|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
arnenym
|
 Lödtenn vilken sort?
Jag misstänker att det här har varit uppe förut, men jag hittar inget när jag söker. Går det få tag på 60/40 lödtenn nånstans? Var köper ni ert tenn nånstans?[?]
Jag fick en rulle i present av mitt välmenande barnbarn, men det var närapå rent tenn tror jag. Nästan lika hårt som blanktråd.. ja nästan i varje fall. Jag misstänker Biltema... Det blir grådassiga lödningar av det. Undrar om det går att använda?
En god ton är wiktigare än vatt
|
| 24 Mar 2008, 18:40 |
|
 |
|
ralvejd
|
svebry.se elfa.se bhiab.se mm Änn får man sälja lod med bly i, det bara vid ny tillverkning bly lod är bannlyst, så passa på att bunkra upp [:D] /ralvejd http://web.telia.com/~u47807709/
|
| 24 Mar 2008, 18:47 |
|
 |
|
d95err
|
Kjell & Co har billigt lödtenn med bly i.
Om jag fattat rätt så får man använda bly för hobby- och prototypverksamhet; däremot inte i kommersiella byggen. För reparationer av gamla prylar *måste* man använda blyat tenn (får inte blanda). Därmed kommer det att finnas blyat tenn till försäljning ganska länge till.
EDIT: Tror att det ska funka bra med blyfritt om man har en någorlunda proffsig temperaturreglerad lödstation. Kör man dock som jag med ett billigt Clas Ohlsson-järn, så måste man köra med bly.
Erik Runeson
|
| 24 Mar 2008, 20:01 |
|
 |
|
arnenym
|
[:D]Stänk jo verry smuts, som dom säger.. Ska kolla på Kjell o compani o några ställen till då. Jag har nämligen också en Clas ohlson lödstation. Jag glömde tala om att det har en högre smältpunkt också..
En god ton är wiktigare än vatt
|
| 25 Mar 2008, 01:00 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|