View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 08:24

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Firefox någon? 
Author Message

Post Firefox någon?
Jag har tröttnat på IE7 och det omöjliga i att det inte går att installera om skiten för att komam tillrätta med en bugg som gör att hela win stänger ner sig ibland.

Någon/några med erfarenhet av firefox?
Är det bara att ta hem och installera senaste vesrionen?
Konflikter med Vista?
Kan man ha IE kvar installerat på datorn?
Antivirus - funkar tex F-secure?

Mycket tacksam för hjälp!

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

06 Apr 2008, 20:12
Profile

Använder i stort sett bara firefox. Kör vista och har aldrig stött på några problem.

Bara att tuta och köra!

06 Apr 2008, 20:13
Profile ICQ WWW

Inga som helst problem, jag har inte använt IE på många år utan använder Firefox på alla datorer. Nån gång kan man stöta på en sida som bara funkar med IE men det är sällsynt.

Micke

06 Apr 2008, 20:21
Profile ICQ WWW

Enda nackdelen med firefox är att folk å fä inte kan göra w3c kompatibla sidor (säkert högskolans fel [:D]), mao de använder kod som bara funkar i IEx.
Asp sidor i synnerhet, dock inte Bojen den funkar fint [;)]
Men för det mesta är det bara layouten som ballar ur (ibland blir den dock oläslig).

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/

06 Apr 2008, 20:27
Profile

Samma här. Använder bara IE i nödfall när det är sidor som inte stödjer Firefox.

[:)]

________________________________________________________________________________________________
<b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green">

Kommande spelningar:
21/6 AB Anfall Mc Rock party/Kungsör - P.S + TBA
9/7 Harry B James/Stockholm
08/08 Unikum/Halle - Tyskland

</b>

06 Apr 2008, 20:35
Profile WWW

Det enda problem jag har är att det spökar lite när man skall spara ner en fil till datorn. Vill jag t.ex spara filen på skrivbordet så finns den inte där sen. Och ingen annanstans heller för den delen.

/Bosse

06 Apr 2008, 21:05
Profile

Och jag har aldrig fattat varför alla har sådana problem med IE??

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

06 Apr 2008, 21:05
Profile

Tycks funka!

Jag har en bugg någonstans som gör att hela win kraschar med jämna mellanrum, alltid när man klickar på en länk i IE.
(Olika länkar hela tiden och inga "olämpliga" sådana![;)])
Ska köra detta ett tag för att se om det försvinner!

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

06 Apr 2008, 21:11
Profile

både i win och linux
gör jag hemsidor kollar jag alltid i IE och Opera oxå

tligen

06 Apr 2008, 21:25
Profile ICQ WWW

Och för de som kanske inte sett det så finns även en betaversion av Firefox 3 ute på test, kolla här:
http://developer.mozilla.org/en/docs/Main_Page

Jag har kört den ett tag och det är ju en betaversion ännu så lite knas kan inträffa men den verkar helt ok.
Har dock alltid IE 7 som backup ifall det behövs på vissa sidor...

Image

07 Apr 2008, 13:59
Profile

baberg wrote:

Kör i stort set bara med Firefox.
Det enda problem jag har är att det spökar lite när man skall spara ner en fil till datorn. Vill jag t.ex spara filen på skrivbordet så finns den inte där sen. Och ingen annanstans heller för den delen.

/Bosse

Har samma problem, men det brukar funka om man prövar att ladda ner filen en gång till.

I övrigt har jag inget klaga på när det gäller firefox[:)]

"This shitty guitar never plays the chords i want it to" /Freddie Mercury

07 Apr 2008, 14:04
Profile ICQ WWW

Jag kör enbart linux sedan några år tillbaka, där finns givetvis inget IE eftersom det är en mycket hemlig webläsare. Men jag saknar den inte, firefox är bättre. Det finns sidor som nämns ovan, som bara fungerar i IE då de är skrivna speciellt för specialfunktioner den webläsaren implementerar... knappast något man kan beskylla firefox för. Hursomhelst så kan jag inte komma på någon sådan sida... och om jag träffar på någon så är det med stor sannolikhet någon jag inte vill ha att göra med ändå... företag som skriver sina sidor enbart för IE betraktas av mig som mycket oseriösa.

Lite som att bygga ett parkeringsgarage som bara acccepterar volvo av årsmodell 2005 eller senare.

07 Apr 2008, 15:50
Profile ICQ WWW

Gibson61 wrote:

baberg wrote:

Kör i stort set bara med Firefox.

/Bosse

Har samma problem, men det brukar funka om man prövar att ladda ner filen en gång till.

I övrigt har jag inget klaga på när det gäller firefox[:)]

"This shitty guitar never plays the chords i want it to" /Freddie Mercury

Låter helskumt det där, de få gånger jag sparar något mha firefox (brukar köra wget på urlen istället) så fungerar det bra... men det kanske är något windowsrelaterat? ... det finns en rad plugins som hjälper till att hålla ordning på nedladdningar i firefox.. kanske kan någon av dem hjälpa.

Det finns ju annars en lista på saker ni laddat ned om man väljer tools/downloads (verktyg/nedladdningar i en svensk version kanske) där man kan välja att öppna filerna eller högerklicka och välja att öppna katalogen de ligger i eller properties(egenskaper?) och få fram vart man sparat filerna... eller dyker filer ni laddar ned inte upp i den listan öht?

07 Apr 2008, 15:55
Profile ICQ WWW

_jesper_ wrote:

Jag kör enbart linux sedan några år tillbaka, där finns givetvis inget IE eftersom det är en mycket hemlig webläsare. Men jag saknar den inte, firefox är bättre. Det finns sidor som nämns ovan, som bara fungerar i IE då de är skrivna speciellt för specialfunktioner den webläsaren implementerar... knappast något man kan beskylla firefox för. Hursomhelst så kan jag inte komma på någon sådan sida... och om jag träffar på någon så är det med stor sannolikhet någon jag inte vill ha att göra med ändå... företag som skriver sina sidor enbart för IE betraktas av mig som mycket oseriösa.

Lite som att bygga ett parkeringsgarage som bara acccepterar volvo av årsmodell 2005 eller senare.

Annars är det faktiskt några företag som är orsaken till att jag har varit tvungen att använda eländet IE ibland. Sidorna har helt enkelt inte funkat i Firefox, dåligt av ett stort företag att inte kolla sånt! Speciellt när det är beställningsformulär osv som inte funkar.

Micke

07 Apr 2008, 15:57
Profile ICQ WWW

Nu måste jag bara fråga en sak... När du sitter med Firefox och hittar en länk som du vill ladda hem... Öppnar du då en terminal, som startar i din usermapp, ändrar till mappen du vill ladda hem i, kopierar länken i Firefox och kopierar in den i terminalen (+ att du måste skriva in wget innan)?? [;)]

_jesper_ wrote:

Låter helskumt det där, de få gånger jag sparar något mha firefox (brukar köra wget på urlen istället) så fungerar det bra...

/Emnitec

07 Apr 2008, 16:51
Profile

Nu toppostar vi friskt ;)
Jag har givetvis alltid en massa terminaler igång och kör aldrig något i fullskärm, så det enda jag behöver göra är att högerklicka, kopiera länken flytta muspekaren några centimeter skriva wget (görs på 1s med vänsterhanden) och mittenklicka, enter, klart. Möjligen ändra någon katalog. Men detta går alltså snabbare för mig än vad det gör att högerklicka, välja spara som, klicka runt i något klantigt gui efter katalogen där jag vill ha prylarna, spara, få upp firefox downloadpopup som stör, stänga den, öppna den igen för att kolla om det var klart, när det är klart ändå gå till en terminal och skriva in katalogen där jag sparade filen för att göra något med den... men det är ganska sällan jag laddar hem saker mha firefox. Jag är ingen GUI-männsika, tål inte gnome och kde odyl nämnvärt mer än jag tål osx fönsterhanterare eller windows.

Emnitec wrote:

Nu måste jag bara fråga en sak... När du sitter med Firefox och hittar en länk som du vill ladda hem... Öppnar du då en terminal, som startar i din usermapp, ändrar till mappen du vill ladda hem i, kopierar länken i Firefox och kopierar in den i terminalen (+ att du måste skriva in wget innan)?? [;)]

_jesper_ wrote:

Låter helskumt det där, de få gånger jag sparar något mha firefox (brukar köra wget på urlen istället) så fungerar det bra...

/Emnitec

07 Apr 2008, 18:35
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:

_jesper_ wrote:

Annars är det faktiskt några företag som är orsaken till att jag har varit tvungen att använda eländet IE ibland. Sidorna har helt enkelt inte funkat i Firefox, dåligt av ett stort företag att inte kolla sånt! Speciellt när det är beställningsformulär osv som inte funkar.

Micke

Ja, det är i sådana fall jag bojkottar företaget helt. Vill de inte göra affärer med mig så vill inte jag göra affärer med dem. Om det är något som jag är absolut tvungen att göra så får jag leta reda på en windowsdator eller köra det i en virtuell maskin (har hänt).

07 Apr 2008, 18:37
Profile ICQ WWW

Firefoxs storebrorsa heter Seamonkey. Finns på http://www.seamonkey-project.org/ . Jag behöver aldrig
använda IE.

08 Apr 2008, 04:36
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]