View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 10:20

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Skicka gitarr utomlands? 
Author Message

Undrar lite hur ni göra med att skicka gitarrer inom EU? Speciellt dyrgripar. Vilka firmor använder ni och hur gör ni med försäkring? Vad brukar det ungefär landa på i pris?

Vill förbereda mig att skicka en 60s gibbe i hardcase som i sin tur ligger i en kartong med bubbelplast osv.

Vore tacksam och höra hur ni brukar göra

03 Mar 2025, 11:00
Profile ICQ WWW

Fylla ut i caset så gitarren inte kan flytta/röra sig?

Släppa lite på strängarna?

Lägga något mellan strängar och greppbräda, så att inte strängar kan göra jack i banden?

03 Mar 2025, 13:32
Profile ICQ YIM WWW

Alltså jag vet hur man packar en gitarr men det hela handlar om firmor som man kan skicka med och hur man tänker kring försäkring. Lite "var hamnar man i frakt" med frakt och försäkring. Jag fattar att DHL, UPS, Schenker, Postnord osv finns... men vad brukar folk välja i form av kvalite och pris

03 Mar 2025, 13:40
Profile ICQ WWW

Post Re: Skicka gitarr utomlands?
Jag har använt mig av Fraktjakt för att köpa frakt när jag skickat gitarrer utomlands. Man får generellt sett bättre pris där än direkt via UPS/DHL/Fedex.
Har primärt kört med Fedex och det har funkat finfint.

Däremot vet jag inte hur det blir med försäkring då gitarrerna jag skickat har täckts av den normala försäkring som ingår.
Bör ju gå att läsa sig till och i värsta fall läsa avtalet.

03 Mar 2025, 15:51
Profile

red_house_painter wrote:
Alltså jag vet hur man packar en gitarr men det hela handlar om firmor som man kan skicka med och hur man tänker kring försäkring. Lite "var hamnar man i frakt" med frakt och försäkring. Jag fattar att DHL, UPS, Schenker, Postnord osv finns... men vad brukar folk välja i form av kvalite och pris
Sorry, läste slarvigt... :?

03 Mar 2025, 16:02
Profile ICQ YIM WWW

Ohjay wrote:
Jag har använt mig av Fraktjakt för att köpa frakt när jag skickat gitarrer utomlands. Man får generellt sett bättre pris där än direkt via UPS/DHL/Fedex.
Har primärt kört med Fedex och det har funkat finfint.

Däremot vet jag inte hur det blir med försäkring då gitarrerna jag skickat har täckts av den normala försäkring som ingår.
Bör ju gå att läsa sig till och i värsta fall läsa avtalet.

Fraktjakt kände jag inte till! Får kolla upp detta! Ja det börjar kännas lite special när man vill skicka 335or från 60talet... vill ändå ha den helt försäkrad när den åker

03 Mar 2025, 17:38
Profile ICQ WWW

Försäkring innebär oftast max 5000 i värde

03 Mar 2025, 18:01
Profile ICQ WWW

Har ingen aning om detta men om ingen här på forumet vet så kontakta typ tgt11 eller de grabbar med gitarrpoddar som byter dyrgripar titt som tätt. De borde ha koll.

04 Mar 2025, 09:38
Profile

Försäkring i samband med transport är knepiga saker.
Även om Du tex försäkrar en försändelse till säg 50.000 så innebär det inte automatiskt att Du kommer få full kompensation.
Det som kan hända i de flesta fall är antingen en

1 förlust av hela försändelsen
2 Skador på innehållet

vid 1 så krävs ju en värdering på vad som försvunnit, man kan ju tex inte försäkra en 2000-kronors EPI för 50.000 och sen få ut fulla värdet.
Detta behöver ju då finnas INNAN det försvinner.

i exempel 2 får man kanske en kostnad att reparera, ersatt men nedräkning av marknadsvärdet efter reparation är ytterst svårt att få ut.

Finns kanske nån vettig tjänst för att skicka dyrare instrument, men är säkert väldigt kostsamt, alternativt chansar de flesta eller har inte förstått
att deras 'säkra köp med försäkrad frakt' bara täcker upp till 5000 oavsett om de angett 50 i annonsen, det står i det finstilta villkoren

Jag sålde en gitarr för 45.000 nyligen, men avstod skicka och åkte Stockholm -> Malmö och levererade gitarren istället

04 Mar 2025, 11:10
Profile ICQ WWW

4trax wrote:
Har ingen aning om detta men om ingen här på forumet vet så kontakta typ tgt11 eller de grabbar med gitarrpoddar som byter dyrgripar titt som tätt. De borde ha koll.

Ja såklart, det är en bra ide! Får kolla lite i dom leden

04 Mar 2025, 11:29
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Försäkring i samband med transport är knepiga saker.
Även om Du tex försäkrar en försändelse till säg 50.000 så innebär det inte automatiskt att Du kommer få full kompensation.
Det som kan hända i de flesta fall är antingen en

1 förlust av hela försändelsen
2 Skador på innehållet

vid 1 så krävs ju en värdering på vad som försvunnit, man kan ju tex inte försäkra en 2000-kronors EPI för 50.000 och sen få ut fulla värdet.
Detta behöver ju då finnas INNAN det försvinner.

i exempel 2 får man kanske en kostnad att reparera, ersatt men nedräkning av marknadsvärdet efter reparation är ytterst svårt att få ut.

Finns kanske nån vettig tjänst för att skicka dyrare instrument, men är säkert väldigt kostsamt, alternativt chansar de flesta eller har inte förstått
att deras 'säkra köp med försäkrad frakt' bara täcker upp till 5000 oavsett om de angett 50 i annonsen, det står i det finstilta villkoren

Jag sålde en gitarr för 45.000 nyligen, men avstod skicka och åkte Stockholm -> Malmö och levererade gitarren istället

Bra aspekter på det hela! Ska börja att få min värdering nerskrivet skriftligt och börja kolla runt på vettiga tjänster med special försäkring!

04 Mar 2025, 11:31
Profile ICQ WWW

På en sådan dyr gitarr, är det inte bättre att fixa någon typ av privat frakt då? Och bara lägga till det i priset om det nu kostar 15000 kr i frakt kanske är värt det om man vet att den kommer fram säkert, jag menar, spelar inte så stor roll om man betalar 200000 kr eller 215000 kr för gitarren?

05 Mar 2025, 01:02
Profile ICQ WWW

Vet inte riktigt om det funkar, men kan du låta köparen beställa valfri frakt och försäkring samt ombesörja det hela? Och att fraktbolaget bara kommer och hämtar hos dig? Typ UPS?

Man blir ju lite nyfiken på gitarren ifråga... :)

George Harrison

05 Mar 2025, 08:48
Profile

Inget svar på frågan men.. tänk på att CITES-intyg kan behövas för en sådan gammal goding.

https://jordbruksverket.se/djur/hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites/musikinstrument-av-hotade-vaxt--och-djurarter

05 Mar 2025, 09:50
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]