View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 04:35

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Datorn bara suckade - och dog 
Author Message

Post Datorn bara suckade - och dog
Har haft lite problem att få datorn att starta senaste veckorna. I förmiddags när man skulle kolla vad som passerat på Bojen, var det totalvägran som gällde. Inte ens ett litet protestpip från moderkortet. USB matningsspänningen fanns där, men inte ens BIOS drog igång.
Efter lite eftertanke gissade jag att det var PSU:n. Den var dessutom riktigt het när jag kollade efter senaste strulet. Nåväl, ner till datorbutiken en halvtimme innan stängningsdags, och hem med en ny PSU och lite mer RAM medans man ändå håller på.

Skruva, skruva, fan vad trångt det är i en PC. I med nätsladden och provstart, låter OK! I med alla andra kablar och omstart, allt funkar som det ska, och med 3Gbit RAM blir datorn lite piggare.[:D]

En liten brasklapp: DDR minne börjar bli sällsynt och dyrt, alla datorer < 3år har väl DDR2 nu. Jag kommer alltid på lite försent att uppgradera medans tillgången är god och priserna låga. Man bör nog uppgradera inom de första två åren.

Det känns inte bra att vara bortkopplad ens en halv dag! Kanske något man borde göra något åt ...[:p]

Image

04 Jan 2008, 22:36
Profile WWW

Trevligt!
Jag hade liknande problem förut och då räckte det med att koppla ur huvudkontakten mellan nätagg och moderkort och sen fungerade det igen.
Hänt mig ett tiotal gånger.

Jag tror förövrigt att de lurat dig med ramminnet, 3Gbit är bara 375 Megabyte!

05 Jan 2008, 03:36
Profile ICQ WWW

Trevligt!
Jag hade liknande problem förut och då räckte det med att koppla ur huvudkontakten mellan nätagg och moderkort och sen fungerade det igen.

Det var just så det var, i början gick bra att koppla ur PSU:n, men till sist tvärvägrade datorn att starta. Efter byte av PSU funkar det klockrent.

RAM brukar mätas i bits, inte i Bytes. Varje bit representerar en minnescell, och är inte organiserade i bytes, som hårddisken. Ordlängden är väl 64bits per minneskanal, om jag inte minns fel.

Litet klipp från Wikipedia:
"DRAM density. Size of the chip in mebibits. Example: 256 Mibit â€â€

06 Jan 2008, 14:19
Profile WWW

Behöver du prylar till burken så kan du ju alltid kolla min annons på blocket [8D]

http://www.blocket.se/vi/14654365.htm?ca=10_s

// / |-|: _| [] |-| /- ||

07 Jan 2008, 01:07
Profile ICQ WWW

Nja, nu snurrar allt som det ska, låter riktigt hemtrevligt!

Skulle kanske vara den svarta DVD-läsaren, vad är det för sort?

Image

07 Jan 2008, 01:13
Profile WWW

kjelle wrote:

_jesper_ wrote:

Trevligt!

Det var just så det var, i början gick bra att koppla ur PSU:n, men till sist tvärvägrade datorn att starta. Efter byte av PSU funkar det klockrent.

RAM brukar mätas i bits, inte i Bytes. Varje bit representerar en minnescell, och är inte organiserade i bytes, som hårddisken. Ordlängden är väl 64bits per minneskanal, om jag inte minns fel.

07 Jan 2008, 01:28
Profile ICQ WWW

07 Jan 2008, 08:17
Profile

Jag är väl lite miljöskadad från IC-branschen, där man ALLTID räknar RAM-storlekar i bits, när man konstruerar in dom i kretsar. Eftersom ingen minnesbuss på dom chipen är byte orienterade, är antal bytes rätt ointressant. Körde på i gamla banor.

Nåväl, då har har jag väl 3GB(yte) då då![:I]

Image

07 Jan 2008, 21:07
Profile WWW

kjelle wrote:

Jag är väl lite miljöskadad från IC-branschen, där man ALLTID räknar RAM-storlekar i bits, när man konstruerar in dom i kretsar. Eftersom ingen minnesbuss på dom chipen är byte orienterade, är antal bytes rätt ointressant. Körde på i gamla banor.

Image

:D Hurra!
Men jag ska erkänna att du lät så säker så jag blev helt osäker fast jag var helt säker.

08 Jan 2008, 00:48
Profile ICQ WWW

För att göra en lång historia kort och för att inga missförstånd ska stå i vägen för kommande diskussioner.

En bit den minsta enheten i minnet. En bit är 1 eller 0 i binärkoden.

= 1/9671406556917033397649408 yottabyte
etc...

Skrev du det där för hand eller kopierade du? Skrev du för hand så applåderar jag, vilken hängivenhet :)

"Perfectionism is invented by people who can't play"

08 Jan 2008, 11:25
Profile

kjelle wrote:

Image

:D Hurra!
Men jag ska erkänna att du lät så säker så jag blev helt osäker fast jag var helt säker.

Alltid kul att kunna utmana någon! Jag var så inne i "min" värld att jag hade svårt att se någon annan version. Men i "min värld" är jag tvärsäker! [^]

Kul att kunna bidraga till lite lite kunskapshöjande trådar på Bojen. Galanti har väl träningsvärk i handlederna idag. Men han sköt lite vid sidan av målet: Frågan var ju inte VAD en bit eller byte var, utan hur minnesstorleken i internminne, eller RAM, definieras. I PC är det tydligen normalt i bytes, och i ASIC:ar (Application Specified Integrated Circuit) normalt i bits.

Men jag blir fortfarande lite konfunderad över vad som stod i Wikipedia (vilket inte behöver vara helt sant heller). Pekar lite på vad jag försöker inpränta i mina stora söner: Allt är inte sant bara för att det står så på internet!

Eftersom jag då har 3GByte primärminne nu, svarar datorn lite raskare, och det funkar bra att köra Need For Speed Prostreet även med en 4 år gammal PC.

Image

08 Jan 2008, 11:36
Profile WWW

kjelle wrote:

Nja, nu snurrar allt som det ska, låter riktigt hemtrevligt!

Skulle kanske vara den svarta DVD-läsaren, vad är det för sort?

Image

Hej, ursäkta att jag svarar så sent, jag hade glömt bort att jag skrivit här.

Den svarta som var en LG är tyvärr såld, men jag har en vit LG kvar.

// / |-|: _| [] |-| /- ||

12 Jan 2008, 18:03
Profile ICQ WWW

Då får det vara, men tack i alla fall för svaret.

Image

13 Jan 2008, 01:40
Profile WWW

[V] Jävla skit när det blir så.

Image

13 Jan 2008, 12:47
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]