Jag har precis provat mitt första "från-scratch-bygge", en Princeton:
http://www.schematicheaven.com/fenderamps/princeton_5e2_schem.pdf (nyss omnämnt i självsvängningstråden)
Efter att tjutproblemet är borta har jag nu ett något för påträngande 50Hz brum. Har också kollat trådarna här och hittar inte riktigt svar på mina funderingar.
Slutröret är gammalt och slitet och behövs bytas. Kan jag förvänta mej något minskat brum i och med det?
Stjärnjord nämns i någon tråd och det har jag defitivt inte tillämpat. Tillhör det avdelningen "Generallösningar för brumproblem 1:A" eller är det mer av finlir-karaktär?
Jag har också läst om att glödmatningen kan vara upphov till brum och att trådarna därför ska tvinnas. Ska man tvinna hla vägen från trafon eller räcker det med den bit som är i närheten av "signalbärande komponenter". D.v.s. i itt fall går 6,3v från trafo först till slutröret. Slutröret sitter precis vid änden på kopplingsplattan och på den sträckan är inte sladden i närheten av någon signal. Mellan slutröret och förstegsröret går sladden prallellt med kopplingplattan och korsar här och var trådar till bl.a. förstegsröret. Räcker det att tvinna sista biten?
Ingångsjacket, högtalarjacket, volympot och tonpot är jordade enbart genom chassit. Om jag ska tillämpa stjärnjord så måste väl dessa isoleras, eller? Om jag inte tillämpar stjärnjord i övrigt är det bättre eller sämre att dra en separat jord någonstans för dessa? (I så fall vart kan man ju undra för det blir ju bara någon annanstans i chassit...)
Amatörmässiga frågor från en som ändå är stolt över sitt första bygge.
/Nik