View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 17:16

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Varför ens ställa en fråga här…. 
Author Message

Post Varför ens ställa en fråga här….
All kunskap ligger ett klick bort. Du behöver inte vänta på svar, ingen idiotförklarar dig, och svaren är varken färgade av prestige eller dåligt morgonhumör. AI:n blir inte trött eller irriterad , och börjar aldrig svaret med “det här borde du redan veta om du läst manualen”.
Men ändå… det är något som saknas.
Det är ju något vackert i ett halvsurt svarr från en besserwisser som hatar vintage Fender/Gibson och tycker att allt före 2005 är bakåtsträveri. Eller en oväntad anekdot om hur någon löste exakt samma pedalproblem fast 1986 på en spelning i Sumpan, med ett urdåligt kablage och en Marshall som glappade. Det är inte alltid rätt, men det är alltid mänskligt och ibland är det precis det man behöver.
…eller?

30 May 2025, 08:50
Profile

Post Re: Varför ens ställa en fråga här….
De som vet allt och är bäst på att spela finns här, och på The Gear Page. Det är bra för klåpare som mig att få kunskap från toppskiktet.

30 May 2025, 13:17
Profile

Erfarenheten alla tillsammans sitter på är det intressanta med forum.

Jag kan lätt säga att jag lärt mig ofantligt mycket här.
Det är kanske av de med andra åsikter än en själv som man lär sig mest av eller?

30 May 2025, 14:20
Profile ICQ WWW

Jag tycker nog detta är ett utmärkt ställe att fråga gamla gubbar med lång erfarenhet.

Jag tycker jag har ett och annat vettigt att säga och hjälper gärna så folk slipper göra mina dyra misstag.

Och vi har dessutom flera Tonehounds här som provar testar och har erfarenhet.

Och framför allt de jag tänker på berättar om vad dom verkligen gjort eller testa hemma i hobbyrummet.

Inte nått raperat öl på YT...

Jag antar Rappkalja översatt är Raperat Öl?

Folk vägrar skratta åt mitt skämt.... fuck em ... ännu skall någon skrattullera.... :roll: :mrgreen: :roll: :roll: :mrgreen:

30 May 2025, 15:02
Profile ICQ YIM WWW

Jag kan ingenting om det men är inte den samlade expertisen i rör-delen här helt outstanding? Eller var för 10+ år sen åtminstone?

30 May 2025, 17:28
Profile

Men allt det här går att fråga chat gpt om och få svar direkt och diskutera sig fram om mer detaljerat info.
Man slipper googla och leta bland länkar, svaren finns direkt, den har koll på ljudbojen gearspace, artiklar, allt du kan googla, ja precis allt.
Men är det de man vill, prata med en AI? Kanske, kanske inte!?
Det jag menar, är kunskapen i forum dödsdömd?

30 May 2025, 22:49
Profile

salesman wrote:

Rappakalja används på Sverigesvenska också. Däremot är det nog få väster om Åland som vet vad "Raperat Öl" är. :)

31 May 2025, 19:11
Profile ICQ YIM WWW

Det som är väldigt trevligt är ju att man kan följa tråden, den försvinner inte bara ner igenom som på te.x FB.

Och Chat Gpt har jag testat på gitarrsetup mm, det var inte särskilt imponerande resultat. Det var en proffsversion vi använde på jobbet, så den skulle vara "bra". Utvecklingen går dock väldigt snabbt, så vem vet, om ett tag kanske den inte hittar på svar om den inget hittar. Vilket inte är så ovanligt.

Innan jag pensionerade mig för tre månader sedan jobbade jag en del med AI, och vi hade svårt att få det att lyfta. Pratade lite med de gamla kollegorna härom dagen, och det hade hänt en hel del med nya versioner. Jobbmässigt kommer det absolut att göra en massa folk arbetslösa m.m. Då kan de göra annat, som diskutera gitarrer och förstärkare på forum...

För min egen del har diskussionerna på främst Rörsnack varit mycket värdefulla, fått massor av tips där. Tror att det är svårt att få den dynamiken med en eller några AIar. Kreativitet är inte AIns främsta styrka, som väl är...

01 Jun 2025, 21:35
Profile

CarlM wrote:
salesman wrote:

Rappakalja används på Sverigesvenska också. Däremot är det nog få väster om Åland som vet vad "Raperat Öl" är. :)

Rapera hör väl hemma i snusets värld? Betyder det att pulvrisera tobak? Göteborgs Rapé har man ju hört om.

02 Jun 2025, 11:57
Profile

Inte finns det något "Raperat öl" det bara ett skämt som jag kastat ur mig...För jag tyckte det var tillräckligt fjantigt.

02 Jun 2025, 13:56
Profile ICQ YIM WWW

Rapera är tydligen namnet på ett skivbolag/etikett för old-school raps or contemporary R&B sounds

02 Jun 2025, 14:08
Profile ICQ WWW

Forum är oslagbara, problemet med Bojen är bara att det börjar bli för få ankor i dammen.

03 Jun 2025, 16:27
Profile

Lynxtrap wrote:
Forum är oslagbara, problemet med Bojen är bara att det börjar bli för få ankor i dammen.

Verkligen!
…och att medelåldern är nog ganska hög här på forumet så orken att tänka ut och skriva ett inlägg är låg det märks framförallt när det blir helg då gubbarna hellre öppnar en öl och ställer sig vid grillen än att bidra med inlägg. :D

04 Jun 2025, 07:22
Profile

AI är inte expert på någonting (ännu), de svar Du får är ju ofta lite 'godag yxskaft' eller väldigt generella.
Bra för sammanfattning och lite enklare uppgifter, men går inte att jämföra med en expert i ett ämne.
speciellt inte lite nischade grejer som elgitarrer.

04 Jun 2025, 07:52
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
AI är inte expert på någonting (ännu), de svar Du får är ju ofta lite 'godag yxskaft' eller väldigt generella.
Bra för sammanfattning och lite enklare uppgifter, men går inte att jämföra med en expert i ett ämne.
speciellt inte lite nischade grejer som elgitarrer.

Håller inte med.
Just specifika tekniska frågor säg elektronik så svarar ai utförligt i detalj med varianter och förslag på komponenter plus det går att diskutera sig fram till just det man vill veta. Säger inte att det är felfritt men minst lika bra eller bättre än många svar på forum. Sen är forum bra på annat än just tekniska frågor.

04 Jun 2025, 08:17
Profile

4trax wrote:
Håller inte med.
Just specifika tekniska frågor säg elektronik så svarar ai utförligt i detalj med varianter och förslag på komponenter plus det går att diskutera sig fram till just det man vill veta. Säger inte att det är felfritt men minst lika bra eller bättre än många svar på forum. Sen är forum bra på annat än just tekniska frågor.

För mer allmänna frågor och de vanligaste problemen, absolut. Om Du kollar tex de grupper på FB som handlar om gitarrfix och de frågor som ställs där skulle den lätt fixa 95% utan mänsklig inblandning FÖRUTSATT att frågeställaren ens kan formulera sig så att den kan förstå.

Svaret på din grundfråga är väl att vissa frågor kan en LLM besvara bättre, vissa kan gubbarna på forumet bättre.

04 Jun 2025, 09:15
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
4trax wrote:
Håller inte med.

För mer allmänna frågor och de vanligaste problemen, absolut. Om Du kollar tex de grupper på FB som handlar om gitarrfix och de frågor som ställs där skulle den lätt fixa 95% utan mänsklig inblandning FÖRUTSATT att frågeställaren ens kan formulera sig så att den kan förstå.

Svaret på din grundfråga är väl att vissa frågor kan en LLM besvara bättre, vissa kan gubbarna på forumet bättre.

Kul när folk kommer med egna förkortningar LLM = levande ljudbojenmänniska? :D
Skämt åsido, 95% kan väl ändå inte klassas som ”goddag yxskaft”…

04 Jun 2025, 10:21
Profile

4trax wrote:

LLM står för 'Large Language Model' och är det folk oftast menar med 'AI' , tex ChatGPT
så jag utgick för att Du menade det, och därmed visste vad det stod för.

Annars kan Du väl kanske fråga 'AI' nästa gång vad det betyder

04 Jun 2025, 10:26
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
4trax wrote:

LLM står för 'Large Language Model' och är det folk oftast menar med 'AI' , tex ChatGPT
så jag utgick för att Du menade det, och därmed visste vad det stod för.

Annars kan Du väl kanske fråga 'AI' nästa gång vad det betyder

Jo, jag gjorde det och den sa. Det är bara de i AI kretsar som använder termen och besserwisser.
Inte mina ord!
Ändå roligt med forum!

04 Jun 2025, 17:16
Profile

Därfär att GenAI fortfarande är 50/50 lekstuga som ingen klok människa vågar lite på när det gäller något viktigt....

GenAI är en "hitti-på-maskin" som ibland använder fakta/data (som kan vara öppen eller stulna från andra), som ibland hallucinerar och som efter sjukt mycket arbete lyckas få output att se ut som humanistisk normalprosa = helt vanligt prat.

Det många experter är ense om är att (och som någon varit inne på) när det gäller viktiga saker, så behöver man själv vara kompetent i det promptningen handlar om.
Omvänt gäller att om det är något kreativt, allmänt kul eller oviktigt så är det bra nog...

Det många inte tänker på är att leken med den här teknologin är mycket energikrävande och har ett fett problematiskt klimatavtryck....

04 Jun 2025, 23:51
Profile ICQ YIM WWW

Jag blir faktiskt mäkta imponerad av att många använder AI som värsta sanningsapparaten helt utan att ifrågasätta svaret.
Dessutom gäller det på arbetet och då när man gör jobb så kan det bli sjukt dåligt om man tror på allt som AI säger.

05 Jun 2025, 08:34
Profile ICQ WWW

Visste inte att det är på gitarrforum AI-experterna håller till men det är ju lite fint ändå och kan hålla med om mycket….-isch.
Det är fascinerande hur AI kan skriva så trovärdigt utan att egentligen veta något alls och visst om det är något viktigt gäller det såklart att ha lite koll själv inom ämnet.
Den här osäkerheten att man måste vara expert själv egentligen gäller all ny teknik i början? Nätet var också en salig röra i början, full av sidor med skit och dumheter . Men idag är det en självklar källa till kunskap, samtidigt som vi lärt oss att vara källkritiska.

Klimatgrejen..absolut det drar el. Men en timmes Netflixande kan dra ofantligt mer än en AI-chatt och att sträckkolla realityserier har ju ännu inte fått någon att ifrågasätta sin moraliska kompass… till skillnad från att ställa ai en fråga om bästa strängtjockleken för drop C.

05 Jun 2025, 08:57
Profile

4trax wrote:
Nätet var också en salig röra i början, full av sidor med skit och dumheter .

Här har inget väsentligt ändrats på 30 år. Snarare blivit värre.

05 Jun 2025, 10:36
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Jag blir faktiskt mäkta imponerad av att många använder AI som värsta sanningsapparaten helt utan att ifrågasätta svaret.
Dessutom gäller det på arbetet och då när man gör jobb så kan det bli sjukt dåligt om man tror på allt som AI säger.
+1

05 Jun 2025, 10:41
Profile ICQ YIM WWW

4trax wrote:
Klimatgrejen..absolut det drar el. Men en timmes Netflixande kan dra ofantligt mer än en AI-chatt och att sträckkolla realityserier har ju ännu inte fått någon att ifrågasätta sin moraliska kompass… till skillnad från att ställa ai en fråga om bästa strängtjockleken för drop C.
Du har helt rätt, att streama ger kraftigt klimatavtryck. Men det är också något som upprepat påtalats av kloka människor som arbetar med klimat- och energifrågor. Det är bara det att många inte läser om sådant, att det fortfarande skrivs för lite om saken, osv. Folk till och med hånar människor som bryr sig om framtiden, Greta T m fl....

05 Jun 2025, 10:50
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
4trax wrote:

En del stunder är jag nästan benägen att hålla med dig.....

05 Jun 2025, 10:51
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
4trax wrote:

Jo, absolut men du klippte bort det väsentliga i mitt inlägg att vi lärt oss att vara källkritiska.

05 Jun 2025, 12:29
Profile

zoork_1 wrote:
rifle wrote:
+1

Sen ska vi inte glömma bort att vi och massa andra ibland tolkar foruminlägg som sanningar också helt utan att ifrågasätta vad som står :mrgreen:

05 Jun 2025, 12:56
Profile ICQ WWW

Om man ber en AI att förklara vad frässkägg är, kommer den börja luska igenom alla trådar på Ljudbojen då? Och så blir det "sanning"?

05 Jun 2025, 15:05
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
Om man ber en AI att förklara vad frässkägg är, kommer den börja luska igenom alla trådar på Ljudbojen då? Och så blir det "sanning"?

Hela frässkäggsgate var en hoax som skapades illvilligt av mörka krafter på Bojen för att sänka Gibson, som senare fick ansöka om en chapter 11 (konkurs).

05 Jun 2025, 16:01
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next