View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 19:57

Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Skriv på! 
Author Message

Josh D Ztorsion wrote:

du har säkert rätt betr Smart, men den Aygo vi hade i mitt hushåll var jäääkligt snål. ALDRIG över 0,5 mellan tvåp tankningar och då gick den 90% korta sträckor i 50-områden. Nya (rätt konstruerade) småbilar är snåla som faan. Små lågfriktionsmotorer, lätta material och små yttermått. Och då hade ändå Aygon fullt med krocksäckar och dessutom automatlåda till sin 1-litersmotor på tre cylindrar och typ 50hk [:0]

Så det visar väl att åtminstone Japanerna kan det där med småbilar

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Jodå, visst är det så, tom Smarten går billigt i stan men den klarar inte av motorväg. För min del är problemet med småbilar mest att jag inte kommer i dom, jag är alldeles för lång. Smart funkar tack vare att den är tvåsitsig men känns rent livsfarlig bland långtradare och annat!

Micke

22 Jan 2008, 23:00
Profile ICQ WWW

Det är ju rätt givet att en mindre bil kan vara snålare. Det är massan och luftmotståndet som avgör det, om de är likvärdiga i övrigt.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

23 Jan 2008, 13:21
Profile

Nog skriver jag på. Bilen är ju en nödvändighet som vi på landsorten inte klarar oss utan.
Visst har vi kollektivtrafik här i Kanonstaden, men hur den fungerar är en annan femma. [}:)] Skall jag åka hemmifrån till Lassarettet för att gå på vattengymnastik, (Ja, jag är reumatiker och behöver det är att kunna må så bra som möjligt) med lokalbussen så är en sådan liten resa en affär på 4 - 4½ timme, ToR, inklusive ½ timme vattengymnastik. Tar jag bilen så tar det 1 timme ToR inklusive vattengymnastik. Om jag skall på körövning i den kyrkokör jag sjunger i och åka med lokalbussen så har jag en restid och väntetid på 1 timme till körövningen samt att jag får vänta till nästa dag för att komma hem för sista bussen har redan gått när körövningen slutar. Vilket tror ni att man väljer?[;)]
Har en VW Golf 1.6 med automat som drar 0,75 l på landsväg, 1 l blandad körning. Men med ett stort bilintresse så har jag faktiskt även en hobbybil som kanske rullar 250 per sommar. En Dodge, 5.2 liters V8, 4-ports förgasare, automat, AC, 1750 kg i tjänstevikt. Alltså en kompakt-jänk. Drar 0,8 l på landsväg, 1,2 blandad körning.
Bilen är en nödvändighet här på Landsorten, när jag bodde på Lidingö i Stockholm så hade jag bara min hobbybil, har haft den i många år, ingen annan bil för det var bara besvärligt i Stockholmsregionen med att ha bil, samt en kollektivtrafik med bussar och tunnelbana som fungerade på ett mycket bra vis med tillgång till täta turer och ett väl utbyggt nät.
Nä, nu skall jag tänka lite på miljön och stänga av den energislukande Datorn och sätt mig med Acken och spela lite för Elgitarren drar alldeles för mycket energi med förstärkare och effektpedaler.

23 Jan 2008, 23:57
Profile

Tobbe z wrote:

Jag hade en egenhändigt trimmad Corvette som jag vid ett tillfälle (Stockholm -Sandviken ToR) kom ner i 0,87l/mil (Fast det är det ingen som tror på i alla fall).
Åtta cylindrar 5,7liter, 1550kg och fyra 310 däck. Farthållaren på 130 och 2100 rpm på varvräknaren.

Var skittråkigt och upprepades aldrig![:(] Annars drog den 1,6 vid forcerad körning och 4,4l/milen vid 4500rpm[:)][8D]

De va tider det[:)]

Jag vet att de kan komma ner i den förbrukningen. Har hållt på en hel del med nyare GM baljor. Min IROC-Z 86:a drog lika lite när den var ett år gammal, likaså en Corvette 84:a efter lite tuning.
Min Nova 71:a med småvässad 307:a kom oxo ner i under litern fast då körde jag med preppad låda oxo innan jag bankade ner 427:an och 5-pet Doug Nash i. Då brukade den lite mer sås....[:p]

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image

24 Jan 2008, 00:00
Profile ICQ WWW

Bilen är en nödvändighet här på Landsorten...

Det låter ofta som om vi som förespråkar hög bensinskatt skulle vara emot själva bilen som sådan. Det är väldigt fel, i alla fall i mitt fall. Det är inte bilismen som måste ändras, utan bränsletörsten hos bilarna och det <i>onödiga"] bilåkandet (som när man har tillgång till välfungerande kollektivtrafik).
Det finns ju nya bilar som drar hur lite som helst, men nästan ingen köper dem. Det är alldeles för prestigefyllt med prestanda fortfarande. De flesta fnyser åt allt vad miljöbilar heter och köper rätt stora och törstiga bilar. Synd för dem, då får de också betala priset genom dyyyyr sopparäkning.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

24 Jan 2008, 07:41
Profile

Kopierade nyhter idag

Citat:

En av effekterna av EU-kommissionens förslag om klimatmålen innebär att elpriset kommer att öka.

Onsdagens förslag innebär att Sverige får de hårdaste miljökraven av alla EU-länder, av den energi som användes i Sverige 2020 ska 49 procent vara förnyelsebar energi. Dessutom ska koldioxidutsläppen ska minskas med 17 procent.

- Både klimatmålen och förnybarhetsmålen som nu ställs upp kommer att ha en uppåtdrivande effekt på energipriserna i Europa, det är klart, och även i Sverige då, säger Svensk Energis vd Bo Källstrand till SR Ekot.

Slut citat.

Konstigt nog har Sverige en förhållandevis ren el!! Kolverken och oljeverken söderut får lägre krav.

Inte bryr sej politikerna om miljön,det handlar ju om politik jö!

En tidig lobbing kampanj för att vi ska acceptera ännu mer pålagor?
Upprepas det tillräckligt ofta kommer det accepteras med en axelryckning.

[V]

24 Jan 2008, 10:14
Profile ICQ WWW

Naturligtvis handlar det om politik, och retorik. Och som vanligt tas inte de stora frågorna. Istället psuedofrågor, lätta beslut. Öka bilskatten litet (till). Ingen kommer att klaga, isbergen smälter ju varje gång du kallstartar. Köp dig fri från det, betala litet mer skatt. Ungefär som den där sköna frivilliga miljöavgiften man kan betala in när man varit ute och flugit. Litet avlatsbrevskänsla. Synda och betala senare.
Bor själv inte speciellt centralt. De gånger jag är i Sthlm (ganska ofta) ser jag hur bra kollektivtrafiken kan fungera ( ja jag vet att alla Sthlm:are inte håller med, ta då en tur utanför tullarna och jämför). Bilen är det överlägset bästa transportmedlet utanför storstäderna och jag vill ha kvar den möjligheten. Fixa ett mer miljövänligt drivmedel kära uppfinnare! Ungefär som i 'Tillbaka till framtiden', använd skräpet som drivmedel. Jobben centraliseras mer och mer till storstäder -> pendlingen ökar, varför inte ändra på det.

Hade riksdagen verkligen varit intresserad av att lösa miljöfrågan hade de kunnat vara i ett mycket bättre läge.
1. De kunde underhållit stamnätet för järnvägen (försummat sedan många år)
2. Subventionerat transporter till förmån för järnvägen, istället för gods på väg. Har ni tänkt på hur lavinartat den ökat?
3. Ställt betydligt tuffare krav på bilindustrin. Ta bara SUV trenden, vem fan behöver åka omkring i en fyrhjulsdriven tanks på Östermalm?
4. Ändrat beskattningsreglerna för tjänstebilar. Är det någon som funderat på varför dagens beskattingsregler passar så bra att stora bilar från SAAB och Volvo är ledande i tjänstebilssegmentet? uh.. vänta nu.. kan det vara lobbyverksamhet?
5. Försökt göra områden utanför Sthlm och Göteborg attraktiva för företag. (Mindre pendling)
6. Svenska tillverkande företag har historiskt haft subventionerade elpriser vilket inte gjort att de snålat med elen precis.

Har ni förresten tänkt på vad som skulle hända om vi i morgon blev helt oberoende av olja? tänk litet på det, för det är makten om oljan som just nu styr världpolitiken. Och så vill man nog ha det, ve och fasa om folk skulle kunna köra på sopor. USA som kontrollerar mest olja vill nog fortfarande ha kontroll.
Och hur skall staterna då kunna kontrollera och beskatta? "Vi ser att ni inte kastat så mycket sopor den senaste månaden, ni blir därför förmånsbeskattad med kr 1000:-". Nya beskattningsmodeller och nya samvetsfrågor till folket måste (upp)finnas! för beskattning.. and so it continues...ja just det snuset finns kvar! där kan vi nog krama ut litet mer...

25 Jan 2008, 01:27
Profile

Jag kör mest enduro/cross-maskiner som drar massor men det blir inte många timmar förrän man spyr eller av annan anledning måste sluta passet. Dessa maskiner drar åt helsike för mycket mot vad ett vanligt transportfordon (nödvändigt fordon?) drar och således är jag fullstäntidg beredd att betala kostnaderna det medför för att bevara vår natur vilken iofs kommer att gå under någon gång men det lär dröja så var inte rädda för att skaffa barn:)

"Perfectionism is invented by people who can't play"

01 Feb 2008, 21:56
Profile

Quote:
Jag har råd!

Jag kör mest enduro/cross-maskiner som drar massor men det blir inte många timmar förrän man spyr eller av annan anledning måste sluta passet. Dessa maskiner drar åt helsike för mycket mot vad ett vanligt transportfordon (nödvändigt fordon?) drar och således är jag fullstäntidg beredd att betala kostnaderna det medför för att bevara vår natur vilken iofs kommer att gå under någon gång men det lär dröja så var inte rädda för att skaffa barn:)

"Perfectionism is invented by people who can't play"

Svensk motorsport släpper ut mindre än vad golfandet gör!
Värst var det när man på tjänstmanna nivå stoppade den sista Isracing tävlingen på Gubbängen av miljöskäl. Den går ju för f*n på metanol!!!![:(!][}:)]

Å nu ska det bli 70 öre dyrare av miljöskäl (inte spikat) å vänta tills Dollarn hamnar på en normal nivå.....

02 Feb 2008, 12:55
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3