View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 21:58

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Mickpreamp klar!!! 
Author Message

Post Mickpreamp klar!!!
Äntligen! Som Hr Fylking skulle ha sagt...
En av mina preamps är färdig.
Image
En äldre bild framifrån:
Image
Kretsen är i princip en Pulteq MB1, fast jag gjort den med en variabel NFB.
http://www.geocities.com/rafafreddy/DIY ... /schem.jpg
http://www.geocities.com/rafafreddy/DIY ... eq-MB1.htm
Dessutom har jag gjort en instrument ing. (kortslutande) en fasomkopplare och en inkopplingsbar last på ingången. Jag har en 50V tap på trafon som jag tänker använda till en 48v matning. Dessutom kommer jag att koppla in en "pad" på -15dB som jag fått av Bo Hanse'n i ett tidigare inlägg om samma preamp. Originalschemat har en utg.trafo på 5:1 så en dämpsats på -15dB blir lagom enl. honom. 10k i serie och efter detta 2,2k till jord. Direkt innan trafon skulle jag tro?
Svinget ut är så pass högt att något brus inte är att tala om. Man måste dra på rejält för att bruset ska bli hörbart. Det är det som är meningen med denna krets, att gainen är på max hela tiden men förstärkningen regleras med hjälp av "negative feedback". Detta gör att man inte förlorar signal i förhållande till brusnivå om man sänker volymen. Förhållandet mellan signal/brus är alltid densamma. Det finns att läsa i länken här ovan. Det ska bli roligt att jämföra denna och G9:an som jag hoppas bli klar med till sommaren...

Hasse.

22 Mar 2008, 20:14
Profile

Vad/Hur är 12AU7an kopplad??? Paralellkopplad katodföljare?? men ändå inte (470ohm anod-+) ????

Och varför ett 10W motstånd 17,5 K ? Om jag räknat rätt kan effekten aldrig bli högre än 1,6W så 3 eller 4 w borde väl räcka?
Kan inte hitta DEN informationen i länkarna.

Men ett SNYGGT arbete är det!!!!

22 Mar 2008, 22:01
Profile

Om jag fattat det rätt så minskar man risken med brus om man kör stora motstånd, helst trådlindade tydligen.
Det framgick inte i mitt förra inlägg men jag har utg.trafos med ratio 1:1 nu och det är på tok för hög omsättning. 5:1 skulle nog vara bättre men nu har jag inga sådana, och inga pengar att köpa för heller...
Ang. 12AU7:an så står det så här på denna sida: http://www.frontiernet.net/~jff/pultec_mb1/Pultec_MB1_proto.html

"It uses two triode gain stages in a 12AX7 direct coupled to a cathode follower consisting of paralled sections of a 12AU7."

Hasse.

22 Mar 2008, 23:49
Profile

Stora motstånd => lägre brus OK men varför inte resten av resistorerna då?
Är röret den fortfarande "paralell" när man lägger en serieresistans i anoden på ENA halvan??

b

23 Mar 2008, 08:23
Profile

Jag är nog inte rätt man att diskutera kretsen med... Jag nöjer mej med att det är en erkänt bra, stabil och välljudande preamp jag byggt efter. Ang. den parallella katodföljaren är det kanske ett sätt att begränsa/ändra kopplingens linjäritet när man parallellkopplar två st olika halvor?

Hasse.

23 Mar 2008, 11:04
Profile

Hade varit trevligt att se dina moddar insmugna i schemat![:)]

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image

23 Mar 2008, 11:48
Profile ICQ WWW

Ok. Det ska jag göra. Bara jag får tid...
Jag har testat den nu med 15Db dämpning på in resp. utgång.
När jag dämpar ingången låter det basigt och tvärtom när jag dämpar utgången, tunnt och vasst. Inget bra alls tycker jag. Det låter däremot förträffligt bra utan dämpning! Jag kör då med max negativ feedback, som inte påverkar ljudet, vad jag kan höra ivf. Ingångens "dämpsats" har jag plockat från "Hamptone" http://i144.photobucket.com/albums/r190/hasseand/fig2.jpg
Där ser man också hur jag ska koppla in 48V matningen.
NFB switchen är bara en 12 läges "Lorlin" switch, ställd på 11 lägen med motstånd på vardera pinne som motsvarar ett relativt jämt "svep".
Från 0ohm - 10kohm och oändligt motst. Den kopplas in på avsedd plats i schemat. Busenkelt!

Hasse.

23 Mar 2008, 14:25
Profile

Kul att se - snyggt! Passar bra, förstår jag, till den hembyggda micken, så fort phantomspänningen är grejad.

Johan H

23 Mar 2008, 15:07
Profile ICQ WWW

Fantommatningen är inte så viktig faktiskt. Micken jag byggde är ju en rörmick och behöver ingen extern spänning. När jag ändå byggde en preamp så va' det lika bra att sätta in den när jag ändå va' igång, sas. Det är den micken jag använt när jag testat preampen.
Nu ska jag bygga klart G9:an (också en preamp, från Gyraf http://www.gyraf.dk/)
Sedan väntar en kompressor. Det är en Teletronix LA2. En optokompressor som ska vara riktigt bra. Kostar massor om man ska köpa en "riktig".
Här är en länk till ett likadant bygge.
http://www.recproaudio.com/diy_pro_audio/teletronix_la2a.htm

Hasse.

23 Mar 2008, 16:17
Profile

HasseA wrote:

Tack o bock!
Fantommatningen är inte så viktig faktiskt. Micken jag byggde är ju en rörmick och behöver ingen extern spänning. När jag ändå byggde en preamp så va' det lika bra att sätta in den när jag ändå va' igång, sas. Det är den micken jag använt när jag testat preampen.
Nu ska jag bygga klart G9:an (också en preamp, från Gyraf http://www.gyraf.dk/)
Sedan väntar en kompressor. Det är en Teletronix LA2. En optokompressor som ska vara riktigt bra. Kostar massor om man ska köpa en "riktig".
Här är en länk till ett likadant bygge.
http://www.recproaudio.com/diy_pro_audio/teletronix_la2a.htm

Hasse.

Visst ja - en rörmick t o m var det ju som du fick till så snyggt. Men du verkar ju ha kollat in kompressorer, så jag tänkte passa på att fråga om du vet nåt om Altec Lansing 436? Jag har spanat in den som ett förhållandevis enkelt projekt.

Johan H

24 Mar 2008, 09:50
Profile ICQ WWW

Hm... Den där tycker jag att jag känner igen. Hittar inget på hårddisken. Har du någon länk? Om du inte "måste" ha rör i apparaten så rekommenderar jag verkligen att du går in på Gyrafs hemsida och kollar in deras kloner på SSL och 1174 kretsarna. På ett forum i USA så finns det dessutom killar som hjälper dej med det mesta. Allt från billiga kretskort från Danmark (superkvalitte'!!!) till bra råd och uppmuntran.
http://www.prodigy-pro.com/forum/index.php?sid=f47fb2c679e22e3856455c6c2c4aca1d
Kretskorten är fantastiskt fina. Det är en kille från Danmark som heter Gustav som gör dem. Gröna med tex och allt man kan tänka sig. Runt 300:- inkl. frakt!
Är det en rör kompressor du är ute efter så varför inte en LA2:a? Jag har ett kretskort som jag fått i byte av en Amerikanare. Det är dessutom ett stereokort! Jag måste inse att jag inte kommer att ha tid till att bygga det. Jag köpte chassie till en enkel innan jag fich det av honom. Jag kommer dessutom att bygga PTP.

Hasse.

24 Mar 2008, 10:49
Profile

HasseA wrote:

Hm... Den där tycker jag att jag känner igen. Hittar inget på hårddisken. Har du någon länk? Om du inte "måste" ha rör i apparaten så rekommenderar jag verkligen att du går in på Gyrafs hemsida och kollar in deras kloner på SSL och 1174 kretsarna. På ett forum i USA så finns det dessutom killar som hjälper dej med det mesta. Allt från billiga kretskort från Danmark (superkvalitte'!!!) till bra råd och uppmuntran.
http://www.prodigy-pro.com/forum/index.php?sid=f47fb2c679e22e3856455c6c2c4aca1d
Kretskorten är fantastiskt fina. Det är en kille från Danmark som heter Gustav som gör dem. Gröna med tex och allt man kan tänka sig. Runt 300:- inkl. frakt!
Är det en rör kompressor du är ute efter så varför inte en LA2:a? Jag har ett kretskort som jag fått i byte av en Amerikanare. Det är dessutom ett stereokort! Jag måste inse att jag inte kommer att ha tid till att bygga det. Jag köpte chassie till en enkel innan jag fich det av honom. Jag kommer dessutom att bygga PTP.

Hasse.

Tack för allehanda kul tips. Det var länge sen jag läste på prodigy-pro.com och där är aktiviteten uppenbarligen fantasisk. Hittade nu en hel del om Altec-kompressorerna där. Jag har en hel drös med ECC189 som jag skulle vilja göra nåt vettigt av, och jag tror att de ska funka i s f 6BC8 som sitter där i original. Har dessutom trafo mm som bör passa 436c bra så det är därför som den är intressant för mig. Jo, jag vill nog helst bygga med rör, det andra krafset är ju så smått.[8D] Men det är ju lätt hänt att jag kommer på andra tankar. La2 verkar ju f ö vara ett säkert kort.

Johan H

24 Mar 2008, 11:52
Profile ICQ WWW

Här är den: http://s251.photobucket.com/albums/gg312/Nadege1509/?action=view&current=altec436schemv22BIG.jpg
Den där tittade jag på tidigare men LA2:an såg ut att vara en större utmaning med T4:an bla.[;)]
Jag har också byggt en annan rörkompressor som jag inte riktigt fick att fungera. Det va' en så'n här:
Image
Försökte att implementera en preamp men det gick ändå inte.
Vad är det för trafos du har? Sowter?

Hasse.

24 Mar 2008, 16:21
Profile

Den där "circuit 14" känner jag igen, tror den är från nån gammal RCA- eller Sylvaniahandbok. Eller möjligen Radiodesigners handbook. Den lär vara knepig, med mycket brus bl a.

Mina trafos är återvinningspryttlar, som det mesta jag använder. Har en fin Jörgen Schou bl a, som jag tänkt använda. Nyligen slaktade jag också en GEC satellitmottagare, med superkvalitetskomponenter, bl a trafos och visarinstrument, som jag tror kan vara användbara.

Jag är mest ute efter en kompressor som verkligen ger prägel. Har redan en optisk bl a (Joemeek One-Q), så en smått olinjär och linte annorlunda typ skulle vara intressant för mig. Som jag förstått kan remote cutoff-trioder vara bra i såna häringa kompressorer om bara rörhalvorna är matchade, och såna rör-ex bör finnas i mina gömmor.

Johan H

24 Mar 2008, 18:11
Profile ICQ WWW

Ytterst knepig. Med mycket brus, helt klart. Det va' därför jag hade en preamp före för att få upp signalnivån, men det hjälpte inte.
Jag har också prylar som är återvinnings grejer. Input trafona ser ut att vara Sowter och kommer från nå't -70talsbord. Köpta på Blocket. 10 st för 500:-! [:)] Utg.trafona kommer från ett Eels bord och är en delbetalning för en mickkropp jag gjort till en kille på ett annat forum. PT:n är från början till ett gitarrpreamp-bygge men blev senare just Circuit 14, Matchless Hotbox och nu denna. Lorlin Swicharna har jag köpt på Tradera för en spottstyver och schassiet har jag byggt på jobbet[:I] Frontpanelen är självhäftande papper som jag skrivit ut från "Front panel designer". Jag ska beställa en riktig frontpanel senare när jag får råd. Det är en kille på det andra forumet som köpt sig en fräs och gör paneler på beställning. Jag har köpt en till G9:an och häpnar över kvalitte'n! Hittils har den inte kostat så väldans mycket. G9:an blir betydligt dyrare då jag köper allt nytt.

Hasse.

24 Mar 2008, 19:18
Profile

HasseA wrote:

Ytterst knepig. Med mycket brus, helt klart. Det va' därför jag hade en preamp före för att få upp signalnivån, men det hjälpte inte.
Jag har också prylar som är återvinnings grejer. Input trafona ser ut att vara Sowter och kommer från nå't -70talsbord. Köpta på Blocket. 10 st för 500:-! [:)] Utg.trafona kommer från ett Eels bord och är en delbetalning för en mickkropp jag gjort till en kille på ett annat forum. PT:n är från början till ett gitarrpreamp-bygge men blev senare just Circuit 14, Matchless Hotbox och nu denna. Lorlin Swicharna har jag köpt på Tradera för en spottstyver och schassiet har jag byggt på jobbet[:I] Frontpanelen är självhäftande papper som jag skrivit ut från "Front panel designer". Jag ska beställa en riktig frontpanel senare när jag får råd. Det är en kille på det andra forumet som köpt sig en fräs och gör paneler på beställning. Jag har köpt en till G9:an och häpnar över kvalitte'n! Hittils har den inte kostat så väldans mycket. G9:an blir betydligt dyrare då jag köper allt nytt.

Hasse.

Låter härligt! Om du händelsevis skulle ha överskott på sådana ingångstrafos får du gärna skicka mig ett mail.

Johan H

24 Mar 2008, 21:28
Profile ICQ WWW

Blev sugen på att bygga en sån nu.. [:p]
Vad är det för omsättning på inputtrafon?

Har ingen utgångstrafo liggandes, men kanske man kunde testa utan?

Varför kan man inte använda en pot till NFB-kontrollen? Hur är Negative feedbacken kopplad?

Ja, om du har nån ingångstrafo över så är även jag intresserad. [:)]

24 Mar 2008, 21:31
Profile

Omsättningen på inp.trafon är 1:3. Man kan, enl. pulteq själv köra utan utg.trafo. Det skulle jag göra först, men det "ramlade in" två st passande trafos som jag naturligtvis använde. Jag är inte säker på varför man inte rekommenderas att använda en pot som NFB variabel men skulle tro att en pot kanske inte har samma precision som motstånd. Originalet tillåter bara en enda variabel. Och det inte utan att man öppnar den och löder bort och byter ett motstånd. "Less is more..." De är tydligen byggda som en pansarvagn.

Jag är inte sååå sugen på att sälja mina "dyrgripar". Men jag är inte omöjlig[;)]
Jag har också en annan trafo, en UTC A-21 1:1 som skulle passa om du bara ska göra en kanal. Den kostar en del dock.

Hasse.

25 Mar 2008, 16:49
Profile

Just ja, 1:3 omsättning. Då är det ca. 600ohms impedans på sekundären då?

Hmm, ja, precision? Man tycker ju att potar borde ha mer precision..? Men det är ju onekligen mycket mer stabilt med en switch och motstånd.

Jag kanske är trög nu, men jag hittar inte var negativ feedbacken sitter på schemat.. [:I] kan du visa?

Du har mail hasse. [:)]

Ja, nu fattar jag feedbackkopplingen. [:)]

Hittade denna länk:
http://www.frontiernet.net/~jff/pultec_ ... reamp.html

/M

25 Mar 2008, 22:30
Profile

Jag tror att det är primären på input.trafon som är på 600ohm. Sekundären vet jag inte riktigt. Kan man utläsa det med tanke på givna data, 1:3 och 600ohm?
Den där länken hade jag inte sett tidigare. Tack! Det är samma kille som gjort den som jag länkade till men det är en annan beskrivning.
Jag har fått lite tips på hur jag ska få ordning på pad:en och dämpningen på utgången för att inte tappa diskant resp. bas på studioforum. Hittar inte länken nu... Måste jobba[xx(]

Hasse.

26 Mar 2008, 04:34
Profile

Jaså, primären är 600 ohm? Jag tänkte som så, att vanliga mikrofoner brukar ju ligga på 200 ohm ca, och om det sen är 1:3 så blir ju sekundären 600 ohm. Men det kanske inte är så?

Ja, bra länk där, du såg hans pdf där va, med layout och så?

26 Mar 2008, 23:55
Profile

Hm. Jag vet faktiskt inte. Kanske är det som du säger. Jag har förutsatt, utan närmare undersökning, att de flesta mikar har en utg.impedans runt 6oo ohm och därför helst vill "se" 600 ohm på ingången till nästa maskin. Detta baserat på den enda mick som jag undersökt i detalj, nämligen min rörmick.[:I] Därför har jag trott att trafon, mest sannolikt, har en ing.impedans på 600 ohm. De har suttit i ett 70-tals mixerbord. Mer info fick jag inte.
Har du nåt tips på hur jag kan mäta impedansen? Jag har ett 2-kanals Oscilloscope om det kan vara användbart.

Hasse.

27 Mar 2008, 18:31
Profile

Det varierar ju beroende på vilken mik man har naturligtvis. Så högt som 600 ohm ligger nog inte dom flesta.
tex:
u87 200 ohm
sennheiser 421 200 ohm
oktava mk-012 300 ohm
sm58 150 ohm

Man borde väl kunna mäta som man gör på högtalare? Dvs. DC resistansen?
Och sen blir ju då impedansen lite högre än det värdet.. Har inte det exakt i huvudet, man tar typ 1.25x det värdet.. [?]

27 Mar 2008, 19:24
Profile

Hm, ok. Det ska jag göra! Jag kan väl ta en signalgenerator från datorn och stoppa in? Det finns det säkert massor av program som kan göra. Tror tom. att jag har ett installerat[:I]
1Khz och 1V? Är det ett bra värde? Eller ska jag köra med 10V?
Kan jag samtidigt mäta båda sidorna eller måste jag koppla in spole för spole?

Hasse.

27 Mar 2008, 23:58
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]