|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
beneri
|
 8-tumshögtalare
I en tråd på rörforumet har olika modifieringar av en liten 5-watts rörkombo, Laney CUB 8, diskuterats. En potentiell uppgradering som inte har testats är att byta högtalarelement. I förstärkaren sitter nu originalelementet Laney LG830, vilket lär vara tillverkat av HH. Vet inte mkt om det, men jag upplever det som relativt tungt för att vara en 8-tummare, och magneten är rätt stor. Svårt att bedöma ljudegenskaperna eftersom den lilla lådan givetvis innebär begränsningar. Tycker visserligen att ljudet är rätt hyfsat för att komma ur en så liten kombo men det skulle onekligen vara trevligt om ljudet, om möjligt, kunde bli lite mera "vuxet".
Vilka erfarenheter har ni av 8"-element? Utbudet är väl lite begränsat, men finns det några som sticker ut? Tror ni att det är värt besväret, och pengarna, att testa ett annat element?
|
| 19 Jun 2025, 12:34 |
|
 |
|
Marshall
|
 Re: 8-tumshögtalare
Säker på att det inte är ett Celestion-element som sitter i? Har ingen erfarenhet av 8”-element men på något jazzgitarrforum prisas i denna förstärkare Warehouse G8C. https://wgsusa.com/products/8-g8c-20-watts?srsltid=AfmBOoos-tTE1V35yCoX7gQKZQTIQU9WEuHXMBH0aQRm4P5Xatfvn6fi
|
| 19 Jun 2025, 12:47 |
|
 |
|
Obi
|
SÄker på att det inte får plats en 10" med lite modifikation?
Jag tror annars jag har en 8" i en roland spirit 10 och en i en peavey rage (red stripe) som du kan få testa med- De ser dock inte särskilt biffiga ut.
|
| 19 Jun 2025, 13:26 |
|
 |
|
4trax
|
Lusläs om Warehouse högtalare. Många bra recensioner men många som inte gillar dom. Bara testat 12” och lät verkligen dåligt i en fender blues jr. Fattar inte hypen, de va billiga när dom kom kanske va det som lockade folk?
|
| 19 Jun 2025, 14:05 |
|
 |
|
beneri
|
Tack för tipset. Japp, den är av märket Laney. Skickade en fråga till Laney om högtalaren och fick följande svar: "The speaker was made in our factory that also produces our HH speakers." Fick även dessa data: The speaker is an OEM type which we have made to our specifications. Nominal diameter . . . . . . . . . . . . . . . . . 8", 203mm Power rating . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15W Nominal impedance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8Ω Sensitivity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93dB Magnet type . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ceramic Frequency range . . . . . . . . . . . . . . . . . 100-5000Hz Den ser ut så här:
Attachments:
Laney 8 inch speaker.jpg [ 58.37 KiB | Viewed 17974 times ]
|
| 19 Jun 2025, 15:16 |
|
 |
|
pudas
|
Laney köpte väl HH just för deras högtalarelement efter konkursen. Då hade HH profilerat sig mer mot tyngre ljudåtergivning med element som sneglade mot JBL,EV etc.
Har lite svårt att se att elementet skulle vara flaskhalsen i din förstärkare. Har själv haft ett 10 tum HH element som lät förträffligt till både gitarr och bas!
_________________ pudas
|
| 19 Jun 2025, 17:35 |
|
 |
|
Marshall
|
beneri wrote: Tack för tipset. Japp, den är av märket Laney. Skickade en fråga till Laney om högtalaren och fick följande svar:
"The speaker was made in our factory that also produces our HH speakers…." Ok, vid googling fås många träffar/länkar där det anges att de skeppades med ”Celestion Super 8”” element men det har tydligen varit olika. Cub 8 verkar f.ö. ha utgått ur Cub-serien. Vad är syftet med ett högtalarbyte? Är problemet att nuvarande element är för tungt? Då är det väl läge att prova något element med neodymium i magneten, de väger ju mindre. Kanske svårt att hitta i 8”-formatet. Att få ljudet att låta mer ”vuxet”, vad innebär det? Mer headroom och högre verkningsgrad för renare ljud vid samma volymläge på förstärkaren? Det befintliga elementets verkningsgrad är ju rätt låg, med sensitivity 93 dB SPL. Runt 98-100 är vanligare hos gitarrhögtalare och ger en väsentligt starkare volym. Eller tvärtom, skitigare ljud vid samma volymläge på stärkaren? Kan nog vara svårt att hitta element med lägre verkningsgrad än 93 dB. Derek Trucks lär ha haft 10” bilstereoelement (”Pyle Driver MW-1040”) i sin Super Reverb för 20-25 år sedan, har ingen koll på hur tungdrivna de var men där kanske finns uppslag? Det var väl inte bilstereoelement egentligen men ryktet sa så.
|
| 19 Jun 2025, 18:42 |
|
 |
|
beneri
|
Obi wrote: Säker på att det inte får plats en 10" med lite modifikation?
Jag tror annars jag har en 8" i en roland spirit 10 och en i en peavey rage (red stripe) som du kan få testa med- De ser dock inte särskilt biffiga ut. Bra idé att ersätta med 10", och det var bland det första jag oxå tänkte på när jag införskaffade förstärkarn. Men jag är nu dock tämligen säker på att det blir praktiskt omöjligt. Den lilla fågelholken är riktigt kompakt så det är rejält trångt redan med befintlig 8-tummare. Bredden skulle kunna räcka till men knappast höjden. Lådan är 24,1 cm hög invändigt och träväggarna 12 mm tjocka. I teorin kanske det skulle kunna finnas en liten chans, men bara om man kan hitta en 10-tummare som är riktigt grund och har en magnet som har en diameter som är mindre än 8-9 cm typ. Magneten på nuvarande element har diametern 10 cm. Elementet är osymmetriskt monterat, men magneten kolliderar ändå nästan med förstärkarchassiet. Tack för ditt generösa erbjudande. Lägger det på minnet. Gissar dock att projektet kommer att ligga mer eller mindre på is till hösten.
Last edited by beneri on 21 Jun 2025, 19:37, edited 1 time in total.
|
| 21 Jun 2025, 16:12 |
|
 |
|
beneri
|
pudas wrote: ... Har lite svårt att se att elementet skulle vara flaskhalsen i din förstärkare ... Fullt möjligt att du har rätt. Inte alls orimligt att det är den lilla lådan som utgör begränsningen. Gjorde en snabb jämförelse med en 10-tummare (Fender/Eminence från en Fender Pro Jr) som var monterad i en lite större låda (Laney LC15). Min upplevelse var då att 10-tummaren gav lite "mer av allt" - både bas, diskant och volym. Fick dra ner TREBLE ganska rejält, men verkningsgraden kändes större i 10-tummaren. Den mest påtagliga skillnaden var nog basregistret. Basen lät en hel del fylligare. Men jämförelsen var ju rätt orättvis - både större element och större låda. Kan kanske vara så att det inte går att åstadkomma så mkt bättre än med befintlig 8-tummare i den lilla CUB8:an.
|
| 21 Jun 2025, 16:35 |
|
 |
|
beneri
|
Marshall wrote: Ok, vid googling fås många träffar/länkar där det anges att de skeppades med ”Celestion Super 8”” element men det har tydligen varit olika. Cub 8 verkar f.ö. ha utgått ur Cub-serien.
Vad är syftet med ett högtalarbyte? Är problemet att nuvarande element är för tungt? Då är det väl läge att prova något element med neodymium i magneten, de väger ju mindre. Kanske svårt att hitta i 8”-formatet.
Att få ljudet att låta mer ”vuxet”, vad innebär det? Mer headroom och högre verkningsgrad för renare ljud vid samma volymläge på förstärkaren? Det befintliga elementets verkningsgrad är ju rätt låg, med sensitivity 93 dB SPL. Runt 98-100 är vanligare hos gitarrhögtalare och ger en väsentligt starkare volym.
Eller tvärtom, skitigare ljud vid samma volymläge på stärkaren? Kan nog vara svårt att hitta element med lägre verkningsgrad än 93 dB.
Derek Trucks lär ha haft 10” bilstereoelement (”Pyle Driver MW-1040”) i sin Super Reverb för 20-25 år sedan, har ingen koll på hur tungdrivna de var men där kanske finns uppslag? Det var väl inte bilstereoelement egentligen men ryktet sa så. Det där är ju rimliga och befogade frågor, men jag har nog inte bra svar på alla. Det handlar nog till viss del om nyfikenhet och experimentlusta. Innan man testat, eller att ngn berättat om sina erfarenheter, vet man ju inte om det finns det som är "bättre" eller hur bra det skulle kunna bli. Är lite sugen på att se hur långt man kan komma med den här lilla maskinen med små medel, och tycker det vore kul om jag kunde skapa en liten "ulv i fårakläder". Ja, CUB 8 tycks ha funnits i (minst) två versioner/generationer, av vilka jag tror att jag har den senare typen - med beiget fronttyg (typ säckväv) och Laney-element. Vikten spelar mig mindre roll. Stärkarn är så pass liten och lätt att ett par hg upp elle ner inte spelar ngn roll (även om det är trevligt om den väger så lite som möjligt). Effekttåligheten lär heller inte ha så stor betydelse. Gissar att alla aktuella element tål minst 15 W typ, vilket ju är betydligt mer än dom ynka 5 W som CUB:en förmår alstra. Med "lite mera vuxet" menade jag nog ung "lite fylligare bas" eftersom den lilla lådan nog begränsar basen en hel del. Kan jag få lite mera botten så vore det bra. Headroom eller slutstegsdist utgör nog inga större bekymmer för mig (det duger oftast med förstegsdist för mig). Däremot kunde det nog vara bra med en hyfsad stor verkningsgrad (eftersom maxeffekten är begränsad) för att skapa lite marginaler betr ljudvolym - om bandet man repar med råkar dra upp volymen lite. För att vara så pass liten så tycker jag att stärkarn klarar sig rätt hyfsat även idagsläget, men går det att få den att prestera ännu bättre så säger man ju inte nej till det.
|
| 25 Jun 2025, 15:26 |
|
 |
|
Marshall
|
Har en stark känsla av att det inte går att få särskilt mycket bättre botten med ett 8”-element i det befintliga kabinettet, sannolikt sätter fysikens lagar gränserna. Ett element med högre sensitivitet kommer förvisso att ge starkare volym men inte specifikt mer botten i en så öppen låda.
Om du vill att den ska leverera mer botten tror jag det bästa är att ansluta en större högtalare via utgången för extension speaker. En (halv-)öppen 1x12”-låda som får stå kvar i repan skulle nog kunna ge vad du söker, och samtidigt behålla combons ljudmässiga karaktär (beroende på element förstås).
Eller prova att ställa Cuben i ett hörn när du spelar; varje yta bakom den (2 väggar, 1 golv) bidrar med 3 dB förstärkning av de lägre frekvenserna, dvs. upp till + 9 dB i ett hörn. Kan kanske funka?
|
| 25 Jun 2025, 20:08 |
|
 |
|
beneri
|
Bra synpunkter! Jag antar dock att fabrikanten av kostnadsskäl inte skickat med marknadens allra bästa 8-tummare, så det borde finnas en viss chans att det finns element som kan låta iaf något lite bättre än originalet. Men skillnaden kan ju förstås vara marginell. Och visst, den lilla lådan utgör ju en rejäl begränsning. Men jag är iaf en liten aning nyfiken på vad det kan ge att byta element. Får se om det blir av. Är nog inte är villig att lägga ut några större summor på ett sånt experiment. Hela projektet är ju ett budgetprojekt.
Jomenvisst, en extern högtalare är säkert den bästa lösningen för ett fylligare ljud, men i nuvarande situation funkar inte det bra eftersom vi inte disponerar replokalen helt själva. Kan inte förvara prylarna där, och måste alltså baxa alla grejer från lokalen efter varje rep. Det är därför det är så praktiskt med en liten och lätt kombo.
Att ställa förstärkaren i ett hörn är en bra idé, som jag har känt till men inte tänkt på just i det här fallet. Tack för tipset. Ska testa det. Dock kan det vara svårt att hitta ett hörn, men en vägg ska gå att hitta. Har iaf försett lådan med ett partiellt täckande bakstycke, vilket inte fanns från början. Det bidrar en del till fylligare basregister.
|
| 28 Jun 2025, 17:11 |
|
 |
|
beneri
|
Blåser lite liv i den här gamla tråden igen. Det har inte hänt mkt i frågan under sommaren, men jag är fortfarande lite sugen på att testa ett annat element. Just nu känns Celestion Eight 15 som ett objekt värt att prova, https://www.thomann.se/celestion_eight_15_8_ohm.htm . Har fått hyggliga recensioner och har ett överkomligt pris. Är det någon här som har provat detta element, skaffat sig erfarenheter på annat sätt eller hört andras omdömen?
|
| 29 Sep 2025, 16:53 |
|
 |
|
BGSoul
|
beneri wrote: Blåser lite liv i den här gamla tråden igen. Det har inte hänt mkt i frågan under sommaren, men jag är fortfarande lite sugen på att testa ett annat element. Just nu känns Celestion Eight 15 som ett objekt värt att prova, https://www.thomann.se/celestion_eight_15_8_ohm.htm . Har fått hyggliga recensioner och har ett överkomligt pris. Är det någon här som har provat detta element, skaffat sig erfarenheter på annat sätt eller hört andras omdömen? Jag höll ju på i våras med min HB 5 wattare. https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=131393Efter moddarna jag gjorde bytte jag till slut också element, men inte till en Celestion Eight 15 utan ett Jensen CH8/20 (= Mod8/20). Valet föll på det elementet för att det ska ha mer bas/botten. Men njaeee, tyvärr bara marginell skillnad till det bättre, inte värt besväret  . I vilket fall har den funkat i stugan i sommar, man vänjer sig  Dock ingen stärkare jag skulle använda i band, som alla säger, fysikens lagar gäller.
_________________ - - - - - - - - - - "Do not perform, do participate!"
|
| 30 Sep 2025, 08:38 |
|
 |
|
beneri
|
Tack för info. Synd att ditt trattbyte inte gav önskat resultat. Själv har jag fått uppfattningen att Jensen kan upplevas som brighta/diskantiga, men det kanske inte gäller CH8/20? I vilken prisklass ligger det elementet? Var köpte du ditt?
Visst är det så att det lilla formatet är starkt begränsande, men även mindre förbättringar kan kanske vara intressanta (om inte kostnaden överstiger värdet av att stilla nyfikenheten). Din och min 5-wattare har ju olika element från fabrik, så det är ju inte helt säkert att ett elementbyte ger identiskt resultat.
Antar att du BGSoul har två 8-tummare nu? Är det möjligen ngn av dom som är till salu? (tror att vi bor i samma stad)
|
| 01 Oct 2025, 12:18 |
|
 |
|
BGSoul
|
beneri wrote: Tack för info. Synd att ditt trattbyte inte gav önskat resultat. Själv har jag fått uppfattningen att Jensen kan upplevas som brighta/diskantiga, men det kanske inte gäller CH8/20? I vilken prisklass ligger det elementet? Var köpte du ditt?
Visst är det så att det lilla formatet är starkt begränsande, men även mindre förbättringar kan kanske vara intressanta (om inte kostnaden överstiger värdet av att stilla nyfikenheten). Din och min 5-wattare har ju olika element från fabrik, så det är ju inte helt säkert att ett elementbyte ger identiskt resultat.
Antar att du BGSoul har två 8-tummare nu? Är det möjligen ngn av dom som är till salu? (tror att vi bor i samma stad) Köpte på TAD, blev dyrt pga frakt 20 euro, tror elementet låg på 48 euro då. Har tänkt behålla det gamla och göra en testlåda till "verkstaden".
_________________ - - - - - - - - - - "Do not perform, do participate!"
|
| 04 Oct 2025, 16:03 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|