View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jul 2026, 00:57

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Vilken lödstation ska grabben ha? 
Author Message

Post Vilken lödstation ska grabben ha?
Min händiga grabb, som snappar upp saker fort vill lära sig att löda. Tänker att en bra lödstation är värt att införskaffa för detta ändamål.

Tips på utrustning mottages tacksamt! Länka gärna så jag kommer rätt. :roll:

Religion vs fossils. Fossils win.

Last edited by Granis67 on 16 Jul 2026, 13:42, edited 1 time in total.

16 Jul 2026, 12:00
Profile

Post Re: Vilken lödstation ska grabben ha?
Kul!
Weller är nog gångbart fortfarande?..runt 60-80 watt ställbar värme & utbytbara spetsar, Conrad eller Elektro kit brukar ha billigare som på pappret verkar ok (där kan det vara bra att köpa på sig spetsar..om den slutar göras)
Har själv en Ersa från 80 talet..svårt att hitta rätt spetsar till nu för tiden..å det bör finnas betydligt modernare stationer. :wink:

Vad använder ni förstärkarbyggare?

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

16 Jul 2026, 13:00
Profile WWW

Hej.

Jag använder en sådan här:
https://www.heraco.se/l%C3%B6dstation-temperaturstyrd
De saluför reservspetsar etc, och själva "stationen" inkl lödpennan verkar vara av ok brukskvalitet. Inte proffsnivån, men den har hängt med ett antal år nu utan annat underhåll än byte av lödspets.

16 Jul 2026, 17:26
Profile WWW

Jag gillar de gamla tysktillverkade Weller stationerna (ljusblå).

Fördelarna är att de blir varma snabbt och även om de är antika (typ 60-talet) så verkar man fortfarande hitta spetsar. och även andra reservdelar.
Ibland kan det dock vara svårt att veta exakt vilken spets man ska ha till en viss station (produktnr).

En del säger att de gamla 50W stationerna generellt är i underkant om man ska löda blyfritt, vilket kräver högre temp, men jag har inte märkt av problemet egentligen. Ska man löda i dag så är det väl mycket ytmoterat som gäller också.

Men om det r ett nytt intresse behöver man ju inte storinvestera. FInns ju gott om tid att uppgradera i framtiden.

17 Jul 2026, 09:25
Profile ICQ WWW

Om jag inte misstar mig (vilket absolut händer ibland...) så använde Weller i de äldre stationerna tempkontroll baserad på Curiepunkten hos vissa material. Alltså, spetsarna själva påverkade en brytare i lödpennan för att hålla en viss temperatur. Man köpte spetsar efter utseende och temperatur, så att säga.

Om man behöver högre temp för att löda blyfritt, så skulle det räcka med att skaffa en spets med högre bryttemperatur, effekten räcker säkert till ändå.

Jag misstänker att denna typ av penna + spets fortfarande går att få tag i. De går på 24 V AC, om jag minns rätt, och det behövs inte en märkestrafo till att mata dem.

Det är dock troligen lite enklare att handla en modern lödstation. Dessa jobbar ju med nån form av tempsensor som styr nätaggregatet genom egna trådar i kabeln till pennan.

Det är nog bra, att lägga sig nånstans mitt i prisintervallet mellan "billig och dyr" om man ska ha nåt som håller ett par år. 40 - 60 W bör räcka gott och väl för det mesta man råkar på med förstärkare.

17 Jul 2026, 16:53
Profile WWW

lampuradio wrote:
Om jag inte misstar mig (vilket absolut händer ibland...) så använde Weller i de äldre stationerna tempkontroll baserad på Curiepunkten hos vissa material. Alltså, spetsarna själva påverkade en brytare i lödpennan för att hålla en viss temperatur. Man köpte spetsar efter utseende och temperatur, så att säga.

Om man behöver högre temp för att löda blyfritt, så skulle det räcka med att skaffa en spets med högre bryttemperatur, effekten räcker säkert till ändå.
.

Ja du tänker på Wellers magnastat och de var tidiga och populära lödstationer. Det är riktigt att med dessa så är det spetsen som bestämmer temperaturen. Det finns spetsar för hög temp som passar för blyfritt till dem . Men Weller kom ganska tidigt med stationer med steglös temperaturratt och annan princip också.
Det är i huvudsak en sådan jag själv använder. Den använder andra spetsar.

Men jag håller med, köp valfri station av hyfsad kvalitet till bra pris. Undvik det allra billigaste. Passar säkert utmärkt för att börja löda med.

Det där med 50W och att de kan tappa tempen för snabbt vid hög temp för blyfritt var det någon som skrev på ett forum, kanske här på bojen. Men jag har som sagt inte märkt något problem med det själv. Kanske minns fel och att det var en kommentar om 30W. Många stationer verkar ju fö vara på 60W idag.

17 Jul 2026, 18:47
Profile ICQ WWW

Min Weller Magnastat 50W löder blyfritt utan problem med en lite grövre spets för större kopparytor. Det är inte inlödning som är det stora problemet med blyfritt utan avlödning. Speciellt försöka suga ut genomplätterade hål med blyfritt är mindre kul för det beter sig som cement och inte lod. Ett trick har ju varit att flöda på med blylod så det flyter bättre. Nu är blylod för privatpersoner dock förbjudet i EU.....

17 Jul 2026, 20:29
Profile

Tubis wrote:
Min Weller Magnastat 50W löder blyfritt utan problem med en lite grövre spets för större kopparytor. Det är inte inlödning som är det stora problemet med blyfritt utan avlödning. Speciellt försöka suga ut genomplätterade hål med blyfritt är mindre kul för det beter sig som cement och inte lod. Ett trick har ju varit att flöda på med blylod så det flyter bättre. Nu är blylod för privatpersoner dock förbjudet i EU.....

Det är väl ingen här som agerar som privatpersoner. Som yrkesman med uppdrag att reparera gamla apparater kan man köpa och använda blyat lödtenn.

17 Jul 2026, 21:07
Profile WWW

peterh wrote:
Det är väl ingen här som agerar som privatpersoner. Som yrkesman med uppdrag att reparera gamla apparater kan man köpa och använda blyat lödtenn.
Ingen? Jag personligen har inget företag nu och agerar som privatperson. Misstänker att även "grabben" är en privatperson.

17 Jul 2026, 21:22
Profile

Jag har en sån här billig kines med ställbar temp och avlödningsstation:
https://www.aliexpress.com/item/1005010407828788.html
Funkat klockrent i det halvår jag haft den.

17 Jul 2026, 22:50
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]