View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 00:06

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Tips på Marshallaktig pedal mottages gärna 
Author Message

Post Tips på Marshallaktig pedal mottages gärna
Länge sen jag hade en Marshalldist på pedalbordet och insett att jag saknar en även om det inte riktigt passat till bandet jag spelat med. Ägt en Drivemaster för länge sen som jag verkligen gillade och även en Crunch Box som jag hade länge men fann lite för odynamisk så det var sällan den användes. Ser att Marshall släppt ett gäng nya (väldigt snygga) nu också och reissues av de gamla klassikerna men tar emot att köpa en ny för 1600 om jag inte skulle gilla den. Tips på sånt man ska leta efter på begmarknaden om man är ute efter ganska mycket gain med Marshallkaraktär. Har en gammal OCD som nästan alltid är påslagen men tycker inte den är så kul när man krämar på gain, ute efter nåt köttigare som håller ihop bättre även till hårdrock/metal. Spelar på Fender Princeton Reverb med Celestion G10 Vintage.

08 Mar 2026, 18:37
Profile ICQ WWW

Post Re: Tips på Marshallaktig pedal mottages gärna
1600kr för en ny distpedal idag är nog att ses som väldigt billigt. Har inte testat dom nya Marshall pedalerna men dom verkar låta riktigt bra.
Min rekommendation är annars en Friedman smallbox. En favorit när det kommer till marshall-hållet. Funkar både som overdrive och hi-gain.

09 Mar 2026, 11:30
Profile

Jag köpte JCM800 pedalen av Marshall, begagnad, förra året. Tycker att den låter helt lysande. Har haft två st JCM800 - 2205 samt 2203. Tycker att pedalen är minst lika välljudande.

09 Mar 2026, 23:58
Profile

Tack för input.

Slog till på en ny JVM efter att ha testat ett gäng nya och även Shredmaster reissuen på börsen idag. Den föll mig verkligen i smaken, lättrattad, bra för både klassiskt crunch och framför allt med mer gain och botten än vad de andra erbjöd. Dessutom en effektiv gate som knappt märktes på dynamiken även med volymkontrollen på gitarren nästan helt avrullad. Shredmastern var tvåa på min lista, JCM 800 lät som en JCM800 men jag vill ha mer gain än vad den erbjöd utan att alltid behöva ha en overdrive framför, JCM900 var den jag gillade minst, liknande Shredmaster i karaktären fast med sämre eq möjligheter så inte alls lika användbar.

Riktigt nöjd, hade nästan glömt hur roligt det är att spela hårdrock med ett fläskigt
Marshallvrål till ljud! :twisted:

10 Mar 2026, 01:25
Profile ICQ WWW

Greer Black Mountain tycker jag gör Marshall föredömligt.

10 Mar 2026, 08:55
Profile

Det beror helt på vad du menar.

Om du menar låter Marshall finns det en uppsjö av pedaler i olika prisklasser.

Om du menar reagerar som en Marshall när man spelar är svaret enligt mig Pro-Co Rat.

17 Mar 2026, 13:22
Profile

Rockett Animal. Både version 1 och 2 funkar. Ettan lite mer JCM 800.

17 Mar 2026, 17:44
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]