View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 16:39

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Mesa Boogie Heartbreaker 
Author Message

Post Mesa Boogie Heartbreaker
Är lite sugen på att testa en sådan, då jag har en gammal Super Sixty/Mark 1 topp (ifrån typ '76) som jag tycker väldigt mycket om, och har hört att Heartbreaker ska vara i samma "ballpark"
Någon som har provat denna eller rent ut av har en stående? Topp verkar vara att föredra då combon går under öknamnet "Backbreaker".

27 Jan 2026, 23:43
Profile

Post Re: Mesa Boogie Heartbreaker
Update:
Det blev att jag köpte en Boogie Mark V combo - den stora 90 watts modellen - istället.
Kommer att ta ett tag att lära sig ratta denna. Men jag märker direkt att det finns en del helt fantastiska ljud i denna förstärkare. Och det är tur att vi i dessa tider har telefoner där man lätt kan fota av inställningar, för 2 millimeter justering på en Mesa Boogie kan ge en radikal förändring. Otroligt rolig förstärkare i alla fall! :D

06 Feb 2026, 23:15
Profile

GreatShakes wrote:
Update:
Det blev att jag köpte en Boogie Mark V combo - den stora 90 watts modellen - istället.
Kommer att ta ett tag att lära sig ratta denna. Men jag märker direkt att det finns en del helt fantastiska ljud i denna förstärkare. Och det är tur att vi i dessa tider har telefoner där man lätt kan fota av inställningar, för 2 millimeter justering på en Mesa Boogie kan ge en radikal förändring. Otroligt rolig förstärkare i alla fall! :D

Grattis! Ja, en riktigt trevlig förstärkare för lite mer high gain grejer tycker jag. Men går att få till trevliga blues sounds också. Har själv en topp då kombon väger i tyngsta laget för en gammal stackare som mig. :)

George Harrison

07 Feb 2026, 00:14
Profile

GreatShakes wrote:
Update:
Kommer att ta ett tag att lära sig ratta denna. :D
Ett bra sätt att fatta vad för frekvenskurvor man matar in med den trebandiga pre eq är att ladda ner denna och kolla Fender eq. https://www.duncanamps.com/tsc/download.html
En guide för rockljud är att ställa bas på 1 mid på 10 och sen justera diskanten upp och ner.

07 Feb 2026, 12:08
Profile

GreatShakes wrote:
Update:

Grattis! Så du skaffade Mk V och jag Mk IIB (igen)! Mark-soundet är skönt.
Vad för element i denna? EV12L i min. Combon väger väl 45 kg typ.

Det där med att ljudet förändras drastiskt vid millimeterändring av ratt var en rejält bidragande orsak till att jag sålde min 1996; mastervolymen gav typ intet eller allt mellan 0,6 och 0,7.
Nu har jag - som jag inte hade då - attenuators så det är inget problem längre.

07 Feb 2026, 17:05
Profile

Polytone wrote:
GreatShakes wrote:
Update:

Grattis! Ja, en riktigt trevlig förstärkare för lite mer high gain grejer tycker jag. Men går att få till trevliga blues sounds också. Har själv en topp då kombon väger i tyngsta laget för en gammal stackare som mig. :)

Tack! Jag var faktiskt nervös när jag åkte och provspelade förstärkaren och fick hjälp med att lasta i den i bilen. Trodde att den skulle väga som en Twin Reverb, men faktiskt så är den så att man mäktar med.

07 Feb 2026, 22:57
Profile

Tubis wrote:
GreatShakes wrote:
Update:
Kommer att ta ett tag att lära sig ratta denna. :D
Ett bra sätt att fatta vad för frekvenskurvor man matar in med den trebandiga pre eq är att ladda ner denna och kolla Fender eq. https://www.duncanamps.com/tsc/download.html
En guide för rockljud är att ställa bas på 1 mid på 10 och sen justera diskanten upp och ner.

Det kommer lyckligtvis med en ganska tjock manual som går igenom varje inställning i förstärkaren. Och den går noga igenom hur man t.ex inte bör ratta förstärkaren, samt tips på hur man kan få det att låta bra.
Detta är en ganska mellanregister-kraftig förstärkare, så jag tror att mid på 10 i det här fallet skulle bli i det honkigaste laget. Det blir liksom Cocked Wah ljud.

07 Feb 2026, 23:02
Profile

Marshall wrote:
GreatShakes wrote:
Update:

Grattis! Så du skaffade Mk V och jag Mk IIB (igen)! Mark-soundet är skönt.
Vad för element i denna? EV12L i min. Combon väger väl 45 kg typ.

Det där med att ljudet förändras drastiskt vid millimeterändring av ratt var en rejält bidragande orsak till att jag sålde min 1996; mastervolymen gav typ intet eller allt mellan 0,6 och 0,7.
Nu har jag - som jag inte hade då - attenuators så det är inget problem längre.

Stort grattis till dig med! Kul att vi båda hittade hem. Mitt mål var kunna få Mark 1 soundet fast på lägre ljudnivåer, och det fixar Mark V, som både har en Mastervolym samt en inbyggd Attenuator/Variac.
Min har ett Black Shadow MC-90 element i. Jag har dock två st gamla Boogie 1x12 lådor med EVM12L, som jag funderar på att testa att koppla in. Måste bara kolla att Ohm-talen matchar.

Jag trodde att man skulle behöva en gaffeltruck för att lyfta denna, men det var inga problem att kånka upp den till min lägenhet på tredje våningen faktiskt.

07 Feb 2026, 23:10
Profile

GreatShakes wrote:
Detta är en ganska mellanregister-kraftig förstärkare, så jag tror att mid på 10 i det här fallet skulle bli i det honkigaste laget. Det blir liksom Cocked Wah ljud.
Det är inte så det fungerar dock. Att ställa pre eq mid på 10 och bas på 1 ger en flatare kurva inte en boostad mid. Varav du sen kan höja och sänka diskanten. Höjd diskant gör att det låter mindre middigt. Sänker du i stället mid får du en mer framträdande bas eftersom den passiva EQn bara kan sänka mid inte boosta den relativt till bas och diskant.

Sen scoopar man givet ut lite mid efter med den 5bandiga EQn

08 Feb 2026, 10:10
Profile

GreatShakes wrote:
Tack! Jag var faktiskt nervös när jag åkte och provspelade förstärkaren och fick hjälp med att lasta i den i bilen. Trodde att den skulle väga som en Twin Reverb, men faktiskt så är den så att man mäktar med.

Jag tror de väger lika. Min Twin reverb från 67´väger 29 kg. Kolla din Mark V? Tror den ligger på 29 kg också, men den är ju lite mindre till storleken.

George Harrison

08 Feb 2026, 10:50
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]