View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 18:57

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Fender Bassman ´´59 reissue 
Author Message

Jag funderar på att skaffa en Fender Bassman ´59 reissue (har möjlighet att få köpa en)

Det jag funderar lite över är ljudet i förhållande till den Super Reverb (-76 Silverface med Jensen P10R) jag har idag.

Tack på förhand [:)]

26 Feb 2008, 07:58
Profile ICQ WWW

Det finns inte mycket till likhet mellan de olika stärkarna. Fullständigt olika kretsar. Bassmannen är ju förlagan till Marshall, kretsmässigt. Låter kalasbra till blues och rock. Reissuen låter väl inte såå roligt, men kan mycket väl duga. Din Superreverb låter klart, krispigt och relativt rent när du drar på till skillnad från Bassmannen som grumlar till det lite mer, men har inte det där typiska "fendriga" ljudet. De äldre SR, "blacfaces", har lite mer drag i sig på seriösa nivåer. Kanske är det en sådan du söker?

Hasse.

26 Feb 2008, 21:08
Profile

HasseA wrote:

Det finns inte mycket till likhet mellan de olika stärkarna. Fullständigt olika kretsar. Bassmannen är ju förlagan till Marshall, kretsmässigt.
Det var en intressant information.

HasseA wrote:

Din Superreverb låter klart, krispigt och relativt rent när du drar på till skillnad från Bassmannen som grumlar till det lite mer, men har inte det där typiska "fendriga" ljudet.
Går Bassman-ljudet att jämföra när jag kör i effektkanalen på min SR?

HasseA wrote:

De äldre SR, "blacfaces", har lite mer drag i sig på seriösa nivåer. Kanske är det en sådan du söker?
Jag vet inte om det är en sån. Jag spelar Rockabilly. Jag söker ständigt "The Holy Graal" i ljudsammanhang.

Jag spelar på Levin-gitarrer i 300-serien från 60-talet. Det är tidsenliga DeArmond-mikar på de med omkring 11 kOhm motstånd. De låter snuskigt bra i min SR och Blues Junior.

Jag pluggade in min levin 320 i AC-30:an här om dan och upptäckte till min förvåning vilket h******s bra ljud det blev med den kombinationen. Dock inte Rockabilly-sound.

27 Feb 2008, 08:28
Profile ICQ WWW

De två kanalernas tonala skillnad är obefintlig på SR:en. Möjligen kan effektkanalen bete sig aningen annorlunda pga vibratokretsen, men likheten med en bassman upphör med företagets logga.[;)]

Rockabilly med en bassman låter som ett lyckat koncept. Dessutom mer "retro" än en SR på scen[:)] 4x10 lådan ger (som SR:en) en bra balans till gitarr, tycker jag. Man behöver inte "flytta luft" för att få basfrekvenserna att höras. Tvärtom faktiskt! Om man är lite försiktig med basen så får man de frekvenserna att framträda bättre. Perfekt till Rockabilly!
Det bästa sättet är naturligtvis att testa sig fram. Dyrt, men va fan! Vi pratar ju "The Holy Grail"!!![;)]
Själv kör jag med en FDR-1:a i en BFSR-65... Snacka om att kasta pärlor till svin[:D]

Hasse.

27 Feb 2008, 15:52
Profile

Att testa sig fram är ju bra, men det är bara det att det är 70 mil att åka (ToR) [xx(]

"FDR-1:a i en BFSR-65" - vad står förkortningarna för? [:o)]

27 Feb 2008, 16:35
Profile ICQ WWW

Jag tycker att frågan inte är så lätt att svara på...

Ursäkta om jag nu spetsar till frågeställningarna lite och kanske provocerar... Bit i så fall gärna tillbaka... [:p][:)]

Att t.ex. jämföra ljudet med en silverface 76:a Super Reverb beror ju på hur man ser det. Vid vissa volymer kan det gå att få stärkarna att låta snarlikt, vilket jag tror är mycket svårare med mellan t.ex. Super Reverben och en Vox AC30.

Jag håller, <u>på ett sätt</u> med Hasse om att likheterna mellan 5F6-A Bassman och black- eller silverface Super Reverb stannar vid företagets logo. Å andra sidan håller jag inte alls med om det! Båda har 4x10 högtalare, öppen högtalarlåda, två 6L6:or, snarlik lösning på tonkontrollkretsen och andra delar i kretsen o.s.v. Jag tycker att de är betydligt mer lika än Super Reverb jämfört exempelvis med Vox AC30, Fender Deluxe 5E3, Marshall 1987 med en 4x12-låda m.fl.

Att säga att skillnaden i ljud är obefintlig mellan de båda kanalerna i en Super Reverb är också något som jag blir förundrad över. I så fall tycker jag även att man kan säga att, i vissa fall är ljudskillnaden mellan en Super Reverb och en 4x10-Bassman också är obefintlig, om man jämför med samma rör och samma högtalare och att båda är likartat biasjusterade.

Självklart är det skillnader i ljud mellan en Super reverb och en 4x10-Bassman, men det är det mellan en 76:a och 66:a Super Reverb också, precis som Hasse säger.

Sedan undrar jag vid vilken volym stärkaren ska användas vid. DET tycker jag har betydelse i valet av stärkare. Att dra upp en 4x10-Bassman eller en Super Reverb (med fullt på den eventuella mastervolymen) så att de distar (där kanske det stora ljudskillnaderna framträder) tror inte jag är så många förunnat. Det blir helt enkelt för starkt ljud då. Här vill jag gärna att ni protesterar om ni tycker något annat?

Personligen tycker jag nog att PROVA SJÄLV är det bästa svaret.

Peter! Vad är du ute efter med en Bassman? Nya ljud i sökandet efter TONEN? Du säger att det låter snuskigt bra i din Super Reverb och din Blues Junior. Kör du med båda stärkarna samtidigt? I mina öron är det väldigt stor skillnad i ljud mellan en Super Reverb och en Blues Junior, mycket större än mellan Super Reverb och 4x10-Bassman.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

27 Feb 2008, 17:07
Profile

..."FDR-1:a i en BFSR-65" - vad står förkortningarna för? [:o)]
BFSR-65 betyder antagligen blackface Super Reverb från 1965.

FDR-1 betyder antagligen Boss effektpedal som ska efterlikna ljudet i en blackface Deluxe Reverb

Image

Nu fick jag vatten på min kvarn om att inte använda förkortningar annat än de som är allmänt vedertagna det svenska språket.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

27 Feb 2008, 17:11
Profile

Sven-Johan wrote:

Peter! Vad är du ute efter med en Bassman? Nya ljud i sökandet efter TONEN?
Tack Sven-Johan för det tydliga svaret.

Jag är bara nyfiken av mig. Sen lyssnar jag mycket på andra artister och fastnar för det och då vill jag kanske uppnå det ljudet också.

Sven-Johan wrote:

Du säger att det låter snuskigt bra i din Super Reverb och din Blues Junior. Kör du med båda stärkarna samtidigt?
I replokalen kör jag med Blues Junior där den får gå ganska hårt. Jag kör den väldigt "rent" och använder en kompressor- och en eko-pedal. Jag har den inbyggda reverben på till ca 20-25%

När jag spelar ute får det bli Super Reverben där det går att skafta på lite.

Sven-Johan wrote:

I mina öron är det väldigt stor skillnad i ljud mellan en Super Reverb och en Blues Junior, mycket större än mellan Super Reverb och 4x10-Bassman.
Om jag har uttryckt mig som att jag menar att de skulle vara lika så ber jag om ursäkt.

27 Feb 2008, 17:49
Profile ICQ WWW

SJ: Jag har mycket stort förtroende för dej och dina åsikter och kunnande! Men när jag säger tex "skillnaden i ljud är obefintlig mellan de båda kanalerna i en Super Reverb" så menar jag naturligtvis att det är samma krets förutom vibratokanalens krets som tillkommer i den senare, vilket jag också påtalar. Pratar vi i stort eller ska vi gå ner i kvantfysikens lagar? Att jämföra stärkare är subjektivt och svårt. Man kan dock påvisa skillnader i skrift genom att "spetsa till" svaren för att förtydliga sig. Hur skulle du tex beskriva skillnaderna för någon som inte är insatt i stärkarens inre? Det skulle ta ett tag att beskriva det på ett fullständigt uttömmande sätt, eller hur? En sak är att uttrycka sig på ett korrekt sätt. Sedan ska man vara säker på att den andre förstår vad man säger. "Medvetandets bandbredd". Min farsa tex skulle inte höra den minsta skillnad mellan de båda stärkarna. Jag och du däremot, hör skillnad men kanske skulle våra åsikter vara helt skilda med tanke på de tonala egenskaperna och hur stärkarna reagerar på olika nivåer.

Jag har spelat (och spelar) på båda modellerna och har även byggt en bassman så jag vill inte säga att jag "chansar" när jag uttrycker mej.
Man måste kunna få svara utan att vara rädd för att bli tillrättavisad varje gång. Uttryck gärna din personliga åsikt! Men låt mina erfarenheter få tala för mej!

Hasse.

27 Feb 2008, 19:10
Profile

...Man måste kunna få svara utan att vara rädd för att bli tillrättavisad varje gång. Uttryck gärna din personliga åsikt! Men låt mina erfarenheter få tala för mej!
Visst! Du har så rätt! Och jag får väl uttrycka mina reaktioner. Mitt syfte var inte att tillrättavisa, snarare att ge en annan synvinkel, eftersom jag inte riktigt höll med. Tråkigt om det togs det på ett negativt tillrättavisande sätt.

Precis som du säger är det subjektivt och svårt att ljudmässigt jämföra stärkare, framförallt att uttrycka det i ord. Därför kanske flera olika åsikter är intressanta. Det är nog också bl.a. därför man behöver prova själv och bilda sig en egen uppfattning.

Frågorna i tråden ÄR svåra. Om Peter tycker det är okej med Blues Junior i ena läget och Super Reverb i andra och man jämför utifrån det, så tycker nog(!) jag att reissue '59 Bassman kan ses som snarlik en Super Reverb i tonen.

För att svara på trådens originalfråga tycker nog(!) annars jag personligen att en 4x10 Bassman 5F6-A kan ställas in för att låta "fetare" än en Super Reverb. Speciellt jämfört med en Super Reverb från senare delen av 70-talet som kanske kan upplevas väldigt "kliniskt ren".
Om 76:a Super Reverb:en har kvar sin originalkretslösning (och inte är "blackfejsad") tror jag nog även att man kan säga att ljudet från Bassman:en låter "närmare" och mer "på".
Jag tycker också att skillnaderna blir större om man drar på så att det börja dista/överstyra. Bassman har nog en jämnare övergång till dist och kanske då en "snyggare" och "mer komplex" dist samt återigen att den nog låter "närmare".

Bassman:en ifråga har kanske också reissue Jensen P10R, så högtalarskillnadsfaktorn är nog minimal.

Hasse! Jag tycker att det vore intressant att höra även dina åsikter om de ljudmässiga skillnaderna på en reissue '59 Bassman och en 76:a Super Reverb.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

28 Feb 2008, 09:23
Profile

Sven-Johan wrote:

I mina öron är det väldigt stor skillnad i ljud mellan en Super Reverb och en Blues Junior, mycket större än mellan Super Reverb och 4x10-Bassman.
Om jag har uttryckt mig som att jag menar att de skulle vara lika så ber jag om ursäkt.
Du behöver inte alls be om ursäkt! Jag hade inte tolkat dig så.

Saken visar kanske bara på hur svårt det är att prata om dessa subjektiva saker som ljudskillnader.

Jag tyckte, av någon anledning, att det blev extra svårt att svara på grundfrågan i tråden (ljudmässig jämförelse mellan en reissue '59 Bassman och en 76:a Super Reverb) eftersom du använder två så olika stärkare.

I inlägget ovan har jag försökt svara på vad jag kan tycka är några ljudskillnader mellan de två. Kanske det kan ge något. Super Reverbs har jag spelat i många gånger på rep och gigs, men reissue ’59 Bassmans (och dylika) har jag bara, förvisso flera gånger, spelat på i stärkarverkstan och sådana ställen.

Hoppas att även Hasse och några fler svarar mer om sina subjektiva upplevelser om ljudskillnaderna mellan en reissue '59 Bassman och en 76:a Super Reverb.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

28 Feb 2008, 09:37
Profile

Tack så jättemycket för alla svar.

Jag läser de noga och suger i mig varenda detalj av det ni skriver.

På din fråga vad det är för högtalare i den Bassman jag har korn på så är det Jensen P10R

28 Feb 2008, 09:47
Profile ICQ WWW

En Bassman tweed ska väl vara litet rundare, frodigare och möjligen mjukare i soundet än en Super Reverb, som i sin tur är vassare och möjligen EQ-mässigt hängmattigare jämförelsevis.

Hur Bassman RI förhåller sig till detta vet jag inte.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
<font size="1">
http://www.myspace.com/marshallkarlsson</font id="size1">

28 Feb 2008, 10:45
Profile

...Super Reverb, som i sin tur är vassare och möjligen EQ-mässigt hängmattigare jämförelsevis.
Som jag ser det är detta med "hängmattan" mycket beroende på hur man ställer Middle-kontrollen. '59 Bassman har större inställningsområde (större skillnad mellan min och max) på Middle än Super Reverb. Man kan få lika stor hängmatta i en Bassman, men om man vrider upp Middle blir hängmattan inte så "hängig" som den är, även med full Middle, på en Super Reverb.

Med hängmatta menas att mellanregistret är betydligt svagare än både bas och diskant. Frekvensgångskurvan ser ut, typ, som en hängmatta.

Här är en bild på frekvenskurvorna med de två olika tonkontrollerna i en reissue ’59 Bassman och en Super Reverb. Den undre kurvan är Super Reverb med Bass och Treble inställda i mitten och Middle på ca 9 (den är då likadan som tonkontrolen på Normal-kanalen). Den övre kurvan är Bassman med alla tre kontrollerna mitt i:

Image

Jag har medvetet kört med Middle på 9:an. Dels för att det är då det motsvarar Normalkanalens tonkontroller och dels för att visa att hängmattan nödvändigtvis inte är hängigare på Super Reverb än på reissue '59 Bassman.

Här är en annan bild där tonkontrollerna för båda typer av stärkare är ställda med Bass och Treble i mitten och Middle på fullt:

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

28 Feb 2008, 11:27
Profile

En Bassman tweed ska väl vara litet rundare, frodigare och möjligen mjukare i soundet än en Super Reverb, som i sin tur är vassare och möjligen EQ-mässigt hängmattigare jämförelsevis.

Hur Bassman RI förhåller sig till detta vet jag inte.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
<font size="1">
http://www.myspace.com/marshallkarlsson</font id="size1">

Det där tycker jag att jag också kan skriva under på.
En annan grej är väl att bassmannen är mer "transparent" än en super. Jag kan egentligen inte uttala mej om din super då det skiljer en del på våra men SÅÅ olika är de väl ändå inte. Jag har väldigt svårt att ratta in ett dåligt ljud i min super, oavsett gitarr. Har aldrig varit med om något liknande! Med en Bassman har jag lite svårare att få det "rätta" ljudet direkt. Kanske har det med "hängmattan" att göra? Eller det faktum att Bassmans tonkontroller drivs av en katodföljare? eller att densamma ligger sist i kedjan, till skillnad från i Supern där den ligger först? Eller har det kanske med Utg.trafon att göra? Många faktorer spelar in, men skillnad är det. Sen om det är det ljudet du letar efter vet bara du. Mååånga klassiska låtar har spelats in med en bassman -59 eller andra modeller. Mycket sitter också i ditt spel, vilken gitarr du har och dina mickar. 11k säger inte såå mycket faktiskt. Allt beroende på hur micken är konstruerad och avstånd till strängar tex. Ge den en Chans! Du kan alltid sälja den vidare utan större förluster.

28 Feb 2008, 11:29
Profile

Nu kommer en annan del av frågelådan.

Jag kör ju som sagts tidigare 60-tals-Levinare med DeArmond-mikar.

Motståndet på de mikarna ligger runt 11 kOhm.

Påverkar inte det ljudet också negativt eller positivt i förhållande till de moderna gitarrerna och dess mikar?

28 Feb 2008, 11:38
Profile ICQ WWW

...Jag kör ju som sagts tidigare 60-tals-Levinare med DeArmond-mikar.
Motståndet på de mikarna ligger runt 11 kOhm.
Påverkar inte det ljudet också negativt eller positivt i förhållande till de moderna gitarrerna och dess mikar?
Öhhhh... [?]

Utveckla gärna frågan. Vad menar du?

Det finns "moderna" (vad som nu menas med det) gitarrer med deras mickar som ligger på allt från 5 kohm till en bra bit över 11 kohm.

Har du några pedaler eller andra saker mellan gitarr och stärkare, eller har du bara kabel?

EN av sakerna som styrs av impedansen på mickarna i gitarren och ingångsimpedansen på förstärkaren, är hur stor påverkan kabeln har på ljudet. Ingångsimpedansen på de båda jämförda stärkarna är samma.
Ju högre impedans på mickarna, desto mer diskant tar kabeln bort.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

28 Feb 2008, 11:50
Profile

Sven-Johan wrote:

Quote:

Öhhhh... [?]

Utveckla gärna frågan. Vad menar du?

Det finns "moderna" (vad som nu menas med det) gitarrer med deras mickar som ligger på allt från 5 kohm till en bra bit över 11 kohm.

Jag tänkte bara att det kanske är skillnad mellan jämförelser mellan Levinaren och de två förstärkarna och min Strata med singlar mellan de två förstärkarna.

Sven-Johan wrote:

Quote:

Öhhhh... [?]
Har du några pedaler eller andra saker mellan gitarr och stärkare, eller har du bara kabel?

Jag har en Boss kompressor och en DanEcho i "Rockabilly"-läge

Sven-Johan wrote:

Quote:
<i>Originally posted by "]

Ju högre impedans på mickarna, desto mer diskant tar kabeln bort.

Hade jag ingen aaaaaning om. Tack för det [:)]

28 Feb 2008, 12:14
Profile ICQ WWW

En sak jag upptäckt är att det här med 4x10" är fantastiskt till jazzburkar (spelar mest rockabilly rock n roll gammal country själv). Sålde min super reverb för ett par år dedan och har saknat den sedan dess. Det har dock inte min rygg [:)]

Har också alltid varit sugen på en bassman reissue. Jag kanske köper den av dej om du inte blir nöjd [;)]

Intressant är oxå att i något gammalt nummer av guitar player blindtestades massa varianter an 59 bassmannen (Victoria, fender kendrick etc etc) av ett gäng kända gitarrister. Alla föredrog fenders reissue.

28 Feb 2008, 17:32
Profile WWW

Trevlig information [:)]

Tack för den.

28 Feb 2008, 18:10
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]