View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 06:37

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Slash Gibson? 
Author Message

Quote:
Slash gillar jag bara inte), /magnus

Frågan är VAD du inte gillar med honom? en del hänger ju upp sig på hatten och solbrillorna, han kallas för 'clown' på LPF dagligen.

Vad jag ser hos Slash , JPP och andra gitarrister är en musikalitet , låtskrivarkvalité och entertainer.

Dom är kommersiella fast har ändå en egen stil och identitet på något sätt , tycker inte Slash 'sålt sig' på något sätt.

Gillar man inte 'penta-licks' (skällsord?) = och Les Paul gitarrer
i allmänhet så är ju kanske inte Slash den rätte [:)]

Men är ändå intresserad av vad du inte gillar i hans SPEL...

17 Dec 2010, 12:48
Profile ICQ WWW

Quote:

Frågan är VAD du inte gillar med honom? en del hänger ju upp sig på hatten och solbrillorna, han kallas för 'clown' på LPF dagligen.

Vad jag ser hos Slash , JPP och andra gitarrister är en musikalitet , låtskrivarkvalité och entertainer.

Dom är kommersiella fast har ändå en egen stil och identitet på något sätt , tycker inte Slash 'sålt sig' på något sätt.

Titta lite högre upp.
Jag skrev ett lite längre svar på det högre upp.

/magnus

17 Dec 2010, 12:55
Profile WWW

Personligen dubbade jag GnR till <i>världens rikaste garage-band"] efter de slagit igenom. Kunde inte fatta grejen med dem överhuvudtaget, och har inte fattat den sen heller.[:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>Knut</b>:
NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...

<b>Aleksander Niemand</b>:
<i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka?
Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"]

<b>nilo</b>:
"Knut, I don't deserve this shit! I paid for a first class ticket! You've unleashed the fucking christmas!"

Men är det egentligen så konstigt att dom blev så stora som dom blev?
Dom hade ju verkligen ALLT som behövdes för att tilltala en yngre publik.

Att sedan den äldre generationen kunde peka på att det redan gjorts 200 gånger (och i vissa fall kanske bättre) spelar ju föga roll eftersom kidsen inte var med när det begav sig. Plus att det är roligare att ha ett eget band och inte behöva lyssna på farsan gamla trötta vax! [;)]

Det är ju en evig cykel med nya band som tar över och blir stora och är det nya "NYA", när det egentligen är en uppdatering på det som gjordes för 15-20 år sedan.

Jag tyckte Guns var SKITBRA när dom kom, och jag tycker fortfarande att den skivan har pallat tidens tand ganska bra, men när den kom hade jag ju inte koll på band som Stones, Zeppelin osv...

17 Dec 2010, 13:13
Profile

Magnus Olsson wrote:

Mike Leaf wrote:

Quote:

Titta lite högre upp.
Jag skrev ett lite längre svar på det högre upp.

/magnus

Tackar, mycket utförligt skrivet , jag förstår hur du tänker.
Visst finsn det många man helt enkelt inte gillar, exempelvis klarar jag inte av Carlos Santana , det går bara inte.

[B)]

17 Dec 2010, 14:42
Profile ICQ WWW

Tackar, mycket utförligt skrivet , jag förstår hur du tänker.
Visst finsn det många man helt enkelt inte gillar, exempelvis klarar jag inte av Carlos Santana , det går bara inte.

[B)]

Jo, det är ju oundvikligt att det finns snubbar man inte gillar, rent av till nivån att det gör en snudd på seriöst irriterad att höra dem (att det verkligen och genuint stör en att lyssna på det).
Typ på samma sätt som det finns maträtter som man helt enkelt inte fixar att äta, det går bara inte ner hur man än gör.

Slash är långt ifrån en sån som jag stör mig på, allt är bara på en simple "gillar inte" nivå. Slipper jag lyssna så föredrar jag det men höra det så lider jag inte av det. Menar, han är långt ifrån dålig.

Santana är helt klart på min "gillar inte" lista (väldigt mycket högre upp än Slash). Nog på gränsen till "snudd på seriöst irriterad" av att höra det [:D]

EDIT: De musikgrejer som stör mig mest är långt ifrån några gitarrister.

/Magnus

17 Dec 2010, 14:54
Profile WWW

HRJ wrote:

knut wrote:

Personligen dubbade jag GnR till <i>världens rikaste garage-band"] efter de slagit igenom. Kunde inte fatta grejen med dem överhuvudtaget, och har inte fattat den sen heller.[:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>Knut</b>:
NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...

<b>Aleksander Niemand</b>:
<i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka?
Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"]

<b>nilo</b>:
"Knut, I don't deserve this shit! I paid for a first class ticket! You've unleashed the fucking christmas!"

Men är det egentligen så konstigt att dom blev så stora som dom blev?
Dom hade ju verkligen ALLT som behövdes för att tilltala en yngre publik.

Att sedan den äldre generationen kunde peka på att det redan gjorts 200 gånger (och i vissa fall kanske bättre) spelar ju föga roll eftersom kidsen inte var med när det begav sig. Plus att det är roligare att ha ett eget band och inte behöva lyssna på farsan gamla trötta vax! [;)]

Det är ju en evig cykel med nya band som tar över och blir stora och är det nya "NYA", när det egentligen är en uppdatering på det som gjordes för 15-20 år sedan.

Jag tyckte Guns var SKITBRA när dom kom, och jag tycker fortfarande att den skivan har pallat tidens tand ganska bra, men när den kom hade jag ju inte koll på band som Stones, Zeppelin osv...

Nej det är ju inte konstigt.. dom hade ju allt

Imagen , Musiken, dom tog in Blues referenser i den hårdrocksstil som gällde då (tänk Motley Rat etc) dom hade en bra karismatisk sångare, bra låtar och kommersiell potential , dvs det gick att spela på radion.

Som många andra band körde dom slut på sig sen totalt med sprit , droger, ändlösa turnéer och bråk om pengar.

Som deras förebilder redan gjort exakt likadant 10-15 år innan (Aerosmith mfl) även Lizzy faller in under samma öde.

Stort genombrott , ett par tre plattor i snabb följd, världsturneér i tät följd.

Även Kiss knäcktes ju i slutet av andra halvan av 70-talet

17 Dec 2010, 15:20
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

notuern wrote:

Mike Leaf wrote:

moddad PA plexi)uppstod magi......

*Moddad Marshall 1959T (Utfördes av Tim Caswell.)
Tremoloröret användes som ett extra gainsteg.
George Lynch försökte stjäla den under "Under Lock and Key"-turnén med Dokken för att den lät så bra. [:D]

Och Slash stal den ju faktiskt på riktigt.... eller rättare sätt lämnade dom aldrig tillbaka den, och räknade kallt med att det skulel sluta med en faktura till Geffen för 'lost property' men ägarna hämtade tillbaka Stärken när läge uppkom, när Gnr repade på samma ställe hyrstärkaren kom ifrån. Han försökte få köpa den flera ggr , men fick inte.

Slash lyckades aldrig hitta en som lät lika bra , så han började med de modernare topparna istället och accepterade den ljudskillnad som blev.

Men enligt hans bok så hittade han aldrig tillbaka riktigt till AFD ljudet , och han ville väl dessutom utvecklas vidare ljudmässigt

Nu var jag tvungen att söka på nätet pga. att Lynch-historien och Slash-historien var så lika.
Det var tydligen så att Slash försökte hyra förstärkare #39, men då den redan var uthyrd till George Lynch så fick han nöja sig med #36, och det var den Slash försökte stjäla.
George Lynch stal aldrig förstärkaren, utan den lämnades tillbaks till SIR.. däremot så lyckades han pressa fram information om vem som hade moddat förstärkaren(Vilket SIR försökte hålla hemligt.). [:)]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

18 Dec 2010, 14:52
Profile ICQ WWW

Post Re: Slash Gibson?
För att få till rätta Slash-soundet så borde man skaffa en replika. Men det måste vara lite Gibson-DNA i den.
Han som byggde replikorna använde tydligen lite Gibson-grejer

- Derrig used fretboards from destroyed original Gibsons to make his replicas
- he had wood leftovers from Kalamazoo
- he started with the fretboards he had and matched the mahogany of the
body and neck according to it. he had 10 numbered boards in his shop for
selection, dark to bright sounding
- used flitch-matched maple tops on some of his guitars
- his guitars basically had 59 hardware on them
- he used bone nuts

Träet kanske verkligen var old growth. Eller så var det från köksmöbler man gjort sig av med.

När Epiphone släppte en Slash så fick de kritik för att de snålade och satte i sina egna mickar.
Snåla inte, köp Gibson-mickar och du är på god väg att låta som Slash och Gibson.
Replikan Slash använde hade tydligen Seymour Duncan Alnico Pro II. Man skulle kunna köpa såna också. Men om din replika inte har Gibson-trä i kroppen så måste du nog ha nåt annat från Gibson för att den ska få rätta magin.

Sen så måste replikan vara byggd i USA. Tyvärr så funkar det inte med en kinesisk Epiphone eller Tokai. Inte ens en japansk.
Man skulle kunna köpa en Gibson med Seymour Duncan-mickar. Men då är man bara halvvägs.
Det är inte autentiskt.

26 Oct 2025, 13:14
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2