View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 19:58

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Fuzzzzz 
Author Message

Post Fuzzzzz
Fredag är fuzzdagen! :D
Var det nån som såg Tgt11 Fuzz hangout via FB häromdagen ?
Allt låter alltid så bra när nån demar fuzzar.
Har ett gäng fuzzar (mest fuzzface några oct ingen bender) men ingen riktig riktig bra..eller det är dagsformen ibland låter det så jåvla bra nästa dag äh var det egentligen så bra? Känns kanske igen.!?
Vad har ni för favoriter och varför. Sugen på bender men öven ff.

Last edited by 4trax on 01 Mar 2025, 10:14, edited 1 time in total.

28 Feb 2025, 16:50
Profile

Post Re: Fuzzzzz
Beror på vilken style man spelar. Men både Fuzz Face och Tonebender är favoritkretsar när det gäller att spela musik från 60- och 70-talet, eller sådan som är inspirerad ifrån denna tid.
Gillar även kretsarna runt Ibanez Standard Fuzz och Univox Superfuzz för garagerocksound. När det verkligen skramlar och skränar om soundet.

01 Mar 2025, 01:11
Profile

Jag har aldrig fattat detta med fuzzar..... :?:
Har ni nåt tips på ljudklipp som ger en ide om det fina i kråksången?

01 Mar 2025, 13:54
Profile ICQ YIM WWW

[url][/url]Hur menar du ”fattar inte grejen” och du spelar gitarr? :D
Skojar
Lyssna på Hendrix men du menar säkert demo. Kolla in TGT11 fuzz hangout på facebook där demar han alla varianter. Orkar inte leta fram länk.

Edit: Btw så fattar inte varför det är så dött här på gitarrformet när man ställer en fuzz fråga. Trodde att det bara var gubbar här som älskar prata germanium vs silicon och bli upprörda! :D

Här är länken
https://www.facebook.com/share/v/1GdT7kvetF/?mibextid=wwXIfr

01 Mar 2025, 14:25
Profile

Är väl snarare att det finns så mycket att avhandla så att man drar sig från att börja skriva.
Jag har hela mitt gitarrspelande liv pysslat med Fuzz, älskar när någon duktig gitarrist använder en bra fuzz på rätt sätt.
Det har däremot utvecklats till en sorts hatkärlek pga. jag själv sällan får till det där fuzzljudet som jag hör i mitt huvud, kan ju vara en fråga om bristande skills när det kommer till spelförmåga..
Vill du gå den svåra vägen så ska du leta efter en bra Fuzz Face, där finns det 100-tals pedaler att välja på och det finns ingen fuzzkrets som är så känslig och besvärlig att hålla på med, en simpel och "dålig" kretslösning som har massor med nackdelar men som samtidigt kan låta fantastisk bra.
Jag har provat de flesta "boutique" märken och även gamla original, skillnaden kan vara enorm trots samma uppbyggnad. Genom att kretsen är så enkel gör skillnaden mellan transistorer en avgörande effekt. Nu använder jag fuzz genom en redan överstyrd förstärkare, jag är inte ute efter ett fladdrande gateat ljud utan mera som en overdrive med lite karaktär.
Det som är svårt med FF är att många låter lite basigt, luddigt och saknar mellanregister.
Jag har fastnat för JAM pedals Fuzz Phrase, den äldre med CV7003 germaniumtransistorer, den har ett speciellt "gnek" i tonen samt ett skapligt mellanregister som går igenom i ljudbilden. De trissorna är också väldigt stabila vilket gör att pedalen låter likadant från gång till gång, en del germanium FF låter helt olika beroende på om det är varmt eller kallt.
Silicon FF är lite lättare att få till pga. att silicon transistorer är lite mera stabila, läcker mindre samt att det finns många fler användbara typer i omlopp. Fulltone 70 är en som jag gillar, även Analogman Sun face BC183.

Tonebenders är generellt lättare att hålla på med, de är inte lika känsliga för impedansskillnader, olika gitarrer och förstärkare.
Tonebender MK 1 är den "råaste" med mest karaktär, Mk 1.5 är en Fuzz face krets med lite mindre bas så den räknar jag inte som en typisk Tonebender, Analogmans Sunbender MK 1.5 låter dock riktigt bra.
MK II benders har ett lite mera polerat ljud, mera kompression vilket gör dem "lättspelade". Mick Ronson och Jimmy Page är två som använde denna variant flitigt.
MK III och efterkommande varianter glider mera mot Big Muff ljudet vilket jag tycker blir bara grötigt genom en överstyrd gammal rörhäck.
Det finns en Tysk tillverkare som jag handlat flera pedaler av, JDM pedals.
Jag har hans MK 1 variant som heter Elektrika med OC 75 transistorer , den låter helt otroligt bra, särskillt i "Zonk"läget
Har även en som heter Humdinger, en dubbelpedal som är en MK II gjord med silicontransistorer samt en boost med ett oktavläge.
Den har suttit på mitt pedalbord väldigt länge.

01 Mar 2025, 16:30
Profile

Oj, det var nån som har koll på Fuzzar!
Exakt så som du skriver så får man aldrig till det fuzzljud man hör i huvudet.
Dom jag har är ok vissa dagar andra dar inte. Köpte för att tag sen en germanium boost (som är det bästa köp jag nånsin gjort) då mitt ljud åkte upp en hel dimension, så always on på den. Blev ju inspirerad efter tgt11 klippet att ta fram mina fuzzar och nu låter Fuzzarna betydligt bättre iom mid-knuffen från boosten men ändå inte perfekta.
Ska kolla in de pedaler du rekommenderar. Har en Hardy Sunface clone som låter bäst av mina FF den är helt ok men undrar hur lik den är analogmans .
Visst är det ändå kul med fuzzar även om det kan vara frustrerande! :D

01 Mar 2025, 17:35
Profile

En Fuzz face är nästan som ett instrument i sig, man måste lära sig spela på den.
Du behöver definitivt inte köpa dyra kloner/original, det som är viktigt är att få tag i en som är gjord av en som har koll på komponenterna som ingår.
Har du så att du kan mäta läckström, förstärkning (Hfe) i transistorerna, då är inte byggandet någon rocket sience.
Det som skiljer är att de etablerade "boutique" tillverkarna har mycket större möjlighet att köpa in stora partier av komponenter för att sedan kunna sålla ut det som är värt att använda.
Jag har en FF gjord av Tiny pedals ( här i Sverige) som är helt i klass med det Analogman tillverkar, den är dessutom bestyckad med AC 128 transistorer, en transistor som alla större tillverkare undviker pga. att så många är direkt undermåliga att använda i pedalbyggande.
Det är som med matlagning, har du en kock som kan välja ut/få tag på rätt råvaror och som vet vad han/hon sysslar med, då smakar det gott!
Jag har fått för mig att Göran här på forumet har rätt bra koll på detta med fuzzar.

01 Mar 2025, 18:45
Profile

Ok, nu har jag satt de fuzzar jag hade hemma på pedalbordet och lyssnat.

Hardy Sunface - helt ok fuzz på fullt skär inte genom jättebra i musiken, när man dra ner volymen på gitarren så är det ganska cleant redan på 7-8.
Dunlop Mini Fuzzface FFM3 - brajtare än Sunface lite mer kropp cleanar upp runt 5 på volymen.
Broadcaster - ingen ren Fuzzpedal... bara om man vill, för bright för min smak skär i öronen och mycket mindre fuzzig än riktiga fuzzar.

Octave fuzzar
Fulltone Ultimate Octave - Asbra octavfuzz väldigt mycket octave även om den har fuzz controll så är det typ fullt eller inget som gäller, önskar att man kunde dra ner fuzzen men låter kanon som det är. Det är en dubbelpedal så det finns enbart fuzz utan oct. Väldigt dov eller obright men den skär genom bättre än FF pedalerna mycket kropp dock väldigt dålig när man drar ner volymen på gitarren blir bara dåligt.
Behringer Superfuzz - i Läge 1 är den ganska lik Fulltonen med mindre octave i tonen, väldigt inspirerande att spela på fast det är en billig plastpedal, riktigt bra. Andra läget gillar jag inte alls sen finns det de magiska hokos pokos mellanlägen som folk tycker är så fantastiska när man trogglar switchen mellan läge 1 o 2 så ska det bli magi....inte för mig, gillart inte. Alla behöver köpa denna för enbart Läge 1, hur bra som helst!

Har också en Zvex Fuzz factory och en Fjord octavfuzz men inte hemma just nu.
Factory är kul och crazy fuzz men för bright ,fruktansvärt bright.
Fjorden där är det lite svajigt med octaven den svarar sämre när man drar ner fuzzen i octavläge inte lika tillfredsställande att spela på som Fulltone eller behringers. Fast ganska bra fristående fuzz i fjorden.

Det va det.......om nån va intresserad.

Letandet fortsätter..

Last edited by 4trax on 01 Mar 2025, 23:42, edited 1 time in total.

01 Mar 2025, 18:59
Profile

Stort tack för svar, jag får helt enkelt kanske testa lite.... 8)

01 Mar 2025, 20:32
Profile ICQ YIM WWW

Mycket spännande läsning från erfaret folk. Uppskattas stort!

/Mats N

01 Mar 2025, 23:42
Profile WWW

zoork_1 wrote:
Jag har aldrig fattat detta med fuzzar..... :?:
Har ni nåt tips på ljudklipp som ger en ide om det fina i kråksången?

MKI

https://www.youtube.com/watch?v=SZX0SUZAYj4

Här hör du en MKII

https://www.youtube.com/watch?v=9qooTRlJvk8

Här hör du Zappa klinka på en Electro Harmonix Big Muff (rehoused utav hans tekniker)

Här är lite mera Fuzz.
https://www.youtube.com/watch?v=kq_X0zEUacU

Kom ihåg att Fuzz är väldigt släkt med Dist.

Men som det sägs så Fuzz kan vara lite ett "instrumet" med sk tonala Artifacts.

Ännu lite mera Fuzz MKI
https://www.youtube.com/watch?v=5g6--QoPsDM

Här ser ni lite vad ja säljer... inga billiga saker.

Men vi tänker köpa ett hus närmare jobben.
https://reverb.com/en-fi/shop/christers-gear-garage

Ännu mera Sola Sound Tonebender MKII.
https://www.youtube.com/watch?v=k-WSbMW7BPc

Numera när jag sålt det mesta Fuzz saker.
Så använder jag för Henry Vestine sound en helt vanlig Way huge Russian pickle men jag har Boss DS1 an före.
Så det typiska Muff morret får ett treble klipp.

Men då är vi in på Canned heats TNT förstärkare i Sound.

https://www.youtube.com/watch?v=E99f638d6eI

TNT förstärkaren borde vara på 1000 watt.

https://www.youtube.com/watch?v=MEWiDSvr7e0

02 Mar 2025, 09:45
Profile ICQ YIM WWW

JTM wrote:
Är väl snarare att det finns så mycket att avhandla så att man drar sig från att börja skriva.
Jag har hela mitt gitarrspelande liv pysslat med Fuzz, älskar när någon duktig gitarrist använder en bra fuzz på rätt sätt.
Det har däremot utvecklats till en sorts hatkärlek pga. jag själv sällan får till det där fuzzljudet som jag hör i mitt huvud, kan ju vara en fråga om bristande skills när det kommer till spelförmåga..
Vill du gå den svåra vägen så ska du leta efter en bra Fuzz Face, där finns det 100-tals pedaler att välja på och det finns ingen fuzzkrets som är så känslig och besvärlig att hålla på med, en simpel och "dålig" kretslösning som har massor med nackdelar men som samtidigt kan låta fantastisk bra.
Jag har provat de flesta "boutique" märken och även gamla original, skillnaden kan vara enorm trots samma uppbyggnad. Genom att kretsen är så enkel gör skillnaden mellan transistorer en avgörande effekt. Nu använder jag fuzz genom en redan överstyrd förstärkare, jag är inte ute efter ett fladdrande gateat ljud utan mera som en overdrive med lite karaktär.
Det som är svårt med FF är att många låter lite basigt, luddigt och saknar mellanregister.
Jag har fastnat för JAM pedals Fuzz Phrase, den äldre med CV7003 germaniumtransistorer, den har ett speciellt "gnek" i tonen samt ett skapligt mellanregister som går igenom i ljudbilden. De trissorna är också väldigt stabila vilket gör att pedalen låter likadant från gång till gång, en del germanium FF låter helt olika beroende på om det är varmt eller kallt.
Silicon FF är lite lättare att få till pga. att silicon transistorer är lite mera stabila, läcker mindre samt att det finns många fler användbara typer i omlopp. Fulltone 70 är en som jag gillar, även Analogman Sun face BC183.

Tonebenders är generellt lättare att hålla på med, de är inte lika känsliga för impedansskillnader, olika gitarrer och förstärkare.
Tonebender MK 1 är den "råaste" med mest karaktär, Mk 1.5 är en Fuzz face krets med lite mindre bas så den räknar jag inte som en typisk Tonebender, Analogmans Sunbender MK 1.5 låter dock riktigt bra.
MK II benders har ett lite mera polerat ljud, mera kompression vilket gör dem "lättspelade". Mick Ronson och Jimmy Page är två som använde denna variant flitigt.
MK III och efterkommande varianter glider mera mot Big Muff ljudet vilket jag tycker blir bara grötigt genom en överstyrd gammal rörhäck.
Det finns en Tysk tillverkare som jag handlat flera pedaler av, JDM pedals.
Jag har hans MK 1 variant som heter Elektrika med OC 75 transistorer , den låter helt otroligt bra, särskillt i "Zonk"läget
Har även en som heter Humdinger, en dubbelpedal som är en MK II gjord med silicontransistorer samt en boost med ett oktavläge.
Den har suttit på mitt pedalbord väldigt länge.

Jag håller med om det mesta du skriver utom att Mick Ronson använde Tonebender Mk II. Det kanske han gjorde men den fuzz han förknippas med är Tonebender Mk I; det hörs också i det råa, aggressiva soundet.

Mk II ger mer av den violin lika sustainen och kan väl anses mer polerad, ja. Typ Jimmy Page II ”You Shook Me” från första Zeppelin-plattan.
Han använde även Mk III som med sin tonkontroll går att få till många varianter av fuzz-sound. Jag tycker den är betydligt mer mångsidig och rå än Big Muff Pi som i min värld är en one trick pony - med kiseltrissor i dessutom.

Mina favoriter är de germaniumbaserade originalkretsar som har förmågan att ’rena upp’ när man sänker volymen på gitarren. En sådan bra fuzz känns ungefär som en bra rörförstärkare i hur den svarar på anslag och dynamik i spelet; dock distar fuzzen over the top till skillnad från förstärkare. Och det är alldeles underbart.
Detta kan dock variera beroende på vilka trissor (individer) som råkar sitta i ett visst exemplar.

Sålunda gillar jag bäst FuzzFace (min har AC128:or) med strata in i smådistande Marshall och Mk II eller möjligen III med tele in i Vox.
Kiseltrissefuzzar gillar jag inte, eftersom de inte renar upp när man sänker gitarrens volym. Har en Eric Johnson FuzzFace som iofs låter mjukt och fint - violinliknande - med gitarrvolymen på max, men sänker jag låter den skit.

En dark horse är FoxRox’ hybridfuzz, med både kisel och germaniumtrissor i; den bygger på FuzzFace-kretsen och känns väldigt stabil och bra (sitter i min Captain Coconut-pedal).

02 Mar 2025, 11:59
Profile

Du har nog helt rätt, det finns nog fler inspelningar med Ronson användandes MK 1
Såg honom i Umeå tillsammans med Ian Hunter nån gång slutet av 80-talet, minns den konserten än i dag. Han var en fantastisk gitarrist.

02 Mar 2025, 13:50
Profile

Ja, Ronson är en av hjältarna.

02 Mar 2025, 18:11
Profile

Marshall wrote:
Ja, Ronson är en av hjältarna.

Jag såg Ronson på Scandinavium precis när han blivit medlem i Mott The Hoople. Det var en smått magisk konsert.

/Mats N

02 Mar 2025, 22:44
Profile WWW

Mick Ronson & Ian Hunter spelade i Varberg på Societetsrestaurangens utescen i juni 1991. I min hemstad.
Jag missade det. :cry:

03 Mar 2025, 00:02
Profile

Marshall wrote:
Mick Ronson & Ian Hunter spelade i Varberg på Societetsrestaurangens utescen i juni 1991. I min hemstad.
Jag missade det. :cry:

Var tvingen att gräva lite i arkiven, det var den Sverigesvängen jag såg honom i Umeå, 1991
Död två år senare :(

03 Mar 2025, 07:28
Profile

JTM wrote:
En Fuzz face är nästan som ett instrument i sig, man måste lära sig spela på den.
Du behöver definitivt inte köpa dyra kloner/original, det som är viktigt är att få tag i en som är gjord av en som har koll på komponenterna som ingår.
Har du så att du kan mäta läckström, förstärkning (Hfe) i transistorerna, då är inte byggandet någon rocket sience.
.

Ja, egentligen.. Vad är det 10 komponenter!?

03 Mar 2025, 17:27
Profile

Stort ämne detta…..
Har byggt och spelat på mängder av olika fuzzar, från Fuzz Face till extremt surrande Velcro fuzzar.
Alla har sin tjusning.
Men Fuzz Face är en favorit, både germanium och kisel.
Som bekant låter fuzzar bäst i en lätt överstyrd rör förstärkare men jag tycker att en grafisk EQ pedal är mycket användbar efter fuzzen. Då kan man styra hur man vill ha den tonmässiga karaktären.
Humbucker och Fuzz Face , framförallt germanium, är generellt ingen bra kombination

04 Mar 2025, 10:37
Profile

Mina erfarenheter av att använda olika fuzzar.
- För mig funkar de flesta absolut bäst med single coils.
- Har haft svårt att få olika variationer på Muff att funka, det blir för mulligt
- Det gäller att hitta en germanium eller silikon fuzz som funkar med de stärkare
och gitarrer man har.
- Spela alltid in i en stärkare som är driven och distad eller kör fuzzen in i en od typ klon eller tubescreamer variant
- Kör alltid fuzzen först i kedjan och ta bort allt med buffer. Helst en så kort och enkel kedja som möjligt.
Här en "Rig Rundown" där Doyle Bramhall ll kör en Third Stone in i en Jan Ray + WahWah + Uni Vibe + Zonk machine
https://youtu.be/LCXyBadbw4U?si=reNlk-CGqT8OpmnJ
- Dra ner gitarrvolymen till 8-9 för att få lite "tydlighet"
- Inse att detta är ett riktigt "rabbithole" som kräver mycket tid och pengar.
- Om man kör i band krävs rätt mycket för att hitta rätt så man hörs igenom med en fuzz
Mycket enklare om man bara lirar på egen hand.

Den absolut bästa fuzzen jag testat är en zonk från Creepy Fingers. Detta är basisten i Fu Manchu
som gör otroligt bra fuzzar. Svåra att få tag i.

En annan lite mer tillgänglig och bra fuzz tilverkare Expresso FX i England. Man kan välja komponenter
och andra tillägg. Bra info på hemsidan.

Tru-Fi gör några riktigt bra fuzzar (USA) som inte är så känsliga i signal kedjan
Här lirar Marcus King genom en Tru-Fi Fuzz
https://youtu.be/1gWwVgoJDGI?si=MlCFdp-W_RwUWPDC

Nu tänker jag inte fortsätta ner i det här rått hålet en gång till !!

04 Mar 2025, 14:26
Profile WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]