View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 07:58

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Ny Les Paul 
Author Message

Jofan, här har jag gjort av med alla Gibsons jag haft hittills inkl en fantastisk R7:a bara för att jag kände att jag trivdes bättre med mina Burnys. Hade inte en tanke på att köpa en Gibson igen, eller en till Les Paul i allafall och så dök denna upp på blocket.

En Les Paul Classic 2017T (T för traditional?)
Tror serien började redan sent 2016, efter katastrof året 2015 med sina nymodigheter och hemska les Paul kludderiet.
Förra ägaren hade verkligen spelat skiten ur den men banden var fortfarande ok, mörk rosewood (som jag gillar) mickarna utbytta till Lundgren heaven 57:or. volympottar utbytta då de gamla slets ut.
Fick ett sjysst pris för den var så sliten, vad gör väl det i dagens relic-värld?
Bra vikt, tunn 60-hals, skön resonans även akustiskt, en riktig player.
Var väl lite chansning när jag slog till men tänkte, har han spelat den så jävla mycket så borde han ju gillat den och så har jag nån tanke kring att välspelade instrument låter bättre, nått händer med träet?
Jättenöjd än så länge

Image
Image

09 Jun 2025, 11:59
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Ny Les Paul
Jag har läst om de som föredrog sina Burny framför Gibson, men då pratade de nog mer om vanliga Gibson. Gibson USA kallas dom väl.
Många säger att det är Custom Shop som gäller om man vill ha en bra Les Paul. Att de är svårslagna, oavsett hur bra japanska kopior är.
En begagnad Custom Shop är väl minst 40 000 kr. Nya runt 50 000 kr och uppåt. Det är ju sinnessjukt om en Burny skulle vara lika bra som en Custom Shop.
Kanske toppmodellerna av Burny då, och de verkar inte växa på träd. En på Reverb: 1980 Burny Super Grade FLG-150 Sunburst
Used – Very Good
Price kr 39,257.93
http://www.japanguitars.co.uk/burny%20info.html

Sen så verkar inte ens vanlig Custom Shop vara top of the line Gibson. Nästa steg är Murphy Lab. Nu börjar det bli dyrt på allvar.
Lee Anderton jämförde sin R8 (som ska vara bra, Robben Ford gillade den tydligen) med en Murphy Lab och hans Les Paul fick spö.
På ett sätt är det betryggande att ju dyrare en Les Paul är, desto bättre är den.

Last edited by bummer on 09 Jun 2025, 15:01, edited 1 time in total.

09 Jun 2025, 13:03
Profile

lampic wrote:
J så har jag nån tanke kring att välspelade instrument låter bättre, nått händer med träet?
Jättenöjd än så länge

Detta blir ju inte logiskt, att den skulle låtit illa men ändå blivit s a s 'spelad till att låta bra' :wink:
Åt andra hållet låter mer rimligt. De lätta exemplaren som är resonanta spelas mer pga det och blir då slitna!

Riktigt cool denna, nu blev man ju sugen på en Goldtop igen, attans.....hoppas det går över :mrgreen:

09 Jun 2025, 13:56
Profile ICQ WWW

bummer wrote:
På ett sätt är det betryggande att ju dyrare en Les Paul är, desto bättre är den.

Vi har väl ändå lärt oss här på Bojen att prislappen inte avgör hur bra en gitarr är.

Mike Leaf wrote:
Detta blir ju inte logiskt, att den skulle låtit illa men ändå blivit s a s 'spelad till att låta bra' :wink:
Åt andra hållet låter mer rimligt. De lätta exemplaren som är resonanta spelas mer pga det och blir då slitna!

Nej - det är inte logiskt men det visuella gör nog att vi hör det vi ser, men just vikten är inte enkom avgörande huruvida ett instrument låter bra eller inte, vissa har, eller får, mojo ändå.

09 Jun 2025, 15:33
Profile

Klart läcker gitarr. Tycker slitaget bara gör den riktig frän :mrgreen:

09 Jun 2025, 15:47
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
lampic wrote:
J så har jag nån tanke kring att välspelade instrument låter bättre, nått händer med träet?
Jättenöjd än så länge

Riktigt cool denna, nu blev man ju sugen på en Goldtop igen, attans.....hoppas det går över :mrgreen:

Nä jag tänker art en bra gura kanske tom blir ännu bättre :) en kass går vidare eller ligger fint i caset. Du har såklart rätt, en bra gitarr spelas mer :mrgreen:

Last edited by lampic on 09 Jun 2025, 19:04, edited 1 time in total.

09 Jun 2025, 16:16
Profile ICQ YIM WWW

Jepp jag gillar att den är sliten och nej, är ingen customshop, bara en helt vanlig productions les paul. Dyr var den inte heller men skitbra är den :)

09 Jun 2025, 16:19
Profile ICQ YIM WWW

bummer wrote:
Jag har läst om de som föredrog sina Burny framför Gibson, men då pratade de nog mer om vanliga Gibson. Gibson USA kallas dom väl.
Många säger att det är Custom Shop som gäller om man vill ha en bra Les Paul. Att de är svårslagna, oavsett hur bra japanska kopior är.
En begagnad Custom Shop är väl minst 40 000 kr. Nya runt 50 000 kr och uppåt. Det är ju sinnessjukt om en Burny skulle vara lika bra som en Custom Shop.
Kanske toppmodellerna av Burny då, och de verkar inte växa på träd. En på Reverb: 1980 Burny Super Grade FLG-150 Sunburst
Used – Very Good
Price kr 39,257.93
http://www.japanguitars.co.uk/burny%20info.html

Sen så verkar inte ens vanlig Custom Shop vara top of the line Gibson. Nästa steg är Murphy Lab. Nu börjar det bli dyrt på allvar.
Lee Anderton jämförde sin R8 (som ska vara bra, Robben Ford gillade den tydligen) med en Murphy Lab och hans Les Paul fick spö.

Fördelen med dyrare är väl om man föredrar nitro mot plastlack. I övrigt är det vad gäller vanlig gibson, customshop, burny osv unikt för varje gitarr tycker jag

09 Jun 2025, 16:36
Profile ICQ YIM WWW

Väldigt fin!
Men alltså, från 2017? Och så sliten? Ser ju ut som någon av Bröderna Hårdrock i Nifelheim har gått loss på den med nitar eller nåt. Säker på att tidigare inte ägare använt sandpapper och kylspray?

Ja, nu blev jag också sugen på Gold top!

09 Jun 2025, 17:03
Profile ICQ YIM WWW

Snygg goldtop!
Snygg relikering man åstadkommit. Krackelering och nedslipad halsbaksida uppkommer inte av att en gitarr från 2017 spelas frenetiskt. Ser välgjort ut!
Blir också sugen på en goldtop (bytte bort min i höstas).

09 Jun 2025, 18:59
Profile

Grattis! Det är alltid kul att hitta en bra Les Paul. Min erfarenhet - och det går väl att applicera på nästan alla gitarrmodeller - är det generellt gäller att hitta rätt ex.
Jag har spelat på aptråkiga Custom Shop och på fantastiska Classic, och vice versa. Har man tur och hittar ett ex där det "sjunger" i träet och gitarren känns rätt i händerna så är det bara att lira en massa sen.
Det är min erfarenhet av det hela och jag har sparat de ex som jag verkligen gillat av Les Paul, Strator, Tele, 335, Junior etc.
Känns väldigt dumt att sälja ett riktigt bra ex utav en gitarrmodell som man gillar.

09 Jun 2025, 23:20
Profile

Tack!! Jo jag gillar den skarpt, blev lite förvånad över att han sålde när jag väl hade den hemma hos mig, frågade såklart. Han fick feeling på en 335:a och behövde pengarna, så kan det ju vara och kanske blev hemmablind på hur bra den var?
Är Christoffer i Hot Wheelz som hade den innan, rätt säker på att den är ”naturligt” relic, var ändå hans nr:1 gitarr under mängder med år. En keeper enligt mig :)

10 Jun 2025, 19:12
Profile ICQ YIM WWW

glassfinger wrote:
Vi har väl ändå lärt oss här på Bojen att prislappen inte avgör hur bra en gitarr är.

Nej det enda som avgör är firmamärket..

11 Jun 2025, 12:56
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]