View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 12:32

Reply to topic  [ 30 posts ] 
Bästa platsen att sälja utrustning just nu? 
Author Message

Post Bästa platsen att sälja utrustning just nu?
Just nu har jag lite pedaler till salu på flera ställen, men tänkte kolla lite vad Bojarna har för erfarenheter?

Det finns ju Gearloop, Blocket, Bojen, Tradera och flera ställen på Facebook att välja på. Vad är bäst enligt panelen?

Mina intryck just nu;

Gearloop: väldigt mycket studiogear men lite gitarrgrejer, Dock väldigt aktivt och musikfokuserat. Tekniskt bra och tydligt.
Blocket; stort och med geografisk avgränsning om man vill. Tekniskt sett okej vad det gäller rubriceringar och t ex Blocketpaketet
Bojen; bäst och tryggast. Bra tekniskt. Fokuserat och tydligt. Dock lite aktivitet.
Tradera; ofokuserat men väldigt aktivt, Tekniskt?
F-B; Väldigt aktivt men totalt otekniskt och icke användarvänligt. Ingen riktig sortering på datum och geografi. Även om du väljer "recent actitivty" så kan inte F-B kronologin i kalendern. Mycket jobb att lägga in samma annons på flera ställen. För amerikanskt och enkelspårigt med inrikting på de sociala aspekterna och inte på tekniken som marknadsplats.

Vad tycker panelen? Var säljer man bäst pedaler, gitarrer och förstärkare nuförtiden?

06 Apr 2026, 08:49
Profile

Post Re: Bästa platsen att sälja utrustning just nu?
Finns ju möjlighet att sälja på auktion t ex acutionet m fl också. Fördelen är att du bara lämnar instrumentet och så behöver du inte lägga ner mer tid på det.
Inget dribbel med jobbiga köpare eller ta bilder etc

Nackdelarna 'är att man med avgifter ofta förlorar 30-40% av marknadsvärdet och det finns ångerveckor vid distansköp på nätauktioner och det tar mycket tid innan man får sina pengar, ofta ca 6v.
Har dock varit med att jag fått 3-4 ggr marknadsvärdet också så man vet inte vad folk tar sig till i en budstrid.

06 Apr 2026, 10:59
Profile ICQ WWW

Bra tips! :D

06 Apr 2026, 11:07
Profile

Nu har det gått något år sen sist, men när jag säljer pedaler så brukar jag uteslutande sälja via Tradera. Fördelen är att man låter marknaden sätta priset. Lågt utgångspris samt mod att avstå från reservationspris, så säljer det bäst är min erfarenhet. Och på senare år har ju Tradera blivit mycket bättre på att integrera fraktlösningen på sajten. Så det enda som krävs är att man har en passande kartong eller påse när man lägger in annonsen.

Auctionet har jag bara använt för gamla saker efter ett dödsbo, men inte för musikrelaterade prylar. Jag kan förstå fördelarna om man är beredd att betala hög provision. Praktiskt är ju att man överlåter fotograferandet åt någon annnan. Som dessutom tar proffsiga bilder.

Blocket är ju blocket. Tycker nog att Blocket fick lite oförtjänt mycket skäll efter senaste ombyggnaden. Men det kanske mest var bilhandlarna som klagade? Fejans marketplace, där har jag köpt men aldrig sålt.

07 Apr 2026, 12:49
Profile

Nästan ingenting går att sälja annat än till vrakpriser. Byta är 2026!!!

07 Apr 2026, 13:07
Profile

Jag tror det beror mycket på vad det är för pedaler. Om det är ganska standardprylar så tror jag på Tradera. Om det är mer boutiqeu-orienterat så är nog annat bättre än Tradera. Frågan är bara vad?

Jag har lagt ut några pedaler och gitarrer på Marketplace i år. De har legat ute några veckor utan minsta napp. Sen har jag lagt ut dem på Tradera istället och har bud dagen efter. Visserligen "bara" utgångspris men efter ytterligare ett par dagar har jag haft flera unika budgivare och priserna har börjat närma sig vad jag lagt ut dem för på Marketplace. När det handlar om priser som ligger inom folks wtf-nivå så är Tradera överlägset. Jag sålde en klocka för några veckor sedan som gick för över nypris. Alltså nypris som man kan köpa den för idag. Inom folks wtf-nivå så bryr man sig inte ens om att kolla om det går att köpa billigare någon annastans så snart buddjävulen har flugit i en.

07 Apr 2026, 14:24
Profile ICQ WWW

Quote:
Tradera. Fördelen är att man låter marknaden sätta priset. Lågt utgångspris samt mod att avstå från reservationspris, så säljer det bäst är min erfarenhet. Och på senare år har ju Tradera blivit mycket bättre på att integrera fraktlösningen på sajten. Så det enda som krävs är att man har en passande kartong eller påse när man lägger in annonsen.

Intressant med Tradera! Låter som en bra taktik också. Har ett par pedaler till att lägga ut, sedan tiden jag var med två band samtidigt.

07 Apr 2026, 16:24
Profile

Ett annat alternativ är att läsa diskussioner. Ibland är det någon som skriver att de är ute efter något man vill sälja och då kan man gå in i tråden och svara. Jag har sålt lite prylar på det sättet.

Annars är det väl inte så svårt att sälja bra grejer, om man bara sätter ut rimliga svenska priser och inte Reverb-priser.

Jag har aldrig provat Reverb själv, men med tanke på priserna där så vore intressant att testa.

07 Apr 2026, 23:18
Profile ICQ YIM WWW

Jag brukar alltid ligga in på både gearloop, blocket och facebook. Så brukar man alltid få napp någonstans. Har sålt massa grejer på facebook, fungerat hur bra som helst. Där får man ju också ett ansikte på personen. Även om det är lätt att skapa en fejkprofil men har aldrig haft problem med det. Och man får dessutom direktkontakt via chat.

09 Apr 2026, 10:30
Profile

CarlM wrote:
Annars är det väl inte så svårt att sälja bra grejer, om man bara sätter ut rimliga svenska priser och inte Reverb-priser.

Exakt vad menar du här? Reverb redovisar sålda exemplar och gäller hela världen. Menar du att allt är billigare i Sverige?

09 Apr 2026, 12:49
Profile

Vinyljunkie wrote:
CarlM wrote:

Exakt vad menar du här? Reverb redovisar sålda exemplar och gäller hela världen. Menar du att allt är billigare i Sverige?

Värdet är ju vad någon annan är beredd att betala för en vara. Många av de som köper gitarrer och är ute efter någorlunda vanliga modeller har ofta en känsla för vad gitarrer gör för för några år sedan innan kronraset och innan nya instrument gick upp massor i pris och många av oss är inte beredda att betala långt över nypris för till exempel en Gibson från 2000-talet.

Så som jag ser det så finns det två typer at säljare just nu. De som annonserar ut till Reverb-priser och de som sätter priset på en nivå som är rimlig i förhållande till nypris. Om vi nu pratar vanliga instrument och inte amerikanska vintage-gitarrer.

19000:- en vanlig SG-standard från 2000. Många av oss minns vad de brukade kosta.

https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/22094369

Jag såg en fin Firebird T på Blocket för ett tag sedan för 18000:-. Min kompis betalade 9000:- för sin FB V och fick 10000:- vilket de stod i för några år sedan när han sålde den. Jag hade aldrig betalt 18000:- för den där Firebirden, men eftersom säljare var intresserad av att byta jämnt mot en Flying V som inte var "svart eller vit" så bytte jag bort min vinröda 68 RI. Den hade jag aldrig begärt 18000:- för även om den var bra på alla sätt. Men han (22 år) blev jättenöjd och jag tyckte att det var ett rimligt byte. Perfekt, båda parter är helnöjda.

Så jag kan förstå att de som lägger ut vanliga SG Standard för runt 20000:- tycker att det är svårt att sälja. Det är nog svårt att sälja till det priset till någon som är över 35. En ny SG Standard kostar förresten lite drygt 15000:- i svenska butiker. Om det är ett bättre eller sämre köp än en begagnad 2000-talare är upp till var och en. En 2000-tals SG Standard är hur som helst en vanligt bruksgitarr som finns i massor och rimligen borde en som bara är begagnad och inte har några "vintage-kvalitéer" vara billigare än en motsvarande ny.

Det är bara min syn på saken. Men om man försöker sälja något begagnat som är vanligt och populärt och det inte händer något på flera monader, så kanske man har satt ett väl högt pris.

09 Apr 2026, 16:03
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Blablabla

Jag vet inte vad som gick fel här för ingenting i din långa text svarade på mina frågor....

Igen:

Reverb redovisar sålda exemplar och gäller hela världen.

09 Apr 2026, 16:07
Profile

Vinyljunkie wrote:
CarlM wrote:
Blablabla

Jag vet inte vad som gick fel här för ingenting i din långa text svarade på mina frågor....

Igen:

Reverb redovisar sålda exemplar och gäller hela världen.

Ha, ha! Ljudbojens solstråle har en jobbig dag idag förstår jag.

Jag har aldrig motsagt att Reverb är en internationell tjänst som redovisar statistik över försäljningen som förmedlas via dem. Vad får du det ifrån? Och vad har det med mina inlägg att göra?

Om du tror att prisnivån på begagnade gitarrprylar är ungefär densamma över hela planeten så får du jättegärna tro det. Jag har har en annan uppfattning och jag förstår varför det är rimligt att det är så.

09 Apr 2026, 19:02
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:

Om du tror att prisnivån på begagnade gitarrprylar är ungefär densamma över hela planeten så får du jättegärna tro det. Jag har har en annan uppfattning och jag förstår varför det är rimligt att det är så.

Solstrålen konstaterar då, igen att sälja i Sverige är dåligt för säljaren...

10 Apr 2026, 11:44
Profile

CarlM wrote:
Ett annat alternativ är att läsa diskussioner. Ibland är det någon som skriver att de är ute efter något man vill sälja och då kan man gå in i tråden och svara. Jag har sålt lite prylar på det sättet.

Jag har aldrig provat Reverb själv, men med tanke på priserna där så vore intressant att testa.

Jag har sålt på Reverb och varje gång blir man irrifittig.

Innan det färdigt prutat och Reverb skall ha sina pengar och frakten.

Så det utgångspriset på ca 10 T sek.
Blir till ynka 6800.

Nu överdriver jag lite grann men det är inte långt från sanningen.

10 Apr 2026, 21:28
Profile ICQ YIM WWW

La ut min första pedal på Tradera här:

https://www.tradera.com/item/301966/726 ... ffer-pedal

Spänningen är olidlig!!!!! :D :D :D :D :D

13 Apr 2026, 11:56
Profile

valvetubes wrote:
La ut min första pedal på Tradera här:

https://www.tradera.com/item/301966/726 ... ffer-pedal

Spänningen är olidlig!!!!! :D :D :D :D :D

Eftersom tråden inte är en säljtråd utan handlar om vilken kanal som är bäst att sälja i så tar jag mej friheten att utöka omfattningen till säljteknik/säljpsykologi. Och inom ramen för det så är min gissning att du kommer inte få några bud på din annons, och om du får det så blir det möjligen ett eller två. Jag hoppas för din skull att jag har fel. Men låt oss, om du tillåter, se din annons som ett "forskningsobjekt" att skaffa erfarenhet ifrån.

Mina två skäl till att annonsen kommer ge dåligt resultat (som givetvis är ett rent antagande):
- För högt utgångspris. Det gäller att sätta ett så lågt utgångspris att man väcker budjävulen hos flera potentiella köpare.
- Fel kategori. Effekter, i synnerhet lite mer "udda" eller pro-relaterade effekter, säljer bättre i "studio- och scenutrustning".

Jag antar att du vill ha mer än 250kr för pedalen. Lägger du ut den för 250kr och inte får några bud så är annonsen helt meningslös. Här kan man resonera som att "jaja, den får ligga där ett tag och om jag får napp så får jag". Men då kan du lika gärna lägga ut den på Marketplace för 400-500kr eller vad du nu skulle vija ha ut och låta den ligga där tills du får napp.
Än värre om du hade hoppats på att få 500kr men bara får ett bud på 250kr. Då har du både fått dåligt betalt och är ändå tvungen att sälja den. I alternativet ovan har du ju ändå pedalen kvar och kan testa i en annan kanal. Men får du 1 bud på 250kr så är det ju faktiskt det sämsta alternativet. Åtminstone om man inte har bråttom att sälja.
Många väljer att skydda sig mot detta genom att sätta reservationspris. Helt ok om man säljer en raritet som garanterat kommer få många bud, där man vet att intresset är riktigt stort. På en sån här pedal får ett reservationspris oftast budgivningen att dö ut efter något eller ett par bud.
Genom att sätta 250kr som utgångsbud när du egentligen vill ha ut 500kr så har du ju undermedvetet bestämt dig för att du är beredd att "förlora" 250kr mot ditt "önskepris". Om effekten av det blir att du bara får 250kr för pedalen så skulle du ju lika gärna kunna ha satt 1kr i utgångspris. Om du då får 1kr så har du ju bara "förlorat" 249kr.

Mina teorier ovan är baserade på flera års säljande och köpande på Tradera men man får ödmjukt inse att de måste revideras ibland. Jag kommer ha koll på din annons enbart av det skälet.

14 Apr 2026, 10:25
Profile ICQ WWW

Det var ett utförligt inlägg med mycket information och tips! Tack!

Förr köpte jag mycket på Tradera, men det här mitt första säljförsök.
Så jag tar det som ett experiment och samlande av empiri. En hel vetenskap!

Förresten, kollade pedalen på Reverb och den var inte så högt värderad. Så det ska bli spännande att se hur det går! :D

14 Apr 2026, 11:34
Profile

Jag tittar mycket på tradera och köper saker då och då.
Håller med Niclas att reservationspris dödar lusten direkt.

14 Apr 2026, 13:59
Profile ICQ WWW

Om man nu inte lyckas sälja första försöket, skall man lägga ut direkt igen med utropspris 1 kr? Eller vänta?

Lite kul sport detta! :)

23 Apr 2026, 06:09
Profile

Lite of topic....

Jag köpte just en Pontiac Firebird 400 från 1967.

Jag har grejer att sälja för minst 50000 sek.

Pedaler
Gitarrer
Förstärkare
Gamla skateboard grejer.

Men jag drar mig för att börja på med försäljnings cirkusen....
Jag har letat up dom finaste grejerna och allt är i toppskick.
Men att försöka få fram det genom en annons utan att låta som en gammal bil försäljare.... blääh.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Och dom senaste åren har jag tänkt många ggr när jag övervägt att sälja grejer.... äh jag lever lite fattigare någon månad och behåller sakerna istället för att börja försäljnings dansen.

23 Apr 2026, 08:15
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Lite of topic....

Jag köpte just en Pontiac Firebird 400 från 1967.

Jag har grejer att sälja för minst 50000 sek.

Pedaler
Gitarrer
Förstärkare
Gamla skateboard grejer.

Men jag drar mig för att börja på med försäljnings cirkusen....
Jag har letat up dom finaste grejerna och allt är i toppskick.
Men att försöka få fram det genom en annons utan att låta som en gammal bil försäljare.... blääh.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Och dom senaste åren har jag tänkt många ggr när jag övervägt att sälja grejer.... äh jag lever lite fattigare någon månad och behåller sakerna istället för att börja försäljnings dansen.

Stackars dig.

23 Apr 2026, 12:15
Profile

valvetubes wrote:
Om man nu inte lyckas sälja första försöket, skall man lägga ut direkt igen med utropspris 1 kr? Eller vänta?

Inga bud på denna....
Man kan tolka det på fler sätt, jag anser spontant att det nog är ganska klen efterfrågan på denna relativt udda pedal.
Men det är lite som att fiska ibland nappar det inte oavsett vad man betar med.

Saker man ser ute länge på annons får man ju till slut känslan av att det kanske borde sänkas i pris för att säljas.
Inte helt enkelt beslut vad det gäller dyrare prylar, dvs om man ska dra tillbaka den ett tag innan nästa försök.

I detta fall skulle jag kanske låta den gå några rundor till och se om det händer något.

23 Apr 2026, 12:36
Profile ICQ WWW

valvetubes wrote:

Tror att just i detta fall kan auktionsslut en torsdag förmiddag ha varit en nackdel. Jag brukar försöka styra mina auktionsslut till helgkvällar runt 19-20. Gärna helgen närmast efter löning. En chansning: prova att lägg ut den på nytt med auktionsslut redan nu på lördag kväll. Eller söndag så har folk en dag till på sig. Och kanske sänk priset något, men inte till en krona, då behöver man ha mer tid på sig för att den ska hinna budas upp.

23 Apr 2026, 14:33
Profile

Lördagsgrogg-budare är de bästa på att slösa pengar :mrgreen:

23 Apr 2026, 15:12
Profile ICQ WWW

Ja, jag lägger ut den igen. Visst är den lite udda idag när alla sitter med sina DAW:s och pedalbord har blivit lite passé.

Kör till söndag kväll, utrop 100 kr. Spänningen stiger...... :D :D :D :D

23 Apr 2026, 15:26
Profile

Med lågfrekventa prylar så ska man inte utgå från att priset är för högt, kunde sålts vid ett annat tillfälle eller annan kanal för 350
om rätt köpare ser den. Det är klart att går man extremt lågt så säljer ju allt, prova med 50 spänn utan reservation.
Dock är det ju på dessa inte säkert det kommer mer än ett bud.

Ska man chansa kan man lika bra sätta ett högre pris som 'köp nu'.
Det är så många faktorer involverade här som man inte ens kan förutsäga.

För den som vill ha en 'Buffer' pedal kan inte 250 eller 200 vara avgörande för köp, däremot finns det ju de som
gör business på köp/sälj och de köper allt som är billigt för att sen sälja vidare.

23 Apr 2026, 15:32
Profile ICQ WWW

valvetubes wrote:

Det finns, som andra sagt redan, inga givna svar. Men jag tror stenhårt på 1kr utrop, två veckors annonstid och att annonsen går ut en söndag kväll. Tristess är en bra drivkraft till shopping av sånt man inte nödvändigtvis behöver. Och själv har jag vanligtvis tråkigare på söndagskvällar än på lördagskvällar, därav min teori om annonsslut på söndag kväll. Men annandag påsk gick också bra. Det är ju typ en söndag fast det står måndag i kalendern. :lol:

23 Apr 2026, 15:48
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Lördagsgrogg-budare är de bästa på att slösa pengar :mrgreen:

Jo vi vet :oops: :mrgreen: :D :mrgreen:

23 Apr 2026, 17:04
Profile ICQ YIM WWW

Yayyy! Fick sålt igår! :D Hyggligt pris ändå, så det var kul. :D

27 Apr 2026, 03:12
Profile
Reply to topic   [ 30 posts ]