View unanswered posts | View active topics It is currently 31 May 2026, 16:16

Reply to topic  [ 15 posts ] 
En ny Advokat/Läkar Gibson... 
Author Message

Post En ny Advokat/Läkar Gibson...
Keithan signatur i 150 ex...

https://www.youtube.com/watch?v=cjZPpsQB_KU

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

13 Jan 2026, 16:22
Profile WWW

Post Re: En ny Advokat/Läkar Gibson...
Ja, det var ju en sak jag längtat efter, eller hur...

Det verkar finnas en marknad i alla fall, när jag sökte efter prisinfo dök det upp en länk till Gibsons sida, där står det Sold out på den dyra varianten.. Om det beror på att återförsäljarna ska ha möjlighet att sälja vet jag inte. Så det är via ÅF man får gå i första hand.

"Two versions of the guitar have been reproduced, but the topline is both are painstaking recreations of the original, built with the aid of advanced 3D scanning, period-correct materials and construction techniques, and Murphy Lab aging to mirror the wear and tear of the source material.

One has Richards’ signature on both the label and guitar itself, while the other has his signature on the label only.

Only 50 of the guitar-signed version will be made at $29,999 apiece. The label-signed version will be priced at $19,999, and 100 will be made."

Hämtat från https://www.guitarworld.com/gear/electric-guitars/gibson-keith-richards-1960-es-355-collectors-edition

Jag förstår inte varför man vill ha en exakt kopia av en känd gitarr, men det är jag det.

13 Jan 2026, 22:14
Profile

Trodde att han var mer rock n roll än så, men han är ju gammal och gillar nog när pengarna rullar in.
3D-skanning och periodkorrekt tillverkning... Javisst.
Gibson borde kunna gå på känsla och bara bygga en bra 355 utan en massa tjafs. Så som man gjorde förr. Å andra sidan så byggs ju inte gitarrerna på samma ställe längre. Gibson som inte längre tillverkas i den legendariska fabriken tycker att en Les Paul ska ha Robot tuners och man ska betala mycket för att få äga en Greeny. Sån som Kirk Hammett spelar på.

Last edited by bummer on 14 Jan 2026, 09:31, edited 1 time in total.

14 Jan 2026, 08:09
Profile

Meja sjöng rätt...dam dam dadidam dam dam..it´s all about the Money!..levererade något till Douglas Carr till gamla B3B..å Meja kommer uppför den långa trappan...där drog vi upp en Orgel några år tidigare..å då var det nog B3B..tror Douglas döpte om stället minns inte..har inte snackat med honom på 25 år...

14 Jan 2026, 08:31
Profile WWW

bummer wrote:
Trodde att han var mer rock n roll än så, men han är ju gammal och gillar nog när pengarna rullar in.
3D-skanning och periodkorrekt tillverkning... Javisst.
Gibson borde kunna gå på känsla och bara bygga en bra 355 utan en massa tjafs. Så som man gjorde förr. Å andra sidan så byggs ju inte gitarrerna på samma ställe längre. Gibson som inte längre tillverkas i den legendariska fabriken tycker att en Les Paul ska ha Robot tuners och man ska betala mycket för att få äga en Greeny. Sån som Kirk Hammett spelar på.

Massor av felaktigheter här, det finns ett stort urval av ES-modeller i de mer 'vanliga' prissegmenten.
Varken Gibson eller KR gör detta för att dom 'behöver pengarna' utan för att stärka sina varumärken, vilket iofs på sikt kan vara samma sak :)

Det är 150 ex varav 50 handsignerade, fördelat på hela världen. Finns tillräckligt med rika samlare och Stones-fans som vill ha denna även
om det är mest i nutid han spelar på 345/355.

Finns dom som samlar på Ferraribilar också, detta är ju billigt i jämförelse.

2026 och det har ALRDIG någonsin funnits så bra alternativ för fattiga musiker som nu, kan köpa en vettig ES för < 10k ny om man tex väljer Epiphone.

Känns som det mesta kritiken som kommer hela tiden om G-märket är 'på rutin' och 'av tradition' i en hyfsad blandning med den vanliga
avundsjukan :mrgreen:

14 Jan 2026, 10:34
Profile ICQ WWW

Om jag vill ha en sådan är jag kvalificerad att jobba som advokat eller läkare då?

14 Jan 2026, 13:47
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Om jag vill ha en sådan är jag kvalificerad att jobba som advokat eller läkare då?

En kan tro det med den liknelsen som "lövet" gjorde...å inte förstår skillnaden att samla på original eller kopior av original...å tro att keithan & Gibson inte gör det för pengar.. :roll:

Men jag har den uppfattningen att du förstår bättre! eller så är du redan en Advokat eller Läkare?.å kanske redan köpt en...vem vet? inte jag! :D

14 Jan 2026, 14:21
Profile WWW

Jo E wrote:
En kan tro det med den liknelsen som "lövet" gjorde...å inte förstår skillnaden att samla på original eller kopior av original...å tro att keithan & Gibson inte gör det för pengar.. :roll:

Det är ett par millar till Keith så mer kaffepengar, för en halvdags jobb.
Varför det inte skulle vara 'rock n roll' vet jag inte.

'orginalen' är det väl enligt den som spridits i decennier japanska bankirer som låst in i bankvalv.
Du vet inte vilka yrken de har som köper dessa gitarrer, en bra gissning kan ju vara att de gillar att samla på 'kopior' och
har en någorlunda hygglig del av lönen kvar vid nästa månadsskifte, men det kan ju en femteklassare förstå.

Inget fel på ditt inlägg och inte din text jag kommenterade heller.
Om du inte förstår något av detta kan du gärna fråga.

Skulle vara kul om de (inte nödvändigtvis du) som sprider dessa myter nu sen internets födelse kunde vara lite mer kreativa och
förnya vissa delar, kanske köpkretsen kunde utökas till Bitcoin-handlare eller AI-genier?
Läkare och advokater känns rätt mossigt 2026, och inte 'riktiga' höginkomsttagare heller.

14 Jan 2026, 16:37
Profile ICQ WWW

De är väldigt dyra men billigare än nya bilar :mrgreen:
Jag är glad att jag inte är intresserad av bilar så jag har ingen advokat bil :mrgreen:

Jag personligen tycker det är kul med alla typer av gitarrer dyr som billig.
Köper hellre en svindyr gitarr än en dyr bil.

14 Jan 2026, 16:46
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Jo E wrote:

Det är ett par millar till Keith så mer kaffepengar, för en halvdags jobb.
Varför det inte skulle vara 'rock n roll' vet jag inte.

'orginalen' är det väl enligt den som spridits i decennier japanska bankirer som låst in i bankvalv.
Du vet inte vilka yrken de har som köper dessa gitarrer, en bra gissning kan ju vara att de gillar att samla på 'kopior' och
har en någorlunda hygglig del av lönen kvar vid nästa månadsskifte, men det kan ju en femteklassare förstå.

Inget fel på ditt inlägg och inte din text jag kommenterade heller.
Om du inte förstår något av detta kan du gärna fråga.

Skulle vara kul om de (inte nödvändigtvis du) som sprider dessa myter nu sen internets födelse kunde vara lite mer kreativa och
förnya vissa delar, kanske köpkretsen kunde utökas till Bitcoin-handlare eller AI-genier?
Läkare och advokater känns rätt mossigt 2026, och inte 'riktiga' höginkomsttagare heller.

Ha ha, du läser inte vad jag skrivit å tar åt dig av något som du nog inte har samma erfarenhet som jag har från verkliga livet...lång historia kort..köpte en Lennon rick av barchefen på Cafe´Opera som hade hamnat i trångmål...satt ut den till nästan nypris..å en dude ringde å t.o.m..presenterade sig som Läkare..satt upp allt i studion han kommer lite "nonchit" in å jag sträcker över gitarren var på han nästan backar men tar den å säger..nä jag spelar inte så bra...å dra ur sladden det sprakar till ordentligt han hoppar till lite rädd..betalar önskat pris å pep skamset iväg...ha ha..riktigt kul faktiskt...å har några till men de spar vi till en annan gång...jomen bilen går den bra?

14 Jan 2026, 16:49
Profile WWW

Custom Sam wrote:

Jag förstår inte varför man vill ha en exakt kopia av en känd gitarr, men det är jag det.

Inte jag heller och skulle inte vara intresserad även om jag kunde köpa den.

Då kan man ju undra vem som är kunden.
Jag kan tänka mig att det är en fin 'fått fet bonus ska unna mig något' om man gillar gitarrer
ELLER om man är en utstuderad fan (samlare) av Stones och specifikt Keith, den kan ju hänga på väggen i ett skåp och kombineras
med andra signerade saker och bilder man samlat på sig

Finns säkert också köpare som lagrar den i sitt case och väntar på att den ska stiga i värde om KR går och dör vilket ju rent
teoretiskt BORDE hända någon gång.

Man betalar i runda slängar (i dollares) 10k för gitarren, ytterligare 10k för att det är 'limited edition' och sen ytterligare 10k om man vill
ha handsigneringen på skallen.

14 Jan 2026, 17:22
Profile ICQ WWW

Jo E wrote:
något som du nog inte har samma erfarenhet som jag har från verkliga livet...

Kul med en anekdot från den sk 'verkligheten'
Jag har också en hel del 'war stories' i lager om det skulle tryta.
Dessa brukar jag dock bespara Bojens läsare utom vid väldigt speciella tillfällen, vilket denna tråd inte kvalificerar in till (ännu)

14 Jan 2026, 17:26
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Jo E wrote:
något som du nog inte har samma erfarenhet som jag har från verkliga livet...

Kul med en anekdot från den sk 'verkligheten'
Jag har också en hel del 'war stories' i lager om det skulle tryta.
Dessa brukar jag dock bespara Bojens läsare utom vid väldigt speciella tillfällen, vilket denna tråd inte kvalificerar in till (ännu)

Jo de är bäst..å du har väl som jag varit med ett tag men på varsin sida av disken s.a.s...å ibland hamnat i situationer en egentligen inte borde varit i bara av en slump... :D

14 Jan 2026, 17:59
Profile WWW

Jo E wrote:

Jo de är bäst..å du har väl som jag varit med ett tag men på varsin sida av disken s.a.s...å ibland hamnat i situationer en egentligen inte borde varit i bara av en slump... :D

Ja du, du har ju varit i alla studios värt nämna under 90-talet, iof krypandes under mixerbordet med lödkolven i högsta hugg. :lol:
Så nån War-story (vad det nu är) har du nog varit med om. Sjuk tid ändå, hände mycket inom svensk musikexport då.

14 Jan 2026, 21:09
Profile

4trax wrote:
Jo E wrote:

Ja du, du har ju varit i alla studios värt nämna under 90-talet, iof krypandes under mixerbordet med lödkolven i högsta hugg. :lol:
Så nån War-story (vad det nu är) har du nog varit med om. Sjuk tid ändå, hände mycket inom svensk musikexport då.

Verkligen :lol:

14 Jan 2026, 21:43
Profile WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]