View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 23:38

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Rörstärkare : Vart är vi på väg? 
Author Message

Post Re: Rörstärkare : Vart är vi på väg?
Tubis wrote:
Känner en del dödsmetallare och de vill helst ha 5150 eller en Rectifier De vill inte stå på scen med ett budgettmärke även om den både låter bättre(för den genren) och är byggd bättre vilket jag skulle hävda är fallet med Bugeran. Lätt att serva med man kommer åt saker. Men det handlar om image och dessa gubbar är nu medelålders och har pengar.

Aha, någon sorts prylsnobberi i den genren också alltså.

24 Sep 2026, 17:16
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Mesa Boogie Road King II och Marshall JVM410H, samt en Mesa-låda.
Feta grejor... 8)

24 Sep 2026, 20:45
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Feta grejor... 8)

Haha ja. Tycker verkligen synd om folk som har turnerat med Road King-toppar, för att inte tala om kombos :D Jag är riktigt stark men det är inte ens kul för mig att bära runt på den där. Men snart när jag köpt lite mer studioprylar så kan jag spela med den hemma via datorn. Då får den stå där :D

Digitalt är fullt begripligt på alla sätt och vis. Däremot i studio... Där kan man lika gärna använda rörförstärkare. Eller rättare sagt, där ska man nog sträva efter att göra det så mycket som möjligt.

25 Sep 2026, 10:52
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
zoork_1 wrote:
Feta grejor... 8)

Haha ja. Tycker verkligen synd om folk som har turnerat med Road King-toppar, för att inte tala om kombos :D Jag är riktigt stark men det är inte ens kul för mig att bära runt på den där. Men snart när jag köpt lite mer studioprylar så kan jag spela med den hemma via datorn. Då får den stå där :D

Digitalt är fullt begripligt på alla sätt och vis. Däremot i studio... Där kan man lika gärna använda rörförstärkare. Eller rättare sagt, där ska man nog sträva efter att göra det så mycket som möjligt.

Känns som du gillar många rattar att finslipa ljudet med.? Det är ju inga "minimalistförstärkare" precis på rattfronten. :)

25 Sep 2026, 11:00
Profile ICQ WWW

zoork_1 wrote:
4trax wrote:
Hur går det egentligen för försäljningen av rörförstärkare? [...] ... [...].Vad säger ni som säljer eller följer marknaden?
Det kommer alltid finnas ett gäng (väl bemedlade?) nördiga gitarrister, unga såväl som gamla, som aldrig kommer ge upp målet att ha "samma" stärkare och ljud dom deras gudar. Därför lär marknaden inte försvinna för blonda fender, blackface Deluxe Reverb, Vibrolux, 50w p-t-p Marshalltoppar, m fl, men den kanske håller på att krympa? Oavsett, så är det uppenbart är att vissa rörstärkare är lättare att sälja än andra, särskilt när pengen är rätt.

Grejen med den teorin är att den har en bäst före datum.
Menande, att unga gitarristers idoler i dag sällan eller aldrig kör förstärkare.

/Magnus

25 Sep 2026, 11:19
Profile WWW

Obi wrote:

Känns som du gillar många rattar att finslipa ljudet med.? Det är ju inga "minimalistförstärkare" precis på rattfronten. :)

Visst kan de vara kul att bara spela på typ en Fender Tweed eller Marshall JTM ibland där kontrollerna inte gör så mycket, utan bara leka med gainen. Men rent generellt så ser jag inga fördelar alls med att ha få kontroller. Ju fler man har ju bättre, så länge de fungerar effektivt.

Marshall JVM var ju en rolig överraskning. Designen är ju 20 år nu, tror de kom 2007. Har alltid velat prova en sådan. De är ju olik alla andra Marshalls jag testat förut i alla fall, det händer mycket mer när man EQ'ar. Vilket är roligt.

Road Kingen kan man ju sitta med hur länge som helst, den gör precis allting man vill. Men den låter såklart inte helt som en Marshall, Vox eller Fender gör men man kan komma ganska nära, man kan komma åt den typen av ljud fast det låter Mesa såklart. Sedan så gör den ju recto-ljudet också, som inga andra förstärkare kan göra, såvida det inte är någon typ av klon på en rectifier.

25 Sep 2026, 11:20
Profile ICQ WWW

salesman wrote:
Det vore trevligt om priserna på klassikerna kom ner.
Men man behöver well inte hålla andan...

Det beror på vilka modeller som är klassiker för dig. Har noterat att JCM800 som kostade 15 för några år sen går att hitta för under 10 idag, iallafall om säljaren faktiskt vill sälja. AC30 känns som att de har dippat i pris också.

25 Sep 2026, 11:58
Profile

Vinyljunkie wrote:
Det beror på vilka modeller som är klassiker för dig. Har noterat att JCM800 som kostade 15 för några år sen går att hitta för under 10 idag, iallafall om säljaren faktiskt vill sälja. AC30 känns som att de har dippat i pris också.

När det gäller Marshall så beror det väldigt mycket på årsmodell och skick. De är precis som gitarrer, ju äldre de är ju dyrare blir det. Men det finns mycket mer som kan gå fel med en rörförstärkare så vilket skick den är i spelar väldigt stor roll.

Just JCM800 tillverkas fortfarande, så de blir inte riktigt superdyra än i alla fall. Man kan köpa en ny för lite drygt 20000 :-.

Så begagnade priserna kommer, inte än i alla fall att överstiga det.

Samma torde ju gälla Vox AC30 också.

Får du en JCM800 som är i bra skick under 10000 :- så är det en väldigt bra deal, med tanke på att det är under hälften av vad de kostar nya.

25 Sep 2026, 13:44
Profile ICQ WWW

Magnus Olsson wrote:
Grejen med den teorin är att den har en bäst före datum.
Menande, att unga gitarristers idoler i dag sällan eller aldrig kör förstärkare.
/Magnus
Du har säkert rätt. Men jag tänker mer på nördar som går tillbaka till roots, gräver och snokar upp vad det spelades på under t ex 50-70 talet. Själv växte jag upp med Green, Clapton, Page, Hendrix, Allman, osv., men gillar verkligen hur Charlie Christian, Georg Barnes, Django Reinhardt, m fl spelar och låter.

25 Sep 2026, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

Var på Django-festivalen i Fontainebleau 2024 och där var det fullt med unga människor som spelade på gamla prylar. Kanske tänker jag fel, men det var så jag tänkte. Någon större marknad blir det kanske inte, men några affärer lär det väl bli, grejorna håller ju flera generationer. 8)

25 Sep 2026, 22:02
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2