Re: Dra om kablage i halvacke, tips?
Jag satt senast i helgen med 2 st fina guror som det skulle bytas mickar på. En 335: och en 345:a stereo, där dessutom varitone switchen skulle kopplas ur. 335:an gick bra. Ur med stallmicken och därefter switchen och tillhörande volpot. Tonpoten fick också lossas för att volpoten skulle nå ut. Tonpoten behöver alltså inte tas ut helt o hållet. Rätt snabbt gjort om man sätter fast något i potarna som man kan dra tillbaka dem med. I mitt fall ståltråd. Ståltråden fästs på två potar samtidigt, innan man skruvat bort muttrarna så slipper man tappa bort dom. Alltså, potarna fästs i båda ändar av tråden.
Den andra guran va' alltså 345:an. En BB King med varitone som skulle kopplas ur och stereoutgången skulle konverteras till vanlig mono.
"Enkelt" tänkte jag... Aj så jag bedrog mej!
Det slutade med att jag fick dra ut allt genom mickkaviteten. Löda om alla kablar och plocka ur allt som tillhörde varitonen, dvs drosslar och kablar. Sedan koppla ihop allt igen, som en standard Gibson, och försiktigt dra tllbaka allt igen. Jag drog tillbaka det mesta genom f-hålen. Varitone switchen skulle sitta kvar.
Det hela tog mej över sju timmar...
335:an spelades det på redan dagen efter. På TV4 morgon. Den hade hämtats hos Jesper E på Lördagen och båda va fabriksnya.
Kul och lärorikt. Lite svettigt dock...