View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 06:41

Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Tidens tempo 
Author Message

Makten wrote:

Ja, "Arbetsförnedringen" kan man gott lägga ner helt eftersom de mest verkar syssla med "arbetsmarknadsmässiga åtgärder" (för att arbetslösheten ska se lägre ut än vad den är) istället för att förmedla arbeten.

Sen regeringsbytet har man strypt pengar till istortsett alla arbetsmarknadsmässiga åtgärder och utbildningar, bla lernia fick skicka hem eleverna över en natt efter skiftet och säga upp en stor del av deras anställda utbildare.
Arbetsförmedlingen håller uteslutande på med jobbmatchning nu för tiden.
Praktikplatser drog de också in.

http://www.invain.se/longjohns

31 Mar 2008, 16:51
Profile ICQ WWW

Eftersom jag reagerade starkast på Maktens i min mening plumpa uttalanden, får jag väl krypa fram ur lådan en gång till då.

Jag anser också att det skall vara högt i tak, men med en en viss hyfs. Visst ger Makten och några till viss krydda åt Bojen, det skulle inte bli debatt om inte någon sa emot. Nu tyckte (och tycker)jag att Makten gick för långt i sina svepande omdömen, därav reaktionen.[:(!] Det måste självklart vara ens rättighet att reagera.[^]

Att jag drar mig ur diskussionen, betyder inte att jag viker mig. När man efter ett tag inser att man står för långt ifrån varandra, känns det dock meningslöst att spilla mer tid på munhuggande. Att bli placerad i vänsterfacket av någon annan accepterar jag inte heller. Skall någon placera mig där, så ska det vara jag själv, om det är läge för det.[:D]

Men, jag är inte långsint (och inte bitter heller för den delen).

Ett litet tips dock, Makten: Om du tydligen ändå inser att din stil kan uppfattas som otrevlig, kanske det vore läge att ta det till dig. Det kan ju inte vara din avsikt att såra andra Bojare, vilket faktiskt händer. Eller?

Du kan svara i lugn och ro nu Makten, jag börjar nytt jobb i morgon, efter 3 månaders arbetslöshet, och kommer ha väldigt lite tid över första tiden. Obs, har dock inte belastat samhället med A-kassa. [;)]. Det blev alldeles för dyrt att inte jobba, hade för mycket tid att kolla på nya gitarrer, högtalare m.m.[:I]

Image

31 Mar 2008, 19:02
Profile WWW

Tack! Ska faktiskt bli både kul och skönt att börja ett mer normalt liv.

Nja, liiite tid kanske det finns.[;)] T.ex. för att läsa vilka fantastiska viner Josh drack i Milano.[:D] Men nu börjar det bli väldigt OT. Förlåt![:I]

Image

31 Mar 2008, 20:53
Profile WWW

Make no mistake Makten, här har du en som tycker att du skriver en hel del puckade saker här på BOJen. Eller puckade kanske var fel uttryckte, det var ju dina ord, vad jag menar är att du ofta kategoriserar väldigt hårt så att en del uppfattaer det som stötande eller i överkant radikalt. För min personliga del är detta något som jag gillar f.ö. Ska man ha debatt gäller det att sticka ut hakan. Och debatt, det lyckas det ju alltid bli när tex du eller top5rec är i farten. Det är bland annat det som gör att jag tycker det är så underhållande med BOJen[;)]

Jo, det blir ju lätt så när det är "alla mot en". Jag kunde helt enkelt inte låta bli att lägga mig i när det gnälldes oemotsagt. [:p][:D] Jag må vara kategorisk ibland, men är det inte lite väl låg tolerans för vad som anses "stötande"? Vafan, det här är ju bara en skriftlig diskussion om något som verkligen tål att vridas och vändas på alla tänkbara vis. Det jag uttrycker är dessutom politiskt förankrat hos stora delar av befolkningen, även om jag kanske är lite radikalare. Ni som brukar tjabba med mig vet väl dessutom att jag är väldigt antikapitalistisk och en inbiten miljövän, så jag hör inte till "högerspöket" direkt. Om socialdemokratin vore ärlig, rak och öppen så vore jag sosse. Jag har inget emot höga skatter och ett bra socialt skyddsnät. Det jag har något emot är förklemandet av folket (nu låter jag väl som nån slags nazist, hehe). Det jag menar är att "VI KAN BÄTTRE ÄN SÅHÄR!". Det är ju i grunden en positiv inställning, men den tar sig ut som hårda och elaka ord om folks agerande. Jag vill ju bara väl egentligen förstår ni väl? [:)]

kjelle wrote:

Eftersom jag reagerade starkast på Maktens i min mening plumpa uttalanden, får jag väl krypa fram ur lådan en gång till då.

Jag anser också att det skall vara högt i tak, men med en en viss hyfs. Visst ger Makten och några till viss krydda åt Bojen, det skulle inte bli debatt om inte någon sa emot. Nu tyckte (och tycker)jag att Makten gick för långt i sina svepande omdömen, därav reaktionen.[:(!] Det måste självklart vara ens rättighet att reagera.[^]

Ja, rätten att uttrycka oss är det viktigaste vi har. Just därför kan jag inte bara titta på och hålla tyst när det vankas debatt. [;)]

Quote:
Att jag drar mig ur diskussionen, betyder inte att jag viker mig. När man efter ett tag inser att man står för långt ifrån varandra, känns det dock meningslöst att spilla mer tid på munhuggande.

Där tror jag att du har fel. Även om det inte märks direkt så påverkas man av det man bemöts med. I sina försök att försvara sina åsikter genom kluriga krumbukter så lär man sig mer specifikt var man själv står, och vilka svagheter ens resonemang har. Det leder till att man på sikt ändrar inställning (om man inte är en sån som inte ens lyssnar eller bryr sig om vad motståndaren tycker). Att bara argumentera om samma sak fram och tillbaka till synes utan vinning kan absolut ge båda parter kunskap, insikt och nya infallsvinklar.

Quote:
Att bli placerad i vänsterfacket av någon annan accepterar jag inte heller. Skall någon placera mig där, så ska det vara jag själv, om det är läge för det.[:D]

Du har säkert placerat mig också, fast du inte skrivit precis hur, eller hur? [;)]

Quote:
Men, jag är inte långsint (och inte bitter heller för den delen).

Ett litet tips dock, Makten: Om du tydligen ändå inser att din stil kan uppfattas som otrevlig, kanske det vore läge att ta det till dig. Det kan ju inte vara din avsikt att såra andra Bojare, vilket faktiskt händer. Eller?

Det är aldrig min avsikt, nej. Jag är mycket medveten om att jag kan uppfattas så, men jag vill inte heller vara för snäll när jag har en tydlig åsikt som är rak och enkel. Det känns fånigt att "hålla tillbaka" om det man uttrycker egentligen inte är särskilt otrevligt, bara kontroversiellt eller att det sticker i ögonen på folk.

Quote:
Du kan svara i lugn och ro nu Makten, jag börjar nytt jobb i morgon, efter 3 månaders arbetslöshet, och kommer ha väldigt lite tid över första tiden. Obs, har dock inte belastat samhället med A-kassa. [;)]. Det blev alldeles för dyrt att inte jobba, hade för mycket tid att kolla på nya gitarrer, högtalare m.m.[:I]

Grattis till jobbet! Men jag förstår inte hur man ens kan ha en tanke på att köpa massa nya prylar om man är arbetslös. Då har man för bra ersättning. [}:)][:D]

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

31 Mar 2008, 21:19
Profile

Men, Makten, vad trött jag blir. Här försöker man räcka ut näven, och vad får man tillbaka?

Du vrider och vänder, jag har fel i det jag känner, du antyder själv mina åsikter om dig, du vet att du kan uppfattas som stötande men väljer att strunta i det eftersom du har "rätt", och som slutkläm har jag för mycket pengar!

Jag inget emot en het diskussion, men att käfta med en plump krokodil (stor käft och små öron) tänker jag inte ödsla mer tid på.

Det blir nog ingen We shall overcome i kväll i alla fall. Vi är nog tillräckligt OT ändå.[:D] Bye, bye.

Image

31 Mar 2008, 23:21
Profile WWW

Ja du Makten, på en del områden så är vi ganska överens tror jag, litegrand iaf, bara att vi står på var sin sida om samma lösning så att säga.

Men det här med skatter förstår jag inte hur du ställer dig till riktigt. Du tycker alltså att det är dumt att folk med lite pengar ska betala skatter, samtidigt som du vill ha platt skatt efter ett visst avdrag? Hur räcker pengarna i statskassan till då?
Och sen verkar du inte det minsta upprörd över skattefusk genom att flytta pengar utomlands, som kostar staten 63 miljarder per år. Tror inte det finns tillräckligt rika vänsterpartister för det. 63 miljarder är alltså inte totala skattefusksumman, utan bara den summa skatt som försvinner i att placera pengar utomlands.

Sen så var det dehär med vårt exempel på 62 åringen. Lösningen är väl det som samtliga arbetsgivare praktiserar. Tillsvidare anställningar, vikariat, tidsbestämda anställningar mm. Så då ordnar det sig ju! Sen är det väldigt sällan synd om arbetsgivaren. Min erfarenhet av arbetsgivare är att dom utnyttjar, ljuger och vrider på allting för att du ska känna att han är snäll som anställt dig, snarare än att det är vad du utför på jobbet som är anledningen till att du är anställd...

Sen vad gäller arbetsförmedlingen så är det i min historia inte deras fel, utan det är ju helt enkelt att dom följer de riktlinjer som regeringen, den borgerliga denna gång, har satt upp. Det handlar alltså om de nya reglerna för ersättningar vid halvtid/deltidsanställningar...

Sen är det fler än du makten som har skrivit om att arbetsförmedlingen är resursslöseri och att dom bara trollar med siffror genom åtgärder som tar bort dom från kategorin öppet arbetslösa. Men om vi slutar titta så jävla tomt på dom siffrorna så kommer det där att sluta!

Borgarna gick ut flera gånger i TV och andra medier och sa "I Sverige har vi över fyra miljoner människor som står utanför arbetsmarknaden, och det är ett utanförskap vi måste ta tag i"
I Dessa fyra miljoner ingår, studenter, pensionärer, dagisbarn, nyfödda och alla andra som just nu inte är anställda, så ett trixande med siffror blir det när vi lyssnar på siffrorna!
Detta återkommande uttalande(Reinfeldt, Olofsson, Hägglund, Leijonborg) Är bland det mest idiotiska jag hört i mitt liv, men folk köper siffrorna, och därför lönade det sig att mixtra med den. För siffran är ju ointressant.

Sen så var det dedär med CSN. Din situation är inte alls som i den jag beskriver. Om du inte fyller dina poäng så är det jämnställt med att bli frisk, och då ska du inte ha några bidrag eller lån, det är ju din egen linje, eller? Men om du hade fyllt dina poäng och ändå itne fått låna eftersom CSN tycker att du borde göra något annat, t ex jobba på parkförvaltningen eller nånting, Då har du samma situation som när en sjuk eller skadad person tvingas från sitt arbete för att söka ett annat.

Avslutningsvis så skulle jag vilja säga appropå dethär med att man slutar diskutera om man ligger för långt ifrån varandra.
Jag tror att man fortsätter närma sig varandra, eller ännu viktigare - förstå varandra, så länge man lyssnar och att man säger nya saker istället för att som en politiker i morgonsoffan ragla samma mening om och om igen.

Josh: Tack för credden. Själv jobbar jag kontinuerligt på att tygla språket så att inte stilistiken kommer ivägen för åsikten, och att inte skriva på ett sätt som gör att folk blir arga och stänger av. Ibland går det bra, ibland så går det inte alls.
Men det är kul när det hamnar på en lagom ilsken nivå samtidigt som man håller argumentationen saklig.

Skriv kort - bli läst brukar det stå, men ni läste ju klart dethär ändå![:)]

Makten wrote:

top5rec wrote:

För det första så vill jag berömma dig Makten för din ork och övertygelse. även om jag många gånger finner den puckad så tycker jag att alldeles för få människor uttrycker vad dom verkligen tror på, och det är synd. Sen är jag imponerad att du orkar göra flera quotes för att förtydliga, det orkar jag inte själv.

Tja, jag har inget vettigt liv, så jag skriver och läser väldigt mycket på nätet. Det är helt okej att tycka att jag tycker puckade saker förresten. Det är lite dåligt med skinnet på näsan hos vissa i såna här diskussioner tycker jag. [;)]

Quote:
Jag skrev inte att Mannen/kvinnan ska gå hemma i tre år. Jag skrev att dom blir tvingade till arbetslöshet efter ett halvår. Det jag menar är att denna person kanske står och väntar på en höftledsoperation, eller som i mitt fall en axeloperation som gör att dom inte kan jobba - ÄN, men så småningom. Det måste vara mer i statens intresse att denne person kan återgå till jobbet och jobba kanske sina två sista år, få känna sig som en människa och må bra, istället för att avsluta sina sista 2½ år som arbetslös. Vi vill ju att dom äldre ska spendera sina pengar på kapitalvaror, men det går inte när inkomsterna är för små. Sex månader är ofta en för kort sjukskrivning!

Det här håller jag med om, men det finns ju ett väldigt stort problem. Hur ska arbetsgivaren agera? Att anställa en till utan att säga upp den som är långtidssjukskriven är ju dumt eftersom man aldrig vet när eller om den sjukskrivne kommer tillbaka. Att låta bli att anställa betyder att övriga får ökad arbetsbörda. Om man ser det kapitalt i det stora hela så vinner nog "staten" (det vill säga vi) på att man kickar den långtidssjukskrivne, eftersom man ju då istället anställer någon som också annars är arbetslös.

Quote:
Sen skriver du att man ser det som en rätt att få sjukskriva sig osv. En människa som arbetar från dom är 18 tills dom är 65 gör alltså 47 år i arbetslivet. Hur mycket är egentligen säg 9 månader av det? Nada - that's it

Nu var det väl inte så jag uttryckte mig. Jag menar att det inte egentligen finns några skäl att låta bli att jobba dessa 9 månader om det faktiskt finns jobb och man kan jobba. Många bäckar små vettu. Allt sånt här "svinn" blir tillsammans en stor förlust för samhället. Man mår ju inte bättre av att vara arbetslös än att arbeta och det finns heller ingen ekonomisk vinst med det.

Quote:
Tycker man inte att försäkringskassan och a-kassan har en tuff attityd så har man mest troligt aldrig ha haft med dom att göra. Senaste för mig var att a-kassan höll min utbetalningar eftersom jag ärligt kryssat att jag jobbat fem dagar en månad. Man ville ha papper som kunde bevisa att jag jobbat fem dagar, varken mer eller mindre, eftersom jag kan ju ha ljugit...hade jag ljugit hade problemet alltid uppstått...då är nåt fel.
Låt mig översätta till Studentspråk. CSN ringer och bestämmer ett möte, och på det möte så förklarar man att man inte tycker att du borde studera eftersom du faktiskt är arbetsför och istället skulle kunna ta ett arbete. Därför vägras du nu studiebidrag och csn-lån och hänvisas istället till banken om du vill fortsätta studera.

Jag är i just denna situation just nu faktiskt. Jag har varit djupt deprimerad under ganska lång tid (men nu är det bättre) och har därför inte lyckats få tillräckligt många poäng för att kunna få låna mer av CSN för tillfället. Jag lånar då på annat håll, men jag tittar också efter halvtidsjobb. Om jag inte kan fixa mina studier så ska jag heller inte studera. Just nu är det på håret, och jag är mycket medveten om att jag kanske måste sluta. Så funkar det. Jag har ju inte nån sorts rätt att fortsätta. Nu lever jag på "existensminimum" vilket är ungefär vad jag förtjänar. En arbetslös kan ha det mångdubbelt bättre ställt.
Men visst, det är konstigt att rent byråkratiska saker ska behöva sätta käppar i hjulen helt i onödan. Jag vet inte om jag tycker att det har med attityden att göra dock.

Tillägg: Förresten har jag fått krav på att börja betala tillbaka det jag lånat redan innan jag slutat studera. Det är ungefär lika idiotiskt eftersom jag om detta inte går att bestrida MÅSTE sluta plugga på grund av CSN, trots att jag annars kan finansiera studierna på annat håll. Ingen vinner på detta. Byråkrati suger.

Quote:
För hundra år sedan så var majblomman på väg att göra sitt andra försäljningsår. Man hade startat det hela för att samla in pengar för att stoppa tuberkulos, sjukdomen som då stod för ca 25% av alla dödsfall i Sverige. Det var en helt annan tid då än nu. T ex så fanns inte sådana skyddsnät som sjukpenning, vilket gjorde att en förälder som just förlorat ett barn dagen därpå var tvungen att gå ut och ställa sig med yxan ute i skogen och fortsätta arbetet. Hur han mådde? Det är ju tydligen inget att bry sig om, eftersom han kunde arbeta...för det är ju det viktigaste, eller har jag missförstått dej?
Personligen har jag inga problem med att delar av mina skattepengar går till mamman som just fått beskedet att hennes sjuåring blev påkörd när han klev av skolbussen. Kanske påkörd av någon som ägnade sig åt mobiltelefonen och bilstereon istället för att ha uppsikt över vägen. Men det är jag.

Nu tror jag att du missförstår mig igen. Det jag menar är att folk verkar tro att sjukskrivning är en bra lösning så fort saker och ting blir för jobbigt, för tungt eller liknande. Jag tror inte att man mår ett dugg bra av att vara sjukskriven i ett halvår när ens barn gått bort. Tvärtom. Ju snabbare man kan komma tillbaka till livet, desto mindre risk för depression. Visst ska man få ett tag på sig att hämta sig, men jag tror att folks uppfattning om vad som är bra för dem är direkt felaktig. Det "ordnar sig" inte för att man slutar jobba.

Quote:
Men nu till något jag finner korkat:
Du säger att anledningen till skattefusk är att vi har för mycket skatter, och därför ska vi lätta skatteklimatet (för dom stackars miljonärerna som har det så jobbigt. För itne fan är det vanligt folk som flyttar pengar utomlands för att slippa beskattning) Så att man inte ska fuska längre, alternativt göra fusket lagligt kanske.

Jag läste nånstans att skattefusk var mest utbrett hos vänsterpartister. Jag vet inte om det är sant, men det skulle inte förvåna mig. Vilka det är som fuskar bryr jag mig inte så mycket om. Fusk som fusk. För min del kunde man gott ha ett grundavdrag på hundratusen om året och sen platt skatt på allt över det. Jag tycker att det är helt idiotiskt att man ska betala skatt samtidigt som man ligger på gränsen till bidragsberoende. Allt det här är bara ett sätt att trolla med siffrorna så att det ska se ut som att man inte betalar så sjukt mycket skatt som man faktiskt gör.

Quote:
Bör man inte då också lagliggöra eventuellt bidragsfusk så man tar bort den problematiken också????

Fusk som fusk, som sagt.

Quote:
Sen vill jag avsluta med en historia från arbetsörmedlingen, där en man stod framför mig i kön. Han förklarade att han jobbade 75% av heltid på ett företag och om tre månader så skulle hans anställning utökas till 100%. Men för att stämpla upp de sista 25% i tre månader så skulle han behöva utarbeta en plan tillsammans med en handläggare hur han ska hitta ett arbete som ger en heltidsanställning...

Korkat och resursslöseri i min mening

Ja, "Arbetsförnedringen" kan man gott lägga ner helt eftersom de mest verkar syssla med "arbetsmarknadsmässiga åtgärder" (för att arbetslösheten ska se lägre ut än vad den är) istället för att förmedla arbeten.
Byråkrati har inte så mycket med själva systemets grundtanke att göra. Det är en defekt till följd av ineffektivitet, fel människor på fel plats och dåliga prioriteringar. Detta har sossarna främjat väldigt länge i min mening. Ut med skiten. Minimera alla instanser, verk och byråer. Förenkla skatte- och bidragssystemen och gör reglerna klara och otvetydiga. Sen ska det nog inte vara något problem att ge folk vad de behöver. [:)]

Nu ska jag försöka lista ut hur jag ska ha råd att betala en kommande elräkning. [B)][:D]

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

31 Mar 2008, 23:28
Profile ICQ WWW

Men, Makten, vad trött jag blir. Här försöker man räcka ut näven, och vad får man tillbaka?

Du vrider och vänder, jag har fel i det jag känner, du antyder själv mina åsikter om dig, du vet att du kan uppfattas som stötande men väljer att strunta i det eftersom du har "rätt", och som slutkläm har jag för mycket pengar!

Jag inget emot en het diskussion, men att käfta med en plump krokodil (stor käft och små öron) tänker jag inte ödsla mer tid på.

Det blir nog ingen We shall overcome i kväll i alla fall. Vi är nog tillräckligt OT ändå.[:D] Bye, bye.

Med en attityd som går ut på att jag ska ändra mig för att du ska vilja diskutera så kan vi gott sluta, ja.

Tillägg: Tycker du helt seriöst att man som sjukskriven eller arbetslös ska ha råd att gå och köpa nya gitarrprylar? Det tycker inte jag.

top5rec wrote:

Du tycker alltså att det är dumt att folk med lite pengar ska betala skatter, samtidigt som du vill ha platt skatt efter ett visst avdrag? Hur räcker pengarna i statskassan till då?

De räcker antagligen utmärkt eftersom låginkomsttagarna får mer egna pengar i fickan. Om man dessutom slutar sjukskriva folk som inte är sjuka och trollar bort massa onödig byråkrati så försvinner nog inte så mycket pengar till "ingenting" som i dagsläget. Vi har enormt hög skatt, men vart tar pengarna egentligen vägen?

Tillägg: Den platta skatten kan sen naturligtvis vara rejält hög. Fimpa arbetsgivaravgifter och annat nonsens och smäll ihop alltihop så att det framgår hur hög skatt man har.

Quote:
Och sen verkar du inte det minsta upprörd över skattefusk genom att flytta pengar utomlands, som kostar staten 63 miljarder per år. Tror inte det finns tillräckligt rika vänsterpartister för det. 63 miljarder är alltså inte totala skattefusksumman, utan bara den summa skatt som försvinner i att placera pengar utomlands.

Jag är helt oinsatt i detta, så jag kan inte uttala mig. Jag är lika upprörd eller icke upprörd oavsett hur fusket går till. Det beror uppenbarligen på att det inte lönar sig att ha sitt kapital i det egna landet, och vad det beror på kan man ju lista ut med röven.

Quote:
Sen så var det dehär med vårt exempel på 62 åringen. Lösningen är väl det som samtliga arbetsgivare praktiserar. Tillsvidare anställningar, vikariat, tidsbestämda anställningar mm. Så då ordnar det sig ju! Sen är det väldigt sällan synd om arbetsgivaren. Min erfarenhet av arbetsgivare är att dom utnyttjar, ljuger och vrider på allting för att du ska känna att han är snäll som anställt dig, snarare än att det är vad du utför på jobbet som är anledningen till att du är anställd...

Jag förstår inte varför vikariat skulle vara en bättre lösning. Då måste ju vikarien byta jobb när den sjukskrivne blir frisk. Det verkar bättre att det är den sjukskrivne som får söka nytt jobb istället. Folk jobbar alldeles för länge på samma arbetsplatser idag.

Quote:
Sen vad gäller arbetsförmedlingen så är det i min historia inte deras fel, utan det är ju helt enkelt att dom följer de riktlinjer som regeringen, den borgerliga denna gång, har satt upp. Det handlar alltså om de nya reglerna för ersättningar vid halvtid/deltidsanställningar...

Sen är det fler än du makten som har skrivit om att arbetsförmedlingen är resursslöseri och att dom bara trollar med siffror genom åtgärder som tar bort dom från kategorin öppet arbetslösa. Men om vi slutar titta så jävla tomt på dom siffrorna så kommer det där att sluta!

Borgarna gick ut flera gånger i TV och andra medier och sa "I Sverige har vi över fyra miljoner människor som står utanför arbetsmarknaden, och det är ett utanförskap vi måste ta tag i"
I Dessa fyra miljoner ingår, studenter, pensionärer, dagisbarn, nyfödda och alla andra som just nu inte är anställda, så ett trixande med siffror blir det när vi lyssnar på siffrorna!
Detta återkommande uttalande(Reinfeldt, Olofsson, Hägglund, Leijonborg) Är bland det mest idiotiska jag hört i mitt liv, men folk köper siffrorna, och därför lönade det sig att mixtra med den. För siffran är ju ointressant.

Ja, det var ju ganska idiotiskt. Men om man räknar bort pensionärerna, studenterna och folk under arton år så är det fortfarande enormt många som inte arbetar i arbetsför ålder. Jag har ingen siffra, men jag har för mig att det är uppåt 20%! Det är helt sjukt när man påstår att arbetslösheten är en femtedel av detta. Förtidspensionärer, sjukskrivna och liknande är i allra högsta grad att betrakta som "arbetslösa" i min mening.

Quote:
Sen så var det dedär med CSN. Din situation är inte alls som i den jag beskriver. Om du inte fyller dina poäng så är det jämnställt med att bli frisk, och då ska du inte ha några bidrag eller lån, det är ju din egen linje, eller? Men om du hade fyllt dina poäng och ändå itne fått låna eftersom CSN tycker att du borde göra något annat, t ex jobba på parkförvaltningen eller nånting, Då har du samma situation som när en sjuk eller skadad person tvingas från sitt arbete för att söka ett annat.

Men den sjuka kan ju ändå inte jobba så länge den är sjuk, så jag förstår inte problemet. Se resonemanget ovan om vikariat.

Quote:
Avslutningsvis så skulle jag vilja säga appropå dethär med att man slutar diskutera om man ligger för långt ifrån varandra.
Jag tror att man fortsätter närma sig varandra, eller ännu viktigare - förstå varandra, så länge man lyssnar och att man säger nya saker istället för att som en politiker i morgonsoffan ragla samma mening om och om igen.

Precis! [:)]

01 Apr 2008, 14:51
Profile

Tillägg: Tycker du helt seriöst att man som sjukskriven eller arbetslös ska ha råd att gå och köpa nya gitarrprylar? Det tycker inte jag.

Menar du helt seriöst att du har med att göra vad jag gör för mina sparade pengar? Det har du inte.
Speciellt inte då jag inte erhållit eller begärt någon A-kassa.

Om man som sjukskriven har en sparad slant har ingen annan med det att göra heller. Sjukpenning är en betald försäkring som faller ut vid sjukdom, inte ett bidrag. Nu var ju inte jag sjukskriven, så jag förstår inte relevansen i din fråga.

Nej Makten, jag begär inte att du skall ändra dig i dina egna åsikter. Däremot begär jag att du inte lägger dig i vad jag känner och tycker, även om det råkar gå emot dina åsikter. Du får gärna uttrycka dina åsikter, jag kommer inte att säga att du tycker fel, däremot att jag själv kanske har en avvikande åsikt. Om du inser skillnaden mellan att uttrycka en avvikande åsikt och att såga någon annans, kanske du förstår min irritation. Detta plus att du svävar ut i plötsliga utfall om mina inköp.

För mycket begärt att du ändrar dig i dessa avseenden?

Fick visst 5 minuter över i alla fall.[:D]

Image

02 Apr 2008, 00:55
Profile WWW

Makten wrote:

helmik wrote:

Jamen det är ju just det som är knuten! Försäkringskassan bedömer på avstånd arbetsförmågan hos någon som förlorat sitt barn. För vissa är det bästa att gå tillbaka till jobbet efter några dagar, andra blir knäckta för livet. Men i dagens samhälle så slår man upp regelboken och konstaterar "förlust av barn, max 5 dagars sjukskrivning"....

Hur menar du att det annars ska gå till? Det skulle kräva oerhörda resurser att försöka "kolla upp" sådant utan att samtidigt släppa igenom fusk. Självklart kommer 99% av alla att försöka få så lång sjuktskrivning som det bara går och hävda att de behöver det. Varför ska samhället betala för att man blir knäckt av att någon dör? Som sagt, sådant hör till livet och det får vara hur tufft det vill. Jag anser inte att det är ett gott skäl att vara sjukskriven i mer än ett par-tre veckor. Faller man in i depression eller liknande så det det man får sjukskriva sig vidare för, och då måste man få den diagnosen. "Knäckt" är ingen diagnos vad jag vet.

kjelle wrote:

Och hur hamnade trådskaparren i A-kassan där det sedan uppstod ett glapp med utbetalningarna? Förändringar har skett i A-kassa, AF:s hantering och sjukkassa. Att det är ett glapp mellan de olika systemen får väl ändå ses som en brist som man inte har koll på?

Ja, det är möjligt.

Quote:
För övrigt undrar jag vad du grundar bedömningen att föräldrar som förlorat sitt barn i leukemi, och dessförinnan kämpat med barnet mot sjukdomen en tid, borde vara fit for fight efter 2-4 veckor? Jag har själv ingen aning om hur lång tid det tar att komma igen, och vill inte få den erfarenheten, men gissar att det är individuellt och att en läkare är bäst på att bedömma det.

Det är klart som fan att det är enormt jobbigt, men livet är jobbigt och i mitt tycke är det inte ett tillräckligt skäl för att vara sjukskriven en längre tid. Jag tror inte att en läkare kan göra någon bedömning alls i den frågan eftersom det inte handlar om sjukdom.

Quote:
Tuff attityd mot fuskare, självklart. Får väl hoppas att det var det du menade, makten!

Jag menar i allmänhet. Svenskar måste vara det sjåpigaste folket på jorden. Och det har man blivit för att politiken gett oss möjlighet till det. Vi har en väldig "välfärd" men vi är ändå enormt sjuka. Är inte det väldigt konstigt?

Måste få tillägga att Sverige är vad jag vet det enda landet som man
kan ringa till sin arbetsgivare och sjukskriva sig under sin semester[:D]

Det är sånt dom i Chile tror är skrönor[:D][:D][:D]

http://www.remingtonsteele.se

04 Apr 2008, 07:05
Profile ICQ WWW

Nej, nu tror jag inte vi kommer närmare i denna debatt. Men vi förstår säkert varandra bättre än i början.

Men jag tycker att du är så fel ute gällande kjelles inköp att jag vill kommentera det.

För det första så är det ju inget vi har med att göra. Men sen är det väl kanon med människor som ser till att spara en buffert som gör att dom klarar livet utan jobb?!
Men viktigaste av allt, om man ser ur andras synpunkt, han tog fram sina besparningar och spenderade dom! Det gynnar ju oss andra eftersom pengarna kommer i rullning igen, så vad fan är problemet?

Hur Kjelle har tjänat sina pengar har heller ingen betydelse, förutom om det var på olagligt vis, vilket jag betvivlar. Men för allt vad vi vet så kan han ju göra en hjärtkirurg som räddar livet på hundratals varje år, ska inte en sådan få unna sig lite gitarrprylar?

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

04 Apr 2008, 14:50
Profile ICQ WWW

VM i missförstånd? Det var en ganska harmlös pik på grund av att det klagas så enormt på att arbetslösa och sjukskrivna har det så väldigt dåligt.

05 Apr 2008, 00:03
Profile

Förhoppningsvis är jag närmare hjärnkirurg än kriminell. Jag kanske har räddat några barn i alla fall genom att inte köpa kinesiskt. När det gäller Ripassan kan man aldrig vara säker vem som trampat den ... blev därför Luddite shiraz från SA[:I]

Jag gör vad jag kan för att motverka lågkonjunktur i USA genom att köpa amerikanskt, hushållens spenderande är vad som håller julen rullande.

Och Makten kan vara lugn, nu jobbar jag ju igen och tjänar tillräckligt för att köpa mer. Varken arbetslös eller sjukskriven, det måste ju vara OK att spendera lite till då[;)]. Men tiden att leta prylar försvann ju ...

Image

05 Apr 2008, 01:21
Profile WWW
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2