View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 18:22

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
NGD/Projekt Gibson 1954 Reissue 
Author Message

Post Re: NGD/Projekt Gibson 1954 Reissue
rifle wrote:
Han avslutar med att säga att vissa vill ha det tvärtom mot hur han har det, och att det inte finns några rätt eller fel.

Så rätt 'R'! Kanske JUST den bästa noteringen i allt detta: ALLT det här handlar om vad man själv föredrar.

16 Apr 2026, 09:23
Profile

Lite vidare i ämnet hur jag personligen resonerar -och vad jag föredrar/gillar:

Någonstans söker man ju efter någonting specifikt; om man köper en Reissue Gibson. Och för mig översätts detta 'specifika' till karaktärerna i orginal instrumenetet -som Reissue modellerna är avsedda att efterlikna. Problemet med mitt 'tänk' här blir ju givetvis: -Hur skiljer sig alla karaktärerna orginal Gibson från 50-talet mot en Gibson 50's Reissue? En fråga som de flesta tyvärr ej kan relatera till; då de flesta ej har erfarenhet av orginal instrumenten. Men för de som har detta; kan direkt relatera till dessa skillnader. Som de flesta säkert förstår: Är dessa skillnader är ganska omfattande. Kanske en del överraskande för de flesta: Är dessa skillnader både på 'gott' och 'ont'. Dvs: Orginalen är inte bättre på allt; utan Reissue -modellerna har också sina fördelar. Så utgår jag ifrån min egna 'tes' här: Blir ju följdfrågan: Hur får jag en dyr Reissue -gitarr låta och fungera mer likt en as dyr orginal gitarr?

Som exempel använder jag en Gibson Les Paul Reissue 1958.
I min egna vridna skalle resonerar jag lite så här: Är det en Les Paul man vill ha; funkar det alldeles utmärkt att nöja sig med standardmodellerna. Föredrar man någonting mer specifikt; letar man Reissue eller Custom Shop. Och när man väljer man att gå efter dessa historiskt ädlare varianterna bland dessa instrument: Letar man (även många gånger omedvetet) -efter specifikationer som är närmare orginal instrumenten. Men hur nära orginal instrument karaktären kommer man då när det gäller Reissue instruement? En lång historia kort: Lite för långt ifrån verkligheten. Med specialbeställda/handbyggda Customshop exemplar kommer man en bit närmare. Dock sätt till extra mängd pengar för detta; är detta ett väldigt dyrt alternativ. Tom Murphy är en cool snubbe -med en massa hemliga processer. Nu snackar jag om saker även VÄLDIGT FÅ invigda personer ens känner till. Dessa funkar; men kommer också med en tillhörande prislapp. Och att beställa en Murphy Lab -gitarr: Är inte någon garanti att få en gitarr utrustad med alla dessa 'hemligheter' -om man specifikt inte har specifierat för alla dessa. Och; oftast för att kunna göra detta kräver att du har detaljkunskap; för att utmana Tom. Dvs: Här snackar vi lååångt utöver; -Vad man tror är möjligt, -hype, -broschyrer -och Custom shop. Och här snackar vi inte bara trä och lack; utan om någonting annat + EN JÄVLA MASSA extra stålar...

Men tänk om det finns en genväg...? Tänk om det faktiskt är möjligt idag att måla en Mona Lisa; som är fördjävligt lik orginalet...?

Låt oss prata lite om metall. Framförallt: Lät oss prata om hur olika metall typer hanterar ljudvågor; samt hur ljudvågors karaktäristik förändras i åldrande metall. Egentligen de sakerna vi gärna pratar om i trä -samt lack. I allmän 'förstå-sig-på' -nivå; köper vi rakt av det som tillverkarna är så duktiga att mata oss med: Historiken. När vi riktigt nördar ner oss; kör vi magplask i: -International wire group, -Rockford Carving, -Från riktig nickel till nickel silver, etc etc.. Så istället för att sitta här; och försöka förklara det här 'ur hatten'; överlåter jag detta detta till Johan Segeborn i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=d8NWQSjHQHs
Alla de som trimmade in sina öron lite här; hoppas jag kunde höra iaf en liten skillnad här. Att vara kapabel att analysera denna skillnad; överlåter jag till var och en som tagit del av klippet. Jag hoppas dock att de flesta av oss kan vara överens om två saker här:

A.) Ja; det finns en skillnad.
B.) Skillnaden på den 'äldre' stallet lät mer likt vintage.

Har skrivit detta tidigare: Kan du beskriva skillnaderna du hörde åt dig själv med minst 3 vettiga ord eller meningar? Fixar du detta; har du förstått en god bit i det här.
Så ska vi nu alla börja jaga dyra orginal ABR-1 stall från 50-talet nu på säljes marknaden; för att kunna få detta i vårat instrument? Absolut inte. Kan vi nu tyda skillnaderna; kan vi istället titta på metalalternativ idag; som erbjuder precis samma sak: Eller faktiskt mer; om vi så önskar. Om vi vill ha likt orginalet: -Vilken metalltyp i ABR-stall idag låter mest likt +75 år åldrad stall från 50-talet? Och det finns EN MASSA alternativ för detta idag!

Låt oss återgå till min exempel gitarr: Gibson Les Paul 1958 RE-issue:
Just på denna gitarr fann jag att två modifieringar gav mig klangen jag föredrar. Den klangen som är VÄLDIGT LIK orginalet från 1958:

- ABM ABR 2500n RE aged. Detta är ett relicerat stall smidd i mässing. (Custom modifierat med att samtliga stallklackar är vända åt samma håll. Föredrar personligen detta.)
- Faber Wrap lock studs, nickel, aged. (Funkar utan mutter -för att nypa fast stränghållaren.)
- 2 låga mellan brickor/distanser från ett Hosco FIXER tailpiece lock system.

På denna gitarr har jag valt att behålla orginal stränghållaren i aluminium. ENDAST dessa två efter åtgärder; förvandlade min R8 till ett instrument som funktionsmässigt är bättre än orginalet -samt klangmässigt likvärdigt med orginalet. Allt detta till en kostnad; som är astronomiskt mindre än alternativet: Att vända mig till Gibson och Tom Murphy. Jag gör denna typ av stall modifiering på ALLA mina moderna/nyare Gibson instrument. Beroende på instrumentets klangkaraktär; väljer mellan mässing -eller rostfritt stål stall. Samma sak om jag byter ut stränghållare. Dock ALLTID med antingen HOSCO FIXER -eller Faber Tailpiece locking studs.

Avslutar med en bild på R8:an med de 'nya' delarna monterade -och de bortmonterade orginal delarna liggandes vid sidan om.

Attachments:
LP ABM.jpg
LP ABM.jpg [ 205.31 KiB | Viewed 569 times ]
16 Apr 2026, 11:54
Profile

Image

Image

Jag har stor respekt för att göra gitarrer så bra det bara går.
Själv fattar jag inget om mickhöjder och typ av metall i stallet och sånt.
Men jag fattar att denna min polares 1954 är underbar att traktera.
Har suttit Bigsbystall på.
Lätt som f*n, tydligen cubansk mahogny, låter mums.
Och den intonerar...

19 Apr 2026, 19:21
Profile

lasse svaj wrote:
Fattar inget om mickhöjder och typ av metall i stallet och sånt.
Men jag fattar att denna min polares 1954 är underbar att traktera.
Har suttit Bigsbystall på.
Och den intonerar...

NICE 'Lasse'! Den där är fasen inte 'pjåkig'! Jo; dessa tingestar har onekligen en klangstyrka -för ett 'metriskt ton'. :lol:
ALLTID lika trevligt: att ha bra polare... :wink:

19 Apr 2026, 19:50
Profile

lasse svaj wrote:
Och den intonerar...

Trevlig sak :D
Såg en här som var ultralätt den också
https://www.oscarguitars.se/sv/solid-bo ... ldtop.html

19 Apr 2026, 20:11
Profile ICQ WWW

Så är det Jonken,
och det finaste är att han låter mig spela
så mycket jag vill på denna...
Jag går i god för att den kan uppskattas även
av den mest inbitne Fenderkille -tjej :D