View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 06:30

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Användbart för uppstart gamla saker? 
Author Message

Post Användbart för uppstart gamla saker?
Hittade en dimmer i elsakerna här hemma, frun har en gång i tiden köpt något som hon trodde var en timer men som visade sig vara en dimmer.

Eftersom vi inte hade någon direkt användning för dimmern har den legat ouppackad i städskåpet.

Enligt specen ska den tåla 300W. vilket ju faktiskt innefattar ganska många förstärkare mm. Min Dual Showman har en märkeffekt på 300W till exempel. Sedan är det säkert peak-strömmar vid start, men för lite mindre saker borde det funka tro?

Attachment:
framsida.png
framsida.png [ 248.13 KiB | Viewed 1245 times ]

Specen:
Attachment:
baksida.png
baksida.png [ 241.22 KiB | Viewed 1245 times ]

06 Nov 2025, 17:36
Profile

Post Re: Användbart för uppstart gamla saker?
Jag är lite tveksam till om den kommer att funka något vidare. Den är specad för glödljus, dvs en rent resistiv belastning. En förstärkare (dess nättrafo) är en sammansatt last, med en rejält induktiv belastning på den stackars dimmern. Jag misstänker att dimrar som är avsedda för elektrisk motordrift kan funka, de bör ha nån sorts anpassning till reaktiv last.

06 Nov 2025, 17:42
Profile WWW

Post Re: Användbart för uppstart gamla saker?
Tack för svaret Lampu!

Jag är inte förvånad, om det hade funkat hade väl folk pratat om detta tidigare. Får väl bli glödlampsbegränsare när det blir dags att starta upp några gamla renoveringsobjekt. Kanske borde se till att ha några olika varianter på lager framöver i olika wattal, de lär inte att gå att köpa på ICA precis nu för tiden.

Det lär finnas massor av tips om formering av gamla kondingar på nätet...

Edit: Efter att ha rotat runt efter tips på tillvägagångssätt fick jag bl.a upp ett tips på ett radioforum om att kombinera en glödlampa med en sådan dimmer som jag har. Kan det vara rimligt? Kanske inte på en rörapparat, men en transistorsak? Har en Vox Defiant från -67 som jag funderar på att ge mig på. Transistor.

10 Nov 2025, 22:42
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]