View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:23

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Det här med ton-kondensatorer… 
Author Message

Största skillnaden och som inte kräver ingrepp eller inköp för att ändra ljudet (till vad man tycker är 'bäst')
på en elgitarr är att använda rattarna på förstärkaren ljudet matas genom (eller mixerbord etc)

Sekundärt kan man ju skruva på tonkontrollerna.

Men det är ju inte lika kul som att köpa dyra 'krämiga kondingar' 8)

På tal om att det ser bättre ut där under luckan (där ingen annan ser) med rejälare prylar så kan man som en
entusiast på Fejjan sätta ett genomskinligt lock, vissa gör så på bilar med huven så man ska kunna se att potens finns där.

10 Mar 2026, 19:35
Profile ICQ WWW

Post Re: Det här med ton-kondensatorer…
lpstd wrote:
lpstd wrote:
Jag har inga åsikter om kondensatorer. Men jag tycker just diskussionen om öron är allmänt intressant. Hur mycket är rimligt att bry sig om ljudskillnader som man själv inte hör? Jag är helt övertygad om att eftersom vi alla har olika öron hör vi olika saker. Men jag tycker det är fullständigt meningslöst att söka förbättringar som man inte själv kan höra.

Tänker lite djupare: Det kan ju också vara så att man vill ha förändringar för det visuella eller för känslan eller mojo eller liknande. Det kan ju vara relevant. Däremot tycker jag det är lite knepigt om man försöker förändra ljud för att man tror att andra hör skillnad.

Eller att man gärna vill höra skillnad för att man tycker att man inte är tillräckligt bra om man inte hör. Då blir det ju kejsarens nya kläder. Sånt kan man vara utan.

Där är du inne på något väldigt viktigt, tycker jag.
Mojo är viktigt så länge man tror på den. Det spelar ingen roll om det är verkligt eller fantasi, tror man gör det skillnad.
Det vi sysslar med är känslor och mojo är just såna. Det är lätt att skratta åt och göra sig löjlig över sånt som hör skillnad på batterier osv.
Men tycker man det är något att skratta över har man nog inte förstått vad syftet med musik är.

Man måste göra sin egen resa med vad man tror på, vad som gör skillnad och vad man slutligen bryr sig om och håller som viktigt.
Alla stadie på resan är lika vackra.

//MO

10 Mar 2026, 21:43
Profile WWW

Ja när man nått det tråkiga målet att man inser att det alltid är bättre att öva på sitt spelande än att löda saker då blir det inte lika kul längre.

11 Mar 2026, 15:37
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Ja när man nått det tråkiga målet att man inser att det alltid är bättre att öva på sitt spelande än att löda saker då blir det inte lika kul längre.

Precis!

11 Mar 2026, 16:12
Profile

rifle wrote:

Tvärt om tycker jag. När man slutade jaga blev musik bara ett nöje.

Men öva är alltid den bästa lösningen på alla världens problem.

//MO

11 Mar 2026, 16:27
Profile WWW

rifle wrote:

Det blir väldigt svårt för mig att förtränga detta när du påminner mig. :mrgreen:

Men du har hundrefemtielvatretton procent rätt.

11 Mar 2026, 23:29
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2