View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 00:07

Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Skriv på! 
Author Message

http://www.bensinskatteuppror.se/

19 Jan 2008, 13:59
Profile ICQ WWW

Påskrivet...[^]

Morgan

http://web.comhem.se/~u55777394/
http://morganfoss.egetforum.se/forum/

19 Jan 2008, 15:09
Profile ICQ WWW

som hantverkare/målare samt bor på landet är jag tvungen att åka bil ! plus att jag måste ha 2bilar! bilskatter höjs ,bensinen höjs,tull hellvettet(sthlm) osv Fan nu blev jag ju arger!!![:(!]

vi borde strejka som i Frankrike!!! [^] blockera någon eropaväg i rusnings trafiken!!![:)][:)]

Image -----VIP-----

19 Jan 2008, 16:08
Profile

en favorit i repris..

Tyvärr jag håller inte med

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Inte jag heller men en större fråga är. Varför bytte Josh nick? [;)] Eller? Ni skriver otroligt likt... [^]

För övrigt tror jag att skatten behöver höjas bra mycket mer innan det faktiskt effektivt minskar bilåkandet.

Men en sak många verkar se förbi är dagens möjligheter till ett bilval där bilen drar under halvlitern milen. Detta var inte möjligt förr och jag anser så att priset per mil inte alls ökat om man bara kör rätt bil. Visst, bensinen är nu dubbelt så dyr som för några år sedan. Men man kan nu köpa bilar som drar under hälften av de som var då.

19 Jan 2008, 17:55
Profile ICQ WWW

ööööö ja kul att pendla 17 mil i en typ nissan micra_!!![xx(]

Image -----VIP-----

19 Jan 2008, 18:08
Profile

Image -----VIP-----

Nej tyvärr är det ju inte det. Det är väldigt svårt att förändra saker som detta men något måste göras åt de som sitter ensamma och pendlar någon mil eller två i sina stora SUVar när de i de flesta fall skulle fungera med en mindre bil typ Toyota AYGO osv.

19 Jan 2008, 18:53
Profile ICQ WWW

VIP wrote:

Image -----VIP-----

Nej tyvärr är det ju inte det. Det är väldigt svårt att förändra saker som detta men något måste göras åt de som sitter ensamma och pendlar någon mil eller två i sina stora SUVar när de i de flesta fall skulle fungera med en mindre bil typ Toyota AYGO osv.

så sant !! håller med dig där!

Image -----VIP-----

19 Jan 2008, 20:57
Profile

Quote:
en favorit i repris..

Tyvärr jag håller inte med

vi behöver skära ner på bilåkandet och förr eller senare kommer detta att leda till besvär och kostnader för oss alla

Alla vill rädda världen men inte just nu och i vart fall inte just så här.. NIMBY kallas fenomenet på engelska (Not in my backyard)

va faan gör man? Nånstans måste man ju börja.

Ett sätt att få folk att köra mindre bil är att höja bensinpriset..

Då kommer vi garanterat att på sikt byta våra bensinslukande bilar till mindre bensinslukande diton. Eller kanske nån hybridbil. Eller kanske el-moppe när det går och bil bara när man måste

Man kan ju börja lägga ner flyget om man ser till koldioxid utsläpp!
Sammtidigt som vi miljömedvetna Svenskar reser mer än någonsin med flyg. Flyget släpper årligen ut mer än Sveriges samlade bilpark.

Om man verkligen vill att folk ska släppa ut mindre koldioxid vilket är det som gäller i den enkelspåriga debatt som vi överöses med för närvarande, så borde man väl inte höja skatten för diesel med det dubbla [B)] mot bensin.
Den motortyp som fn har den högsta verkningsgraden( minst koldioxid utsläpp) är en direktinsprutat diesel , alltså mindre bränsleförbrukning = högre skatt?!!! Allt i miljöns namn.

Att man från politiskt håll har gynnat inhemsk bilindustri med våra tjänstebilsregler samtidigt det inte har funnits en Volvo eller SAAB sedan tidigt sjuttiotal som har varit bränslesnål har lett till att Sverige har den mest bränsleslukande fordonsparken i Europa (och en av dom älsta). Det var renhårigare när man lade moms på bensinskatten, bara för att dra in mer pengar till stadskassan utan en massa omskrivningar.

Nä! det handlar bara om att dra in skatter och få folk att känna sej skyldiga till det poiltker har ställt till.

Att dom fossila bränslena kommer att slut är säkert och att alternativ kommer att finnas(teknik finns men används inte ).
Däremot kommer det förmodligen inte bli billigare.

Etanol och el är fn inga långsiktiga alternativ. Jippi, vi lägger ner kärnkraftverken och börjar åka elbil så blir lyckan total?

Miljödebatten är otroligt ensidig och verkar bara kunna hantera ett ämne i taget- först kom energiransoneringen vilket ganska snabbt glömdes bort, sedan kom kärnkraftsdebatten, sedan var det bilarnas utsläpp och blyets hemskheter vilket medförde att blyet ersattes med hälsokostmedlet bensen (ett av dem mest cancerogena ämnen man känner till [:0] pest eller kolera mao), sedan var ozonhålet och när hörde ni talas om det senast? Och nu är det växthuseffekten. Har säkert glömt något.

Dom styrande partierna har inget intresse av ekonomiska och svårbeskattade ( vatten, egenproducerad el mfl) alternativ för kreti och pleti. Har sett lovande experiment som bokstavligen dödades ekonomiskt från myndighetshåll. Tyvärr fler än ett.
Det är av samma orsaker som att man knappt (omöjligt?) kan få tillstånd att egenproducera el och tillföra överskottet till nätet.
Man blir rätt koncpiratorisk om man har sett det från uppfinnar och forskarhåll.

Hitintills har det i alla fall med säkerhet medfört ett högre skatteläge.

Man brukar säga att man använder skatten som styrmedel när man vill minska användandet av vara det nu månde, så kan man ju fundera på varför vi har världens högsta skatt på arbete men det är en annan Topic

19 Jan 2008, 23:15
Profile ICQ WWW

Pendlar 22 mil om dagen till jobbet, blir dieselbil i vår.
Hade det funnits kommunalt som klickade med mina arbetstider och tidtabellen hade jag åkt det även om det nästan är lika dyrt idag.

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image

19 Jan 2008, 23:45
Profile ICQ WWW

Tycker det är dags för ett försvarsuppror[xx(]

Potrzebie!

19 Jan 2008, 23:47
Profile

påskrivet!

har familj och flytta runt på så jag måste ha en törstig bil iaf i 5 år till.

Image

19 Jan 2008, 23:58
Profile ICQ WWW

Att höja skatter/avgifter anser jag inte löser transportfrågan som ändå måste vara utgångspunkten. Jag tycker inte att bilismen skall avvecklas eller bli en klassfråga genom avgifter/beskattning. Sålänge transportbehovet finns måste det lösas, såvida vi inte vill gå bakåt i utvecklingen och leva på stenåldern.

Däremot vore det trevligt om man på allvar kunde börja tillverka riktiga miljölösningar och inte dagens halvmesyrer (etanolbilar etc), utan lösa energiomvandlingarna på ett sätt som inte påverkar planeten på ett negativt sätt. Tyvärr uppfattar iallafall jag att det inte finns något etablerat, välbeprövat alternativ till fossilbränsledrivna fordon i dagsläget.

Däremot skadar det ju inte att att ta cykeln, när man nu har möjlighet...

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image

20 Jan 2008, 03:06
Profile WWW

Oakman wrote:

Att höja skatter/avgifter anser jag inte löser transportfrågan som ändå måste vara utgångspunkten. Jag tycker inte att bilismen skall avvecklas eller bli en klassfråga genom avgifter/beskattning. Sålänge transportbehovet finns måste det lösas, såvida vi inte vill gå bakåt i utvecklingen och leva på stenåldern.

Däremot vore det trevligt om man på allvar kunde börja tillverka riktiga miljölösningar och inte dagens halvmesyrer (etanolbilar etc), utan lösa energiomvandlingarna på ett sätt som inte påverkar planeten på ett negativt sätt. Tyvärr uppfattar iallafall jag att det inte finns något etablerat, välbeprövat alternativ till fossilbränsledrivna fordon i dagsläget.

Däremot skadar det ju inte att att ta cykeln, när man nu har möjlighet...

Ptja, det finns vätgasbilar, men det är extremt mycket jobb i att skapa bränslecellerna, samt att om bränslecellen blir kall, eller fuktigt, eller utsatt för syre, så slutar den att fungera.
Och än så länge så blir det mycket utsläpp under processen när man skapar bränslecellerna, men forskare försöker lösa detta problemet.
Ett annat problem är att det är ganska innefektivt som bränsle, men fördelen som väger upp mot alla problem som står ovan är att det ända utsläppet är vatten.

20 Jan 2008, 03:35
Profile ICQ WWW

...samt att du inte kan tanka din vätgasbil var som helst precis.

20 Jan 2008, 03:53
Profile WWW

pendlar 9mil dagligen 5dar i veckan till jobbet och skriver givetvis på !

Image

20 Jan 2008, 11:54
Profile ICQ WWW

Icke påskrivet. Sänk energiskatten istället.

[url="http://www.diskantforum.se"]Image[/url]

20 Jan 2008, 12:21
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

Makten wrote:

Icke påskrivet. Sänk energiskatten istället.

Verkar nära nog en paradox det där, skulle vara intressant om du motiverade lite[:)]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Han har ingen bil och inget körkort (tror jag) jobbar heller inte och bor några hundra meter från tunnelbanan.

20 Jan 2008, 14:02
Profile ICQ WWW

Jag har snittat 7000 mil om året de senaste 7 åren. Jag skrev under fortare än kvickt [:D]

Kitte

"Beware of the AlienDealers ! ! !"

20 Jan 2008, 14:05
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:
Ett sätt att få folk att köra mindre bil är att höja bensinpriset..

I början på 80-talet då bensinen kostade runt 2-2,50/liter minns jag att det gjorde en utfrågning på SVT Aktuellt. De frågade: Om priset går upp till 3:-/liter kommer du fortfarande att köra bil. Majoriteten svarade att de skulle överväga att ställa av bilen. Det var då det, 25 år sedan då vi hade mer än en halverad bilpark. Jag är övertygad om att problemet kommer kvarstå även om de höjer literpriset till 20-30:- så det är inget alternativ i miljöbesparing!

20 Jan 2008, 18:39
Profile ICQ WWW

Jag har full förståelse för de som får det dyrare att pendla 15 mil om dagen för att komma till jobbet.

Oavsett transportsätt måste det finnas mycket att vinna på att slippa pendla 15 mil till jobbet. Tid, pengar, ork...

20 Jan 2008, 20:24
Profile

bjoel wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

Jag har full förståelse för de som får det dyrare att pendla 15 mil om dagen för att komma till jobbet.

Oavsett transportsätt måste det finnas mycket att vinna på att slippa pendla 15 mil till jobbet. Tid, pengar, ork...

Jo, men för de som inte har ngt alternativ till en 15-20 mil om dagen i resor till jobbet är det tungt. Jag hade MER än gärna sluppit!
Då kanske det är dags att tänka till i andra änden, att företagare skall få det lättare så att de vågar rota sig i obygden!
EDIT:
Tänk på att arbetsresorna egentligen oxo är arbetstid, 3 timmar extra om dagen är inte roligt...

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image

20 Jan 2008, 20:48
Profile ICQ WWW

Verkar nära nog en paradox det där, skulle vara intressant om du motiverade lite[:)]

Jag menar att man kan fimpa energiskatten och istället införa skatt som endast har med utsläpp att göra. Metanol, etanol, biogas och liknande skulle då vara mycket billigt medan bensin skulle vara mycket dyrt. Samma sak med el i hemmet. Idag är det vad jag vet onödigt hög energiskatt som drabbar även miljövänliga alternativ. Det är ju rätt sjukt att det är lika dyrt att köra på E85 om det ligger miljöskäl bakom bensinskatten.

Cadillac wrote:

Han har ingen bil och inget körkort (tror jag) jobbar heller inte och bor några hundra meter från tunnelbanan.

Tror du att det är därför jag bryr mig om miljön? Det är snarare tvärtom. Jag bryr mig inte om att skaffa bil eller körkort för att jag tycker att det är onödigt. När jag jobbade så cyklade jag, varje dag året runt. Det är faktiskt fullt möjligt att av ideologiska skäl låta bli att göra det som är bekvämast för en själv. Jag köper ekologisk mat trots att jag har extremt tunn plånbok till exempel. Samtidigt ser man riktiga storfräsare i mataffären som systematiskt verkar välja bort allt som är ekologiskt, trots att det inte skulle märkas nämnvärt i deras plånbok.

Det är sånt här som gör att jag är övertygad om att man måste höja bensinskatten. Folk skiter nämligen i miljön så länge de måste offra något för den.

20 Jan 2008, 20:51
Profile

och tillägger att även om bensinpriset höjs till 50 kronor litern så måste jag forfarande ta bilen till jobbet p.g.a. avsaknad av alternativa transportsätt som det där ni sta´bor kallar kollektivtrafik.

Det intressanta är emellertid att du väljer att klaga på bensinskatten i första hand, inte den obefintliga kollektivtrafiken. [;)] Det visar väl vad som ligger varmast om hjärtat.

20 Jan 2008, 22:51
Profile

Makten wrote:
Tror du att det är därför jag bryr mig om miljön?

Nej, det är därför du inte bryr dig om ifall bensinen är dyr, hade du haft familj med två barn och bott i Rimbo med jobb i stan och behövt bil för att få det att funka hade du förmodligen brytt dig mer om den kostnaden

20 Jan 2008, 22:59
Profile ICQ WWW

Det intressanta är emellertid att du väljer att klaga på bensinskatten i första hand, inte den obefintliga kollektivtrafiken. [;)] Det visar väl vad som ligger varmast om hjärtat.

Kollektivtrafik funkar bara där det finns ett kollektiv som kan åka med den. På landet saknas ofta detta.

20 Jan 2008, 23:00
Profile
Reply to topic   [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next