| Author |
Message |
|
Goran
|
 Var det Mountain som uppfann Heavy Metal?
https://youtube.com/watch?v=GHtYxLPRFLc&feature=sharedDetta var innan Sabbath, låtarna dvs. Om inte vilka var det då? Väl medveten om att det här inte är vad man i senare tid kallar Metal, men grunden finns där, tycker jag…
|
| 24 Jan 2026, 21:58 |
|
 |
|
Custom Sam
|
 Re: Var det Mountain som uppfann Heavy Metal?
Jag tycker att Mountain är toppen, For Yasgurs farm är en favorit. Det är väl den där West slänger in Parting glass i solot. (Irländsk folksång) Men det fanns en massa mer som var tyngre ungefär samtidigt, till exempel Sir Lord Baltimore https://youtu.be/MOeOC16Jm9g?si=cNDMGz4aSpY3eLH_ . Här är en sammanställning av olika föregångare från GB. https://youtu.be/C7Vcok3nN8c?si=EhAat_9nZ5nCi_NU
_________________ /Lennart
|
| 24 Jan 2026, 22:32 |
|
 |
|
bummer
|
Kollade lite på Woodstock-filmen, de var tyngst där i alla fall.
Last edited by bummer on 26 Jan 2026, 08:53, edited 1 time in total.
|
| 24 Jan 2026, 22:35 |
|
 |
|
Marshall
|
Blue Cheer anses väl ofta vara bland de första riktigt tunga banden; de verkliga heavy metal-pionjärerna. Bandet bildades 1966 och debutplattan ”Vincebus Eruptum” kom 1968. https://youtu.be/DlpF9FhuEPA?si=ilxk7oyFu2JpRA0vFrån ”Outsideinside” 1968 (påminner om ”Why Dontcha” av West, Bruce & Laing 1972): https://youtu.be/XHvkTTy-doU?si=6WqUJnQoX3XfCwuV
|
| 25 Jan 2026, 10:18 |
|
 |
|
Marshall
|
Goran wrote: https://youtube.com/watch?v=GHtYxLPRFLc&feature=shared Detta var innan Sabbath, låtarna dvs. Om inte vilka var det då? Väl medveten om att det här inte är vad man i senare tid kallar Metal, men grunden finns där, tycker jag… Både Black Sabbath och Mountain bildades 1969 (Black Sabbath fanns iofs redan 1968 under namnet Earth). Mountains debutplatta ”Climbing!” med den länkade låten ”Mississippi Queen” släpptes i mars 1970 medan Black Sabbaths självbetitlade debutalbum släpptes fredagen den 13 februari 1970. Så skivsläppsmässigt hann Sabbath före Mountain med 3 veckor men båda banden var rejält akterseglade av Blue Cheer.
|
| 25 Jan 2026, 10:54 |
|
 |
|
zoork_1
|
Intressant, tack Marshall
|
| 25 Jan 2026, 12:32 |
|
 |
|
zoork_1
|
|
| 25 Jan 2026, 13:11 |
|
 |
|
beneri
|
Mississippi Queen har alltid varit en favorit. Tycker dock studioversionen är bättre än de liveinspelningar jag sett. Tungt som bly!
|
| 25 Jan 2026, 15:42 |
|
 |
|
pudas
|
Sällan att musik uppfinns, snarare en utveckling och en ständigt pågående process. Exempelvis är det helt klart att Angus Young lyssnat på Leslie West och att Billy Gibbons lyssnat mycket på Peter Green!
Men många har ju sagt att Beatles "helter skelter" och Steppenwolfs "born to be wild" var tidiga exempel på, och en mjukstart av det som skulle kallas "Metal". Men även grupper som The Troggs med "Wild thing" banade vägen, om det inte vore för det förbannade solot på lergök........! Men även i USA experimenterade RokkyErikson med tyngre musik, och även Norman Greenbaum jobbade med dist som uttrycksmedel "spirit in the sky"
_________________ pudas
|
| 25 Jan 2026, 17:18 |
|
 |
|
lpstd
|
Genrer är ju ibland en nödvändig efterrhandskonstruktion för att man behöver gruppera musik ibland. Men det är ju oftast inte någon som sätter sig med gitarrren i knät och tänker, nämen fan om jag skulle uppfinna en ny genre?
|
| 25 Jan 2026, 22:39 |
|
 |
|
CarlM
|
Vad säger ni om "You really got me" av The Kinks från 1964? Kan det vara den första? Riffbaserad med distad gitarr. Van Halen behövde inte justera den mycket för att den skulle passa i perfekt på deras debutalbum. Fast vi vet egentligen att egentligen allt börjar på riktigt 1970. Black Sabbaths två första skivor, Speed King med Deep Purple och Immigrant Song med Led Zeppelin. Eller ska man räkna Judas Priests Stained Class från 1978 som starten för heavy metal? Den har väl allt man förknippar med heavy metal och den var upptakten till British Steel som definitivt är en heavy metal-klasssiker. det blir inte mer metal än "Breaking the law".  Det som kom tidigare kanske snarare var hård rock/hard rock/heavy rock än heavy metal.
|
| 25 Jan 2026, 23:58 |
|
 |
|
bummer
|
CarlM wrote: Vad säger ni om "You really got me" av The Kinks från 1964? Kan det vara den första? Riffbaserad med distad gitarr. Van Halen behövde inte justera den mycket för att den skulle passa i perfekt på deras debutalbum. Fast vi vet egentligen att egentligen allt börjar på riktigt 1970. Black Sabbaths två första skivor, Speed King med Deep Purple och Immigrant Song med Led Zeppelin. Eller ska man räkna Judas Priests Stained Class från 1978 som starten för heavy metal? Den har väl allt man förknippar med heavy metal och den var upptakten till British Steel som definitivt är en heavy metal-klasssiker. det blir inte mer metal än "Breaking the law".  Det som kom tidigare kanske snarare var hård rock/hard rock/heavy rock än heavy metal. Set Me Free med Sweet, vet inte hur många metalband som har liknande riff i sina låtar. 0:08-0:13 https://www.youtube.com/watch?v=4_cuthAsuJs
|
| 26 Jan 2026, 08:50 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Gissar att det kanske var MTV som uppfann begreppet 'Heavy Metal' på 80-talet? Eller kan någon mer insatt förklara när det först började användas...
Jag kan inte komma ihåg det från 70-talet när jag lyssnade och köpte plattor med Purple mfl band, vi kallade det 'Hårdrock'
Tror som tidigare inlägg att dessa genre inte uppfinns utan är en efterkonstruktion för att gruppera musik.
| 26 Jan 2026, 10:36 |
|
 |
|
Goran
|
Mike Leaf wrote: Gissar att det kanske var MTV som uppfann begreppet 'Heavy Metal' på 80-talet? Eller kan någon mer insatt förklara när det först började användas...
Jag kan inte komma ihåg det från 70-talet när jag lyssnade och köpte plattor med Purple mfl band, vi kallade det 'Hårdrock'
Tror som tidigare inlägg att dessa genre inte uppfinns utan är en efterkonstruktion för att gruppera musik. I första inlägget skriver jag uppfann, i huvudet på mig med ironi, borde satt citationstecken på uppfann.. Självklart är det på det gamla det nya byggs mer eller mindre.
|
| 26 Jan 2026, 10:45 |
|
 |
|
snutstrut
|
Begreppet "Heavy Metal" kom från en journalist som beskrev Jimi Hendrix musik som "the sound of heavy metal falling from the sky".
|
| 26 Jan 2026, 11:13 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
snutstrut wrote: Begreppet "Heavy Metal" kom från en journalist som beskrev Jimi Hendrix musik som "the sound of heavy metal falling from the sky". Verkar vara spridda vittnesmål om hur orden användes tillsammans i mindre omfattning, men att det från slutet av 70-talet var vedertaget som en musikgenre och användes i marknadsföring osv. Så några år innan MTV startade 1982 och fick nys på det. ChatGTP hälsar att redan Steppenwolf refererade till 'Heavy metal' i sin sångtext från 1967, men det är ju en motorcykel som beskrivs 
| 26 Jan 2026, 11:22 |
|
 |
|
Marshall
|
”Sweet Fanny Adams” (plattan med ”Set me free”) kom 1974. Vid det laget hade termen ”heavy metal” använts i 3-4 år för att beskriva den tyngre rocken som förknippades med Black Sabbath, Deep Purple och Led Zeppelin. Och blytunga ”Loud’n’proud” hade kommit 1973, f.ö. producerad av Purples basist Roger Glover. Deras ”Ballad of Hollis Brown” hör väl till det tyngsta på den sidan 1975. Åtminstone en av de tyngsta tolkningarna av en Bob Dylan-låt… https://youtu.be/KZjuNVrEqGc?si=rol7uG50ojY4e2Kp”Sweet Fanny Adams” är verkligen jättebra och jag har alltid tyckt den är rejält Deep Purple-inspirerad. Jämför t.ex. nämnda ”Set me free” med ”Flight of the Rat” från ”Deep Purple in Rock” från 1970, t.ex. ”Voodoo Chile” chackawackandet efter gitarrsolot vid 5 minuter cirka (utöver själva låtriffet, låt vara i något piggare tempo). 335:a i sin prydno på båda håll. https://youtu.be/m_6e-zRF_hg?si=jf1fAY-v00CXeQR2Black Sabbath körde Purple-riffet på b-delen av ”Under the sun” 1972: https://youtu.be/uR1Ub3SoUqc?si=oxw0o9Nwz5qlWNRcMen Sweet kommer aldrig att klassas som hårdrock eller heavy metal hur gärna de än velat; möjligen som hård rock på de två plattorna ”Sweet Fanny Adams” och ”Desolation Boulevard”.
|
| 26 Jan 2026, 13:11 |
|
 |
|
Marshall
|
Visst var The Kinks ”You really got me” rätt tung och banbrytande 1964 och visst var The Beatles ”Helter Skelter” rätt saftig 1968 men de var enstaka låtar som inte följdes upp soundmässigt. Bandens identiteter var inte precis ”heavy” även om deras livsstilar anstod hårdrocksmusikers. Och Norman Greenbaum var gravt lättviktig, i princip tuggummipop. Steppenwolf däremot hade fångat upp tyngdelementet i det som mot slutet av 60-talet kallades det nya soundet” och som inbegrep tyngre bluesbaserade band som Cream och Fleetwood Mac. Det fanns inte så litet Deep Purple över Steppenwolfs sound vid den tiden även om mer gjorde ett nummer av den psykedeliska komponenten. Men heavy metal…? Nä. https://youtu.be/HPE9a_epmWw?si=EM6ud3Sx0HdazQqz
|
| 26 Jan 2026, 13:28 |
|
 |
|
bummer
|
Marshall wrote: ”Sweet Fanny Adams” (plattan med ”Set me free”) kom 1974. Vid det laget hade termen ”heavy metal” använts i 3-4 år för att beskriva den tyngre rocken som förknippades med Black Sabbath, Deep Purple och Led Zeppelin. Och blytunga ”Loud’n’proud” hade kommit 1973, f.ö. producerad av Purples basist Roger Glover. Deras ”Ballad of Hollis Brown” hör väl till det tyngsta på den sidan 1975. Åtminstone en av de tyngsta tolkningarna av en Bob Dylan-låt… https://youtu.be/KZjuNVrEqGc?si=rol7uG50ojY4e2Kp”Sweet Fanny Adams” är verkligen jättebra och jag har alltid tyckt den är rejält Deep Purple-inspirerad. Jämför t.ex. nämnda ”Set me free” med ”Flight of the Rat” från ”Deep Purple in Rock” från 1970, t.ex. ”Voodoo Chile” chackawackandet efter gitarrsolot vid 5 minuter cirka (utöver själva låtriffet, låt vara i något piggare tempo). 335:a i sin prydno på båda håll. https://youtu.be/m_6e-zRF_hg?si=jf1fAY-v00CXeQR2Ja, just den här låten anses väl vara en av de första speedmetal-låtarna. Men just det där riffet, eller varianter på det, hör man i massa låtar från andra band. Kanske att Sweet var en inspiration. Lyssnade lite på Judas Priest första från 1974 och hörde inget sånt där, det lilla jag lyssnade. Black Sabbath körde Purple-riffet på b-delen av ”Under the sun” 1972: https://youtu.be/uR1Ub3SoUqc?si=oxw0o9Nwz5qlWNRcMen Sweet kommer aldrig att klassas som hårdrock eller heavy metal hur gärna de än velat; möjligen som hård rock på de två plattorna ”Sweet Fanny Adams” och ”Desolation Boulevard”.
|
| 26 Jan 2026, 14:07 |
|
 |
|
bummer
|
snutstrut wrote: Begreppet "Heavy Metal" kom från en journalist som beskrev Jimi Hendrix musik som "the sound of heavy metal falling from the sky". Tyckte det var kul i Woodstock-filmen, folk såg inte ut att fatta riktigt vad som hände där på scenen. Var som om ett UFO hade landat.
|
| 26 Jan 2026, 14:11 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Goran wrote: I första inlägget skriver jag uppfann, i huvudet på mig med ironi, borde satt citationstecken på uppfann.. Självklart är det på det gamla det nya byggs mer eller mindre. Kanske blev lite otydligt vad som syftades på. Är det endast musikaliska referenser som söks, liknande Sabbath och Purple, fast tidigare? som i så fall låg till grund för den musikstil som senare kallades Heavy metal... Heavy Metal, är väl annars en genre med fler inslag än musiken... tänker på tex attribut som läderkläder, nitar, spetsiga gitarrer och annat. Judas Priest, Iron Maiden, Metallica är kanske de jag själv kanske först såg som tillhörande den kulturen. Och Sabbath var föregångare/influenser. Vi är några på Bojen som är gamla nog att ha varit med på 70-talet, tom spelade i rock band så man kanske uppfattar hela grejen lite annorlunda än yngre som googlar sig till historia på ett annat sätt.
| 26 Jan 2026, 16:01 |
|
 |
|
bummer
|
Det var väl nånstans runt 70 kan man säga. Var nog flera band samtidigt som började spela tungt. Jag saknar tiden runt 1983-1984. Började lyssna på Kiss då, hade sett dom i tv när de lanserade Lick It Up. Det var min favoritera med Kiss. På höstmarknaderna kollade vi alltid stånden med t-shirts, tygmärken, knappar. Ozzy, Kiss, Iron Maiden, Van Halen, Judas Priest, AC/DC osv. Bara en av kompisarna i klassen som lyssnade på Black Sabbath. Hade knappt hört dom, men fattade inte att han kunde lyssna på sånt där gammalt flum. Kiss, Maiden och Def Leppard skulle det vara! 
|
| 26 Jan 2026, 16:11 |
|
 |
|
lpstd
|
Mike Leaf wrote: Vi är några på Bojen som är gamla nog att ha varit med på 70-talet, tom spelade i rock band så man kanske uppfattar hela grejen lite annorlunda än yngre som googlar sig till historia på ett annat sätt.
En intressant sak som kanske inte alla minns när det gäller rock från 70-talet var ju att (åtminstone i Sverige) så betydde rock och rock'n'roll bara 50-tals rock. Deep Purple, Black Sabbath och Led Zeppelin kallades "popgrupper", eller möjligen "popband", åtminstone under första halvan av 70-talet. Detta kan bekräftas när man kollar i gamla tidningsarkiv.
|
| 26 Jan 2026, 16:36 |
|
 |
|
Marshall
|
Nja, jag vill minnas att det kallades ”progressiv rock” i Sverige och i svenska tidningar (ej att förväxla med svensk progg), till dess man tagit över över begreppet ”heavy metal” från brittiska tidningar som NME och MM något år in på 70-talet. Dvs. att Black Sabbath och Jethro Tull (som senare stannade kvar i progressiv-facket) t.ex. klumpades ihop i begreppet. Minns jag fel?
|
| 26 Jan 2026, 17:32 |
|
 |
|
lpstd
|
Marshall wrote: Nja, jag vill minnas att det kallades ”progressiv rock” i Sverige och i svenska tidningar (ej att förväxla med svensk progg), till dess man tagit över över begreppet ”heavy metal” från brittiska tidningar som NME och MM något år in på 70-talet. Dvs. att Black Sabbath och Jethro Tull (som senare stannade kvar i progressiv-facket) t.ex. klumpades ihop i begreppet. Minns jag fel? Det fanns nog flera benämningar så du har säkert rätt. Jag gjorde dock några sökningar i DN-arkivet som jag visar här. Jag gör dock inga anspråk på att hävda ett vetenskapligt empiriskt material. Attachment:
lz2.png [ 107.04 KiB | Viewed 3408 times ]
Attachment:
lz.png [ 74.83 KiB | Viewed 3408 times ]
Attachment:
dp.png [ 144.46 KiB | Viewed 3408 times ]
Attachment:
bs.png [ 74.47 KiB | Viewed 3408 times ]
|
| 26 Jan 2026, 20:10 |
|
 |
|
Custom Sam
|
 Var det Mountain som uppfann Heavy Metal?
Marshall wrote: Nja, jag vill minnas att det kallades ”progressiv rock” i Sverige och i svenska tidningar (ej att förväxla med svensk progg), till dess man tagit över över begreppet ”heavy metal” från brittiska tidningar som NME och MM något år in på 70-talet. Dvs. att Black Sabbath och Jethro Tull (som senare stannade kvar i progressiv-facket) t.ex. klumpades ihop i begreppet. Minns jag fel? Hm, jag som började spela i band typ -73 sa nog att vi spelade rock, och Deep Purple etc spelade hårdrock. Progressive hörde jag aldrig, däremot progg som var svensk vänsterpop/rock. Heavy Metal kom tidigt 80-tal, med de nya engelska banden. Ja, Judas Priset hade ju funnits länge, men blev väl lite mer kommersiellt framgångsrika när de tuffade till sig, läder å sånt. Diamonds and rust i studioinspelning är fortfarande en synnerligen bra cover... Sedan är det ju bara att buga sig för Lpstds grävjobb på svenska tidningars benämningar, där benämningen "popgrupp" tydligen var vanlig. Sedan spelades aldrig någon sådan musik i radion, inte en sekund.
|
| 26 Jan 2026, 20:36 |
|
 |
|
zoork_1
|
Jag minns att vi pratade om "rock" respektive "hård rock' i början av 70-talet. När det gäller "progressiv rock" har jag för mig att vi använde det för band som t ex Genesis.... Men det var länge sedan... och minnet... och sponken.... och... Kul med pressklippen lpstd, jag har en hel hög såna.... .
|
| 26 Jan 2026, 21:17 |
|
 |
|
Marshall
|
Jo, det beror nog på var man gräver någonstans; tittar man i gamla Musikens Makt kallades Led Zeppelins musik för ”kommersiell musik”. Undrar vad Expressen, Aftonbladet* och GP eller Sydsvenskan kallade den nya musiken 1970-73…?
*Om skribenten hette Tommy Rander kallades musiken ”kommersiell”.
|
| 26 Jan 2026, 21:23 |
|
 |
|
Goran
|
Marshall wrote: *Om skribenten hette Tommy Rander kallades musiken ”kommersiell”.
Ha ha ha, så var det! Men det fanns ju en hel del av proggen som var utomordentligt bra, utan att vara metal… Fläsket Brinner, Kebnekajse, Arbete och Fritid, Samla samt inte minst Philemon Arthur.
|
| 26 Jan 2026, 21:34 |
|
 |
|
Custom Sam
|
zoork_1 wrote: Jag minns att vi pratade om "rock" respektive "hård rock' i början av 70-talet. När det gäller "progressiv rock" har jag för mig att vi använde det för band som t ex Genesis.... Men det var länge sedan... och minnet... och sponken.... och... Kul med pressklippen lpstd, jag har en hel hög såna.... . Genesis och Yes mfl kallade vi Symfonrock, progressiv kom långt senare i min värld som benämning. Då var det band som Rush. Jaja, alla har sin verklighet... 
|
| 26 Jan 2026, 21:47 |
|
|