View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 22:33

Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Ampeg VL1002 - uppdaterat - behöver hjälp! 
Author Message

jag skulle nog byta ut glättningskondingarna i nätdelen då kommer du kunna tugga ordenligt med låga d stämmingar...

dessa har nog sett sina bästa dagar i din topp.... + slutrör

elfa säljer jamicon radiella som jag använder dessa har en utmärkt prestanda o livslängd o pris tillochmed billigt med elfas priser

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... tm&lang=se

Image

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image

23 Mar 2008, 15:08
Profile WWW

jag skulle nog byta ut glättningskondingarna i nätdelen då kommer du kunna tugga ordenligt med låga d stämmingar...

elfa säljer jamicon radiella som jag använder dessa har en utmärkt prestanda o livslängd o pris tillochmed billigt med elfas priser

Kanoners! Jag är jättetacksam för alla tips Zven!

På tal om låga D-stämningar... Vi kör D-stämning med drop-C och jag funderade lite på ditt tips om 6V6'or. Blir det inte lite mindre tight i basfrekvenserna jämfört med om man kör EL34'or?

24 Mar 2008, 17:23
Profile WWW

skall int vara några som helst problem att köra 6V6 o bibehålla basen snarare tror jag med rätt eq inställning & 6V6 så du får ett ännu fetare ljud

jag byggde om en metaltronix m-1000 som i princip är en identisk konstruktion där jag körde 6V6 or i o det blev bättre skärpa i basfreq...

men prova annars o köra 2 st 6v6 (elektroharmonix) o 2 st el34 JJ rör ställ biasen så 6v6or jobbar på ca 45-55% anodförlust
o låt el 34 jobba där dem hamnar bara inte över 70% anodförlust dock optimal för fet hårdrock ca 50% anodförlust
pga eh 6v6 behöver nästan samma negativa bias volt som normala el34 så kommer alla rören jobba optimalt o du får ett jäkla bra ljud

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
ImageImage

24 Mar 2008, 18:11
Profile WWW

skall int vara några som helst problem att köra 6V6 o bibehålla basen snarare tror jag med rätt eq inställning & 6V6 så du får ett ännu fetare ljud

jag byggde om en metaltronix m-1000 som i princip är en identisk konstruktion där jag körde 6V6 or i o det blev bättre skärpa i basfreq...

men prova annars o köra 2 st 6v6 (elektroharmonix) o 2 st el34 JJ rör ställ biasen så 6v6or jobbar på ca 45-55% anodförlust
o låt el 34 jobba där dem hamnar bara inte över 70% anodförlust dock optimal för fet hårdrock ca 50% anodförlust
pga eh 6v6 behöver nästan samma negativa bias volt som normala el34 så kommer alla rören jobba optimalt o du får ett jäkla bra ljud

ImageImage

Nu har jag bytt min EL34:or till NOS 6V6GT. Bytte R1 och R2 i min VL-502:a till 2,7K/5W motstånd. Ställde biasen på -45V och kollade anodspänningen - 500V!!!

Testade att köra och det lätt fett som du sa SVen men det pep en hög ton i alla tre paren 6V6GT jag testade. Warum?

P.

27 Mar 2008, 10:20
Profile WWW

tror du nog skall vara lite varsam med att använda nos6v6 or då jag inte vet nåt om dem men EH 6v6 fungerade perfekt

negativa volten är ju oväsntlig hur många mA drar rören[:0][:0][?]

kan var för mycket du måste mäta med probe eller löda in 1 ohm mostånd o mäta över

Image Image

27 Mar 2008, 18:17
Profile WWW

tror du nog skall vara lite varsam med att använda nos6v6 or då jag inte vet nåt om dem men EH 6v6 fungerade perfekt

negativa volten är ju oväsntlig hur många mA drar rören[:0][:0][?]

kan var för mycket du måste mäta med probe eller löda in 1 ohm mostånd o mäta över

Image Image

OK,

Jag har kollat på videon som Lee Jackson gjort.

http://www.youtube.com/watch?v=DdCG2UEQFbg

Där mäter han enbart den negativa volten kollar på skåpet och ställer biasen. Han rekommenderade -45 volt för EL34:or. Han nämner inget om antalet mA som är comme il faut annars.

P.

27 Mar 2008, 20:56
Profile WWW

tja ocilloscopet har oxå rätt om man kan läsa av det rätt men det innebär inte att att alla él34 o 6v6 skall ha -45 volt utan det beror oxå på transconduktansen i röret så har man riktigt effektiva rör så kankse du måste ner på -50 volt det vet man aldrig utan det måste mätas ...

en enkel regel är 1/10 del av spänningen i stärkarn det är nåt att börja på sen gäller det att ha nåt att mäta över....

dvs 500v = -50volt i bias (obs bara ett utgångsläge)

Image Image

27 Mar 2008, 21:53
Profile WWW

Zven, har du varit på effektloppen också i Ampegen? Det är ju lite trist att den inte är en riktig "rörloop" så att säga - måste säga att ljudet påverkas lite väl mycket när man sätter på loopen.

Läste på Lee Jackson forumet att det var relativt komplicerat att fixa till loopen. Man skulle kanske kunna bygga om reverbkretsen till effektloop annars?

02 Apr 2008, 16:09
Profile WWW

Zven, har du varit på effektloppen också i Ampegen? Det är ju lite trist att den inte är en riktig "rörloop" så att säga - måste säga att ljudet påverkas lite väl mycket när man sätter på loopen.

Läste på Lee Jackson forumet att det var relativt komplicerat att fixa till loopen. Man skulle kanske kunna bygga om reverbkretsen till effektloop annars?

Har sett på nätet någon som satt dit två loopar!!! Har inte länken, men "Den som googlar finner..."

P.

02 Apr 2008, 20:28
Profile WWW

MkIV wrote:

Har sett på nätet någon som satt dit två loopar!!! Har inte länken, men "Den som googlar finner..."

P.

Här är länken:

http://www.eastdaleamps.com/articles/fxloop.html

P.

03 Apr 2008, 23:24
Profile WWW

Tack för länken, det var intressant läsning. Men dessvärre inget som hjälpte mig med omkonstruktionen av min loop. Får ta och spåna vidare och se vad jag kan göra åt den...

04 Apr 2008, 10:50
Profile WWW

Nu har jag biasat de nya 6V6EH First i E-tuna leverade. Vilket lyft! Varm och aggressiv ton, en riktig hårdrocksstärkare. Men mitt allt har reverbet lagt av eller åtminstone låter konstigt. Kan det vara drivröret som är kasst? Ska flytta på 12ax7:orna och se vad som händer.

Tack för all hjälp!

P.

04 Apr 2008, 11:55
Profile WWW

Nu har jag biasat de nya 6V6EH First i E-tuna leverade. Vilket lyft! Varm och aggressiv ton, en riktig hårdrocksstärkare. Men mitt allt har reverbet lagt av eller åtminstone låter konstigt. Kan det vara drivröret som är kasst? Ska flytta på 12ax7:orna och se vad som händer.

Tack för all hjälp!

P.

är du från eskilstuna ???

isåfall bor jag ju där oxå [:D][:D] eller bor du bara nära ..

Image Image

04 Apr 2008, 15:55
Profile WWW

nej inte direkt .... men visst kan original fungera bra inget fel på op ampar... bara dem är neutrala...

prövade int eden jag hade på rep... tyvärr så jag har inget att tycka till om i detta fall

Image Image

04 Apr 2008, 15:57
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:

Tack för all hjälp!

P.

är du från eskilstuna ???

isåfall bor jag ju där oxå [:D][:D] eller bor du bara nära ..

Dessvärre bara nära. Strängnäs. Är ursprunligen från Skåne, där tremil är som härifrån till solen. Strangeness känns som en förort till E-tuna.

P.

04 Apr 2008, 18:21
Profile WWW

alltså det beror på men enligt bilderna så ser det inte lovande ut

kolla dem gula tjocka kablarna (glöden) den ena är lödd direkt o den andra är nästan utbränd ..

i slutändan så brinner kortet upp ( vilket hade hänt på den VL1002 jag reparerade fick tvätta o skrapa förkolant glasfiber i ett par timmar o sen bygga upp med kopplingstråd o mata glöden på varje slutrör

denna stärkare är så att säga en lee jacksson stärkare då han helt utvecklade den

jag skulle direkt byta ut c2 från 0,0022 till 0,022 uf o ta bort
c38 vilket torde öppna upp ljudet o feta till det

byt även ut R2 till 33k kanske R3 till 1,8k o c1 till 1uf

Image

Fann den här tråden som avslöjar lite mer radikalar åtgärder som också ska göra susen i Ampegarna. Det kliar i fingrarna minsann...

http://music-electronics-forum.com/show ... php?t=6063

P.

04 Apr 2008, 22:50
Profile WWW

Nu har min 6V6EH moddade Ampeg VL-502 varit på sitt första gig. Halvvägs in i första låten la hon av. Tvärtyst. På soundchecken lät det ok sedan dämpandes nivån efter ett tag. Slog av och på stärken igen i tron om att hon skulle hålla. Det gjorde hon som sagt tills hon tvärdog. Inte så kul. Testade henne tidigare på dagen för att förvissa mig om att hon skulle hålla. Men Murphy fick rätt än en gång...

Vad månne vara felet? Slutrören är nya. Dåliga 12ax7:or eller helt enkelt taskiga kondingar i nätdelen?

P.

13 Apr 2008, 03:29
Profile WWW

tja jag har väl lite tid över här frammåt så du är välkommen med den så skall vi hård testa den ....... o fixa dina problem...

[:D][:D][;)] dvs om du inte klarar det själv...

Image Image

13 Apr 2008, 12:48
Profile WWW

tja jag har väl lite tid över här frammåt så du är välkommen med den så skall vi hård testa den ....... o fixa dina problem...

Image Image

Jag kommer till E-tuna.[8D]

13 Apr 2008, 13:32
Profile WWW

det jag tror har hänt ligger nog i nätdelen o ev glapp vid anslutningarna till utgångstransfon...

förmodlingen kortis i nån eller flera kondingar....

inte ovanligt för en 20 år gammal stärkare ... som dessutom innhåller 80 tals billliga kondingar ( japp dem var kostnadseffektiva ampeg oxå

en sak som jag även misstänker är strömrusnings vdl motstånden i på primärsidan titta vid anslutningen för 240 volts kabel ser du dem blåa skivorna som ser ut som kondingar ... har strulat på en del crate blue voodo toppar som jag haft inne på rep

dem sitter där för att minska inrusningsströmmen o elliminera störningar på nätet där du kopplar in den på ..... (ps jag hade själv skippat dessa då man i 50 år klarat sig utan dessa) <font size="2"><font color="red">obs ingen rekomendation bara vad jag skulle gjort om det var min egen stärkare</font id="red"></font id="size2">

Image Image

13 Apr 2008, 17:14
Profile WWW

zven wrote:

Hobby rörförstärkartekniker

Jag kommer till E-tuna.[8D]

Tjena igen grabbar! Fick ni rätt på din stärkare?

Själv har jag inte kommit längre än senast, men nu har jag i varje fall en kvartett 6V6EH på väg inom kort.

Vad tror du om att på något sätt använda reverbkretsen som parallell effektloop, Zven? Hade ju varit tufft med separata "mix"-kontroller på varje kanal också.

03 Jun 2008, 15:45
Profile WWW

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... tm&lang=se

Image

Bumpar upp denna gamla tråden igen då jag inte lyckas hitta lämpliga kondensatorer hos ELFA - de har uppdaterat sin hemsida och Zven'z länk funkar inte längre...

Följdfråga: Glättningskondningarna, vilka är det. C1, C2, C4, C5, C6, C7, C8, C9 eller C13..?

http://www.freeinfosociety.com/electron ... .php?id=52
schemat längst ner antar jag!?

27 Jan 2009, 14:25
Profile WWW

japp c1 o c2 är bra början..., sen gäller det c30 c31 c32 c33 c34

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image Image

28 Jan 2009, 08:31
Profile WWW

28 Jan 2009, 09:16
Profile WWW
Reply to topic   [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2