöver helt enkelt vara lättrattat,kanske framför ALLT vad avser scenbruk!

För att förklara lite närmare. LVM-30´n ovan har jag aldrig haft ngn annan ambition med än rocknroll. Jag är mkt väl medveten om att de ljudideal jag sätter i maskinerna av vissa uppfattas som ibland närmast extrema i det att jag sätter mer..eller mindre..midfokus. Det midfokuset kan skifta med uppgift,och kanske framför allt distorsion. För en distad signal ligger fokuset lägre i frekvens än för en ren signal. Fact of life,och just den biten då..kan jag både förstå och respektera att alla inte delar min uppfattning i.
Självklart. Eller rättare sagt,det hade ju varit förbannat tråkigt om vi tyckte likadant allihop.

Ok. Så?
Mja. Baxandall och James kan man lite frivolt kanske säga att de är kusiner iaf. Många gör i mitt tycke fel när de drar likamedtecken mellan James och en Bax. Det stämmer helt enkelt inte.. Den ENORMA fördel de har gentemot en "vanlig" TMB eller liknande är att de närmast kan sättas att sköta en oändligt föränderlig uppgift bara genom komponentbyten. Där är en vanlig TMB eller liknande överhuvudtaget inte med i matchen. Faktum e...de är planhalvor,alltså pluralis,efter. Så omfångsrika,eller vad man vill kalla det,är en James samt en Baxandall.
Ok. Så?
Jaa..eftersom jag är typen som inte kan "leave well enough the fuck alone" så vart det en hel del labbande med värdena utifrån Aleks skiss ovan och...det enda jag eg skapade vara bara ÄNNU känsligare rattar eller mer bias (alltså tonvikt) till ena eller andra sidan.
Kan man mao få en tonkontroll som är FÖR bra? Japp. Ja,det kan man utan tvekan är mitt svar efter dagen,om vi nu diskuterar gitarrmaskiner.
Givetvis utröner man inte alla möjligheter i det här på en sketen arbetsdag,vilket jag hoppas alla förstår,men man kan iaf dra slutsatser. Slutsatser som i att små skillnader i komponentval kommer betyda mkt rent praktiskt i ljud i fallet av en Baxandall vs en James.
Där..är en James mer förlåtande och man kan med den...*hmm..*..breda ut sina vingar mer utan att det tar stopp. Utan att skäppan helt tappar balans. Tror det blir ett bra sätt att beskriva det.

Summeringen?
Jaa..om jag nu skall vara så förmäten att jag efter så lite tid göra en sådan så är nog summeringen från mitt håll,vad blir vitsen.?
Poängen är den att redan en James är från mitt förmenande ett helt vansinnigt stort,och användbart,steg i rätt riktning ifrån traditionella TMB´s-nu oavsett om vi talar Marshall/Vox/Fender et al. Redan i det att man bestämmer sig för att ge sig i kast med och FÖRSTÅ en James och vad den gör så har man som jag ser det tagit ett stort kliv just i rätt riktning.
Vidare har de båda ett mkt användarvänligt gränssnitt. Två sketa rattar..that´s it. Saken är då den att jag inte anser att jag utmanat ens en James färdigt ur perspektivet gitarrbruk... Att påstå DET hade om ngt varit förmätet!

Image

Så? Mjo. Det lattjandet med Baxandall lösningen gav för handen var att jag till sist kom att...lattja mer med James setupen istället.
Som sagt,med en Bax landar det VÄÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT lätt i att skottkärran tippar över. Det gör det INTE på samma vis i närmelse med en James. Så. En liten switch..å kabel samt en kondensator så vart där nu istället en midshift funktion som i mitt tycke blev användbar. Med den "i" så tjocknar verkligen midden till. Disten blir tätare osv,och ljudet mkt riktigt då mer just..midfokuserat. På det...

Image

...KISS. Jag hängde dit en helt vanlig enkel brightswitch,och med dessa två switchar att leka med breddades paletten ngt alldeles väldigt!
Sedan tidigare har jag ju vid tillfälle lekt en del med midpott i en James. Ngt jag såhär i efterhand primärt på sitt sätt,med de ljudbilder jag jagar,ser som ett slöseri med tid. Faktiskt.
Isf blir en James med adderade komponenter i&ur en BRA mycket mer användbar lösning. Såpass att jag faktiskt lurar lite på om man inte skulle addera fler switchar.
Poängen e den att när man adderar/förändrar ETT komponentvärde i en James påverkas HELA James kontrollens sätt att arbeta (i större lr mindre grad). Däri,om man avancerar det rätt,ligger en stor del av en James behållning.
Det enda jag upplevt de kan vara sådär till är att återskapa rent "notchade" frekvenskurvor av snävare art...typ Vox tex.
Men se..det har man Vox förstärkare till att lösa.. :mrgreen:

Å andra sidan,om det nu är det man jagar så finns det inget som helst som förhindrar att man tex medelst en switch skulle kunna slå i/ur ett tex ett Twin-T filter och därmed uppnå resultat som är mkt närbesläktade med vad en TMB normalt gör.
Kaka på kaka?
Ptja..kanske det,men som sagt..alla vi som stått framför en JMP å rattat förgäves vet med sig värdet av en väl fungerande tonfunktion i en gitarrförstärkare.
Jag anser det definitivt vara så i alla fall.

Jag är alltså på sitt sätt motståndare till faceplates som har antal hål så man misstänker att ngn avlossat en hageltolva på den...å därefter fyller med pottar hej vilt..
Mao,anser jag att det som finns på en faceplate på en gitarrförstärkare skall kunna försvara sin plats och därmed göra nytta.
Ett par switchar som slår i/ur komponenter på en James gör DEFINITIVT det.

Men..vi lär få anledning att debattera James såväl som Baxandall vidare. Var så säkra.

Image

Div aluminiumplåtar klipptes till och skruvades fast för att blockera gamla hål. På inputsidan som speaker out sidan.
I sin tur hamnade den där PSU´n till reläkontroll på plats och det hela kan numer då mao styras via pedal på golvet. Enkelt och funktionellt.

Där har då visat sig en brist,eller vad man skall kalla det,och det är...utrymme. Nu börjar det helt enkelt bli ont om plats i den där låddan... :shock:
Hm.

Nåja. Redan som den står är den sedan idag en fullfjädrad rocknroll maskin. Det tror jag ingen kan ta ifrån den.
Med kännedom om mig själv dock...bli inte förvånade om det dyker upp ytterligare ett eller ett par hål i den där faceplaten... :lol: :mrgreen:

17 Aug 2015, 21:33
Profile

Så. Återstår att scanna skiten

17 Aug 2015, 23:07
Profile

Å scanna gick ju sådär,men då vart man medveten om att den gamla skrivaren och Win 10 inte e kompatibla iaf.
Så..det fick bli en bild,å det e ni ju vana vid sedan tidigare i mitt fall.

För att få vettig upplösning har jag valt att ladda den som stor bild. Mao...URL å nytt fönster i detta fallet.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/97/143984686494662800_resized.jpg?width=1252&height=704

Nu är skissen som ni ser inte helt kmpl. Likriktning,glättning och dropresistorer osv är inte med. Samma med bias osv

17 Aug 2015, 23:30
Profile

Intressant det du skrev om Baxandall. Om du lödde ihop det enligt schemat jag lade ut så har den väsentligt mindre reglerområde än motsvarande James, just för att slippa överkänsligheten för rattlägen osv. Skillnaden är att min version av Baxandall har inte hylla utan pucklar i frekvensresponsen.
Roliga ventilsymboler i skissen ;-)

Zagray! - test & review

18 Aug 2015, 01:41
Profile WWW

Nej.
Det var när jag började leka med komponentvärden som det ballade ur.

18 Aug 2015, 11:15
Profile

Sann ingenjörskonst e att göra ngt väldigt svårt till ngt enkelt,eller att göra ngt dyrt väldigt billigt.

E ju som så att iom att detta är en PA maskin från början,och därmed inte tänkt att kastas runt/roddas,så saknar den ju handtag.

Image

Mm. Ett par handtag till köksluckor från Jula för 40 spänn paret..löser det hela. :mrgreen:

29 Aug 2015, 19:02
Profile
Reply to topic   [ 29 posts ]