| Author |
Message |
|
farbrortäpp
|
 Ni som kört PPIMV i Marshalls
Hej, Lääänge sen jag skrev här Kanske inte finns någon kvar som bygger rörisar? (Jag har inte byggt någon på 8 år) Ska nu bygga en Marshall med en hel del olika modes för att användas i studio och funderar på om PPIMV kan vara kul och ha med. Problemet är att jag aldrig testat det - finns det någon här som kan ge lite input? * Värdelöst - låt bli * Funkar men tänk på detta * Annat kul - förstår att Depth/Presence påverkas Tänkt front Attachment:
MARZIAN_PPIMV.jpg [ 20.27 KiB | Viewed 3298 times ]
En variant på PPIMV Attachment:
PPIMV.jpg [ 126.32 KiB | Viewed 3300 times ]
mvh/Hasse
|
| 06 Dec 2025, 17:24 |
|
 |
|
Custom Sam
|
 Re: Ni som kört PPIMV i Marshalls
Som du säger Hasse är det lite allmänt tunt här på forumet, folk scrollar väl på sina sociala media... Fördelen med ett forum där trådarna inte försvinner ner i en smet av inlägg är i mitt tycke enorm jämförelsevis. Jag har själv inte installerat en PPIMV då jag inte haft behovet, jag har uppfattat det som att det är ett sätt till att få lite mer dist ut ur en förstärkare med få gainsteg. Även när jag tittar runt på nätet är det ofta den användningen som rekommenderas, i relativt rena förstärkare kan det vara toppen, men finns det fler gainsteg så är det inte så stor nytta med. Förstärkaren blir mindre transparent. Av faceplaten att döma har du tänkt dig ett antal gainsteg? Jag vet att Racing/Jesper här på forumet ofta har förespråkat PPIMV, han kanske dyker upp här? Som kasnke redan har tänkt dig så är katodföljaren annars något man kan göra en del roligt med, Valvewizard har några varianter här https://www.valvewizard.co.uk/dccf.htmlEn mod som jag själv har gjort men inte sett någon annan stans är att göra katoden på cold clippern i en Marshall switchbar, från ungefär standard Marshall till Fender 1,5 kOhm/25uF med kraftig gainökning som resultat. Switchen har jag i en pull/pushvolympott. (finns även via optokopplare, men det är en mycket längre historia) Då har jag kopplat katoden med dels en 1,5/25 uF och sedan lämplig storlek på motstånd i serie för att få till lämplig storlek på Cold clipper. T.ex 7-8 kOhm. Switchen bypassar motstånd två -> mängder med dist med klart annorlunda karaktär. "Dödsmetall", eller vad det nu ska kallas.
_________________ /Lennart
|
| 08 Dec 2025, 23:43 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1528 Location: Söder om landsvägen
|
Jag brukar göra den här! 
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 10 Dec 2025, 11:23 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Jag har testat en del olika varianter, och den på schemat är nog den som funkar bäst åtminstone i traditionella Marshall och Fender-typs kretsar. Rent allmänt skulle jag säga så här: Om man vill ha mer dist på lägre volym i förstärkare som kräver hög volym för att dista så funkar det utmärkt. Har man däremot en krets där preampen är designad för att generera disten så ser jag ingen direkt fördel, nästan tvärtom (visserligen kan man ha en master både före och efter fasvändare för bägge alternativen.)
T.ex om man vill ha mer dist på lägre volym i en "plexi"-krets så funkar det fint. Har man en 2203-krets och är nöjd med den befintliga förstegsdisten så skulle jag inte rekommendera det.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 12 Dec 2025, 14:33 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Installerat fler än jag orkar glömma ens.
Den layouten du har längst upp är vad som är vettigt. Avkoppla helt och lattja lite med värdena på kondningarna säger jag. På en stereotyp Marshall krets så använd vanlig master som gainkontroll för hur mkt PIn slår i taket. PPIMV på en Marshall utan blir inge bra, för dålig kontroll på upplösningen på disten som skapas.
Lar-Mar å allt vad det heter, provat rubbet av det... nope. Jag å Aleks har dividerat det där till jag vart blå i ansiktet, å den gamle å jag enades om vad göra och hur på hans initiativ. Kan inte annat säga än att, som vanligt, hade han rätt. Inte mer med det.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 12 Dec 2025, 18:36 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Custom Sam wrote: Som du säger Hasse är det lite allmänt tunt här på forumet, folk scrollar väl på sina sociala media... Fördelen med ett forum där trådarna inte försvinner ner i en smet av inlägg är i mitt tycke enorm jämförelsevis. Jag har själv inte installerat en PPIMV då jag inte haft behovet, jag har uppfattat det som att det är ett sätt till att få lite mer dist ut ur en förstärkare med få gainsteg. Även när jag tittar runt på nätet är det ofta den användningen som rekommenderas, i relativt rena förstärkare kan det vara toppen, men finns det fler gainsteg så är det inte så stor nytta med. Förstärkaren blir mindre transparent. Av faceplaten att döma har du tänkt dig ett antal gainsteg? Jag vet att Racing/Jesper här på forumet ofta har förespråkat PPIMV, han kanske dyker upp här? Som kasnke redan har tänkt dig så är katodföljaren annars något man kan göra en del roligt med, Valvewizard har några varianter här https://www.valvewizard.co.uk/dccf.htmlEn mod som jag själv har gjort men inte sett någon annan stans är att göra katoden på cold clippern i en Marshall switchbar, från ungefär standard Marshall till Fender 1,5 kOhm/25uF med kraftig gainökning som resultat. Switchen har jag i en pull/pushvolympott. (finns även via optokopplare, men det är en mycket längre historia) Då har jag kopplat katoden med dels en 1,5/25 uF och sedan lämplig storlek på motstånd i serie för att få till lämplig storlek på Cold clipper. T.ex 7-8 kOhm. Switchen bypassar motstånd två -> mängder med dist med klart annorlunda karaktär. "Dödsmetall", eller vad det nu ska kallas. Tack för input /Hasse
|
| 14 Dec 2025, 20:25 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Magic wrote: Jag brukar göra den här!  Den har jag också sett. Kommer nog inte att sätte denna typ av mastewr i detta bygge. Får testa i nån testlåda om jag tycker att det är ett ljud jag uppskattar. mvh/Hasse
|
| 14 Dec 2025, 20:26 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Lynxtrap wrote: Jag har testat en del olika varianter, och den på schemat är nog den som funkar bäst åtminstone i traditionella Marshall och Fender-typs kretsar. Rent allmänt skulle jag säga så här: Om man vill ha mer dist på lägre volym i förstärkare som kräver hög volym för att dista så funkar det utmärkt. Har man däremot en krets där preampen är designad för att generera disten så ser jag ingen direkt fördel, nästan tvärtom (visserligen kan man ha en master både före och efter fasvändare för bägge alternativen.)
T.ex om man vill ha mer dist på lägre volym i en "plexi"-krets så funkar det fint. Har man en 2203-krets och är nöjd med den befintliga förstegsdisten så skulle jag inte rekommendera det. Tack - bra input - måste testa i nån experimentlåda //Hasse
|
| 14 Dec 2025, 20:28 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Racing wrote: Installerat fler än jag orkar glömma ens.
Den layouten du har längst upp är vad som är vettigt. Avkoppla helt och lattja lite med värdena på kondningarna säger jag. På en stereotyp Marshall krets så använd vanlig master som gainkontroll för hur mkt PIn slår i taket. PPIMV på en Marshall utan blir inge bra, för dålig kontroll på upplösningen på disten som skapas.
Lar-Mar å allt vad det heter, provat rubbet av det... nope. Jag å Aleks har dividerat det där till jag vart blå i ansiktet, å den gamle å jag enades om vad göra och hur på hans initiativ. Kan inte annat säga än att, som vanligt, hade han rätt. Inte mer med det. Lite så jag tänkt men aldrig testat så jag vet inte vad det jag ger mig in på Vågar mig inte på det i detta bygge - får göra en testapa Tack/Hasse
|
| 14 Dec 2025, 20:29 |
|
 |
|
Axewall
|
Hej! Jag har Lar-Mar typ i en moddad Marshall Satch 100W, gjorde det "bara för att" och se om jag kunde fixa det. Gick utan problem. Använder det nästan aldrig. Endast om jag av nån anledning vill ha grumligare distsound, då kör jag med endast 2 gainsteg och ingen mastervolym men det är inget ljud jag gillar. Har testat lite olika inställningar men jag har alltid Lar-Mar på max. Jag gillar tydligen soundet som t.ex. Martin Barre hade i Jethro Tull runt 1978.
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 20 Dec 2025, 03:21 |
|
 |
|
Tubis
|
Om du vill putta in ett par rör till och pytteliten xicon trafo kan du ju göra en sådär här mojäng som blev jävligt cool. Får du ingen förändrad motkoppling och presence och ett så kallat resonance filter i motkopplingen som ger dig den där punchen som ett fullt slutsteg. Man kan ju även lägga till en sag kontroll som finns beskrivet i annan tråd på forumet. https://drive.google.com/file/d/13spg6M ... drive_link
_________________ Johan Hansson
|
| 21 Dec 2025, 17:53 |
|
 |
|
Frisk
|
Byggde en JTM45 som jag senare installerade en PPIMV på och jag tycker absolut att det var värt det. Mycket roligare att spela utan att bli döv liksom. Tycker att det lät bra med den.
Låter det exakt likadant? Nä, och det kan det inte göra heller när högtalarna inte rör på sig lika mycket.
|
| 26 Dec 2025, 18:10 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Om du vill putta in ett par rör till och pytteliten xicon trafo kan du ju göra en sådär här mojäng som blev jävligt cool. Får du ingen förändrad motkoppling och presence och ett så kallat resonance filter i motkopplingen som ger dig den där punchen som ett fullt slutsteg. Man kan ju även lägga till en sag kontroll som finns beskrivet i annan tråd på forumet. https://drive.google.com/file/d/13spg6M ... drive_linkPust. När jag ser ett sådant här schema blir det plågsamt uppenbart att jag inte har teorin bakom allt med mig. Jag ska inte be dig förklara allt Johan, men katodarrangemanget på första röret, vad blir effekten av det? Tackar på förhand!
|
| 01 Jan 2026, 22:25 |
|
 |
|
doombass
|
Första röret tycker jag ser ut som en vanlig fasdelare. Men sedan kokas det ihop igen i den lilla trafon så då behöver man väl fasdela igen om man skall köra pushpull?
|
| 01 Jan 2026, 23:38 |
|
 |
|
Tubis
|
Custom Sam wrote: katodarrangemanget på första röret, vad blir effekten av det?
Det är ju en fasvändare så arrangemanget ger ungefär ljudet av att överstyra ett slutsteg utan att överstyra ett slutsteg, ett alternativ till att ha PPIMV som har nackdelar när det kommer till motkoppling och presence. Sen kommer ju det riktiga slutsteget efter.
_________________ Johan Hansson
|
| 02 Jan 2026, 11:03 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Det är ju en fasvändare så arrangemanget ger ungefär ljudet av att överstyra ett slutsteg utan att överstyra ett slutsteg, ett alternativ till att ha PPIMV som har nackdelar när det kommer till motkoppling och presence. Sen kommer ju det riktiga slutsteget efter. Aha, ja just det, ser jag nu. Tack för info! Det liknar en del det tänket som Folkesson använde på sina tidigare skapelser?
|
| 04 Jan 2026, 12:29 |
|
 |
|
CarlM
|
Jag har provat följande mastervarianter i fyr-håls-Marshalls (Super Lead/1959 och Lead/1987):
1. PPIMV med dubbel 500k-pot, senare kallad Rich-mod efter Rich Motta på det gamla Les Paul-forumet. Det var den första jag provade och den satt i min Super Lead i många år. 2. PPIMV med dubbel 250k-pot och två motstånd. LarMar har jag för mig att den kallas. (D v s den som "Magic" nämner ovan.) 3. Bootstrap-master som jag inte vet hur den fungerar. Izzy/Gunnar här på Bojen monterade den åt mig i min 1987:a i samband den power-scale:ades. (London Power) 4. Marshalls klassiska 2204/2203-master som sitter före fasvändaren. 5. Racings avkopplade PPIMV-master monterad av Racing/Jesper i min Super Lead. (Jag vet inte om Tommy Folkessons Power Pump räknas som en mastervolym, men jag har provat den också.)
Med de två första får jag pålagd fuldist när man drar ner dem mer är bara lite grann. Det funkar om man kör med lite mer dist från pedal, eftersom ”ful-disten” dränks då. 3 och 4 gav någon form av tråkighet och stelhet i respons och ljud i mina öron och man drar ner dessa mer än bara lite (men i 2203 och 2204 som har ytterligare ett gainsteg tycker jag att den klassiska Marshall-mastern funkar bra). 5:an var bra på en massa sätt och funkar på alla volymer, men jag tyckte att karaktären i i min förstärkare ändrades så att den gamla Marshallen låt som något annat än vad jag är van att höra från Marshalls och som jag gillar. Racing skriver ovan att man kan labba lite grann med kondingvärden, men det har jag inte gjort och det bör man nog göra.
I mitt power-scalade 1987-bygge slutade det med tre mastervolymer monterade i bakstycket (2204-master/Bootstrapped/LarMar) som alla hålls inom området innan de börjar paja tonen för mycket. En total mardröm att använda. Det gäller att balansera de tre mastrarna mot varandra inklusive frontpanelens två volymkontroller och power-scaling-ratten för att få till det. En mardröm att använda, så det gjorde jag bara en gång och accepterade att jag inte kunde justera volymen på förstärkaren. Men resultatet fungerade ljudmässigt för mig. Man kan väl kalla det för någon form av "gain-stage:ing” där man ser till att justera nivån på flera ställen för att få varje steg att funka så bra som möjligt.
Men om man bara skulle chansa på en variant så tror jag nog på Racings förslag ovan. Först en standard 2203/2204-master före fasvändaren för att styra hur hårt du pressar fasvändaren och sen en avkopplad PPIMV efter fasvändaren med lite experimentering med kondensatorvärdena för att få till det.
Men det verkar ju som olika gitarrister upplever alla de här master-varianterna på olika sätt och alla varianter verkar ha sina fans, så det väl bara att testa på för att se vad som funkar i just det här bygget.
(Edit: Flera i tråden är erfarna reparatörer och konstruktörer. Det är inte jag. Jag är gitarrist som hållit på lite med elektronik sen jag var i 7-8-årsåldern. Så det jag skriver i tråden handlar mer om en gitarrists erfarenheter av av att använda olika typer mastervolymsvarianter i Marshalls i band-samanhang, snarare än en serviceteknikers eller konstruktörs.)
|
| 17 Jan 2026, 10:13 |
|
|