View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 17:11

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Diverse bra-att-ha grejer bytes mot ??? 
Author Message

Post Diverse bra-att-ha grejer bytes mot ???
Hej allihop

Jag har kommit över en hoper grejer som jag tror kan vara av värde för någon av er rörpulers att ta hand om...
Image

Helst skulle jag vilja byta bort alltihop mot hjälp med att bygga om en gammal japansk Ace Tone-comboförstärkare till dedikerad munspelstärkare.

Jag har ingen aning om det eventuella värdet i hårdvaluta - och är heller inte särskilt intresserad av att deala om pengar när det gäller sånt här.

Vad är det då jag har att erbjuda? Jo, bland annat följande:

Image

° En styck Heathkit "Signal Tracer" - ser hel och komplett ut, men inte testad av mig. Bestyckad med bland annat ett Mullard-tillverkat ECC83/12AX7.

Sedan finns ett par färdigbyggda testinstrument från NTI-Skolan:
Image
Vad jag förstår en låda att testa olika kombinationer av motstånd/kondensatorer.

Och:
Image
Som jag inte vet vad den gör för något...

Dessutom några NOS-transformatorer, både nät- och utgångs-varianter:
Image

Image

Några andra trafos sitter på halvbyggda manicker på små chassien i tunn plåt:
Image

Image

Image

Utöver det nu nämnda finns även flera små påsar med bland annat kondensatorer och motstånd av olika värden, storlekar, slag och fabrikat.
Blandade lödstöd, rattar, potentiometrar, kablar i olika färg och grovlek, några burkelektrolyter, strömbrytare, ett tomt övningschassie med hål för bla niopinnars rörsocklar.

Ett par rör och en liten alnicohögtalare på typ sex tum finns också.
Här är lite detaljbilder:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Som sagt - är ni intresserade av att ta detta som betalning eller dellikvid för att, med utgångspunkt i min Acetone-stärkare med märkligt japanskt slutrör, skapa en munspelsstärkare med single ended 6L6-slutsteg så hör av er...

Försteget i Ace-Tonen är normalt, med 12AX7, så det kanske kan gå att återanvända befintliga trafos och grejer.

Slutsteget innehåller som sagt ett märkligt slutrör, betecknat <b>50BH26</b>.

Det sitter två alnico-åttor i combon.

Om ni tror det är en omöjlighet eller en dåraktig idé att bygga på denna stärkare så bara säg det. Jag har själv inte öppnat och tittat hur den ser ut inuti ännu...

MVH
Mattias

23 May 2011, 20:20
Profile WWW

Här är en dåre som vill ha <b>ditt</b> slutrör......

och lite speccar på den också

http://www.firebottle.com/fireforum/ff. ... 288BlxhmMm

23 May 2011, 20:37
Profile

Bilden märkt "Och:" är mätardelen till en enkel rörprovare. Den ansluts med 2 banansladdar till rörprovaren...som du rimligen borde sett till i närheten av mätaren. Några rörsocklar och ett gäng vippbrytare (a la elektriska stolen) förpackat i en plastlåda av samma storlek som mätaren. Jag tror jag har en extra sån provare nånstans ifall du behöver ett komplett paket. Det är en enkel emissionstestare som i princip kan berätta huruvida ett rör är helt kass/kortslutet eller är lönt att stoppa in o testa. Men: till provaren ska det finnas en manual över ett par hundra rörtyper och deras inställningar (på provaren). I nödfall har jag en sån manul också :-)

23 May 2011, 21:54
Profile

Rörprovare??? Tror jag inte riktigt på....
Instrumentet är en VOM - helt riktigt med anpassning till NTIs rörprovare- MEN detta kit verkar innehålla en byggsats till en transistorprovare- Visarinstrumentet är märkt Beta-Tester.

Rörprovaren var en låda med en sjudjäkla massa flerläges-vipp-omkopplare och en 4-5 olika rörhållare. (Har en massakrerad någonstans i gömmorna)

Men en massa smågodis är det allt. Och en liten 4w bör gå bygga av befintligt material . Två nättrafos varav den ena är till en stereoförstärkare (??? Var iallafall tidigare) och ger 6,3V och 205V AC - Ca 250V DC efter glättning. Två pyttesmå utgångstrafos på ca 3W med en omsttning på ca 28 om jag minns rätt.
Rörhållarna är av pertinax- inte så vanligt idag men helt OK.

Känner dock inte igen den stora omkopplaren (strax under mätinstrumentet på bild 1)

Har dock lite dålig erfarenhet av kondensatorerna.

Vad beträffar din "nagellacksborttagare" (Aceton :) ): Har du något schema?? Lite underligt att man använt sig av ett 50V (glödspänningen) rör. Det är/var ganska vanligt i USA att man matade glödspänningen direkt från nätspänningen. (Seriekoppling) Men där har man 110V OCH håller reda på nollan.... Kolla in scheam på äldre KAY (tex 703 som har ett 50L6 som slutsteg.) OM den är kopplad så bör du definiteivt undvika att koppla in den på vårt nät (230V) utan mellantransformator.

b

24 May 2011, 07:57
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]