View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 20:19

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Tipsa mig om ett bra Stratocaster gitarr-kit 
Author Message

Post Tipsa mig om ett bra Stratocaster gitarr-kit
Någon med erfarenhet av att ha skruvat ihop något gitarr-kit och kan tipsa mig om något värt att köpa?
Ska vara ett Stratocaster-kit. Det är sonen som ska få kitet, han har ett mycket gott handlag med trä men vi har utrustningsmässigt inte så värst mycket verktyg för träbearbetning. Men det kan man ju råda bot på om han får blodad tand. Att testa att experimentera med färgsättningen är också något som lockar honom.

Jag kan googla men här är jag ute efter vilka kit som ljudbojare skruvat ihop och de facto kan rekommendera. Några eventuella fallgropar?

Religion vs fossils. Fossils win.

09 Jul 2025, 09:40
Profile

Post Re: Tipsa mig om ett bra Stratocaster gitarr-kit
Ett svaj som inte går att använda, stämskruvar som inte håller från tolv till middag och outputjack som är så vekt byggt att det glappar redan från början är det jag tänker på direkt. Finns det överhuvudtaget några "kit" som duger med detta sagt?

Nä, köp lite vettiga begagnade delar istället och sätt ihop en traditionell HPD istället.

Alternativt skit i hela idén med såna kit och köp den billigaste stratan ni hittar istället som inte behöver kompletteras så det drar iväg med pengar.

Det känns rent allmänt väldigt otidsenligt hela grejen med tanke på hur fina gitarrer det går att hitta om man inte bryr sig om firmamärke.

09 Jul 2025, 12:15
Profile

Förstår din tanke med att istället köpa bra delar men här är grejen just den att grabben vill måla/lackera, skruva ihop och justera på egen hand. Han har redan en bra gitarr och tillgång till flera så detta är måhända mer tänkt som ”pröva på” och lära sig en del.

09 Jul 2025, 13:16
Profile

Vill du att han ska lära sig massvis köp några gamla vrak som han kan bygga ihop till sina egna vrak.

09 Jul 2025, 13:35
Profile ICQ WWW

Du skriver inte vilken budget Du har?
Kan ju be Gmf plocka ihop kvalitetsdelar
Efter önskemål och sen skruva ihop och lacka.

Om själva grejen är att mecka kanske det inte
Är så noga hur bra slutresultatet blir men färdiga kit
Innehåller väl oftast låg kvalitet och inte så kul att jobba med?

09 Jul 2025, 15:27
Profile ICQ WWW

Att köpa ett kit med bra delar kostar som en riktigt bra gitarr. Räkna med en total kostnad på över 15000:-. (Jag har byggt ihop en hel del hpd-gitarrer genom åren och det brukar hamna där för mig med dagens skenande priser.)

Jag skulle faktiskt föreslå att nu tittar på ett kinesiskt kit till exempel Harley Benton för runt tusenlappen. Det är perfekt att träna på och om han får blodad tand så är det bara att byta del för del mot andra mer påkostade grejer tills det blir som han vill ha det.

https://www.thomann.se/search.html?sw=guitar+kit&smcs=47c4d2_2492

09 Jul 2025, 18:48
Profile ICQ YIM WWW

Stewmac brukar ha bra prylar:
https://www.stewmac.com/kits-and-projects/instrument-kits/electric-guitar-kits/
wilkinsongrejerna är bra skit, kostar dock nästan som färdiga Wilkinsongitarrer. Deras svajstall av vintagetyp "WV6 bridge" är otroligt bra när det gäller att hålla stämningen vid svajande.

09 Jul 2025, 22:25
Profile

Jag har byggt en gitarr från ett kit som GMF sålde för många år sen, troligtvis från samma tillverkare som låg bakom deras husmärke "Texas". En telecaster i helt obehandlat trä, där allt förutom huvudet var färdigsågat och fräst.
Köpte kitet mest med tanken att med det låga priset kanske något i lådan går att använda i framtiden.
Men efter närmare inspektion kom jag fram till att det var helt OK grejer! Det enda negaktiva man kan säga om materialet är att träet var mycket torrt, så torrt att en spricka fanns vid halsinfästningen, men enkelt åtgärdat med lite lim över natten.
Monteringen av färdiga delar till en telecaster är ju tämligen enkel, så i utbildningssyfte är det väl ingen större utmaning, annat än just slipning och lack.
Hur blev det då? Jo helt OK! Givetvis inte en gitarr för Knopfler och Bonamassa, men garranterat skulle Page kunnat köra ett gig med den!
Vad fick jag steka i kitet för att få den spelbar? Jo strängarna! Helt oanvändbara! Annars fick allt hänga med, stallmicken var stark och fyllig med lite P-90 över sig, stämskruvarna, inte sämre än Fenders "F" skruvar från 70-talet.

GMF säljer väl inga kit idag, men tysken har ett digert sortiment med olika Harley Benton kit, vilket troligen är av liknande kvallitet.
Det roliga med Harley benton är att det ordnas tävlingar och finns diskusionsgrupper på nätet om att bygga deras gitarrer !

Men vist, allt hänger på vad man är ute efter, en lyx gitarr med extra allt i 15-20k klassen, eller ett kul projekt för att lära sig lite!

10 Jul 2025, 08:20
Profile

Många bra inlägg nu som sagt det mesta tycker jag.

En grej jag tänker på dock: om han vill lära sig lacka så gör man ju inte det på gitarrdelar utan på olika stora spilldelar som inte kostar något.

10 Jul 2025, 12:34
Profile

Det blev ett kit från allas vår tysk. Det landade under tusenlappen och möjligen låter jag snålheten bedra visheten (jag är trots allt smålänning) men någon typ av ”oljudsmaskin” kan det säkerligen resultera i.

Tack för all input! Ljudbojen levererar.

14 Jul 2025, 19:58
Profile

Då väntar jag på en uppföljande byggrapport ! Meppring av gitarrer är ju Bojens kärnämne!

14 Jul 2025, 20:09
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]