View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 04:38

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Smooth jazz/pop inspirerat av Larry Carlton 
Author Message

Post Smooth jazz/pop inspirerat av Larry Carlton
Målsättningen med den här låten var att skapa något som speglar mina influenser från Los Angeles på 80-talet där gitarren hämtar sin klangbild från Larry Carlton och arrangemanget från Michael McDonald.
Många skulle nog kalla detta för Smooth Jazz men personligen kallar jag det Smooth Pop eftersom jazz-kvoten är tämligen minimal.

Gitarren är en Collings I-35LC inspelad direkt via en Fender Tone Master ProTo get this Dumble-type sound is used the Rocket OD in the Fender Tone Master Pro to record my Collings I-35LC.

https://soundcloud.com/mats-nermarks-tu ... -the-wiser

/Mats N

15 Jun 2025, 22:06
Profile WWW

Post Re: Smooth jazz/pop inspirerat av Larry Carlton
Den där Fender-grunkan ger verkligen ett svinbra autentiskt LA-sound! I mina öron åt Mesa Boogie Mk I-II-hållet, eller kanske någon moddad Fender Deluxe Reverb vilket väl var inne där & då (1980 +/- 2-3 år).

Trummorna inte lika starkt framträdande här jämför med många andra Nermarksmixade låtar.
Fint elpiano, är det Don Grusin månne?
Basen hörs inte distinkt i den lyssning jag har här på semesterorten.

Liret är ju klockrent, inga tveksamhet, oklanderlig timing.

Med 12/8-trummorna är det svårt att inte associera till Lee Ritenours ”Mr. Briefcase” från 1981, även om låtarna i övrigt inte har något gemensamt direkt. Jag väntade på Abraham Laboriels okynnesputtrande och slöslappande men slapp (!) dem. Inte heller bjuds något Prophet-5-blås och det kanske också är befriande att slippa.

Yachtrock eller inte? Är det ens ett begrepp på riktigt? Vi använder väl inte det ordet?
Stilrent och välspelat är detta hursomhelst!
Tack!

15 Jun 2025, 23:04
Profile

Marshall wrote:
Den där Fender-grunkan ger verkligen ett svinbra autentiskt LA-sound! I mina öron åt Mesa Boogie Mk I-II-hållet, eller kanske någon moddad Fender Deluxe Reverb vilket väl var inne där & då (1980 +/- 2-3 år).

Trummorna inte lika starkt framträdande här jämför med många andra Nermarksmixade låtar.
Fint elpiano, är det Don Grusin månne?
Basen hörs inte distinkt i den lyssning jag har här på semesterorten.

Liret är ju klockrent, inga tveksamhet, oklanderlig timing.

Med 12/8-trummorna är det svårt att inte associera till Lee Ritenours ”Mr. Briefcase” från 1981, även om låtarna i övrigt inte har något gemensamt direkt. Jag väntade på Abraham Laboriels okynnesputtrande och slöslappande men slapp (!) dem. Inte heller bjuds något Prophet-5-blås och det kanske också är befriande att slippa.

Yachtrock eller inte? Är det ens ett begrepp på riktigt? Vi använder väl inte det ordet?
Stilrent och välspelat är detta hursomhelst!
Tack!

Tack för trevlig analys/kommentar.
Det är en virtuell Twin med en lika virtuell The Dude pedal för att ge ett ljud som jag tycker är åt Dumble-hållet. Det är väldigt roligt att spela med.
Elpianot är Spectrasonics Keyscape och jag önskar jag kunde spela som Don Grusin.
Trummorna är väldigt medvetet mixade lite svagare än vanligt efter den kommentar jag fick av Tokerekloker som (förutom att han tyckte att de var tråkiga) även tyckte att de var för starka i allt jag mixade.
Och nej, vi använder vare sig begreppet yachtrock eller det försvenskade lustjaktsrock!

Må väl på semesterorten!

/Mats N

16 Jun 2025, 11:13
Profile WWW

Jag läste en kommentar från Obi som nu verkar vara borta.

Det var en fin kommentar så jag tackar och bugar.

Bland annat kommenterade han mitt basspel. Jag har aldrig varit basist "på riktigt" men jag tycker det är grymt kul att spela bas. Det började med att jag tröttnade på bas inspelad med MIDI och köpte en bas men fick aldrig till vare sig ljud eller spel. Det hela släppte när jag såg min dåvarande kollega och baslärare på Kulturskolan i Kungsbacka, Ola Hedman, spela några låtar. Då fick jag på något sätt en förståelse för basen och sålde min bas och köpte en Sire Marcus Miller V7 och då föll allt på plats. Sedan dess spelar jag gärna och ofta bas.

/Mats N

17 Jun 2025, 09:43
Profile WWW

Mats Nermark wrote:
Jag läste en kommentar från Obi som nu verkar vara borta.

Det var en fin kommentar så jag tackar och bugar.

Ah sorry. Skulle redigera bort ett par onödiga kommentarer om annan bojare och så var jag plötsligt tvungen att lämna datorn ett par timmar. Tur att du hann läsa iaf :)

I korta drag berömde jag ditt basspel och även ditt förra alster. Tyckte också att den fiffga shuffle du fått till i denna låt med fördel gärna lunde varit lite mer framträdande.

17 Jun 2025, 12:46
Profile ICQ WWW

Tycker också att trummorna/beatet kunnat vara mer framträdande. Har gillat det i tidigare produktioner och saknar det litet här. Håller alltså inte alls med Tokerekloker.

17 Jun 2025, 17:58
Profile

Mats Nermark wrote:
Jag har aldrig varit basist "på riktigt" men jag tycker det är grymt kul att spela bas. Det började med att jag tröttnade på bas inspelad med MIDI och köpte en bas men fick aldrig till vare sig ljud eller spel. Det hela släppte när jag såg min dåvarande kollega och baslärare på Kulturskolan i Kungsbacka, Ola Hedman, spela några låtar. Då fick jag på något sätt en förståelse för basen och sålde min bas och köpte en Sire Marcus Miller V7 och då föll allt på plats. Sedan dess spelar jag gärna och ofta bas.

/Mats N

Intressant, för mig låter det som du känner dig väldigt hemma och välorienterad på basen och det verkar du göra nu. enligt uppgift.
Kanske att man själv borde skaffa en sån "magisk" bas :mrgreen:

18 Jun 2025, 00:44
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]