| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
 Re: V-gitarrer och ergonomi?
pudas wrote: Boomerang kallades mickarna, Soundet som eftersträvades var att låta fender telecaster/stratocaster, som ju var Gibsons främsta konkurent på marknaden.
Var det verkligen så? Att den helt nydesignade modellen med andra träslag, konstruktion och experimentella mickar skulle låta som en Telecaster? Vore intressant att utveckla det lite. Det var ju ingen som eg gillade dessa när de kom, det var ju mellan då man slutade med den traditionella 67/75 modellen och 67 reissuen kom först 89. En ganska mörk tid i Gibsons historia faktiskt, när man experimenterade ganska rejält (desperat) med olika nya modeller, även tex 'The Paul' och andra dök upp samtidigt. Man skulle styra upp produktlinjen innan försäljningen sen skedde 86/87 men det lyckades väl sådär.
| 29 Apr 2025, 09:41 |
|
 |
|
bummer
|
Vinyljunkie wrote: Man sitter inte ner med ett V. Man står upp och ser tuff ut. Repetera. Ja, gör som Jeff. https://www.youtube.com/watch?v=pb0zJOz ... effKollmanHar bara känt på en Gibson i mitt liv, det var en V. Jag stod upp. Skulle nog aldrig komma på tanken att sitta med en sån.
|
| 29 Apr 2025, 11:21 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
bummer wrote: Vinyljunkie wrote: Man sitter inte ner med ett V. Man står upp och ser tuff ut. Repetera. Ja, gör som Jeff. https://www.youtube.com/watch?v=pb0zJOz ... effKollmanHar bara känt på en Gibson i mitt liv, det var en V. Jag stod upp. Skulle nog aldrig komma på tanken att sitta med en sån. 00-talet ringde och ville ha tillbaka sina allra mest Carlings-rockiga boomer-kläder.
|
| 29 Apr 2025, 12:19 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: En ganska mörk tid i Gibsons historia faktiskt, när man experimenterade ganska rejält (desperat) med olika nya modeller, även tex 'The Paul' och andra dök upp samtidigt. Man skulle styra upp produktlinjen innan försäljningen sen skedde 86/87 men det lyckades väl sådär. The Paul - den enda(?) Les Paul-gitarren de gjort där switchen inte sitter i vägen. De må ha varit desperata men min mening är att Designer Series som kom under den tiden är de coolaste V-gitarrerna Gibson någonsin byggt!
|
| 29 Apr 2025, 12:25 |
|
 |
|
lpstd
|
Mike Leaf wrote: En ganska mörk tid i Gibsons historia faktiskt, när man experimenterade ganska rejält (desperat) med olika nya modeller, även tex 'The Paul' Jag har en the Paul. Lyckades knipa den till ett bra pris på blocket för sju år sen. En överjävligt cool gitarr som har alla de tre nödvändiga egenskaperna: Känns bra, ser bra ut och låter bra.
|
| 29 Apr 2025, 13:31 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Mike Leaf wrote: pudas wrote: Boomerang kallades mickarna, Soundet som eftersträvades var att låta fender telecaster/stratocaster, som ju var Gibsons främsta konkurent på marknaden.
Var det verkligen så? Att den helt nydesignade modellen med andra träslag, konstruktion och experimentella mickar skulle låta som en Telecaster? Vore intressant att utveckla det lite. Här är en rätt bra video som visar V2 med V-mikar på ett bra sätt: https://youtu.be/2IUKUvofI6k?feature=sharedLåter riktigt bra faktiskt. Jag minns att jag tyckte de säg väldigt märkliga ut back in the days.
_________________ /Lennart
|
| 29 Apr 2025, 21:20 |
|
 |
|
bummer
|
Custom Sam wrote: Här är en rätt bra video som visar V2 med V-mikar på ett bra sätt: https://youtu.be/2IUKUvofI6k?feature=sharedLåter riktigt bra faktiskt. Jag minns att jag tyckte de säg väldigt märkliga ut back in the days. Aldrig sett förut. Funky. Undrar vad folk tyckte när V först dök upp? "what the fuck?"
|
| 30 Apr 2025, 07:12 |
|
 |
|
bummer
|
Vinyljunkie wrote: 00-talet ringde och ville ha tillbaka sina allra mest Carlings-rockiga boomer-kläder.

|
| 30 Apr 2025, 07:29 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
bummer wrote: Aldrig sett förut. Funky. Undrar vad folk tyckte när V först dök upp? "what the fuck?"
När dom först dök upp i slutet av 50-talet, ja det är nog en bra gissning även om man kanske inte använde svordomar lika frekvent på den tiden  Gibson tvingade ( ja enligt avtal) alla ÅF att beställa hem ett ex var, sen var det en utmaning att omplacera dessa i någon kunds ägo. Någon ombeställning blev det dock ej och bara 81 st skeppades vid lanseringen, plus ett tjugotal senare.
| 30 Apr 2025, 10:08 |
|
 |
|
bummer
|
Mike Leaf wrote: bummer wrote: Aldrig sett förut. Funky. Undrar vad folk tyckte när V först dök upp? "what the fuck?"
När dom först dök upp i slutet av 50-talet, ja det är nog en bra gissning även om man kanske inte använde svordomar lika frekvent på den tiden  Gibson tvingade ( ja enligt avtal) alla ÅF att beställa hem ett ex var, sen var det en utmaning att omplacera dessa i någon kunds ägo. Någon ombeställning blev det dock ej och bara 81 st skeppades vid lanseringen, plus ett tjugotal senare. Fuck är tydligen ett väldigt gammalt uttryck, men de kanske sa nåt mer i stil med "kors i taket". Aha, Gibson körde den stilen redan då. Känns som de borde vara eftertraktade nu.
|
| 30 Apr 2025, 12:22 |
|
|